העתיד הגיע מוקדם מהצפוי

יהודה גולן
2015-01-07 00:00:00
2015-01-07 00:00:00

אחד החברים המשפיעים ביותר בקדנציה המקוצרת של הכנסת ה-19 הוא עופר שלח. האיש שהתרגלנו לראות על מסכי הטלויזיה בהקשרים של כדורסל וקולנוע חצה את הקווים, חבר ליאיר לפיד ויש עתיד, ונכנס לבית המחוקקים לפני שנתיים. הפרופיל הגלוי שלו כח"כ היה הרבה יותר נמוך מהצפוי, ודאי מאדם שקודם נהנה מפרופיל ציבורי גבוה מאוד.

שלח לא התמנה לשר ואף לא לסגן שר. הרקע הבטחוני שלו שיגרו לוועדת חוץ וביטחון, שם היה חבר פעיל ואף מועמד לתפקיד יו"ר הוועדה. אבל כפי שנטען בחדרי חדרים, ומקבל אישור בראיון הזה, שלח (יחד עם יעקב פרי) היה אחד הגורמים העיקריים לדחיקתו של יו"ר מפלגה יאיר לפיד אל הנושא המדיני, שהביא בסופו של דבר להפלת הממשלה (גם אם הסיבה הרשמית היתה, כרגיל, תקציב המדינה).

עופר שלח מתגורר במושב גינתון שבחבל מודיעין. הוא פירסם ספרים בנושאי קולנוע, כדורסל, פוליטיקה וספרות. במעט הזמן שנותר לו הוא רץ למרחקים ארוכים. השבוע ראיינו אותו לקראת הבחירות המתקרבות.

שוויון בנטל זה אנחנו!

עופר שלח מודיעין היא עדיין מגרש הבית של יש עתיד?

"היתה לנו כאן בעיר תוצאה מצויינת בבחירות הקודמות ומודיעין לדעתי היא עיר  קלאסית של מעמד הביניים. יש לעובדה הזאת כמובן חלק בהצלחה ולכן ברור שאנחנו שואפים כאן לתוצאה טובה גם הפעם. יש לנו כאן צוות מצויין בראשותו של שחר מי און ורואים את זה בכינוסים ובאסיפות בעיר שממלאים אולמות".

למה אתה מייחס את התוצאה הטובה שהשגתם במודיעין?

"זה יישוב חדש יחסית ויש כאן חתך גילאים כזה שהמסרים של יש עתיד מדברים אליהם. אם זה בנושא הכלכלי של שחיקת מעמד הביניים ואם זה בנושא הביטחוני והחברתי של שוויון בנטל בשירות המילואים ובכלל. הנושאים הללו הם במרכז ההוויה של תושבי העיר ולכן זה חשוב לתושבים ולנו כמפלגה. אבל אלה לא רק דברים שנוגעים לצבא אלא דברים שנוגעים לתחום הגילאים של תושבי מודיעין. אגב, גם בהוד השרון בשוהם ובעוד יישובים דומים למודיעין מבחינת החתך הסוציו אקונומי, גם שם השגנו תוצאות דומות".

עד כמה החיבור של לובשי מדים כאן חשוב ליש עתיד?

"בוא ניקח לדוגמה את השוויון בנטל. מודיעין היא ראשונה בישראל בגיוס לצה"ל ויש כאן הרבה מאד אנשי קבע ואנשי מילואים, כך שהפעולה שלנו בתחום השוויון בנטל ששינתה את התמונה במדינה, כי אף לא ממש  טיפל בנושא השוויון בנטל מאז קום המדינה. זה חשוב מאוד לתושבים כאן".

אהוד ברק ניסה…

"שטויות! אהוד ברק לא ניסה ולא כלום! חוק טל שהוא קידם היה חוק עקר ובלי שיניים ולא תרם כהוא זה באמת לשוויון בנטל. אנחנו בנושא הזה הפעלנו את כל כוחנו הפוליטי וכובד משקלנו והלכנו על זה באופן טוטאלי, כך שהפעילות שלנו פשוט שינתה טעות היסטורית ועוול שנמשך שנים ארוכות מקום המדינה".

מה ההישגים המשמעותיים שלכם בתחום הטיפול באנשי צבא ומילואימניקים?

"בתחום החקיקה לצערי התחלנו לגלגל חוקים אבל הם נעצרו בגלל הקדמת הבחירות והוצאת יש עתיד מהממשלה. אני למשל הבאתי חקיקה שנוגעת למעמדו של איש המילואים שהוא עצמאי ויש עם זה הרבה בעיות. לצערי החוק הזה נקטע באמצע ולא הושלם".

ולגבי פעולות שאינן קשורות לחקיקה?

"פעלתי במסגרת ועדת חוץ וביטחון בהרבה נושאים הקשורים לאנשי מילואים, על שלל בעיות שעלו בתחום הטיפול בהם. זה לא חייב להיות בחקיקה, אפשר לשנות דברים גם מתוך ועדת חוץ וביטחון בדיונים ובשיחות עם גורמים מקצועיים וזה קרה. עבדתי בצמידות עם פורום המח"טים והמג"דים בצבא ויש הרבה דברים שזזו".

ובקדנציה הבאה?

"ברור שאני אנסה שוב לקדם את החקיקה שתסייע לאיש המילואים העצמאי, כי מדובר כאן במצב עדין מאד של עצמאים שהעסק שבבעלותם נפגע קשה מאד בשעה שהם מתגייסים לשירות מילואים וצריכים לפצות אותם על כך".

מבקר המדינה התייחס לטיפול באנשי המילואים בדו"ח האחרון שלו. מה דעתך על הממצאים הקשים?

"מבקר המדינה קבע בבירור שצה"ל לא מטפל כראוי באנשי המילואים שלו וזה בולט בדו"ח האחרון, בעיקר מבחינת הכשירות המבצעית שלם, האימונים, הציוד של אנשי המילואים. אלה נושאים חשובים מאד שאני מתכנן להמשיך ולטפל בהם בדיוק מהנקודה שבא הטיפול הופסק עכשיו כשהבחירות הוקדמו".

במה תתמקד?

"פעלתי במסגרת ועדת חוץ וביטחון בנושאים נוספים בתחום הטיפול בחיילים, גם אנשי מילואים ותיקון עוולות אחרות, למשל עסקתי בתחום המבצעי בכך שצה"ל לא מאמן את אנשי המילואים בכובד ראש ועמדתי בראש ועדת משנה בנושא בניין הכוח של צה"ל. זו ועדה שמטפלת בנושאים האלה".

וגם בתחום זה העסק נתקע…

"כן. למעשה מי שהיה צריך לקדם את החקיקה בנושא בניין הכח הוא דווקא משרד הביטחון, אבל המשרד לא הצליח לקדם את החקיקה באמצעותו והעביר אלי כח"כ כדי שאקדם נושאים במסלול חקיקה פרטי בועדת חוץ וביטחון. גם נושאים כמו הטבות בארנונה למשרתי מילואים, או כמו זכויותיהם של עובדי מדינה שמשרתים במילואים".

זה אומר שמשרד הביטחון חיפש להתנער מאחריותו לגבי חקיקה כזאת? עד כדי כך שהוא מעביר אליו לחקיקה פרטית נושאים שהוא אמור לקדם בכנסת?

"זה אומר שלפעמים הצעת חוק ממשלתית מסורבלת יותר ומסובכת יותר לקידום מאשר הצעת חוק פרטית. אתה יודע את זה שיש מגבלות על הצעות חוק מטעם משרד ממשלתי ואני עבדתי ככה מול משרד הביטחון לאורך כל הקדנציה האחרונה בכנסת. ולא רק בנושאי אנשי המילואים אלא גם בנושא נכי צה"ל והטיפול בהם".

כך הפלנו את הממשלה

אתה קרוב מאד לחברך לסיעה יעקב פרי. מי שמצוי בתחום רואה שבעצם גם אתה וגם פרי הייתם הטריגר האמיתי להקדמת הבחירות. אתה רואה את זה כך?

"בגדול, את הקדמת הבחירות האלה הוביל נתניהו והעילה הגרועה שלו להקדמת הבחירות היה תקציב המדינה והפסקת הרפורמות הכלכליות שהובלנו ביש עתיד בתחום החינוך והבריאות, רפורמות שבעצם נקטעו באיבן".

אבל העניין העיקרי היה הנושא המדיני, לא? אומרים שאתה ופרי למעשה דחפתם את לפיד החוצה מהסיבה הזו…

"אתה צודק שמעבר לעניין הכלכלי, מה שנכון הוא שההבנה שלנו ביש עתיד שפניו של נתניהו אינם לשום סוג של הסדר מדיני. יש כאן החמצה ברורה וחד משמעית של הזדמנות גדולה לאחר מבצע צוק איתן לפריצת דרך מול הפלסטינים. היה צריך ללכת למהלך מדיני אזורי שיוביל לפירוזה של רצועת עזה בתמורה לשיקומה. לכן, לאנשים כמו פרי וכמוני היה ברור מאד שעם שיתוק מדיני כזה לא נוכל להמשיך לחיות לאורך זמן".

ואז הגיע משבר התקציב..

"הטיימינג היה כזה שלפני שכל הנושא המדיני התממש, בא המשבר בנושא התקציב והבחירות הוקדמו אבל אתה צודק בהערכה שלפרי ולי היה משקל בהקדמת הבחירות דווקא מהכיוון המדיני".

ואם התקציב היה עובר, יש עתיד עוד היתה בממשלה והכל היה מתנהל כרגיל?

"זאת שאלה היפותטית לחלוטין ועובדה שזה לא קרה. לי ולפרי היה ברור שהשיתוק המדיני שאליו נקלענו אחרי צוק איתן יפגע מאד במעמדה הבינלאומי של ישראל. זה יפגע בכלכלה ויפגע בביטחון. אני לא יודע להגיד מה היה קורה אחרת. מה שכן אני יודע הוא שחלק מהעניין שהממשלה הזאת איבדה את הכיוון שלה היה נעוץ בשיתוק המדיני הזה".

רק לא ביבי

מנהיג יש עתיד לפיד היה כאן לפני כמה שבועות ודיבר על היריבים של קדימה. מי בעיניך היריב האמיתי שלכם בבחירות האלה?

"המסר הברור והחד משמעי של יש עתיד הוא בראש ובראשונה למנוע מביבי נתניהו להקים קואליציה עם הימין הקיצוני ועם החרדים. זה הדבר המרכזי שאנחנו חותרים אליו. המטרה המוצהרת היא להחליף את נתניהו בשלטון".

כלומר אתם מסתכלים לכיוון הרצוג ולבני…

"נעשה הכל כדי שהקואליציה הימנית קיצונית והחרדים לא יהיו בשלטון ולכן נחבור בצורה כזו או אחרת לכל תנועה שתצליח להגביל את הימין הקיצוני ואת החרדים. נלך לממשלה ונחבור עם כל כוח פוליטי שיקים אלטרנטיבה שידאג לכך שהחרדים והימין הקיצוני לא יהיו בשלטון".

אנשי ישראל ביתנו הסתבכו בפרשת שחיתות חמורה. כמי שישב איתם בקואליציה, מה דעתך על ההתפתחות?

"יש תרבות פוליטית בעייתית מאד שנתקלנו בה כשנכנסו לפוליטיקה, של כספים קואליציוניים שהועברו לכיוונים שונים, בלי קריטריונים ובלי שקיפות הזנחה של האינטרסים של המדינה מול אינטרסים אישיים ופוליטיים. לא היינו מודעים לזה כשנכנסנו לממשלה ומאז נלחמנו בזה. אני יכול לגלות לך שחלק מההחלטה של נתניהו לפוצץ את התקציב היתה הדרישה שלנו בחוק ההסדרים לפקח על קק"ל ושתהיה שם שקיפות, במקום שזו תהיה קופת שרצים שאיפשרה לשר אורי אריאל להופיע באמצע השנה ולהודיע שהוא קיבל 2.5 מיליארד שקל מקק"ל ושהוא מציע לשרים לפנות אליו".

ובכל זאת ידעתם ונשארתם בממשלה?

"אלה היו הדברים שנלחמנו בהם מהרגע הראשון שלנו בממשלה. לא היינו שותפים לזה. חלק מההחלטות שדחפנו לגבי הכללת כל התמיכות בתקציב ועוד דברים היו אמורים להיות כבר בתוך תקציב 2015, אבל נתניהו פחד שזה יעבור ולכן הוא התעקש לטרפד את התקציב בדיוק על הדברים האלה".

אתה יודע שגם אחרי הבחירות הדברים האלה יימשכו…

"את השינויים האלה נביא אחרי הבחירות וזאת תהיה התרבות הפוליטית שאליה נשאף. של שקיפות ואי העדפת האינטרסים האישיים על פני האינטרסים הלאומיים שלנו הציבור צריך לתבוע את זה מכל המפלגות האחרות, שיתייחבו לפעול כך".

 תיק האוצר? ניקח שוב

בשבוע האחרון פורסמו מכרזי קרקעות במודיעין. המחירים בשמיים. הציבור פשוט לא מאמין שמחירי הדיור ירדו.

"ראש הממשלה לא בלם בעקשנות גדולה רק רק את התקציב, אלא גם את חוק מע"מ אפס, שהיה אמור להתחיל את תהליך הוזלת הדירות והיה אמור לתת לזוג צעיר עוד 300 אלף שקלים לדירה. בביטול חוק מע"מ אפס נתניהו יצר שוק כבוש שעכשיו מתפרץ ומעלה את המחירים. עכשיו גם התחלות הבניה נעצרו כי היתה אי ודאות לקראת מה הולכים והנה בבת אחת משתחררים עכשיו המכרזים, אז ברור שהמחירים ישתוללו".

מדוע נתניהו עצר את מע"מ אפס? רק בגלל שזו יוזמה של יש עתיד?

"ביבי בלם את החוק מעמ אפס עוד לפני חצי שנה, בעיקר כדי למצוא חן בעיני המפלגות החרדיות שהתנגדו לחוק הזה וזה בדיוק מה שאנחנו אומרים לגבי ההבדלים ביננו ובין נתניהו".

אני מניח שבממשלה הבאה משרד האוצר לא יחזור אליכם, אחרי שמילכדו את לפיד כשנתנו לו את התיק…

"זה ממש לא נכון. לפיד שמח לקחת את משרד האוצר. ואתה יודע מה? גם היום אנחנו מוכנים לקחת את משרד האוצר שוב בממשלה הבאה".

את תפוח האדמה הלוהט הזה שרק רע יכול לצאת ממנו?

"לקחנו בממשלה הקודמת את תיק האוצר מתוך שיקול ברור וקר, ומתוך ידיעה ברורה שאי אפשר לבצע רפורמות בחינוך ברווחה ובבריאות בלי שיש לך את היד על הברז ואת זה אפשר לעשות רק אם אתה מחזיק את משרד האוצר. אם אתה רוצה לבצע רפורמות אתה צריך לשבת על הברז ואת זה נרצה להמשיך גם בקדנציה הבאה".

ואתה באופן אישי, איזה תיק תרצה לקבל?

"כשיתחיל המו"מ הקואליציוני תשאל אותי איזה תיק אני אקבל".

מתי אתה מגיע למודיעין?

"ב-21 בפברואר אני אצלכם בכנס בחירות. חוץ מזה אני מגיע למודיעין הרבה כי אני גר במושב גינתון קרוב ובערב כשאני רץ באיזור. לא פעם הריצה שלי מגיעה עד מודיעין, ואז חזרה הביתה".

אתה מתגעגע לטלוויזיה ולפרשנות הכדורסל?

"ממש לא. טוב לי היכן שאני נמצא היום".

(צילום: דוברות "יש עתיד")

כתבות נוספות

הקרב על היער הסתיים בהפסד

בית המשפט דחה את עתירת עמותת תושבים משפיעים במודיעין והחברה להגנת הטבע נגד המיקום שנבחר להקמת תחנת משנה של חברת החשמל, וחלק נרחב מהיער באזור ייכרת

הקרב על היער הסתיים בהפסד

בית המשפט דחה את עתירת עמותת תושבים משפיעים במודיעין והחברה להגנת הטבע נגד המיקום שנבחר להקמת תחנת משנה של חברת החשמל, וחלק נרחב מהיער באזור ייכרת

המשך קריאה »