מצומת שילת לקניון, דור 3.5

איילת לוין
2014-01-14 00:00:00
2014-01-14 00:00:00

חברת HopON פיתחה אפליקציית תשלום חדשה בתחבורה הציבורית שתחסוך מכם התעסקות עם כסף ובהמשך גם תנעים לכם את הנסיעה בפיצ'רים שיעבירו לכם את הזמן בכיף. בימים אלה החל במודיעין ניסוי, באוטובוסים של חברת "קווים". תושבי העיר שנרשמו באתר הם הנסיינים וגם אנחנו זכינו בכבוד להרגיש איך זה עובד, לפני היישום בשטח.

איך זה עובד?

תהליך ההרשמה מתבצע על ידי הזנת מספר הטלפון הסלולארי של הנוסע, אליו הוא מקבל קוד שאותו יזין ב"איזור האישי". שם הוא מכניס את פרטי כרטיס האשראי שלו באופן חד פעמי. מאותו רגע הוא יבחר אם לשלם באופן נפרד לכל נסיעה או לרכוש חבילת נסיעות, או "חופשי חודשי". באזור האישי ניתן גם לצפות בהיסטורית הנסיעות. בדלתות הכניסה של האוטובוסים (סה"כ כמאה באיזור מודיעין) תתקין החברה משדר שמזהה מכשיר סלולארי עם האפליקציה העובר לידו. בשלב הפיילוט יש מדבקות במספר מקומות באזור הכניסה לאוטובוס.

לפני שהגיעו למודיעין עבדו אנשי HopOn מול "דן" בתל אביב ומול עוד חברת אוטובוסים בצפון הארץ. "בפיילוט שעשינו בתל אביב וברמת הגולן עבדנו בעיקר על הגעה למאה אחוז דיוק ושלמות", אומר דוד מזומן, איש החברה.

מה הדברים החשובים שבדקתם?

"קבלת התאמה מלאה מול הנתונים שהתקבלו מהרב קו. בשלב הראשון של הפיילוט, כדי לבדוק שאכן כל מי שהשתמש באפליקציה שילם על הנסיעה, השתמשנו במקביל ברב קו. הנתונים שהגיעו מהאפליקציה אף עלו על רמת האמינות של הרב קו, שלעיתים לא קרא כראוי את הכרטיס והנוסע לא שם לב שעליו לפנות לנהג".

למי שתהיה ברשותו האפליקציה לא יצטרך להעביר את הסמארטפון כמו הרב קו אצל הנהג, אבל כן יצטרך להציג בפניו את צג הסמארטפון עליו מופיעה הקבלה. במידה ותעלו על קו בינעירוני תקפוץ על הצג שאלה האם אתם יורדים בעיר או בתחנת ירידה מחוץ לעיר והחיוב ייעשה בהתאם.

מזומן: "בעתיד לדעתי זה כבר לא יתבצע באופן הזה ולא יהיה צורך להציג דבר בפני הנהג, כמו שקורה בכל העולם וכבר היום בתל אביב באוטובוסים שניתן לעלות מהדלת האחורית. באמצעות האפליקציה מתקצר זמן העלייה של הנוסע וגם תשומת לב הנהג מתפנה מה שגורם לריכוז גבוה יותר בנסיעתו. האפליקציה גם מגנה על הנוסע מפני אובדן כסף. מי שמאבד את כרטיס הרב קו לא ניתן לשחזרו ואין לדעת כמה כסף היה מגולם בו ועליו לקנות כרטיס חדש. ב-HopOn, אם אבד הנייד או נגנב, ניתן לנעול את אפשרות התשלום דרך האתר ולחדשה עם הנייד החדש. יתרת הכסף נשמרת".

מה משמעות הפרופיל ב"איזור האישי"?

"מי שמעוניין להוציא רב קו, אם זה אזרח רגיל, בני נוער, סטודנט או אזרח ותיק, צריך להגיע לתחנה המרכזית ולהמתין מספר שעות כדי להתאים את הרב קו לסטטוס שלו. סטודנט צריך להביא איתו אישור לימודים בנוסף לתעודת הזהות. אצלנו המשתמש נכנס לאזור האישי וקובע פרופיל באופן מיידי במכשיר הסלולארי שלו בנוחות ובזמנו החופשי. דרך האזור האישי ניתן להגיע ישירות דרך אתר האוניברסיטה באופן אוטומטי לאישור הלימודים. מיד לאחר הפרופיל מתעדכן".

איך זה עוזר לילדים והוריהם?

"יש אפשרות לשלם באתר והילד לא צריך להכניס פרטי כרטיס אשראי באפליקציה. לא צריכים לשלוח אותו עם כסף, להטעין את הרב-קו והשליטה בידי ההורים.

איך זה עוזר במגזר העסקי?

"עובד בחברה לא צריך לאסוף קבלות ולהתעסק עם התשלום עבור התחבורה הציבורית. התשלום יכול להיעשות ישירות דרך צד המעסיק, ישירות דרך האתר".

מה מתוכנן להמשך?

"אנו עובדים על הכנסת פיצ'רים נחמדים להעביר את הנסיעה בכיף מבלי להטריד את המשתמש. בנוסף לכך, נפגשנו עם אגודת החרשים בתל אביב שרוצים לאמץ את השירות החדש. המטרה שלנו להפוך את השימוש בתחבורה הציבורית נגיש ופשוט יותר גם לאוכלוסיות המיוחדות".

הצעירים מתלהבים

יצאנו להתנסות. בשלוש הפעמים בהן עלינו על האוטובוס האפליקציה עבדה היטב. בפעם הראשונה לא הופיעה מיד הקבלה. ניסינו שוב ואז היא הופיעה. בפעמיים הבאות היא כבר הופיעה בלי עיכובים. שני תיכוניסטים שעמדו בתחנה אמרו שזה "נשמע להם מגניב" והם מעדיפים אפליקציה מאשר להתעסק עם כסף. אחד מהם אמר שהוא חשב לפתח משהו דומה בעצמו.

נופר ראובני, סטודנטית, סיפרה שהיא עצלנית ולכן לא הלכה אפילו להוציא כרטיס רב קו עם הנחת סטודנט שהייתה נותנת לה חמישים אחוז הנחה. מבחינתה, אפליקציה היא פיתרון טוב: "זה פוטר אותי מלסחוב עלי כסף. אם אני מגלה שאין עלי מזומן כשאני יוצאת מהמכללה, ולרוב אין עליי מזומן כי אני נוהגת להשתמש בכרטיס אשראי, אני צריכה ללכת לכספומט. מה שגורם לי לאחר לאוטובוס".

סיגלית טובר, אם בת 40, אמרה שזה נשמע לה מעניין ונוח והיא הייתה שמחה להתנסות. היא אפילו נרשמה לפיילוט אבל הרשימה כבר הייתה מלאה. טובר: "בהתחלה בטח יהיה לי קשה להתרגל, כמו שהיה לי קשה להתרגל מכרטיסיה לרב-קו. לוקח זמן להסתגל לשינויים אבל זה נשמע לי טוב". הילה בת ה-29 אמרה שזה "נשמע לה גאוני וצריך לעשות את זה בכל הארץ. אני רוצה שהכל יהיה לי מסודר דרך הנייד. בלי שקלים, בלי ללכת להוציא רב-קו".

המבוגרים פחות

הקהל המבוגר פחות התרשם. בטי גנות, בת כ-60, אמרה שנוח לה להשתמש ברב-קו והיא לא הייתה רוצה להשתמש באפליקציה. "אני מטעינה את הכרטיס פעם או פעמיים בחודש וזה לא מפריע לי. כמו כן יש לי מכשיר סלולארי חדש מתקדם ואני עדיין מסתבכת איתו אז זה נשמע לי רק יסבך אותי יותר". לאישה מבוגרת אחרת לא היה בכלל מכשיר סלולארי מתקדם כך שזה בכלל לא בא בחשבון. לענת בת ה- 57 זה נשמע מסורבל: "זה נשמע סיפור גדול מדי. אני לא משתמשת באפליקציות ולא רוצה להראות את הטלפון שלי וגם מישהו יכול להיכנס ולהשתמש בפרטי כרטיס האשראי. תמיד יש עליי מזומן כך שזו לא בעיה מבחינתי".

(צילום: דודי גוזלן)

כתבות נוספות