(new)דיור מוגן 1/7/18
פישוק רחב

פישוק רחב

העולם המודרני אוהב מהירות, יעילות וניצול מקסימלי של מקום. תחבורה ציבורית במתכונתה הקיימת (אצלנו, אבל גם בלא מעט מקומות אחרים בעולם), תופסת יותר מדי מקום, מפריעה לתנועה לפחות בחלק מהמקרים, תופסת שטח מיותר שיכול היה לשמש כלי רכב אחרים, לא מהירה מספיק וכפופה לגחמות התנועה שסביבה, וגם פתרונות כמו רכבת תחתית למשל הולכים והופכים לבעייתיים ככל שהתשתיות הקיימות מתרחבות ומקשות על חפירת מנהרות לקווים חדשים.

כבר הצגנו לכם כמה מהפתרונות האפשריים, אבל ממש בימים אלו מוצג בסין פתרון שיכול לפתור את רוב בעיות התחבורה הקיימות, לפחות בכל הקשור לצפיפות האוטובוסים בכבישים. הכירו את האוטובוס המפושק (straddling bus) או בשמו הרשמי, אוטובוס מורם (Transit elevated bus). מדובר באוטובוס ענק שיכול להכיל עד 1,400 נוסעים בו זמנית וייחודו הוא בכך שהוא נוסע על פסים הממוקמים בצידי הכביש, אבל שתי רגליו המפושקות מאפשרות לכלי רכב לנסוע בקלות מתחתיו בעוד הוא ממשיך במסלולו ללא הפרעה.

הרעיון הוצג כבר ב-2010. המעצב, סונג יוז'ו, מצא גם חברה שתבנה את הרכב הענק, אך בזמנו התברר שמדובר היה בהבטחות שווא בלבד. בהמשך הכריז יוז'ו שחברה אחרת התחילה בבניית אב טיפוס של האוטובוס, ושהחלום עומד להפוך למציאות. יש לציין שכל זאת על רקע האשמות בהונאה, סיפורים על שחיתות מאחורי הקלעים ושאר מכשולים. יוז'ו הכחיש את כל אלו ונותר איתן בהצהרתו לפיה האוטובוס הראשון עומד לצאת את שערי המפעל בקרוב.

נחשו מה? לפני כמה ימים החלו נוסעים לעלות על האב טיפוס הראשון. העיר קינהואנגדה בנתה פסים מבעוד מועד, הנוסעים עלו על האוטובוס בעזרת פלטפורמות מוגבהות (עדיף על הקונספט המקורי מ-2010  שהציג נוסעים גולשים במגלשות כדי לרדת מהאוטובוס), והאוטובוס, או הרכבת אם ממש תרצו, יצא לנסיעת המבחן הראשונה כשתחתיו נוסעים רכבים פרטיים בשביל הכיף.

חוץ מהיתרונות הברורים מאליהם של האוטובוס/רכבת הזה, הוא גם חוסך משמעותית בדלק וזיהום אוויר. הערכות מדברות על חיסכון של 800 טון דלק ו-2,500 טון מזהמים כשסין תתחיל להפעיל את הדבר הנפלא הזה.

קצת על גודלו של המפלצון, אורכו 22 מטר, רוחבו 8 מטרים, גובהו 5 מטרים, ומתחתיו גובה של שני מטרים כדי לאפשר למכוניות לעבור. פחות מתאים לרכבים מסחריים ומשאיות, אבל מתאים לכל סוגי הרכבים הפרטיים. כאן דיברתי רק על קרון אחד, האב טיפוס, שמסוגל להעלות 300 נוסעים. נשמע כמו מדע בדיוני? נשמע עתידני? אולי, אבל לפחות אב טיפוס כבר יש לנו, ואחרי שכל כך הרבה אנשים טענו שזה לא עומד לקרות, נחמד לראות שלפחות חלק מהתוכניות הגרנדיוזיות לשיפור פני התחבורה הציבורית מתממשות.

כשבעוד עשר שנים נראה אוטובוסים ענקיים מתנשאים מעל לכביש ומתחתם אינספור מכוניות אוטונומיות נוסעות בכוחות עצמן, נבין שבאמת הגענו לעתיד.

 

יאיר דנון