זה לא ערבים, זה פועלים

יהודה גולן
2014-11-26 00:00:00
2014-11-26 00:00:00

מודיעין צועדת בעקבות אשקלון: בעקבות תלונות של הורים ובעיקר כצעד מונע החליטה העיריה כי עד להודעה חדשה – עובדי הבינוי ועובדי מחלקת גנים ונוף לא יהיו נוכחים בגני ילדים בשעות הפעילות. במקרים שבהם יהיו חייבים עובדי בינוי לבצע תיקונים – הדבר ייעשה רק בנוכחות מאבטח.

בדרך זו מנסה העיריה להתמודד עם הלחצים מצד ההורים מחד ועם החשש ל"עליהום" ציבורי נוסח אשקלון מאידך. המילה "ערבים" אינה מוזכרת והאזרח הנבון יכול רק לשער מהי זהותם של עובדי הבינוי ומחלקת גנים ונוף, שנאסרה עליהם הכניסה לגנים בשעת פעילות.

בשבועות האחרונים הוגברו סיורי יחידת אבטחת גני הילדים, שבה תשע ניידות המאוישות על-ידי מאבטחים ששירתו ביחידות קרביות. מאבטחים אלה החליפו למעשה את השומרים בגנים, שברובם היו אנשים מבוגרים ללא הכשרה צבאית משמעותית. יש לציין כי בגנים הנמצאים בקצה העיר ובגנים הסמוכים לאתרי בנייה עדיין מוצבים שומרים.
לניידות אלו נוספו עשר ניידות מחלקת הביטחון וארבע ניידות נוספות של מחלקת הפיקוח העירוני שהונחה אף היא להגביר את נושא שמירת השקט והסדר העירוני.

פעילות העירייה בנושא אבטחת מוסדות החינוך מתחילה בשעות הבוקר המוקדמות והיא נמשכת גם לאחר שעת הלימודים בגנים ובשעות הערב. במהלך יום העבודה מבצעים הסיירים סריקות בתוך הגן ובסביבתו, מבצעים בדיקות אקראיות לעוברים ושבים ועוד מספר פעולות שמטרתן למנוע מקרי פח"ע.
במקביל לפעילות זו מסייעת העירייה למשטרת מודיעין באיתור ומניעת כניסת שוהים בלתי חוקיים לעיר. בביצוע ביקורות פתע בתוך אתרי הבנייה, ביצוע מחסומי פתע בכניסות העיר בשעות הבוקר המוקדמות ועוד. העירייה העבירה לכל חברות הבנייה והקבלנים העובדים בעיר מכתב אזהרה לקראת פעילות אכיפה מוגברת באתרי בנייה לאיתור לינת עובדים – דבר המהווה עבירה על החוק.
חבר המועצה ומחזיק תיק הביטחון דן ליכטמן: "עיריית מודיעין מכבים רעות בכלל ועובדי אגף השירות ומחלקת הביטחון בפרט עושים ככל יכולתם בשיתוף עם משטרת מודיעין להגביר את ביטחון התושבים. הצעדים בהן נוקטת העירייה מסייעים בשמירה על הסדר הטוב ואני מבקש מכל תושב ותושבת להמשיך ולשמור על ערנות ובמידה והם רואים פעילות חשודה לפנות מיד למשטרת מודיעין".

הפשיטות בעיצומן

מעבר להצבת מאבטחים סמוך לאתרי הבניה והגברת הסיורים הממונעים של ניידות האבטחה, התקיימה ישיבה שנערכה בהשתתפות ראש העיריה חיים ביבס ומפקד המשטרה סנ"צ אמיר קליין, בה סוכם כי המשטרה תסייע לגורמי העירייה בלכידת פלסטינים ששוהים בעיר באופן בלתי חוקי ובמקביל העירייה תוציא צווי הפסקת עבודה לקבלנים שיימצאו אצלם פלסטינים ללא היתרי שהיה בישראל.

במקביל לפעילות זו מסייעת העירייה למשטרת מודיעין באיתור ומניעת כניסת שוהים בלתי חוקיים לעיר, בביצוע ביקורות פתע בתוך אתרי הבנייה, ביצוע מחסומי פתע בכניסות העיר בשעות הבוקר המוקדמות ועוד. העירייה העבירה לכל חברות הבנייה והקבלנים העובדים בעיר מכתב אזהרה לקראת פעילות אכיפה מוגברת באתרי בנייה לאיתור לינת עובדים – דבר המהווה עבירה על החוק.

כדי לממש את ההחלטה יצאו שוטרי העיר למבצע בליל חמישי ואליהם הצטרפו גם שוטרי מג"ב. הכח פשט במקביל על שלושה אתרי בניה בעיר. והשלל? "תפסנו עשרים ושבעה שוהים בלתי חוקיים באתרי הבניה", אומר קליין. הפועלים הורחקו לתחומי הרשות הפלסטינית. עתה צפויים הקבלנים לקבל צווי הפסקת עבודה באתרים.

תגובות

חבר המועצה אלעד שמעונוביץ, המקורב לראש העיריה חיים ביבס: "אין בכלל מה להשוות בין ההחלטה הגזענית של ראש עיריית אשקלון, שלא לאפשר עבודה של פועלים ערבים באשקלון, ובין חידוד נוהלים במודיעין, שכל עובד שנכנס לגן ילדים הדבר ייעשה בצורה מבוקרת ובליווי מאבטחים במידת הצורך. חבל מאד שככה הובנו הדברים אצל חלק מהאנשים. זאת ממש לא היתה הכוונה או המדיניות שנועדו להגביר את תחושת הביטחון להורים. כניסת אנשים חיצוניים למוסדות חינוך – אם עובדים מהמניין או אנשים זרים – היא נקודת תורפה ביטחונית לכן ההחלטה לצמצם את החיכוך באופן גורף בכניסה לגנים היא נכונה ובמקום. אנחנו נמצאים בתקופה רגישה, גם מבחינה ביטחונית וגם מבחינה חברתית".

מדוברות העירייה נמסר בתגובה: "לא מדובר באיסור על כניסת עובדים ובטח לא על רקע גזעני. אלה בחידוד נהלים של ליווי מאבטחים לגורמים חיצוניים הנכנסים למוסדות חינוך ועל מנת לצמצם חיכוך ונקודות תורפה בסביבת גני ילדים בעיר. העירייה רואה בחומרה את הצהרותיו של ראש עיריית אשקלון וכל ניסיון לקשור בין השניים אינו תואם את המציאות".

בתמונה: "עובדי בינוי" ליד מוסד לימודי במודיעין. "חבל שככה הובנו הדברים" (צילום ארכיון: איילת לוין)

כתבות נוספות

הקרב על היער הסתיים בהפסד

בית המשפט דחה את עתירת עמותת תושבים משפיעים במודיעין והחברה להגנת הטבע נגד המיקום שנבחר להקמת תחנת משנה של חברת החשמל, וחלק נרחב מהיער באזור ייכרת

הקרב על היער הסתיים בהפסד

בית המשפט דחה את עתירת עמותת תושבים משפיעים במודיעין והחברה להגנת הטבע נגד המיקום שנבחר להקמת תחנת משנה של חברת החשמל, וחלק נרחב מהיער באזור ייכרת

המשך קריאה »