מבריחים עם ביצים

יהודה גולן
2013-10-08 01:00:00
2013-10-08 01:00:00

העיר מודיעין וסביבתה הפכו לנתיב ראשי להברחת ביצים משטחי הרשות הפלסטינית לתוך ישראל. בחודשים האחרונים מתגברת התופעה, המסכנת ביותר את בריאות הציבור עקב ליקויי תברואה חמורים ומחסור בתנאי קירור נאותים בהובלת עשרות אלפי הביצים, וללא מעקב אחר מקורן העלום. גם הקרבה לקו הירוק ולכביש חוצה ישראל וגוש דן אטרקטיביים למבריחים. למשטרות מודיעין, מחוז ש"י וגם למג"ב, יש ביצים. צילום: דובר המשטרה

תפיסות הברחות של מזון ובעלי חיים מהשטחים לישראל הפכו כבר מזמן לחלק בלתי נפרד מהתפיסות השגרתיות של לוחמי מג״ב והמשטרה הכחולה, בעיקר בנקודות התפר בין השטחים לישראל. בראש מצעד ההברחות עומדים כיום הבשר, בעלי החיים וגם הירקות, אבל מעל כולם מככבים אלופי ההברחות: הביצים.

כמויות ענק של עשרות אלפי ביצים עושות דרכן לשטח ישראל בכל שבוע, לעתים במשלוח בודד מגיעות מאות תבניות המכילות אלפי ביצים – ללא פיקוח תברואתי, ללא תנאי הובלה נאותים כמו קירור, ללא מקור מידע מהיכן מגיעות הביצים והאם מקורן מלולים הנגועים במחלות. במקרים רבים, בהם מתחכמים המבריחים, נושאות הביצים חותמות מזוייפות, דבר המקשה עוד יותר על גילויין לאחר השיווק מוקדי המכירות – רשתות מרכולים ומכולות פרטיות ברחבי הארץ.

תעוזה – על אף העונשים הכבדים

הכסף המהיר, האפשרות להעביר את המטען בנפח קטן יחסית ולגרוף הון – כל אלה עושים את שלהם, אומרים במפקדת מג"ב בלוד, המשקיעה משאבים מרובים במניעת ההברחות. בשיחה עם 'מודיעיןNews' הם מגלים כמה סודות מקצועיים, כך למשל כשהמבריחים לוקחים סיכון ומנסים להכניס את הסחורה האסורה לתחומי המדינה, הם עושים זאת בדרך כלל ברכב מסחרי בעל דפנות כפולות או רצפה כפולה. "יש לשוטרים שלנו טביעת עין לבדוק ולראות מתי רכב לוקח מטען כבד יותר ומה זה אומר שהגלגלים האחוריים שקועים בכמה סנטימטרים", הם אומרים.

 

 

במקרים רבים, נושאות הביצים חותמות מזוייפות, המקשות על גילויין

אבל במקרים רבים תעוזת המבריחים גבוהה והם מבריחים את הביצים בגלוי בתא המטען של רכב פרטי – הפיתוי גדול גם כשהעונש הצפוי הוא נזק כספי גדול: כלי הרכב יוחרם על פי חוק ויחולט לטובת המדינה, ובנוסף יספוג המבריח גם עונש מאסר וקנסות כבדים.

כל אלה, מתברר, לא מרתיעים את המבריחים, השוטרים באזור מודיעין נלחמים בתופעה בשלוש גזרות עיקריות: תחנת המשטרה במודיעין מנסה לאתר את ההברחות כשהן כבר חודרות לתחום ישראל עליו היא מופקדת, כלומר לאחר שהמבריחים נכנסים לשטח מדינת ישראל. רבים מהמבריחים נתפסים על הכבישים המהירים – כביש 6, כביש 431 וכביש 443, הסמוכים למודיעין.

סכנה למפגע בריאותי-לאומי

הגוף השני שנאלץ לרתק כוחות סיור לטיפול בבעיה הקשה היא תחנת בנימין של משטרת מחוז ש"י, שמנסה לאתר את ההברחות עוד בתחומי הרשות הפלסטינית, בעיקר באזור העיר מודיעין עילית והיישובים ניל"י ובית אריה-עופרים, והכפרים נעלין ובילעין ועל כביש 446 המוביל למחסום חשמונאים שליד מודיעין עילית.

הכוח השלישי הוא פלוגות מג"ב ששומרות על קו התפר באופן שוטף ומנסות לאתר את המבריחים משני עברי הקו הירוק ולמנוע את הכנסת הביצים לתחומי מדינת ישראל. כוחות הביטחון הישראליים משקיעים מאמצים גדולים נגד מבריחי הביצים מכיוון שמדובר במזון רגיש מאד לחום וקור, והובלה בתנאים לא נאותים וללא קירור עלולים להביא לכך שלשטח המדינה ייכנסו מאות אלפי ביצים מקולקלות, שעלולות לגרום למפגע בריאותי-לאומי של ממש ולפגיעה באלפי ישראלים.

רק השבוע סיכלו השוטרים במבצע משולב של משטרת מודיעין וכוחות מג"ב שני מקרים של ניסיונות להברחת עשרות אלפי ביצים לשטח ישראל. המקרה הראשון אירע בשבת האחרונה, כאשר בין מחלף לטרון למחלף בן שמן נתפס נהג תושב מזרח ירושלים שניסה להבריח יותר מ-10,000 ביצים לבאר שבע.  

במקרה הזה בנוסף להברחת הביצים גילה המבריח תעוזה כשדאג לזיוף חותמות על גבי הביצים, כך שהיה קשה מאד לגלות האם מדובר בביצים רגילות או מוברחות. השוטרים עצרו את המבריח, החרימו וחילטו את הרכב לטובת המדינה,  והחקירה הועברה ליחידת הפיצו"ח של משרד החקלאות שמטפלת בהברחות מזון ובעלי חיים לתחומי המדינה. הביצים כמובן הושמדו על-ידי אנשי היחידה, והמבריח צפוי לעמוד בפני כתב אישום חמור.

יחידת הפיצו"ח של משרד החקלאות עובדת שעות נוספות

וביום ראשון בצהריים – עוד הברחת ביצים גדולה סוכלה כשבמסגרת פעילות סיור שביצעו לוחמי משמר הגבול שנעזרו במתנדבים של מג"ב, ביחד עם קצין התנועה של תחנת מודיעין, פקד דוד יטליאס שיזם את המבצע, נתפסו באזור מחלף ענבה אלפי ביצים מוברחות מהשטחים.  

״הבחנו ברכב מסוג 'פורד' מגיע לעברנו ועצרנו אותו לבדיקה שגרתית. בבדיקה התגלו בחלקו האחורי של הרכב ביצים ללא חותמות, מוסוות בתוך ארגזים, ללא קירור", סיפרו השוטרים.

שני החשודים שהיו ברכב הם קרובי משפחה, תושבי מזרח ירושלים בשנות העשרים לחייהם, שסיפרו בתשאול  הראשוני שנערך להם בשטח, כי התכוונו להעביר את הסחורה לטייבה. משם ככל הנראה יועדו הביצים לחלוקה באזור השרון – לחנויות מכולת, מסעדות ועסקים נוספים בתחום המזון.  

גם במקרה הזה הזעיקו השוטרים לזירה את אנשי יחידת הפיצו"ח והעבירו לידיהם את המשך הטיפול במקרה. רכב החשודים הוחרם וחולט לטובת המדינה והסחורה הוחרמה כמובן ונלקחה להשמדה מבוקרת.

גם ביצים, גם סמים

אבל זה לא הכל – לאחר תפיסת הביצים העמיקו השוטרים את הבדיקה ואז גילו כי הביצים הן רק הקליפה: בבדיקת שתן שנערכה לנהג הוא נמצא נוהג תחת השפעת סמים. השוטרים המשיכו לפשפש בחפציו של הצעיר ומצאו מכשיר 'אייפון' החשוד כגנוב.

לגבי הברחות הביצים ללא פיקוח תברואתי ציין מש״ק חבל מודיעין במג"ב, רס״ב ליאור נוח: ״הביצים הללו לא עברו שום פיקוח, והם מוברחות בתנאים מחפירים, ומוסוות בעזרת חותמות מזויפות. אלה גורמים שעלולים להביא לכך שיגיעו לצרכן הישראלי ביצים נושאות חיידקים, שעלולות להיות קטלניות".

לפני שבוע שוב נכשלה הברחת ביצים לתחומי ישראל: ביום שישי בשבוע שעבר הבחינו שוטרי סיור של תחנת בנימין ברכב בעל לוחית זיהוי ישראלית שיצא מהכפר חרבת אל מצבח, בתחומי הרשות הפלסטינית.

השוטרים עצרו את הרכב וגילו בתא המטען עשרות תבניות ביצים, שנהג הרכב ניסה להבריח לתחומי ישראל. הנהג ועוד אדם שהיה עימו במכונית, שניהם תושבי מזרח ירושלים, נעצרו לחקירה ונמסרו להמשך טיפול ליחידת הפיצו"ח.

במקרה נוסף נתפס נהג משאית שניסה להבריח כמות גדולה של ביצים במשאיתו, בה הותקנה רצפה כפולה. במשאית, שהגיעה בשעת לילה מאוחרת למחסום חשמונאים מאזור הכפר ניעלין ועוררה את חשדם של החיילים במחסום, התגלו מאות תבניות ביצים מוסלקות.

כתבות נוספות

מייצרים תשתית לתעסוקה

מודיעין דורגה במקום ה-10 בארץ בשנה שעברה בהיקף התחלות הבנייה של שטחי משרדים, עם עלייה של 12% לעומת 2022, בעיקר הודות לתחילת הבנייה במגרש 10 במע"ר ובפרויקט הענק בפארק הטכנולוגי

מייצרים תשתית לתעסוקה

מודיעין דורגה במקום ה-10 בארץ בשנה שעברה בהיקף התחלות הבנייה של שטחי משרדים, עם עלייה של 12% לעומת 2022, בעיקר הודות לתחילת הבנייה במגרש 10 במע"ר ובפרויקט הענק בפארק הטכנולוגי

המשך קריאה »