המועצה לנגינה גבוהה

ערן קמינסקי
2015-10-28 00:00:00
2035-07-18 03:02:00

מגמת המוזיקה של תיכון עירוני א' קיבלה השבוע גושפנקה רשמית לאיכות המגמה ותלמידיה. בית הספר למוזיקה "רימון", מהחשובים בישראל, הודיע כי בוגרי מגמת המוזיקה של עירוני א' יוכלו מעתה להתקבל בו ללימודים ללא בחינות קבלה. בנוסף הודיעו כי התלמידים יזכו אוטומטית ל-22 נקודות זכות, עובדה המאפשרת להם להיכנס ישירות ללימודי השנה השנייה ומקצרת את משך הלימודים הדרוש לקבלת התואר. תלמידים שירצו בכך יוכלו גם להמיר את נקודות הזכות שניתנו להם לקורסים מתקדמים יותר.

רימון הוקם בשנת 1985 על-ידי המוזיקאי והגיטריסט גיל דור. חברו יהודה עדר היה המנהל הראשון. רשימת ה"כוכבים" שיצאו מהמוסד ארוכה ומונה בין היתר את אחינועם ניני, אביב גפן, אתי אנקרי, מירי מסיקה, קרן פלס, איה כורם, אפרת גוש, אוהד חיטמן, ערן צור, דניאל סולומון, דין דין אביב, עילי בוטנר, סיוון טלמור ועוד. אבל התוצרת האמיתית של בית הספר היא שורה אינסופית של נגנים שיוצאים ממנו מדי שנה ומשתלבים בצמרת "תעשיית" המוזיקה בישראל וגם בעולם.

סטודנטים המבקשים ללמוד ברימון קורסים שאינם אקדמים נדרשים לעבור שלושה מבחנים: מבחן תיאוריה, מבחן מעשי ומבחן דירוג כלי. לבוגרי עירוני א' ייחסך השלב הזה כאמור. בבית הספר מוענקות תעודות סיום במגמות הבאות: הלחנה וניצוח, מוזיקה וטכנולוגיה, הלחנת שירים, ביצוע כללי וביצוע ג'אז, מגמת הוראת מוזיקה ותעודת סיום מכון הג'אז של רימון. לרימון יש הסכם עם בית הספר למוזיקה ברקלי שבניו יורק, במסגרתו בוגרי רימון יכולים להשלים תואר אקדמי בברקלי תוך שנתיים.

לתלמידי המגמה יוכרו קורסי יסוד במוזיקה בהם: מכינה בתיאוריה, הרמוניה מסורתית א', הרמוניה של הג'אז והמוזיקה הקלה א', פיתוח שמיעה א', תולדות הג'אז ותולדות המוזיקה המערבית, אותם לומדים התלמידים במגמה. ההכרה בקורסים אלה, המהווים לימוד יסודות המוזיקה, מעידה על העבודה המקצועית שנעשית בתוך המגמה. להחלטה להכיר במגמת המוזיקה, קדמה כיתת אמן שהעביר עמיקם קימלמן, מנהל היחידה ללימודי חוץ ברימון. קימלמן התרשם רבות מהמקצועיות, הסקרנות והתשוקה למוזיקה שמאפיינת את תלמידי המגמה.

מגמת המוזיקה של עירוני א', שהוגדר מלכתחילה כתיכון למדעים ואמנויות, נפתחה לפני 16 שנים כמגמה על אזורית, זאת בנוסף למגמת המחול שנפתחה שנתיים קודם לכן. מגמת המוזיקה בעירוני א' מכשירה כיום 140 תלמידים בכיתות ז'-י"ב לבחינת הבגרות בהיקף של חמש יחידות לימוד. למגמה מתקבלים מדי שנה תלמידים השרים או מנגנים במסגרת מסודרת, אחרי שעמדו בתהליך הקבלה הכולל מבחן תיאורטי ומעשי וראיון אישי. את המגמה מרכז שחר גלינה, סקסופוניסט בוגר אוניברסיטת ברקלי, אשר עובד מזה שנים רבות במגמות מוזיקה בתיכונים שונים וריכז בעבר את מגמת המוזיקה בבית הספר הדמוקרטי במודיעין והגיע לתיכון עירוני א' לפני כארבע שנים.

הפעילות במגמה מכשירה את התלמידים להיות מאזינים קשובים, נגנים ומלחינים. עומר רז, מנצח המקהלות במגמה ובוגר המכללה לחינוך מוזיקלי, סיפר השנה למודיעיןן NEWS על הלימודים במגמה: "התלמידים נמצאים בסביבה תומכת לנטייתם המוזיקלית הטבעית ומבלים עם תלמידים נוספים שבחברתם ימצאו שפה משותפת על רקע עניינם המשותף במוזיקה ואמנות בכלל. יחדיו יעשו גם את הצעדים הראשונים על הבמה המקצועית. התלמידים נחשפים למוזיקה אמנותית מכל הסוגים. התוודעות זו נעשית בהנחיית מורים למוזיקה מן המעלה הראשונה ורמה מקצועית גבוהה. תלמידי מגמת המוזיקה ניגשים בסוף כיתה י"ב לבחינת בגרות בהיקף של חמש יחידות. שלוש במקצוע 'ידיעת המוזיקה' (תולדות וספרות) ושתיים במקצוע 'תורת המוזיקה' (פיתוח-שמיעה תיאוריה וסולפז'). בנוסף יכולים התלמידים שהגיעו לרמת נגינה גבוהה במיוחד לגשת לבחינה אישית בנגינה ("רסיטל") בהיקף של חמש יחידות לימוד נוספות. ניתן להיבחן בבחינות בגרות במוזיקה בהיקף של עד עשר יחידות לימוד בסך הכל".

בצוות מורי המגמה נמצא גם רמי שולר שהוציא שישה אלבומי סולו כמלחין ומעבד ובשנת 2012 זכה בפרס ראש הממשלה לקומפוזיציה בתחום הג'אז. מורה נוסף הוא רוני כהן, נגן כלי מיתר קלאסי, אשר מנצח על מספר מקהלות ביניהן גם התזמורת האנדלוסית אשקלון.

דביר שלומי, מנהל התיכון: "ההכרה של בית הספר הגבוה למוזיקה 'רימון' באיכות תכנית הלימודים וסגל המורים מעידה על רמת אמון מקצועית גבוה של הצוות ובכישורים וביכולות האישיות של  בוגרינו. אני גאה מאוד בהישג זה המספק גיבוי ערכי לתפישתנו החינוכית על-פיה פועלו ושכרנו הוא במתן האפשרות להוביל בני אדם למיטבם".

בתמונה: מגמת המוזיקה של עירוני א'. כל הדרך לברקלי (צילום: קובי גורי)

כתבות נוספות

"ריאל לעולם לא מתה"

הופעה היסטורית של שוערה השלישי של ריאל מדריד הקנה לה את הכרטיס לחצי גמר ליגת האלופות

"נועה איתנו כל הזמן"

עדי ואבי מרציאנו, הוריה של נועה התצפיתנית שנחטפה ונרצחה, שוברים שתיקה ממושכת ומספרים על רכבת ההרים הרגשית שחוו מאז ה-7 באוקטובר, על השיחות עם נועה בבוקר השבת השחורה והאכזבה מצה"ל וההנהגה, וכיצד הזהירה אותם מהמצב בגבול הרצועה: "היא אמרה 'אחרי סוכות, תתכוננו'"

"נועה איתנו כל הזמן"

עדי ואבי מרציאנו, הוריה של נועה התצפיתנית שנחטפה ונרצחה, שוברים שתיקה ממושכת ומספרים על רכבת ההרים הרגשית שחוו מאז ה-7 באוקטובר, על השיחות עם נועה בבוקר השבת השחורה והאכזבה מצה"ל וההנהגה, וכיצד הזהירה אותם מהמצב בגבול הרצועה: "היא אמרה 'אחרי סוכות, תתכוננו'"

המשך קריאה »