הכי תחנה, הכי מרכזית

יהודה גולן
2014-08-21 01:00:00
2014-08-21 01:00:00

מגרשי חניה נוספים שיוכלו לקלוט מאות מכוניות, גשר להולכי רגל ממגרשי החניה לתחנה, קו רכבת חדש שיוביל ממודיעין לראשון לציון, פיתוח אזור נחל ענבה (שיכלול בין השאר מתקני נופש וספורט ואפילו בית מלון), מסילת רכבת מזרחית חדשה לחלוטין על כביש חוצה ישראל. והיהלום שבכתר: "קשת מודיעין" שתחבר את תחנת "פאתי מודיעין" לקו הרכבת החדש לירושלים.

כל אלה (ועוד תיכנונים עתידיים) הם רק חלק ממרכיבי הפיתוח של רכבת ישראל ומשרד התחבורה, שמתוכננים לעבור את הליכי האישורים הסטטוטוריים בוועדת התיכנון והבניה במהלך השנים הקרובות ושיהפכו את מודיעין – הלכה למעשה – למרכז רשת הרכבות של מדינת ישראל. לא פחות.

"זאת בהחלט תהיה קפיצת מדרגה" אומרים ברכבת ישראל. למרות שחלק מהתוכניות צפויות להיתקל בהתנגדויות רבות, בעיקר בקו החדש ממודיעין לראשון לציון, הרי שמי שתיהנה מהתוכניות הגדולות הללו היא במיוחד תחנת הרכבת של "פאתי מודיעין", שתהפוך מסתם עוד תחנה משעממת ודי קטנה לתחנה גדולה ותוססת, שדרכה יעברו אלפי נוסעים ביום, ובה יחליפו חלקם רכבות למספר יעדים.

איך כל זה יקרה? תודות לכמה פרוייקטים שיציבו את מודיעין ב"מיקום הנכון". כלומר – בדיוק באמצע. בין מסילות הברזל מצפון לדרום הארץ ובין המסילה ממזרח למערב (מירושלים לתל אביב). כך צפויה תחנת פאתי מודיעין להימצא באמצע "הצלב" שדרכו תנוקז כל תנועת הרכבת בישראל. יחד עם הקירבה לנתב"ג, לכביש 6 ולכבישי הרוחב הגדולים 431 וכביש 1 (המשודרג) לירושלים – מודיעין תהיה ממש בלב העניינים. לפחות בתחום התחבורה..

20 דקות לראשל"צ

הפרויקט הראשון הוא מסילת הברזל החדשה שתחבר את מודיעין לראשון לציון ומשם לדרום המדינה. מדובר במסילת ברזל חדשה לגמרי, באורך 26 קילומטרים, שתוצב בשנים הקרובות. היא צפויה להתבצע רק לקראת שנת 2020, מכיוון שעדיין לא אושרו כל התוכניות. דברי ראובן קוגן, סמנכ"ל הרכבת לפיתוח, "יש כמה בעיות תיכנוניות בעיקר בקטע המערבי". אבל קוגן יודע המגמה היא שהקו ייפתח כמתוכנן, במיוחד נוכח העובדה שהתשתית עבורו כבר מוכנה: במרכזו של כביש 431, שנסלל מראש עם ה"הכנה" לקו. שתי תחנות הקצה כבר נמצאות בקצותיו (זו של מודיעין ותחנת "הראשונים" ליד נס ציונה). מ"הראשונים" היא תמשיך מערבה בקטע נוסף שטרם תוכנן, עד לתחנת "ראשון מערב" ומשם לרחובות ועד  לאשדוד.

"נכון שהיום אין הרבה מתושבי מודיעין שנוסעים לראשון לציון", אומר קוגן, "אבל חשיבות הקו הזה היא בכך שאפשר להסיע נוסעים לדרום מבלי לעבור בגוש דן ובכך להפחית מהעומס בגוש דן. זאת תהיה הקלה גדולה למערך התחבורה בכללותו".

מה ההתייחסות ברכבת ישראל לעיר מודיעין?

"מודיעין היא עיר מאד משמעותית במערך מסילות הרכבת שלנו. היא יושבת בצומת מסילות חשוב מאד בין צפון המדינה לדרומה ובין שתי הערים הגדולות ירושלים ותל אביב. לכן החשיבות של מודיעין מבחינה זו תלך ותעלה בשנים הקרובות. החיבור העתידי של 'קשת מודיעין' לקו הרכבת המהיר לירושלים הוא המהלך המשמעותי, שישדרג מאד את תחנת 'פאתי מודיעין'. רבים מתושבי מודיעין עובדים בירושלים, בעיקר עובדי מדינה ומוסדות ציבור. רבים עובדים בתל אביב. לכן הקו המהיר יהיה בשורה לתושבי העיר".

"קשת מודיעין" – כבר השנה

התקציב למימון "קשת מודיעין", בסך 390 מיליון שקל, אושר לפני מספר חודשים והעבודות צפויות להתחיל בשנה הקרובה. כחלק מפרויקט "קשת מודיעין" סוכם בין עיריית מודיעין למשרד התחבורה והרכבת על שדרוג תחנת "פאתי מודיעין" וסביבתה, כך שעיריית מודיעין באמצעות החברה הכלכלית תהיה שותפה מלאה לפרוייקט.

ראש העיריה חיים ביבס לא מסתיר את התלהבותו: "בשנים האחרונות אנחנו נמצאים בסדרת פגישות ודיונים עם משרד התחבורה ומשרד האוצר לקידום הפרויקט ואני שמח על אישורו ויציאתו לדרך. 'קשת מודיעין' היא בשורה גדולה לעיר שזוכה לחיבור ישיר לקו הרכבת הראשי של מדינת ישראל".

אז עלינו על המפה?

"אישור הפרויקט מראה יותר מכל על כך שגם ממשלת ישראל מבינה את חשיבותה ומשמעותה של העיר מודיעין  כאחת הערים הגדולות והמובילות במדינת ישראל. היום, ובטח בראייה עתידית. חיבור העיר לקו, הקמת החניונים החדשים והמעבר יתרמו מאוד להתפתחותו של מרכז עינב, עם אלפי נוסעים מאזור השפלה שיעדיפו להגיע לכאן, להשאיר את רכבם ולהמשיך ברכבת לירושלים. מרכז עינב יהפוך למרכז תחבורתי אזורי חשוב שממנו גם יצמחו שאר העסקים והחברות הפועלות בו".

ואכן הקו המהיר לירושלים שיעבור ב"פאתי מודיעין" יוסיף לעיר את הנגישות הגבוהה לשני המטרופולינים הגדולים במדינה. אגב, גם הקו החדש לראשון לציון יחובר גם הוא למסילת הברזל המהירה ירושלים תל אביב באמצעות קשת מודיעין, כך שלמעשה כל האגן הענק של מרכז הארץ – גוש דן, גוש ירושלים וגוש ערי השפלה – יתחבר מסילתית ליד מחלף ענבה.

ברכבת מעריכים כי הנסיעה ממודיעין לראשון לציון תימשך כעשרים דקות לכל היותר. כיום מי שרוצה לנסוע ממודיעין לראשון לציון, חייב לנסוע לתחנות תל אביב ולהחליף שם רכבת. סיפור לא פשוט ומורכב שגוזל זמן רב.  

גולת הכותרת – "המסילה המזרחית"

הפרויקט השלישי (נוסף ל'קשת מודיעין' ולקו החדש לראשון לציון), שיקבע את מודיעין סופית כמרכז מערכת המסילות הוא ה"מסילה המזרחית". זהו שם הקוד ברכבת ישראל למסילת הרכבת שתוצב לאורך תוואי כביש 6, ותהיה עורק התנועה העיקרי שבין צפון המדינה לדרומה, תוך חיבור לגוש דן, ערי השרון, ערי השפלה, ערי הדרום, הנגב, עמק חפר, עמק יזרעאל (שבו כבר נסללת היום "רכבת העמק" המחודשת עד בית שאן), גוש חיפה והקריות, הגליל המערבי (שם נסללת כבר עתה המסילה לכרמיאל) ובסופו של דבר – גם הגליל העליון. כיום החיבור מתבצע רק דרך גוש דן ומסילת החוף המקורית והוותיקה. עם הצבת ה"מסילה המזרחית" תהיה בישראל – לראשונה בתולדותיה – רשת רכבת מסועפת שאינה נסמכת על קו אחד אלא על קווים מקבילים.

המסילה המזרחית החדשה (שתעבור ממש בין נתיבי כביש 6) תחבר את גבולה המזרחי של העיר חדרה ודרומה לכיוון כפר סבא עד לנתב"ג ולעיר לוד. היא אמורה להיכנס לפעולה בשנת 2020 וצפויה לעלות למשלם המיסים 4-7 מיליארד שקל.

למרות שהמסילה המזרחית נראית רחוקה לביצוע לצד העובדה שהיא יקרה להחריד, יודעים ברכבת כי היא צורך ודאי והכרחי להורדת עומסים מגוש דן וגם מסילוק של אלפי משאיות מכבישי ישראל. ולו רק מכיוון שתנועת רכבות המשא של ישראל תנותב למסילה המזרחית. בועז צפריר, מנכ"ל הרכבת (ותושב מודיעין) אומר על המסילה המזרחית: "הקמתה היא אסטרטגית והכרחית לרכבת ישראל, כי באמצעותה נגדיל מאד את תדירות הרכבות בתחנות בכל הארץ ונביא לגידול ניכר בהובלת מטענים באמצעות הרכבת". 

בקרוב – גשר חיבור ל"ישפרו"

מעבר לכל אלה, קיימת סימביוזה בין העיר מודיעין ורכבת ישראל. כיום, על פי סקר שביצעה הנהלת הרכבת, רק חלק קטן מתושבי העיר (כאלפיים תושבים) משתמשים ברכבת על בסיס קבוע וזו עושה מאמצים שיווקיים רבים להגביר את החשיפה לתושבי העיר. בעזרת שילוט גדול והכוונה לתחנה כמעט בכל צומת באזורים הסמוכים לתחנה שליד קניון עזריאלי.

ראובן קוגן, מה השינויים המעשיים שיחולו בתחנת "פאתי מודיעין" עצמה?

"ברור לנו שהתחנה תגדל וגם סביבה יהיה תהליך של פיתוח. מה שיתרום לכך במיוחד היא 'קשת מודיעין' שלמעשה כתוצאה מחיבורה ל'פאתי מודיעין' תתפצל המסילה, מצד אחד לכיוון נתב"ג ותל אביב ומהצד השני היא תתפצל לכיוון ירושלים עד לתחנת 'האומה' שתחת בנייני האומה".

עד כמה תחנת "פאתי מודיעין" הופכת לחשובה בהקשר זה?

"מאד חשובה, כי בעצם פאתי מודיעין תהיה התחנה האחרונה בדרך העולה מהשפלה לירושלים. היא תנקז אליה את כל מי שירצה לנסוע לבירה ברכבת. כלומר כל האזור מראשון לציון, רחובות, מודיעין, שוהם וסביב, יצטרכו להגיע ל'פאתי מודיעין', שתהיה התחנה הנוחה ביותר עבורם בעיקר לחניה. האלטרנטיבה תהיה להחנות את הרכב בנתב"ג ושם פשוט עמוס מאד ולא יהיה מקום".

איך תפתור את בעיית החניה ב"פאתי מודיעין"?

"אנחנו מתכננים להקים חניון מכוניות גדול שיקלוט 750 כלי רכב. החניון, שיוקם על-ידי החברה הכלכלית של מודיעין, יהיה מוכן בחודש מאי שנת 2016.

היכן יהיה החניון החדש?

"מעבר לכביש, בישפרו. אז גם נחבר את החניון לתחנה בעזרת גשר להולכי רגל, שיהיה באורך 165 מטרים ויהיה מקורה כדי להגן מהגשם והרוחות".

והתחנה עצמה?

"בתחנה עצמה נוסיף עוד שני רציפים לשניים הקיימים, לצורך החיבור לקשת מודיעין. כך שבתחנה שתורחב יהיו שתי מסילות לכיוון ירושלים ושתיים לכיוון נתב"ג ותל אביב. התחנה ב'פאתי מודיעין' מיועדת לקלוט אלף נוסעים בשעה בשעות השיא".

מה מבחינת שטחי מסחר בתחנה?

"מבחינת גודל התחנה ועל פי ההסכם עם רשות מקרקעי ישראל, ב'פאתי מודיעין' יש לנו זכויות בניה על שטח של 1,500 מטרים רבועים של מסחר ועסקים. זה לא אומר שאכן נממש את זה, כי די קרוב מעבר לכביש נמצא מרכז מסחרי גדול מאד בישפרו. אבל זאת אופציה. ברור שיהיו חנויות, עוד לא הוחלט איזה".


הרכבת כמנוף נדל"ן

ברכבת יודעים שתוכניות הבינוי הגדולות בעיר מודיעין במסגרת "הסכם הגג" יעשו רק טוב לרכבת ובמיוחד לתחנת "פאתי מודיעין". שתי השכונות החדשות, "ציפורים" ו"נופים" הסמוכות לכביש 431 ונמצאות במרחק חמש דקות נסיעה מ"פאתי מודיעין", יהיו הקטליזטור שיביא את הגל הגדול. שילוב של הקמת השכונות החדשות ושלושת הפרוייקטים סביב העיר מודיעין מהווים זריקת מרץ של ממש. גורמים המצויים בתחום בטוחים שהשילוב "יטיס" את מחירי הדירות באזור למעלה. ראובן קוגן כבר ממתין בקוצר רוח לבניה עצמה.

"מי שצריך לקנות דירה ולקחת משכנתא, הפיתוח המואץ של הרכבת ותחנת 'פאתי מודיעין' לא טוב עבורו, כי אין לי ספק שהמחירים יעלו. בעיקר בשכונת נופים החדשה וגם בציפורים שנבנית היום", אומר יגאל יונה, מבעלי משרד אנגלו-סכסון בעיר. לדבריו, בדירות שקרובות לתחנות הרכבת ניתן לראות בבירור שהמוכרים משווקים את עניין הקירבה הזו. "המוכרים כמעט תמיד מזכירים ביוזמתם במכירה את הקירבה ובמחיר זה בא לידי ביטוי בתוספת של 5% ולפעמים יותר".

שני גורמים יביאו לעליית המחירים בשכונות הדרומיות (אבני חן, ציפורים ונופים). בראש ובראשונה ההרחבה והפיתוח של תחנת "פאתי מודיעין", אבל יש עוד גורם שיגרום לעליות מחירים בכל העיר והוא הקו המהיר ירושלים תל אביב, שיעבור בפאתי מודיעין. יונה: "רבים מתושבי מודיעין עובדים בירושלים ותל אביב ולכן רכבת מהירה בין שתי הערים תגרום לגל הגירה לתוך מודיעין ולביקוש ער לנדל"ן. יגיעו הרבה ירושלמים שעד עכשיו חששו מהפקקים ומנסיעה על כביש 443 וגם תל אביבים יגיעו מן הסתם לעיר".

(צילום ארכיון)

כתבות נוספות

חקרו, בנו, זכו

אחרי שנבחרות הרובוטיקה של האולפנה ושל אמי"ת בנים העפילו לגמר העולמי, חזרו הנבחרות הצעירות ממודיעין מתחרות גדולה עם הישגים מרשימים

חקרו, בנו, זכו

אחרי שנבחרות הרובוטיקה של האולפנה ושל אמי"ת בנים העפילו לגמר העולמי, חזרו הנבחרות הצעירות ממודיעין מתחרות גדולה עם הישגים מרשימים

המשך קריאה »