(new)ויקטורי
עד כלות הנשימה

עד כלות הנשימה

ארגון הבריאות העולמי פרסם לאחרונה דו"ח מקיף על 1,600 ערים ב-91 מדינות בעולם, שהציג תמונה מטרידה של עלייה בזיהום האוויר. החיבור המפורט כלל גם את ישראל, התייחס לערים שונות ברחבי המדינה ושם דגש מיוחד על מודיעין: העיר "זכתה" בכבוד המפוקפק להיות מדורגת כעיר השנייה המזוהמת ביותר בישראל אחרי אשקלון. היא עקפה בקלילות ערים הנתפסות באופן מסורתי כמזוהמות ביותר כמו חיפה והקריות. במודיעין נמצא זיהום אוויר של 70 PM10 (ראו הסבר בהמשך). אחריה ברשימה ניצבות באר-שבע ובית-שמש עם 68, תל אביב עם 67, רחובות עם 63 ואשדוד עם 62. רמות הזיהום הנמוכות ביותר נמצאו דווקא בחיפה ובחדרה: 45 ו-46 PM10 בהתאמה.

בתגובה לפירסום פירסמה העיריה את ההודעה הבאה: "נתוני הסקר נכונים לשנת 2010, לפני ארבע שנים. בתקופה זו היתה בעיר בנייה נרחבת בשלוש שכונות עיקריות ובמרכז העיר. כיום לפי נתוני עמדות הניטור של המשרד להגנת הסביבה בחודש אפריל היתה בעיר רמה של 42.8 10PM  בלבד בעיר, מה שממקם את העיר במקום נמוך משהוצג וזאת למרות המשך הבנייה בה".

בדיקה ישירה מול אירגון הבריאות העולמי מגלה כי תגובת העיריה אינה תואמת את הדו"ח. הנתונים בו מתייחסים, רשמית, לשנים 2011-2013.

מומחה: המציאות קשה יותר

שאלנו את פרופסור אליהו ריכטר, מנהל היחידה לרפואה תעסוקתית וסביבתית באוניברסיטה העברית, איזו השפעה עלולה להיות לזיהום אוויר ברמה שכזו על תושבי מודיעין וריכטר המודאג מתוצאות הדו"ח, השיב: "לפני שנדון בהשפעות, צריך להדגיש כי על עיריית מודיעין להתעורר ולברר לעומק את הסיבות לזיהום האוויר בעיר. מודיעין לא נמצאת ליד אזור תעשייה גדול, מדוע אם כן יש רמה גבוהה כל כך של חלקיקים מזהמים באוויר שנושמים תושביה. אני משער שהסיבה היא הבנייה הנרחבת הנמשכת מזה שנים. משאיות רבות שמשנעות פסולת בניין עוברות במודיעין, הן משאירות ענני אבק וגם מייצרות על ידי שריפת דיזל חומרים כמו  CO, So2, NOx. אלו הן תרכובות מסוכנות ומסוגלות להזיק למי שנושם אותם עד כדי התפתחות של סרטן. כלומר, ההשפעות עלולות להיות רחבות טווח ולא רק בתחום בעיות נשימה. כל התושבים, מינקות ועד זקנה, מילדים ועד מבוגרים, עלולים לחלות גם באסטמה, מחלות לב וסיבוכים של שפעת. נראה הרבה יותר פניות לרופאים, בעיות נשימה מתמשכות ויותר אשפוזים בבתי חולים. ואני מתכוון לאנשים בריאים. במקרה של אנשים חלשים או שכבר חולים, הבעיות שלהם יתעצמו. לכן אם ממצאי הדו"ח הזה מדויקים, איכות החיים של תושבי מודיעין נפגעה משמעותית והם יעמדו בפני התפרצויות של מחלות בקצב מוגבר".

זה האבק שרואים באוויר?

"בניגוד לדעה הרווחת, הבעיה היא לא כל כך באבק שרואים בעין, שברובו לא נקלט בריאות, כמו בפליטות של בערת דיזל שהמשאיות פולטות. בעבר בדקנו מצב דומה בנווה יעקב, שם התושבים התלוננו על תחלואה גבוהה בגלל אתר הטמנה של פסולת בניין. מהבדיקה שלנו התברר כי לא בפסולת עצמה האשם אלא בפליטת הדיזל של הרכבים המגיעים לאתר. על עיריית מודיעין לברר כמה כלים כבדים נעים ופועלים מסביב לעיר. לשם כך על ראשי העיר להזמין בדיקה יסודית. חשוב לדעת כי קיימים תקנים בינלאומיים לפליטות דיזל ולבדוק האם התקנים האלו מופעלים בעיר".

איזו ברירה יש לעיר הצומחת ונמצאת בתנופת בנייה גדולה? הרי אי אפשר לעצור בנייה כזו?

"נכון. אני מניח שאי אפשר וגם לא רצוי לעצור את הבנייה, אבל חובה לפקח על תהליכי הבנייה. קיימים פתרונות פשוטים וקלים לביצוע, שיקטינו את זיהום האוויר. לדוגמה, לדאוג שהמשאיות יהיו מכוסות כמו שצריך. כיסוי טוב מקטין זיהום. צעד נוסף, לייצר תקנים לצינורות הפליטה של המשאיות. קיימים אגזוזים שמונעים פליטה נרחבת של חומרי בערת דיזל ועל העירייה לדרוש שהם יותקנו במשאיות. והצעד השלישי, להרטיב את האתרים והמגרשים שבהם בונים. הדבר מייצר חסימה של האבק. כלומר, בשיטות פשוטות ניתן לפתור המון בעיות. ואגב, בדיקה ביוזמת העירייה עשויה לגלות מזהמים נוספים שלא נחשפו במחקר של ארגון הבריאות העולמי, חלקם מסוכנים הרבה יותר מאלה שהתגלו, וגם בהם חייבים לטפל".

אפשר להרגיע את תושבי מודיעין שכאשר תסתיים הבנייה בעיר זיהום האוויר בה ירד?

"לא ניתן לענות על כך לפני שבוצעה בדיקה שתגלה האם זיהום האוויר קשור רק לבנייה ואין גורמים אחרים שאחראים לו. צריך לבדוק את ההשפעה של תנועות אוויר ממישור החוף, ואת כל הגורמים הסביבתיים הנוספים. רק במקרה שאכן מדובר בנגזרת של הבנייה - הזיהום ייפסק".

מה על המחלות שתושבי העיר עלולים לפתח בינתיים, האם גם הריפוי יהיה מהיר עם שיפור האוויר בעיר?

"ממחקרים שביצענו בתחום עולה שרק שני שליש מבריאים לגמרי. לרבים אחרים נותרת מעין צלקת בריאות והפגיעה נשמרת. כך שגם אם בעתיד האוויר יתנקה, הנזק כבר נעשה והוא ישפיע לאורך שנים".

שלום לך אסטמה

על נחיצות תנופת הבנייה במודיעין אין איש חולק. רק באחרונה נחתם עם משרד האוצר הסכם גג לפיו ייבנו בה 11,500 יחידות. האם העירייה נערכת מבחינה רגולטורית למצב בו מאות כלי רכב כבדים נוספים ינועו בחוצות העיר?

מ', שגרה במודיעין כ-16 שנים: "עד שעברתי לכאן אף פעם לא היו לי בעיות נשימה מיוחדות", היא אומרת. "אבל כל זה השתנה אחרי שהגעתי למודיעין. פתאום התחילו קשיי נשימה ואז כשאני בת 40, אובחנתי לראשונה כחולת אסטמה". מ' שמה לב שההתקפים פקדו אותה אחרי הליכה בעיר ואחרי פעילות ספורטיבית. "בבית אני נושמת רגיל. הקשיים מופיעים כשאני יוצאת החוצה. האבק או העשן שיש באוויר מציקים לי".

כשהאוויר מתנקה, נניח אחרי ירידת גשם, קל לך יותר?

"כן. בחורף קל יותר. בקיץ ובעיקר בעונות המעבר אני סובלת מאוד ותלויה לגמרי בתרופות להקלת דרכי הנשימה".

איך הבנת שזה קשור למודיעין דווקא?

"אחרי שנתיים של מגורים כאן שאלתי יום אחד את עצמי איך זה שלא היו לי קשיי נשימה בילדותי ובנעורי, ורק עכשיו הם התעוררו. שוחחתי על כך עם חברים והם טענו שאין מה לעשות כי אנחנו עיר בבנייה ובעיר כזו תמיד יש בעיות נשימה. אני לא מאשימה אף אחד. זה המצב. אנחנו משלמים מחיר על כך שהעיר שלנו צעירה ונמצאת בתנופה".

מ' מוסיפה שלדעתה גם מיקומה של העיר מעצים את הבעיה: "מודיעין מזוהמת למרות שהיא באזור ירוק, אז אולי הגבעות המקיפות אותנו חוסמות חלק מהאבק והפיח ומונעות מהם להתנדף. אולם גם הכבישים הראשיים הסמוכים, כביש מספר 1 וכביש 443 שיש בהם תנועה כבדה, מוסיפים לזיהום. כך שבלי להאשים איש, אני מקווה שהעירייה שלנו תתגייס לטפל במצב".

"לא אוכפים מספיק"

שרון מעוז, חבר מועצת העיר, לא מופתע מהנתונים שחשף ארגון הבריאות העולמי וגם לא מתרגש מהגילויים האחרונים: "בדקתי את הנתונים והשוויתי אותם לנתונים של המשרד לאיכות הסביבה. ואכן לאורך היום יש בעיר פיקים שהם זיהום האוויר מרקיע בצורה שחורגת מאד מהכמות המותרת. מדובר באזור הצהריים. אולם בלילות זיהום האוויר באזור יורד אל מתחת לרמה המסוכנת. לכן מצד אחד צריך לבדוק מה הגורמים לזיהום אבל מצד שני לא להיכנס לפאניקה". עם זאת, למעוז יש ביקורת קשה על התנהלות העיר בנושא האבק וזיהום האוויר בה והוא קורא לתושבים להתעורר לפני שהזיהום ייפגע בבריאות שלהם.

"אני כל שבוע מסתובב כאן ובודק האם נאכפים חוקי הבנייה. לצערי המצב הוא לא כזה. לדוגמה, צילמתי מגרסה של חצץ שאין לידה שום פעילות הרטבה שתמנע מאבק לעלות ממנה. מגרסה כזו היא כלי גדול שמייצר מפגע משמעותי של אבק שפוגע באיכות החיים שלנו. יש כלי כזה בין שכונת הציפורים לשכונת הכרמים אבל אין עליו שום פיקוח. אין פקחים בעיר. אז נכון שהקבלנים מחויבים להרטיב את המגרסות האלו אבל זה לא יקרה אם לא יפקחו עליהם. בנוסף הרי מתכננים בניית ענק בעיר. מדובר במקדחים, במשאיות, בהמון כלים שינועו ברחבי העיר כולה. אין לזה אח ורע. אם לא יהיה פיקוח אז כולנו פשוט נגור באתר בנייה ענקי שיזהם את העיר וימרר את חיינו".

מעוז מציין כי זיהום אוויר נוסף של העיר הוא החומרים המסרטנים שנפלטים מהאוטובוסים והמשאיות הכבדות. "אני ספרתי 300 משאיות שנעות ממש בתוך העיר. אלו משאיות דיזל שמייצרות זיהום אוויר ענקי. אגב למרות החוקים המקומיים המשאיות האלו גם חונות בעיר. התנעה של כלי כבד כזה בבוקר היא משהו שלוקח זמן ומייצר המון חומרים מסוכנים. בנוסף לכך, לפני שנתיים היה מכרז חדש לתחבורה הציבורית בעיר. ביקשתי שיפעילו כאן אוטובוסים קטנים שמזהמים פחות. האוטובוסים האלה מאד מתאימים לציבור במודיעין. אלא שבסוף מפעילים כאן אוטובוסים גדולים. כך קורה שעוד כלים כבדים מסתובבים בעיר ומזהמים את האוויר של כולנו. שהמעצבן מהכל היא העובדה שהם חצי ריקים. זה גם בזבוז משאבים, גם זיהום אוויר וגם חלם".

נקודה נוספת שמציין מעוז היא העובדה שמודיעין נמצאת במיקום שבו כל זיהום האוויר של אזור המרכז נוחת עליה. "חייבים לציין שלא כל זיהום האוויר קשור לעיר. יש כאן כמות אדירה של מזהמים שנעה עם הרוח מגוש דן, מהמחצבות, ממפעלי נשר, מהכבישים מסביב. החומרים האלו נעים עם הרוח ונתקעים באזור ההר. לכן הם יורדים עלינו. אלא שגם כאן אני קצת כועס על העירייה. משום מה לא מציינים מספיק את העובדה הזו. הייתי מצפה שבאתר העירייה יהיה מד של זיהום אוויר לפי שעות היום וכך אנשים ידעו מתי לא להסתובב בחוץ. נכון זה לא הכי נעים להודות שבעיר צעירה ואיכותית כמו שלנו יש כמות כזו של זיהום אוויר אבל אם נסתיר את הבעיה היא לא תיעלם. לכן צריך להציף אותה החוצה כדי שאנשים יהיו יותר מודעים למצב".

מה דעתך על טענות העירייה שהדו"ח נכון ל- 2011 ולא להיום?

"הטענות האלו לדעתי לא נכונות. באותה שנה לא היתה בנייה גדולה בעיר כמו שיש היום. לכן אם יש שינוי בנתונים זה רק לרעה. היום יש יותר אבק, יותר כלים כבדים שנעים על הדרך ונעים בעיר. לכן היום יש המון חלקיקים באוויר. תאר לך מה יהיה כשהתוכנית לבנות 11 אלף יחידות דיור תצא אל הפועל. זה יהיה גהינום. אנו פשוט נחייה בתוך ענן עצום של אבק".

מעוז לא קורא לעצירת הבנייה אלא להגברת הפיקוח: "צריך תוכנית אב לעיר. צריך לעשות כאן סדר ולבדוק מה באמת קורה. אני חושב שיש להעצים את הפיקוח על הבנייה. לבדוק מי מזהם ולקנוס אותו. יש גם למנוע ממשאיות ואוטובוסים לחנות בעיר. וגם למנוע כניסה מיותרת של כלי כבדים לתוך העיר פנימה. לא מדובר במשהו שגדול על העירייה. אלא שצריך לפעול בנושא. צריך להקצות משרות פיקוח, לשלם לאנשים, לשים את זה בראש סדר העדיפויות".

תרומת המשאיות

סגן ראש העיריה וחבר מועצת העיר לשעבר אלכס וינרב לא מופתע מהפרסום של דו"ח ארגון הבריאות העולמי: "במודיעין 20 אחוז מהתושבים חולים במחלות נשימתיות. מדובר באחוז גבוה מבחינה ארצית".

מה הסיבה לכך?

"במודיעין מצויות שלוש תחנות ניטור של המשרד לאיכות הסביבה ולפי התוצאות של התחנות האלו הסיבה הראשונה היא פיח מכוניות ומשאיות מכביש מס' 1, כביש 6 וכביש 443. אלה שלושת עורקי תחבורה ראשיים מהם מגיעים אלינו חלקיקי מתכות מסוכנות מאוד, כמו עופרת, הנעים עם הרוח ויורדים לגינות ולרחובות. ומאחר שחל איסור על המשאיות לנוע בכביש מס' 1 לירושלים, צי ענק של משאיות נכנס לעיר וחותך דרכה לכביש 443. כלי התחבורה הכבדים האלו מצטרפים לצי המשאיות הפועל באתרי הבנייה בעיר".

וינרב מוסיף שגם ערפיח מאזורי התעשייה של תל אביב מגיע למודיעין: "הבריזה מהים דוחפת ענני ערפיח לעבר השפלה, ולכיוון שוהם, מודיעין ובית שמש. העננים האלו לא עולים הלאה לירושלים, הם נחסמים ברצועת ההרים".

את ההרים לא ניתן להזיז...

"אבל ראש העיר, כיו"ר המרכז לשלטון מקומי, חייב להפנים שיש כאן פצצה מתקתקת ושחייבים לחפש פתרונות אחרים. מדובר במוות שמגיע דרך האוויר ופוגע בזקנים ובילדים ואף אחד לא עוצר אותו. עצוב שישראל נמצאת במקום ה-12 ברשימת המדינות המזוהמות בעולם ושעד היום לא הקטנו באמצעות פילטרים זיהום ממפעלים, אתרי בנייה ותחבורה ציבורית".

ומה עם אבק הבנייה והמחצבות?

"נכון. בנייה של עשרות אלפי יחידות דיור בו זמנית היא משהו שמייצר הרבה אבק, אבל ניתן לעצור את זה. צריך למנות פקח עם רשות לקנוס שיסתובב בין האתרים ויבדוק האם נשמרות כל ההוראות של המשרד לאיכות הסביבה, האם הקבלנים מרטיבים את הקרקע בכל מקום שהם קודחים, האם הם משתמשים בשואבי אבק מיוחדים לבנייה וכו'. הפגיעה בנשימה של כולנו היא משהו קריטי. אסור להמשיך עם המצב כמו שהוא כעת. אפשר להפעיל מומחים לנושא מהארץ ומחו"ל  שיסייעו. אני קורא לראש העיר ולכל חברי המועצה לגייס את הכסף לעריכת בדיקה חיונית שכזו. ייתכן שלא נצליח לסלק לגמרי את כל סוגי הזיהום אבל לפחות נקטין את הבעיה. אחרת זו בכייה לדורות".

בעקבות דו"ח ארגון הבריאות העולמי כתב וינרב מכתב לראש העיר בו הוא מציע את עזרתו להתמודד עם הבעיה. במכתב הוא כותב: "הנתון הזה (של ארגון הבריאות העולמי א.ג.) מתאר מה תושבי העיר מודיעין מכבים רעות נושמים בממוצע מדי יום: הם נושמים הרבה חלקיקי אבק ועפר ועוד מתכות וחומרים מסוכנים רבים המרחפים באוויר, אשר אינם תורמים לבריאות התושבים אלא מזיקים ופועלים לרעה על תוחלת החיים שלו. מקורות רפואיים בעיר מספרים שאחוז גבוה של תושבי העיר סובלים מבעיות נשימתיות מזה שנים רבות, ולא כולם ערים לסיבה לכך - האוויר במודיעין מכבים רעות לא מספיק נקי. זה איננו חשוב ממתי הנתונים של ארגון הבריאות העולמי המצוטטים בכתבה שכן במשך שנים רבות דוחות הניטור של המשרד להגנת הסביבה בעקביות מראים שמודיעין מכבים רעות סובלת מהימצאות חלקיקים אלו בשטחה, אך זה כמעט ולא מפורסם בציבור, ועל כן הציבור איננו יודע זאת, למרות שיש חוק (חוק חופש המידע 2009) המחייב רשויות לפרסם את המידע הסביבתי כולל נתונים על זיהום אוויר. בעבר דרשתי כחבר מועצה פרסום חודשי של נתוני איכות הסביבה על פי חוק חופש המידע  2009.

גם לעירייה וגם לתושבים יש פעולות שבביצועם נוכל להיטיב את המצב ולנשום אוויר פחות מזוהם ומסוכן. זיהום אוויר מהווה מקור לבעיות בריאותיות רבות, כדוגמת מחלות בדרכי הנשימה וסוגי סרטן שונים המובילים לפגיעה בתוחלת החיים ואף לתמותה מוקדמת בעיקר באוכלוסיות רגישות. מחקרים מדעיים רבים מצביעים על חלקיקים, מתכות ואוזון כשלושת המזהמים האחראים למרב הנזק הבריאותי מהאוויר אותו אנו נושמים".

זיהום אוויר: הגדרות, סכנות ופתרונות

PM פרושו חלקיקי חומר (Particulate Matter - PM) נוזלי או מוצק הנמצאים בגז או בנוזל. מקורות החומר החלקיקי הזה יכולים להיות טבעיים או מעשה ידי אדם. המונח PM10 מתאר את כמות החומר החלקיקי שקוטרו האירודינמי הוא 10 מיקרומטר או פחות. זהו מדד נפוץ לאיכות אוויר, עקב השפעותיו הבריאותיות הרחבות. השפעות אלו כוללות שיעול וגירוי של קנה הנשימה ושל העיניים. ככל שהחלקיק גדול יותר, כך סכנתו פוחתת כיוון שהוא בעל סיכוי גדול יותר להיתפס על ידי האף או הגרון ולהיפלט בנשימה על ידי שיעול או להיבלע. גם בריכוזים נמוכים יחסית של חומרים באוויר, מוגברות תופעות השיעול בחולי קצרת.

כל בני האדם נתונים לסיכון בריאותי כאשר הם נאלצים לנשום אוויר מזוהם, אך חלקם נמצא בסיכון רב יותר מאחרים. להלן נתונים של המשרד לאיכות הסביבה ביחס להשפעה של זיהום אוויר על שכבות האוכלוסייה השונות.

  • ילדים ונערים נמצאים בקבוצת סיכון גבוהה יותר מאשר מבוגרים כיוון שהם מבלים חלק גדול מזמנם מחוץ לבית בנוכחות מזהמים. הילדים שואפים יותר אוויר לקילוגרם גוף מאשר מבוגרים ולכן, למעשה, הם שואפים גם יותר מזהמים. ילדים מודעים פחות לתסמינים הנובעים מהשפעת המזהמים, כגון לחץ בבית החזה ולכן הטיפול בהם עלול להתאחר. ילדים רגישים יותר להיחלשות המערכת החיסונית הנגרמת במיוחד בעקבות חשיפה לחנקן דו-חמצני העלולה להפחית את יכולתו של הגוף להתנגד לזיהומים בדרכי הנשימה. גם הקבוצה הצעירה ביותר באוכלוסייה, אלה שעדיין לא נולדו, כלומר עוברים ברחם, נמצאים בסכנה. כל אירוע שבו נמנע מהאם חמצן בכמות מספקת, פוגע בעובר ועלול לגרום לנזק התפתחותי קשה.
  • גם המבוגרים ביותר באוכלוסייה, הקשישים, פגיעים יותר לזיהום אוויר, וגופם פחות עמיד לזיהומים בכלל. מזהמי האוויר מפחיתים את כוח ההתנגדות למחלות, במיוחד שפעת ודלקת ראות. קשישים נוטים לסבול מדרגות מסוימות של מחלות נשימתיות כרוניות או בעיות לב, אשר עלולות להחמיר בהשפעת גירוי ממזהמי אוויר, הפחתה בכמות החמצן, או מועקה אחרת של הראות או מערכת הדם.
  •  פעילות גופנית משפרת בריאות, מחזקת שרירים ואת מחזור הדם ומביאה את מערכת הלב והראות לתפקוד אופטימלי. מצד שני, היא גם גורמת לשאיפת כמויות גדולות יותר של מזהמי אוויר. בזמן פעילות גופנית נושמים הרבה יותר דרך הפה ובכך עוקפים את המסננים הטבעיים הקיימים באף, ומגינים מפני שאיפת חומר חלקיקי. ולכן, רוכבי אופניים ואצנים העוסקים בפעילות ספורטיבית אינטנסיבית באופן קבוע בתוך ומסביב לערים, נחשפים לרמות גבוהות מאד של אוזון ומהווים ככל הנראה את קבוצת הסיכון הגדולה ביותר בחשיפה לזיהומי אוויר.
  •  דרכי הנשימה של חולי אסטמה הן מודלקות והיפראקטיביות. התקפה גורמת לחולה הצרה של כלי הנשימה עד כדי חסימתם בליווי של ליחה סמיכה. חולי אסטמה סובלים מהתקפי חנק אותם מחוללים מגוון של חומרים, כגון עשן סיגריות, אבקנים, פרוות בעלי חיים, חומרים נדיפים ביתיים ותעשייתיים וכמובן, מזהמי אוויר.
  •  אנשים הסובלים ממחלות לב, מהיצרות או חסימה של כלי הדם, מקבלים אספקת חמצן מופחתת לאברי הגוף. מחלות נשימתיות שונות, למעט אסטמה, גורמות אף הן  לאותה תופעה, במקרה זה בשל תפקוד לקוי של הראות. קבוצות אוכלוסייה אלה עלולות לסבול יותר מאחרים מחשיפה לריכוזי פחמן חד-חמצני, המתחבר עם ההמוגלובין במערכת הדם ומונע אספקה יעילה של חמצן לכל הגוף.

(צילום ארכיון)

(new)שלומי תבלינים 18.5.20