(new)ויקטורי
יש מקום לשיפור

יש מקום לשיפור

לאחר פרסום פרטי תכנית המתאר החדשה של העיר, בעמותת 'תושבים משפיעים במודיעין' מצביעים על שורת תיקונים דרושים לתכנית, ביניהם נטיעות עצים לאורך כל שדרות יאיר פרג, הקמת רכבת קלה בעיר ושדרוג מסיבי של התשתיות בשכונות הוותיקות

(צילום: פרטי)

בשבוע שעבר פרסמנו כאן את פרטי תכנית המתאר החדשה של מודיעין, עליה חתם לאחרונה ראש העירייה חיים ביבס, שתעצב את פני העיר עד לשנת 2040.

רגע אחרי, ובמקביל לפתיחת שלב הגשת ההתנגדויות, שימשך כ-60 יום, מציעים אנשי הארגונים הירוקים מספר שינויים ותיקונים נחוצים. גדעון בכר, מעמותת תושבים משפיעים במודיעין, הסביר השבוע למודיעין NEWS מה עוד ניתן וצריך לעשות כבר עכשיו. "אנחנו לא מתנגדים לתכנית המתאר, זה דבר שצריך להיות ברור. מה שאנחנו חושבים זה שצריך להכניס בה שיפורים, שהם מאוד משמעותיים וחיוניים לעתיד של העיר ושל התושבים שלה".

כמו מה למשל?

"למשל בעניין מעטפת השטחים הפתוחים מסביב לעיר, שהתכנית אכן מתייחסת אליהם בהרחבה רבה. אבל, ויש אבל גדול, היא לא מעניקה להם מענק סטטוטורי מקיף של גן לאומי או שמורת טבע, ואנחנו יודעים היום שלעיר מודיעין תהיה גם תכנית מתאר שלב ג'. לכן, אם היום בתכנית הנוכחית לא ייתנו להם את המעמד הזה, אז בעוד 10-15 שנה, כשיתחילו לתכנן את שלב ג', הדבר הכי פשוט יהיה להיכנס לנושא של השטחים הפתוחים האלו ולתכנן עליהם בניה. חשוב לנו מאוד גם לבדוק איך אנחנו באזורים שהם צוואר בקבוק אקולוגי, בעיקר בין הפארק הטכנולוגי למרכז עינב. עדיין ניתן קצת לרווח את הבניה ולשמור על מסדרון אקולוגי רחב יותר. בהקשר הזה גם היינו רוצים שתהיה רשת של מעברים עיליים ותחתיים לבעלי חיים כדי לשמר את הרצף של המסדרון האקולוגי, כי היום הרבה מאוד בעלי חיים נדרסים ונפגעים באזור הזה".

 

מה עוד על הפרק?

"בעניין היערכות מודיעין למשבר האקלים נקרתה בפנינו הזדמנות של פעם בדור, שבונים עיר חדשה וניתן לבנות אותה חסינה למשבר האקלים, שיהיה חריף הרבה יותר ממה שהוא היום. בעוד 20-30 שנה מהיום הטמפרטורות יהיו הרבה יותר גבוהות, גשמי זעם ועוד. אנחנו רוצים שתכנית המתאר תתייחס לזה בהרחבה. עוד הזדמנות מדהימה שנקרתה בפנינו היא האפשרות לבצע שדרוג מסיבי לתשתיות בחלק הישן של מודיעין, שקיים כבר למעלה מ-20 שנה ובעוד 20 שנה יהיה כבר בן 40-50 שנה. צריך להפנות הרבה מאוד תקציבים לשדרג מדרכות, לשדרג חניות, להוסיף עצים, לנטוע למשל עצים לאורך כל שדרת יאיר פרג ולהוסיף צל בעיר, לשפר חזות העיר. שלא יהיה מצב שיש שתי ערים נפרדות. מדאיג אותנו מצב שתהיה עיר חדשה נוצצת ולידה עיר ישנה עם תשתיות שבורות ועיר מזדקנת, שתייצר שתי אוכלוסיות שונות לגמרי עם קונפליקטים על בסיס חברתי. לכן אנו רואים בתכנית המתאר הזדמנות מדהימה לשדרג את החלקים הישנים של העיר, וזה צריך לבוא לידי ביטוי גם בנושא הוספת שטחי בניה ושדרוג המרכזים המסחריים".

מה לגבי מערך התחבורה הציבורית בעיר?

"אנחנו רוצים שתהיה בעיר רכבת קלה. בעיר בת רבע מיליון איש יש מקום לרכבת קלה, וזאת תהיה החמצה לדורות אם לא ננצל את ההזדמנות הזאת, שעוד לא בנו שכונות ובתים ואין את כל הבעיות שיש למשל בתל אביב כיום או בירושלים. אותה רכבת קלה צריכה להתחבר למערך ההסעה ההמוני של אזור גוש דן".

(newשלומי תבלינים חדש 13.10.21