כך תיראה מודיעין ב-2017

"אני האדריכל הראשי" – כך הצהיר ראש העירייה חיים ביבס בהציגו את תוכנית הפיתוח העתידית של מרכז העיר מודיעין, שהייתה אמורה לעלות לאישור בוועדה המחוזית כבר השבוע.על פי התחזיות האופטימיות, בעוד כשלוש עד ארבע שנים בלבד נוכל לטייל ברחוב הראשי של העיר – שדרות החשמונאים – ממש כמו ברמבלס של ברצלונה או באבן גבירול בתל אביב, להסב למסעדה, להיכנס למספרה או למכון יופי, ולרכוש בחנויות מתחת לבניינים. לא עוד סלעים ונוף פתוח, שעטנז של עיר וספר – אלא עיר אמיתית עם נוף אורבני.הבניינים העתידיים ישמשו לא רק למגורים: תהיה שדרת מסחר עם שלל חנויות, בתי קפה, מסעדות ובתי עסק שונים ומגוונים. בנוסף, יוקמו גם מזרקות מים, אולי כפיצוי על היעדר חוף ים במודיעין.

אין ספק שבעתיד יהיה כאן יפה, אפילו מאד, עם הרבה ירוק בעיניים – ניגוד משמעותי במיוחד לאור העובדה שנכון להיום, 16 שנה מאז איכלוסה של העיר על ידי התושבים הראשונים, הרחוב הראשי עדיין עומד בשיממונו ורק לאחרונה החל להתבצע בו פיתוח סביבתי אלמנטרי.

מי שמחפש שקט שיבוא למודיעין

ראש העירייה הציג את התוכנית ונתן דגשים באשר לביצועה המתוכנן: "מי שמחפש שקט שלא יבוא לכאן", אמר ביבס על המוצר המוגמר, שיכלול, כאמור, שימושים מעורבים של דיור, מסחר ובילוי. החדשות הטובות עבור מי שלא אוהבים את המראה של 'בנייני דמרי' הוא שהקשתות בוטלו. אך לא כולם סולדים מהמראה, ויש כאלה שמחבבים את המבנים שצלליתם נישאת למרחקו והמאפיינים ומסמלים את מודיעין אולי יותר מכל – כחיבור קרוב בין התושב למקום.

"הרעיון הוא למשוך אוכלוסיה צעירה וגם מבוגרת, שתוכל להתקרב למרחק שני מטר מכל מקום", אומר ביבס ומסביר על אחידות המבנים עם השדרה וחזית אחידה לחנויות, על הקמת בנייני ממשל עתידיים באמצע העיר, ואולי גם בית מלון קטן למי שירצה לשהות כאן ליותר מאשר כמה שעות ביום.

רמזורים וכיכרות

על פי ראש העירייה, הקרוואנים במתחם הקבלנים יסולקו לטובת מבנה כולל אחד ועם סיום העבודות במתחם כולו יהיה ניתן בעתיד היותר רחוק לסגור את המקום לפעילויות מגוונות כמו תהלוכות או מסיבות נוער, כך שהמקום יהפוך למתחם בילוי אחד גדול. ביבס ציין כי כל המעברים במרכז העיר יהיו מרומזרים, וזאת בניגוד גמור לתוכנית המקורית של העיר, בה לא נכללו כלל כיכרות ורמזורים.

ומתי כל זה יקרה?

לדברי ביבס, עד סוף שנת 2014 יחל השיווק בפועל של הפרויקטים,  ובמקביל יתבצעו עבודות התשתית וכל יתר המשימות: "אנו מעניינים חברות רבות בבנייה במקום, כמו אקירוב ועזריאלי. נקיים כנס גדול ונזמין את החברות הגדולות במשק. אני מעוניין לשווק הכל כמקשה אחת, כולל המסחר, על מנת להגיע למצב בו כל הפרויקט יבנה כחטיבה אחת. כל הפיתוח והייזום שלנו, ואנחנו אחראים שהכל יבוצע בהתאם לזמנים".

הוא הוסיף כי העלות הסופית של הפרויקט יכולה להגיע למיליארדים: "רק בתשתיות יושקעו כמעט 350 מיליון שקל. בהמשך החכ"ל תבנה את בנין המכללה ותשכיר אותו הלאה. בתכנון נקבעה גם הקמתם של מבני ציבור, כמו בית משפט, ומשרדי המוסד לביטוח לאומי ומס הכנסה – גם הם חלק מהתוכנית למרכז העיר".

בסיום הודה ביבס כי בסופו של דבר "המלחמה של 'הירוקים' יצרה מרכז עיר אמיתי ותוסס".

"לא שינינו – שיפרנו"

שוחחנו השבוע עם ההוגה והמתכנן של המיזם השאפתני, אדריכל מירון כהן, ממשרד משה ספדי מירושלים – משרד האדריכלים שתכנן את העיר מודיעין כולה עבור משרד הבינוי והשיכון, אודות מקורות ההשראה של התוכנית.

כהן: "מדובר בשיפור ובעדכון של תוכניות ראשוניות מלפני עשרים שנה. השינויים בוצעו לפי רוח התקופה ולאור תגובות האנשים, זו מהות התוכנית. יש פיזור יותר נכון של הצפיפות, שקודם הייתה מרוכזת בשדרות החשמונאים וכעת תפוזר לרדיוס נרחב במרכז העיר, דבר שמאפשר בניית יחידות דיור קטנות וברות-השגה. בגדול לא שינינו את תכנית העיר, אלא שיפרנו. מדובר בקומבינציה של שתי תוכנית מפורטות – הראשונה, תוכנית 'אמת המים', שעברה גלגולים רבים עוד משנת 2000, והשנייה תוכנית המע"ר (מרכז העיר), שמגלגלים אותה כבר כחמש שנים. זה התחיל כתיקון טכני כדי לאפשר המשך שיווק, והתוכנית עשתה סיבוב שלם. עתה השוק יציב ויש יותר אמון במודיעין".

כמה מ"ר למסחר יתווספו לעיר, שיש בה כבר קניון גדול ואינספור מרכזים מסחריים בשכונות?

"מדובר בכעשרים אלף מ"ר, שהם בערך כגודל קניון פלוס".

מה בנוגע לתכנון הסופי, האם הבניינים יראו בדיוק כמו בהדמיה?

"עדיין אין חזיתות מוסכמות, זאנו כרגע רק בשלב התב"ע (תוכנית בניין עיר) וזה לא מחייב. אבל כן ויתרנו על הקשתות (כמו ב'בנייני דמרי'. ח.ש.) בגלל הביקורת הציבורית. התפיסה הבסיסית הייתה שלכל הבנייה לאורך אמת המים יהיה מוטיב אחד, למרות שהייתי שמח להישאר עם התב"ע שהגופים הירוקים פסלו בזמנו".

עד כמה ראש העירייה היה מעורב בבניית התוכנית?

"הוא היה מעורב מאוד והביע את דעתו".

מהו האלמנט הכי חשוב בתכנון?

"התוכנית הזו מייצרת שתי שדרות חשובות – הראשונה, חשמונאים, שלא הייתה בתב"ע המקורית. נוצרת שדרה סימטרית משני הצדדים – מהכניסה לעיר ועד למרכזה, וזו תוספת משמעותית. וכמובן השדרה השנייה שהיא מאוד רחבה – הכי רחבה בארץ: 46 מ"ר עם שדרת הליכה, כמו בברצלונה, או כמו שדרות רוטשילד בתל אביב, עם קיוסקים. שם יש מעט מאוד מסחר כי זו שכונת מגורים. כאן זה יהיה שילוב שאין בארץ – שדרות רוטשילד עם אבן גבירול, שיש בו חנויות מתחת לגג מצל. הרחבנו את השדרה ל-19 מטר, וזו שדרה מוצלת כמו במתחם ממילא בירושלים, והכל יהיה מחופה באבן".

מה לגבי המבנים בתוכנית?

"הוספנו יחידות דיור, כדי שיהיה פיזור לקחנו קצת משכונת 'המגינים' למע"ר. יקום כאן גם דיור מוגן, מבני ציבור שטחי מסחר. יש גם כוונה אולי להקים מלון קטן במרכז. מתחם הרכבת נבנה כך שיש אפשרות להוסיף עליו בניין נוסף. בתוכנית גם בניית מעונות סטודנטים".

מה בתוכנית?

כנית מרכז העיר תיצור מציאות חדשה בעיר והסדרה של שדרות החשמונאים ובתוכם שטחי מגורים, מסחר ומשרדים", כך מבטיחה העירייה עם הצגת התוכנית, הכוללת את הפרטים הבאים:

לאורך שדרות החשמונאים ייבנו כ-650 יחידות דיור (במקום 1,100) בבניינים בני 6-12 קומות.
כל בניין יורכב משני אגפים מקבילים זה לזה ומרווח בניהם המשמש גרעין כניסה ושירות. הקשתות בין הבניינים בוטלו, וכן הורחב המרחק ביניהם ל-25 מטרים לפחות. תמהיל הדירות: 3,4,5 חדרים.

התכנית משתלבת עם הרצועות הירוקות הנבנות כיום בשדרות החשמונאים שיחוברו למע"ר –מרכז העיר העתידי. השדרה המרכזית החדשה של העיר תהווה המשך של רחוב דם המכבים, מאזור כיכר העירייה ועד לרחוב פיקוס. הקומות הראשונות של הבניינים מיועדות למסחר והן פונות אל עבר השדרה.

רוחב השדרה: 46 מטרים בין הבניינים (רחב יותר משדרות רוטשילד בת"א).

מדרכות רחבות מאוד: 7 מטרים מרחב מסחרי ומדרכה להולכי רגל (מכל צד).

חנייה לאורך השדרה: 2.5 מטרים (בכל צד).

כביש לאורך השדרה: 4 מטרים (בכל צד).

שדרה מרכזית: 19 מטרים, כולל גינון, שבילים, ספסלים, מזרקות, מתקני משחק וקיוסקים.

שביל אופניים: 3 מטרים (בתוך השדרה).

לאורך השדרה ייבנו כ-470 יחידות דיור בבניינים בני 5 קומות (קומה ראשונה למסחר ומעליה

4 קומות מגורים), על פי התמהיל הבא: 30% יחידות דיור בנות 2 חדרים, 30% דירות בנות

3 חדרים, והיתר 4-5 חדרים. ניתן דגש על בניית מספר גדול של דירות קטנות המיועדות לזוגות צעירים ולסטודנטים בתחילת דרכם.

על-מנת לשמור על חזית אסתטית, יפה ואחידה, כל החניות, המזגנים ומרפסות השירות יוסתרו במסגרת מתחם המגורים בשדרה. בנוסף תבחן אפשרות להקמת פרויקט דירות להשכרה (בדומה למודל קניון עזריאלי).

בקצה התחתון של השדרה תבנה רחבת המע"ר – סוג של 'פיאצה' המשלבת שטחים פתוחים או מבנה מסחרי מקורה ובנייני מגורים. מסביב ייבנו מבנים בהם שתי הקומות הראשונות מיועדות למסחר ולמשרדים, ומעליהן שלוש קומות נוספות למגורים, הפונות להמשך רחוב דם המכבים ורחוב ערער. במרכז הרחבה יהיה שטח ציבורי פתוח עבור הולכי רגל ויתאפשר בו פיתוח סביבתי וחיבור בין השדרה המרכזית לבין קניון עזריאלי.

התכנית מסדירה את שטחי מבני הציבור העתידיים של העיר:

מגרשים 220, 255, 256 מיועדים למבני ציבור: ספריה, מרכז תרבות ובניין ממשל.

מגרשים 110,111 מיועדים לשירותי חירום והצלה: משטרה, 'מגן דוד אדום' וכיבוי אש.
מגרש 202 מיועד להקמת מכללה ומרכז ללימודים אקדמאיים.
מגרש 117 מיועד להקמת מבני ציבור או גני ילדים לתושבי שכונת מרכז העיר.

מגרש 102, מול תחנת הרכבת, יכלול בתוכו בנייני מגורים רגילים (הפונים אל המדרחוב) ובניינים נוספים המיועדים לדיור מוגן.

במסגרת התכנית יותר שילוב של 100 יחידות דיור עבור מעונות סטודנטים. גודל יחידת דיור לא יעלה על 55 מ"ר. בנוסף, תיבחן אפשרות לבניית מלון אירוח קטן בן 100 חדרים בשטח הסמוך לתחנת הרכבת 'מודיעין-מרכז'.

צילום הדמייה דובר העיריה

כתבות נוספות

"ריאל לעולם לא מתה"

הופעה היסטורית של שוערה השלישי של ריאל מדריד הקנה לה את הכרטיס לחצי גמר ליגת האלופות

"נועה איתנו כל הזמן"

עדי ואבי מרציאנו, הוריה של נועה התצפיתנית שנחטפה ונרצחה, שוברים שתיקה ממושכת ומספרים על רכבת ההרים הרגשית שחוו מאז ה-7 באוקטובר, על השיחות עם נועה בבוקר השבת השחורה והאכזבה מצה"ל וההנהגה, וכיצד הזהירה אותם מהמצב בגבול הרצועה: "היא אמרה 'אחרי סוכות, תתכוננו'"

"נועה איתנו כל הזמן"

עדי ואבי מרציאנו, הוריה של נועה התצפיתנית שנחטפה ונרצחה, שוברים שתיקה ממושכת ומספרים על רכבת ההרים הרגשית שחוו מאז ה-7 באוקטובר, על השיחות עם נועה בבוקר השבת השחורה והאכזבה מצה"ל וההנהגה, וכיצד הזהירה אותם מהמצב בגבול הרצועה: "היא אמרה 'אחרי סוכות, תתכוננו'"

המשך קריאה »