מגרש המריבה

ערן קמינסקי
2037-08-19 01:36:00
2037-08-19 01:36:00

150 תושבי שכונת נופים כבר הגישו לוועדה המחוזית לתכנון ובנייה התנגדות לבקשת חברת הנדל"ן אביסרור, בתמיכת העירייה, להסב את ייעודו של מגרש 801 מדיור מוגן לטובת בניית דירות קטנות להשכרה

(צילום אילוסטרציה: מודיעין News)

גורלו של מגרש אחד קטן למדי בפינת הרחובות יער בן שמן ויער הזורע מסעיר לאחרונה את שכונת נופים, ש-150 מתושביה כבר חתמו על מכתבי התנגדות לכוונה לבנות במקום דיור להשכרה במקום דיור מוגן כפי שתוכנן מלכתחילה.

את ההתנגדויות מגישים כעת התושבים לוועדה המחוזית, שתדון בקרוב בבקשת היזם – חברת אביסרור משה ובניו – ובתמיכת עיריית מודיעין, לבנות במקום 95 דירות המיועדות להשכרה לתקופה של 20 שנה, שלאחריה תוסר המגבלה וניתן יהיה למכור אותן בשוק החופשי.

על פי התכנית שהוגשה בידי אביסרור לוועדה המחוזית, בכוונת החברה לבנות במקום 30 דירות בגודל של 57 מ"ר, ו-65 נוספות בגודל של 80 מ"ר, כאשר בחזיתות הבניינים ייבנו שטחי מסחר. בתכנית שהגישו אביסרור לוועדה המחוזית מצויינות שתי חלופות – דיור להשכרה או דיור מוגן, כאשר במידה ותידחה החלופה הראשונה הם מבקשים "יותר שימוש עבור דיור מוגן, משרדים, בריאות, ספורט, בית כנסת, מתקנים לפעילויות פנאי עבור הדיירים, מתקנים הנדסיים לצרכי תפעול המבנה בלבד ומבני ציבור".

תחילתו של הסיפור היא כבר בשנת 2014, אז חתמה המשנה למנכ"ל העירייה דאז, מיכל ענבר פרפרי, על מכתב המאשר כי עיריית מודיעין תומכת בשינוי ייעוד לבניית יחידות דיור, במגרש המיועד בתב"ע לבניית 120 יחידות דיור לדיור מוגן. ארבע שנים מאוחר יותר, בתחילת יוני 2018, מאשרת ועדת המשנה לתכנון ובניה של העירייה בפה אחד את בקשת היזם לשינוי, אולם קובעת כי לא תהיה תוספת שטחים עיקריים בפרויקט.

על הכוונה לאשר את השינוי מדיור מוגן לדיור להשכרה למדו דיירי השכונה רק בשבועות האחרונים, כאשר לטענתם איכות חייהם צפויה להיפגע בשל עומס התנועה שייווצר ברחובות השכונה בשל תוספת של 95 משפחות, מחסור במקומות חניה ופגיעה בנראות השכונה.

שי סנדורי, אחד מפעילי המחאה, סיפר השבוע למודיעין NEWS: "כשקנינו את הדירות ידענו שיהיה שם דיור מוגן, עכשיו הוסיפו לבניינים עוד שתי קומות ובלי להתחשב בצפיפות בשכונה. אחרי השינוי צריך לפחות 200 חניות, אבל לפי התכנית שלהם בונים מעט מדי חניות, רק אחת לכל דירה. האזור הזה גם ככה צפוף ולבנות שם פרויקט כזה זה לא הגיוני. מה יקרה כשנופים תתאכלס במלואה? ליד בית הספר יש פקקי תנועה עצומים בכל בוקר, אז להוסיף עוד 95 משפחות? זאת קטסטרופה. גם מבחינה אדריכלית זה לא מה שתוכנן מההתחלה, זה הולך להיות מחנה פליטים. פנינו אל ראש העירייה, שלדעתי נחוש בדעתו לבנות שם את הפרויקט הזה. לדעתי הוא פזיז קצת. הוא טוען שזה לא ייצור בעיות ואין בשר בדרישות שלנו, אבל בנושא החניות יש בטענות שלנו משהו והוא ייתן כתף בוועדה המחוזית".

עוד הוסיף סנדורי כי "גם אם ייבנו שם דיור להשכרה זה לא מפריע לי, באמת, אבל שיתחשבו בתושבים מבחינת החניה ועומס התנועה. לדעתי ראש העיר מנותק מהמציאות בשטח והצפיפות בשכונה, שהכבישים בה צרים ויש בעיות חניה".

עורך הדין ידידיה בלויגרונד, אחד מתושבי השכונה ופעיל במאבק, הסביר השבוע: "אני נחשפתי בשבועיים האחרונים לדבר הזה, שאקרא לו "מחטף", כי הדברים האלה נעשים במחטף וכנראה שזו לא הפעם הראשונה שדברים כאלו קורים ככה. יש איזשהו הליך שהיזם מקבל היתר, מחכה לעלות על הקרקע ואז אתה מכניס את שינוי התב"ע בלי שאף אחד שם לב. זה נחמד שאומרים שהעירייה מפרסמת את זה, אבל אם אתה לוקח שכונה שנמצאת בהליך הקמה, ולא הרבה אנשים קוראים עיתונות כתובה ונחשפים לפרסומים בה, או לשלטים ששמים באזור המגרש, אז זה עובר בלי שאף אחד יודע. בשנת 2018 רוב השכונה בכלל לא הייתה מאוכלסת בכלל ואף אחד לא ידע".

השינוי הזה באמת יפגע בכם כל כך קשה?

"בוא נדבר קודם כל על שעות העומס, שבע בבוקר כשאתה שם את הילדים בבית הספר. כבר עכשיו יש פקקים ומריבות בכל בוקר ליד גני הילדים ובית הספר. הרחוב צר, אין איפה לעמוד, וזה פשוט קטסטרופה. וזה עוד שכחצי שכונה לא מאוכלסת. דבר שני, כשאתה מדבר על דיור מוגן אתה מדבר על דיירים שלרובם אין רכבים. גם הצוות שיעבוד במקום הוא מועט, והמבקרים מגיעים לאורך שעות היום ולא בשעות העומס בבוקר. תחשוב שבשעה שבע בבוקר יתווספו לכבישים הצרים בשכונה עוד כל הרכבים של יחידות הדיור האלו. בנוסף, יש את העניין הטופוגרפי. בכל מודיעין בנו את הבניינים הגבוהים בראש השכונות, ופה פתאום ייווצר לך איזה טיל טופוגרפי באמצע השכונה, כאשר תוספת הקומות היא מאוד משמעותית. בעניין החניות אמרו לנו בעירייה שכל העיר היא צפופה ואצלנו המצב עוד טוב. דווקא בגלל זה, אם אתה מתכנן שכונה חדשה אז למה לא לפתור את הבעיה מלכתחילה? זה שהכל עומד בתקן לא אומר שזה מצב אידיאלי וצריך לחיות על הקצה. כל הדבר הזה הוא מחטף. למה לא תכננו את הכל מלכתחילה? זה גם מדרון חלקלק. היום יש את זה, מחר יהיה משהו בפרויקט של פרי שנתקע ולך תדע מה יעשו שם בסוף. אחרי שאישרו שינוי אצלנו, מה ימנע מקבוצת הרכישה בפרויקט של פרי לבקש גם שם שינוי? זה בעייתי ולא מריח טוב. שומרי הסף במקרה הזה היו צריכים להיות פרנסי העיר ולא תושבי השכונה".

בסופו של דבר מדובר במהלך חיובי לאור המחסור הכרוני בדירות קטנות בעיר, שאתם לא רוצים אצלכם.

"נכון, יכול להיות שזה נכון, אבל בשביל יש תכנון ערים. אתה בונה שכונה כמו נופים אז תתכנן את זה מלכתחילה, אל תבוא ותכפה את זה בסוף. אני למשל התלבטתי בין נופים לציפורים או מורשת. זה לא פוליטיקלי קורקט, אבל אני העדפתי את נופים כי אין בה דיור למשתכן. ואז עושים שינוי ייעוד ואתה אומר 'רגע, אני הסתמכתי על משהו אחר'. חשוב מאוד שיהיו דירות להשכרה, אבל תתכנן כמו שצריך מההתחלה. לוקחים את המגרש הקטן הזה ודוחפים את הדירות להשכרה במקום שלא מתאים? זאת סתם דמגוגיה להגיד שאנחנו לא רוצים את זה בחצר האחורית שלנו. תכניסו את זה בדלת הראשית, לא בדלת האחורית. אם כבר עושים את זה אז אם תכנון נכון של עומסי תנועה וכניסות לשכונה. לדעתי זה לא יעבור, אני חושב שהתושבים פה יגיעו גם לעתירה מנהלית בעניין הזה. הוועדה המחוזית בדרך כלל זורמת עם הרשויות, אבל יש פה התגייסות רצינית וזה יגיע גם להפגנות.

מי שתומך בכוונה להקים במקום דיור להשכרה הוא המשנה לראש העירייה וחבר ועדת המשנה לתכנון ובניה, אלעד שמעונוביץ, למרות שלא ישב בוועדה בעת קבלת ההחלטה בשנת 2018. "פרויקטים של דירות להשכרה לטווח ארוך חשובים ומשמעותיים עבור משפחות וזוגות צעירים בעיר שהופכת ליותר ויותר יקרה, בטח בשכונת נופים. כולם בעד פתרונות דיור לזוגות צעירים, אבל כשזה מגיע לשלב הביצוע תושבים מעדיפים שזה לא יהיה ברחוב שלהם ופוליטיקאים עושים על זה סיבוב. לגופו של עניין, מדובר ב-85 יחידות דיור להשכרה, כאשר 70% מהן דירות קטנות בנות שלושה חדרים, בדיוק בשביל קהל היעד. כל תכנית בניה לוקחת בחשבון תקני חנייה ונפחי תנועה באזור. חשוב לזכור שלפני שינוי הייעוד היה אמור לקום במקום דיור מוגן של 120 יחידות דיור, בדומה לזה של עזריאלי בכניסה לעיר, שגם בו מתגוררת כמות תושבים גדולה, צוותים רפואיים ותפעוליים של הדיור המוגן, שהיו גורמים לנפחי תנועה ומספר תושבים לא פחות מדיור להשכרה, אם לא יותר".

מחברת אביסרור משה ובניו נמסר: "התכנית המקורית איפשרה בניית 120 יח"ד ליעוד של דיור מוגן. במקביל לתכנית המאושרת ,חברת אביסרור הגישה תכנית המציעה חלופה נוספת לבניית דיור להשכרה ארוכת טווח. התוכנית העדכנית שהופקדה מציעה שינויים מינוריים ביחס לתוכנית המקורית. מדובר על בניית 95 יח"ד להשכרה ארוכת טווח שאף תיטיב עם תושבי השכונה. כידוע משבר הדיור בישראל מחריף ולאופציה של השכרה ארוכת טווח ישנה חשיבות חברתית מהמעלה הראשונה. היא נותנת מענה, בטחון ויציבות  למשפחות צעירות שמתקשות לרכוש דירה נוכח עליית מחירי הדיור בישראל. שתי החלופות תואמות את האינטרס הציבורי מתן מענה לאוכלוסיית הגיל השלישי מחד ומנגד פתרון ראוי למשפחות צעירות".

מדוברות העירייה נמסר: "עיריית מודיעין עושה את המיטב שביכולותיה כדי לאפשר לבני העיר דיור מוזל כאן אצלנו בעיר, כאשר מיזם דירות להשכרה לטווח ארוך מהווה פתרון למשפחות צעירות בעיר אשר יוכלו ליהנות ממגורים כאן בעיר שלנו. יש לזכור כי היעוד של המבנה – דיור להשכרה – לא השתנה, כאשר בין ההתניות השונות שקיבל היזם הייתה שלא תתאפשר הגדלת השטחים, ובכך למעשה לייצר 85 יח"ד המותאמות למשפחות צעירות".

כתבות נוספות

לעיר העתיד דרוש חזון סביבתי

גדעון בכר מעמותת "תושבים משפיעים במודיעין" מסביר מה צריך לעשות כדי להציל את הטבע המדהים העוטף את מודיעין מתוכניות פיתוח עתידיות: ממעבר עילי לבעלי חיים, דרך הקמת אגמון קבוע באזור שבין העיר למכבים, ועד להגנה על השטחים הפתוחים שבמערב

"עמית סוסנה היא השראה"

לאחר שהתראיינה לעיתון ניו יורק טיימס וסיפרה כיצד נפגעה מינית בידי מחבלי חמאס בשבי בעזה, הגיבו הבוקר משפחות החטופים

להשאיר את טומי

מאז פרוץ המלחמה מביא עימו לעבודה המאבטח בנתיב זבולון, תושב העוטף, את כלבו שחרד מהדי הפיצוצים בעזה. מאז הפך הכלב לאטרקציה, עד שהגיעה ההוראה שאוסרת על כניסתו למתחם. העירייה: "הנושא בבדיקה"

לעיר העתיד דרוש חזון סביבתי

גדעון בכר מעמותת "תושבים משפיעים במודיעין" מסביר מה צריך לעשות כדי להציל את הטבע המדהים העוטף את מודיעין מתוכניות פיתוח עתידיות: ממעבר עילי לבעלי חיים, דרך הקמת אגמון קבוע באזור שבין העיר למכבים, ועד להגנה על השטחים הפתוחים שבמערב

המשך קריאה »

להשאיר את טומי

מאז פרוץ המלחמה מביא עימו לעבודה המאבטח בנתיב זבולון, תושב העוטף, את כלבו שחרד מהדי הפיצוצים בעזה. מאז הפך הכלב לאטרקציה, עד שהגיעה ההוראה שאוסרת על כניסתו למתחם. העירייה: "הנושא בבדיקה"

המשך קריאה »