דרושה חומה?

ערן קמינסקי
2037-06-13 02:36:00
2037-06-13 02:36:00

סבב הלחימה האחרון והמהומות בבית סירא הדגישו שוב את הסכנה הטמונה במצבה העגום של גדר ההפרדה החוצצת בין מכבים לכפר הפלסטיני, כאשר בעירייה מספרים על הצעדים שנעשו בעניין עד כה

פלסטיני חוצה את הגדר במהלך המהומות (פרסום עפ"י סעיף 27א' לחוק זכויות היוצר)

סבב הלחימה האחרון, והמהומות שפרצו בעקבותיו בבית סירא, הדגישו שוב את מה שתושבי מכבים יודעים כבר מזמן – מצבה העגום של גדר ההפרדה החוצצת בין היישוב לבין הכפר הסמוך והרשות הפלסטינית.

במהלך ימי המהומות שפרצו בכל הגזרה, ובמיוחד בבית סירא, הגיעו מאות צעירים מבית סירא והכפרים הסמוכים אל הגדר, הבעירו צמיגים והתעמתו עם כוחות הביטחון, כאשר חלקם אף חצו את הגדר בצעד שכולו התרסה כלפי כוחות צה"ל. מספר צעירים נעצרו במהלך האירועים, כאשר לטענת הפלסטינים נרשמו גם פצועים מירי חי של צה"ל.

כידוע, גדר ההפרדה בכל גזרת מודיעין, ממבוא חורון בדרום ועד למודיעין עילית בצפון, מלאה בפרצות במספר רב של מוקדים, כאשר פועלים פלסטינים ללא אישורי שהייה בישראל חוצים אותה מדי יום ללא מפריע. עם זאת, במכבים תמונת המצב חמורה יותר, זאת משום שהגדר רחוקה רק כמה עשרות מטרים מבתי התושבים, מרחק אותו יכול מחבל פוטנציאלי לחצות בתוך מספר דקות.

מזה שנים שתושבי מכבים וגורמי הביטחון מתריעים על הסכנה ועל מצבה של הגדר, אולם שינוי מהותי במצב לא נרשם. בישיבת וועד הרובע האחרונה אף הציע חבר מועצת עיריית מודיעין, אבי אלבז, להקים באזור חומה שתחליף את הגדר הרעועה.

גם בעיריית מודיעין מודעים כמובן למצב, שהאחריות והסמכות בנושא היא אך ורק של צה"ל, כאשר בתגובה לפנייתנו אמרו השבוע בעירייה כי "ראש העירייה, חיים ביבס, הציב את נושא גדר הביטחון במכבים בראש סדר העדיפויות, וביחד עם גורמי המקצוע בעירייה, ובראשם אגף הביטחון והחירום, נמצאת הגדר על סדר היום על מנת לוודא כי ביטחונם של תושבי העיר בכלל, ומכבים בפרט, נשמר ככל הניתן. נדגיש כי האחריות על אחזקת גדר ההפרדה וכמובן המענה לאירועים ביטחוניים הינה של צה"ל בלבד. יחד עם זאת, יצר ראש העיר יחד עם גורמי המקצוע בעירייה מודל אשר מעבה את השמירה על הביטחון ותחזוקת הגדר של מכבים, ויש שיתוף פעולה מלא בין מוקד הביטחון העירוני לבין חמ"ל התצפיות של הצבא, ובכל אירוע מוקפצים גם כוח צבאי לגדר הביטחון וגם כוח ביטחון עירוני לגדר מכבים".

בין יתר הפעולות של העירייה בנושא, שכללו בשנה האחרונה גם הצבת מצלמות ואמצעים טכנולוגיים חדשים על ובתוואי הגדר, וחיבורם למוקד הביטחון העירוני, קיים ראש העירייה סיור לאורך הגדר עם אלוף פיקוד המרכז, בנוסף למספר פניות לצה"ל בדרישה לתקן את הליקויים, שהאחרונה בהן בוצעה רק לפני מספר שבועות. כמו כן מספרים בעירייה כי בימים אלו מתבצעות בשטח עבודות להצבת גדרות תיל נוספות, בצידה המזרחי של הגדר, כדי להקשות על חצייתה.

דני רוזנפלד, חבר מועצת העירייה לשעבר ותושב מכבים, אמר השבוע למודיעין NEWS: "תחזוקת  גדר מכבים הוזנחה במשך שנים ויצאה מכלל שימוש. הפתרון הוא פשוט: בניית גדר יישובית חדשה ומתפקדת כמכשול פיזי, בדומה לגדר ההפרדה הצה"לית, ולאור ההתפתחות הטכנולוגית והוזלת המערכות החכמות יש לחבר את גדר מכבים למוקד הרואה הצה"לי. שילוב של שני המכלולים הנ"ל יעניק את המענה הנכון והמקצועי לאיומים הקיימים".

כתבות נוספות