מודיעין – אזור חירום לאומי במפת הפוליו

איילת רוטה-גבאי
2013-09-23 01:00:00
2017-06-26 01:00:00

מאז החל מבצע החיסונים נגד מחלת הפוליו, ב-5 באוגוסט, חוסנו במודיעין 43.7% מהילדים בלבד. נתון זה מציב את מודיעין, ביחד עם תל אביב, ב'רשימה השחורה' של משרד הבריאות, וכאחת הערים בהן יתקיים בשבועיים הקרובים מבצע עידוד חיסונים אינטנסיבי. סכנת ההידבקות במודיעין גדולה יותר מזו של שאר ערי ישראל, מסבירים במשרד הבריאות, בגלל גילויו של נגיף הפוליו הפראי במרכז טיהור השפכים של רמלה (מט"ש איילון), אותו חולקת גם מודיעין.

משני הצדדים

כמעט חודשיים חלפו מאז החל בישראל מבצע החיסונים נגד נגיף הפוליו, אך מרבית הורי מודיעין טרם פקדו את תחנות 'טיפת חלב' המקומיות. "מסיבה זו", מסביר דב פסט, סמנכ"ל בכיר למינהל ומשאבי אנוש במשרד הבריאות, "הטיל מנכ"ל משרד הבריאות על חברי המטה המינהלי במשרד להיות אחראיים על ערים שונות בארץ שבהן אחוזי החיסונים אינם מספיקים, מודיעין ביניהן".

מה זה "לא מספיק"?

"לפני שבועיים אחוז המתחסנים במודיעין עמד על 38%, לעומת ממוצע של כ-45% בכלל הארץ. מאז הייתה עלייה והגענו כמעט ל-44%, אבל זה עדיין נמוך ביחס לשאר הארץ, ולכן החלטנו לצאת לפעילות אינטנסיבית. נכון ל-17 בספטמבר חוסנו במודיעין 7,367 ילדים – מתוך 16,837. כרגע הממוצע הארצי עומד על 53%, ובמודיעין הוא מסתכם ב- 43.7%. לצורך ההשוואה, בלוד אחוז המתחסנים עומד על 72%, בראשון לציון על 51%, ברמלה 70% אחוז ובמודיעין עילית כבר חוסנו 49% מהילדים. אנשים לא מבינים עד כמה חשוב להגיע ולהתחסן, במיוחד במודיעין, שם הסיכון גבוה במיוחד".

למה?

"נגיף הפוליו התגלה בשני הצדדים של מודיעין – מצד אחד הוא התגלה בביוב של צפון ירושלים, ומצד שני הוא התגלה במכון טיהור השפכים איילון. שפכי מודיעין עוברים במט"ש איילון, שאותו חולקות גם לוד ורמלה. הנגיף הזה, בגלל מערכת הטיהור המשותפת, יכול להגיע בקלות רבה גם למודיעין – מירושלים או מרמלה. חשיבות החיסון פה היא לאומית, ומודיעין, למרות שרוב התושבים כנראה לא מודעים לכך, נמצאת באזור סיכון גדול במיוחד".

פסט מדווח שלאור הסיכון ואחוזי ההיענות הנמוכים לחיסון בעיר ייפתח בעיר מייד לאחר חג שמחת תורה מבצע חיסונים רחב היקף. "אנחנו פועלים בשיתוף פעולה עם עיריית מודיעין", הוא מסביר, "וכבר ביום הראשון שבו יחזרו מהחופש יקבלו כל הילדים בגנים העירוניים ובבתי הספר, בכיתות א'-ג', אגרת חתומה על ידי מנכ"ל משרד הבריאות, משרד החינוך ויו"ר איגוד רופאי הילדים, במטרה לעודד את ההורים ללכת ולחסן את ילדיהם".

איזה עוד פעילויות יכלול המבצע?

"יצרנו קשר עם כל גבאי בתי הכנסת בעיר, שקיבלו מכתב חתום על-ידי הרבנים הראשיים, ובו בקשה לשוחח עם המתפללים על חשיבות הכלל 'ונשמרתם לנפשותיכם'. בנוסף יתפרסמו מודעות בעיתונות המקומית, וייערך כנס עבור מורים וגננות שבו יוסבר להם על החיסון, על תופעות הלוואי ועל חשיבות עידוד ההורים לחסן. בנוסף, בשבועיים הקרובים ייפתחו כל תחנות 'טיפת חלב' בעיר במתכונת מתוגברת. התחנות פועלות גם בחול המועד, עד השעה 20:00 בערב, עם צוות מתוגבר של אחיות בתי ספר, אחיות בתי חולים ועובדות משרד הבריאות".

יש דרך לחייב הורים לחסן?

"אנחנו לא מחייבים. אנחנו ממליצים בחום. החיסון הוא הדרך הנכונה ביותר למנוע את הפצת המחלה וההידבקות בה. יש לנו שיתוף פעולה עם כל הגורמים הרשמיים ורופאי הילדים, ואנחנו ממליצים מאוד ללכת ולהתחסן".

אילו עוד ערים, חוץ ממודיעין, סובלות מאחוז התחסנות נמוך?

"יש לנו בעיה גם עם תל אביב, וערים נוספות, אבל למה לדבר על ערים בעייתיות? עדיף שנדבר על אחוזי הצלחה ואיך מגדילים את מספר המתחסנים במודיעין".

חברה טובה, אבל לא אחראית?

פסט אינו מעוניין לפרט, אך מבדיקת נתונים שמפרסם משרד הבריאות עולה כי בין הערים בהן אחוז המתחסנים נמוך נמצאות גם הרצליה, רעננה, הוד השרון, רמת גן, רמת השרון וגבעתיים.

מבצע החיסונים המקיף יתקיים במודיעין בשיתוף פעולה עם רופאי הילדים. אחת מהן היא רופאת הילדים הוותיקה, מקופת חולים 'מאוחדת', ד"ר אלה אושרובסקי.

נתקלת בתופעה של הורים שלא מעוניינים לחסן?

"לא בהורים שלא מעוניינים לחסן, אלא בהורים רבים שמגיעים להתייעץ ולשמוע מה דעתי בנושא. רוב ההורים, לאחר ששומעים שאני מאוד ממליצה להתחסן, אומרים שיחסנו את ילדיהם, מעטים אומרים שישקלו ויחשבו, ומעטים עוד יותר אומרים שלא יחסנו בכלל".

מה את עונה להורים ששואלים מדוע צריך לחסן שוב ילד שכבר חוסן?

"אני מסבירה שזה שהילד טופל בעבר בחיסון המומת זה מצויין, אבל אם הוא לא קיבל את החיסון החי המוחלש הוא יכול להיות נשא, להביא את המחלה הביתה ולסכן את המשפחה שלו. בכל משפחה יש סבא וסבתא, תינוקות שטרם חוסנו, וגם אי אפשר לדעת מתי חס וחלילה מישהו מהמשפחה ייאלץ לקבל טיפול כימי או סטרואידים, דבר שיחליש את המערכת החיסונית שלו והוא עלול להידבק בנגיף הפוליו. ילד שלא מחוסן זה דבר מאוד מסוכן למשפחה שלו ולאוכלוסיה הבריאה סביבו".

מה תגידי להורה שאומר "הילד שלי כבר מחוסן ואני לא צריך לסכן אותו כדי שיהיה חיסון מהלך עבור שאר האוכלוסייה"?

"קודם כל אנחנו חייבים לדאוג לאחרים. אחוז המחוסנים בארץ הוא יחסית גבוה ועומד על 98% מהאוכלוסייה, אבל עדיין יש שני אחוזים שלא חוסנו, כולל תינוקות חדשים שטרם הספיקו לקבל את החיסון. המטרה שלנו היא לנקות את הארץ לגמרי מפוליו, וזה יכול לקרות רק אם כולם יהיו מחוסנים. לגבי הסיכון שבחיסון, אין ממה לחשוש. מדובר בחיסון ידוע ומוכר, שניתן בישראל בין השנים 1987-2004".

למה הפסיקו לתת אותו?

"כי היינו נקיים. הנגיף לא התגלה בישראל, ולא היה בו צורך. מאז הדברים השתנו, הגיעו לארץ אוכלוסיות לא מחוסנות – תיירים, עולים חדשים, ושוב התגלה הנגיף וחייבים שוב להעלים אותו. כרגע אנחנו מוגדרים בעולם כמדינת עולם שלישי, מדינה שיש לגביה אזהרת פוליו, והסכנה הזו מאיימת על כולנו. רוב ההורים שכרגע צריכים לחסן את ילדיהם קיבלו את החיסון המוחלש הזה בשתי טיפות כאשר היו בבית הספר, ומדובר באותו חיסון בדיוק".

מה הן תופעות הלוואי?

"כרופאה עם הרבה ניסיון אני מכירה את החיסון המוחלש הזה היטב. לא ראינו במשך כל השנים אף תופעת לוואי חזקה וקשה שלו. לרוב הילדים אין תופעות לוואי בכלל. אצל אחוז קטן מופיעה מחלה ויראלית שמתבטאת בשלשולים, הקאות, וקצת חום שחולף לבד. זה לא מסוכן, וזה עובר כמו כל מחלה ויראלית רגילה. תופעות לוואי מסובכות וקשות יותר, שמתוארות בספרות, הן מאוד נדירות. אחד למיליונים נמצא שמישהו חלה בפוליו ובשיתוק כתוצאה מהחיסון, וגם כאן זה היה בעיקר אנשים בעלי דיכוי כלשהו במערכת החיסונית – כאלה שאנחנו במילא לא מחסנים כלל במסגרת המבצע. גם אם יש מישהו במשפחה שסובל מדיכוי במערכת החיסונית, אנחנו לא מחסנים".

מומלץ לחסן את הילד גם אם יש תינוק בבית?

"בוודאי. וצריך לשמור על היגיינה מוגברת לפחות 4-6 שבועות לאחר החיסון".

אם רופאי הילדים ומשרד הבריאות טוענים שאין תופעות לוואי, החיסון לא מסוכן, ויש לו רק יתרונות להגנה על האוכלוסייה, מדוע לדעתך אנשים לא רצים להתחסן?

"אני באמת לא יודעת למה עושים כזה עניין. אולי זה מחוסר ידע או אולי בגלל האופנה החדשה, שלא מקובלת עלי בכלל, נגד חיסונים. זה טוב מאוד לא לחסן כשאין מחלה אבל כשיש מחלה זה מתחיל להיות לא נעים. אני מכירה הרבה אנשים שלא רוצים חיסון, אבל איך שמופיעה מחלה, רצים להתחסן. החיסונים הם אחת ההמצאות הטובות ביותר בדור שלנו. הם מונעים הרבה מחלות קשות ומעלימים מחלות שחיסלו אוכלוסיות שלמות בעבר. לאנשים יש כל מיני שיגעונות בראש, אבל בעיקרון כל הפחד מהחיסון הוא לא נכון. הסיכון פה הוא לא להתחסן. החיסון בטוח לחלוטין, אין סיבה לפחד. אומרים שישראל היא מדינה קטנה וכולנו משפחה, אז תחשבו ותדאגו למשפחה המורחבת שלכם – סבא וסבתא שהמערכת החיסונית שלהם חלשה יותר, תינוקות קטנים שחשופים לסיכון גדול – לכו תתחסנו". 

כתבות נוספות

לעיר העתיד דרוש חזון סביבתי

גדעון בכר מעמותת "תושבים משפיעים במודיעין" מסביר מה צריך לעשות כדי להציל את הטבע המדהים העוטף את מודיעין מתוכניות פיתוח עתידיות: ממעבר עילי לבעלי חיים, דרך הקמת אגמון קבוע באזור שבין העיר למכבים, ועד להגנה על השטחים הפתוחים שבמערב

"עמית סוסנה היא השראה"

לאחר שהתראיינה לעיתון ניו יורק טיימס וסיפרה כיצד נפגעה מינית בידי מחבלי חמאס בשבי בעזה, הגיבו הבוקר משפחות החטופים

להשאיר את טומי

מאז פרוץ המלחמה מביא עימו לעבודה המאבטח בנתיב זבולון, תושב העוטף, את כלבו שחרד מהדי הפיצוצים בעזה. מאז הפך הכלב לאטרקציה, עד שהגיעה ההוראה שאוסרת על כניסתו למתחם. העירייה: "הנושא בבדיקה"

לעיר העתיד דרוש חזון סביבתי

גדעון בכר מעמותת "תושבים משפיעים במודיעין" מסביר מה צריך לעשות כדי להציל את הטבע המדהים העוטף את מודיעין מתוכניות פיתוח עתידיות: ממעבר עילי לבעלי חיים, דרך הקמת אגמון קבוע באזור שבין העיר למכבים, ועד להגנה על השטחים הפתוחים שבמערב

המשך קריאה »

להשאיר את טומי

מאז פרוץ המלחמה מביא עימו לעבודה המאבטח בנתיב זבולון, תושב העוטף, את כלבו שחרד מהדי הפיצוצים בעזה. מאז הפך הכלב לאטרקציה, עד שהגיעה ההוראה שאוסרת על כניסתו למתחם. העירייה: "הנושא בבדיקה"

המשך קריאה »