שנהיה לראש

ענת
2016-09-29 11:16:01
2017-11-14 00:00:00

חלות כוסמין וסילאן

אין כמו ריח של חלות ביתיות אמיתיות הנאפות בבוקרו של חג וממלאות את הבית בריח נפלא של ציפייה. אני אוהבת לעשות את החלות חצי-חצי מקמח מלא וכוסמין, ולכבוד החג נוהגים לעשות חלות עגולות.

דרגת קושי: קלה פלוס

זמן התפחה: שעתיים

זמן אפיה: 20-30 ד’   

כמות להכנת  3חלות עגולות

 

קילו וחצי קמח כוסמין

כף וחצי מלח

8 כפות סילאן

קוביה וחצי שמרים

חצי כוס שמן

מים פושרים לפי הצורך (3-4 כוסות)

ביצה למריחה, שומשום

שמים בקערה או בקערת המיקסר את המלח, הקמח, הסילאן והשמרים. מתחילים לערבב מעט ומוסיפים מים פושרים עד שמתקבל בצק אחיד פחות או יותר. אם הוא יבש מדי מוסיפים עוד מים ואם רטוב מדי, מוסיפים עוד קמח. מתחילים ללוש ויוצקים עליו את השמן. לשים יחד עם השמן כ-5-7 ד’ עד שמתקבל בצק אחיד וגמיש מאוד, ובמידת הצורך מוסיפים עוד מעט קמח או שמן אם הוא דביק מדי. מתפיחים בקערה מכוסה במגבת כשעה, חובטים בבצק חבטה גדולה כדי שיפול ומתפיחים עוד כשעה. מחלקים את הבצק ל-3 חלקים, מחלקים כל חלק ל-3 וקולעים צמה. מניחים בתבנית עם חור אם רוצים או יוצרים צורה עגולה, מורחים בביצה טרופה ומפזרים שומשום. מתפיחים חצי שעה. אופים בחום של 200 מעלות 20-30 ד’ עד שהחלות זהובות מאוד. מוציאים לרשת ומצננים. מומלץ לחמם מעט את החלות על פלטת שבת או מיחם לפני ההגשה.

באס צלוי בתנור ברוטב הדרים, שום ובזיליקום

שנהיה לראש ולא לזנב. מה טוב יותר מאשר לבשל דג שלם בתנור? את הראש שומרים לסימנים, ושאר הדג יהיה טעים במיוחד בסעודת החג. כל דג שלם יתאים כאן – מושט, פורל, בורי, מוסר, לברק, דניס ועוד

 

דרגת קושי: קלה פלוס

זמן אפיה: 25-30 ד’

6 מנות

 

3 דגי באס במשקל של כ- 400 גרם כל אחד

4 כפות שמן זית

8 שיני שום קלופות וחצויות

מלח ופלפל

לימון שלם אחד

תפוז שלם אחד

חצי כוס יין לבן

צרור בזיליקום קצוץ

 

שוטפים היטב את הדגים. מחממים תנור לחום של 190 מעלות.

מתבלים את הדגים במלח ופלפל ומניחים על תבנית אפייה בגודל 30X20 ס”מ.

מקלפים את הלימון והתפוז, אך משאירים את הקליפה הלבנה הדקה. פורסים לחצאי עיגולים ומניחים אותם על הדגים. מפזרים על הדגים את הבזיליקום והשום, יוצקים את שמן הזית והיין ואופים בתנור כחצי שעה. מוציאים ומגישים את הדגים עם הרוטב הטעים שנוצר בתבנית.

 

קציצות עלי סלק, קרע וכרישה – סימנים לראש השנה

זה לא מתכון, זה נשמה. אוכל מתוק, מלא ברגש יהודי אמיתי. כל ביס – תפילה, כל נגיסה – תקווה ואיחול מכל הלב. שיקרע! רוע גזר דיננו. שיסתלקו! אויבינו ומשטיננו. שיכרתו! כל מבקשי רעתנו. ושנזכה לשנה מתוקה וטעימה ממש כמו הסימנים הללו.

דרגת קושי: קלה

זמן טיגון: 20 ד’

כעשרים קציצות מכל סוג

8 פרוסות לחם ישן

2 בצלים מגוררים דק

2 שיני שום כתושות

חב’ עלי סלק

2 יחידות קרע

4 גבעולי כרישה

מלח ופלפל

שמן לטיגון

 

משרים את הלחם במים, סוחטים היטב, קוצצים ומניחים בקערה. מוסיפים את הבצלים, השום, מלח ופלפל. מעבירים ל-3 קערות שונות. קולפים את הקרע, מוציאים את הליבה עם הגרעינים ומגררים בפומפיה את בשר הירק לתוך אחת הקערות. מערבבים היטב. קוצצים דק את עלי הסלק ומוסיפים לקערה שניה. מערבבים. קוצצים את הכרישה לפרוסות בעובי ס”מ, מעבירים למחבת ומאודים עם מעט שמן על אש בינונית, כ-5 ד’ עד לריכוך, מערבבים מדי פעם. מעבירים לקערה השלישית, מערבבים.

יוצרים קציצות קטנות בגודל 3 ס”מ. מטגנים במחבת את הקציצות, בכל פעם סוג אחד, 2-3 ד’ מכל צד עד שהן מזהיבות. מעבירים לנייר סופג. מכינים כך את כל הכמות. ניתן להקפיא.

עוגות דבש אישיות עם קרמל ותפוחים

דרך נחמדה מאוד להגיש את עוגת הדבש המסורתית. במקום לאפות אותה בתבנית אינגליש קייק אופים אותה בתבנית אישית ולתוספת חן מוסיפים לה קישוט מתפוחים וקרמל שמוסיף טעם ויופי.

 

דרגת קושי: קלה פלוס

זמן אפיה: 20-25 ד’

8 מנות

 

לעוגה:

5 ביצים

חצי כוס סוכר קנים

חצי כוס שמן

חצי כוס דבש

2 כוסות קמח

כפית סודה לשתייה

3/4 כוס תמצית קפה (מ-2 כפות גדושות קפה שחור ו-3/4 כוס מים)

חצי כפית קינמון

50-100 גרם צימוקים

לקישוט:

2 תפוחים ירוקים

חצי כוס סוכר

 

מחממים תנור ל-180 מעלות. מקציפים את הביצים השלמות למשך 7-8 ד’, עד שהן תפוחות ובהירות. מוסיפים את שאר רכיבי העוגה ומערבבים היטב עד לקבלת תערובת אחידה.

משמנים  8 תבניות חד פעמיות אישיות או תבניות מאפינ'ס, ויוצקים לתוך כל תבנית רק עד לגובה 2/3. אופים כ-20 ד’ או עד שהעוגות זהובות. מוציאים ומצננים.

מכינים את הקישוט: קולפים את התפוחים, מוציאים את הליבה בעזרת תפוחן ופורסים לפרוסות דקיקות. מזהיבים קלות את התפוחים במחבת למשך חצי דקה מכל צד. מסדרים את התפוחים על העוגה.

מכינים את הקרמל: שמים את הסוכר במחבת וממיסים אותו בזהירות לקרמל. יוצקים בעדינות את הקרמל על התפוחים בצורה אחידה ונותנים לו להתקשות.


המתכונים מתוך הספר "פשוט טעים – לחגים" מאת אביגייל מייזליק, הוצאת דני ספרים והוצאת מייזליק. צילום וסטיילינג: שושי סירקיס,

 

כתבות נוספות

"ריאל לעולם לא מתה"

הופעה היסטורית של שוערה השלישי של ריאל מדריד הקנה לה את הכרטיס לחצי גמר ליגת האלופות

"נועה איתנו כל הזמן"

עדי ואבי מרציאנו, הוריה של נועה התצפיתנית שנחטפה ונרצחה, שוברים שתיקה ממושכת ומספרים על רכבת ההרים הרגשית שחוו מאז ה-7 באוקטובר, על השיחות עם נועה בבוקר השבת השחורה והאכזבה מצה"ל וההנהגה, וכיצד הזהירה אותם מהמצב בגבול הרצועה: "היא אמרה 'אחרי סוכות, תתכוננו'"

"נועה איתנו כל הזמן"

עדי ואבי מרציאנו, הוריה של נועה התצפיתנית שנחטפה ונרצחה, שוברים שתיקה ממושכת ומספרים על רכבת ההרים הרגשית שחוו מאז ה-7 באוקטובר, על השיחות עם נועה בבוקר השבת השחורה והאכזבה מצה"ל וההנהגה, וכיצד הזהירה אותם מהמצב בגבול הרצועה: "היא אמרה 'אחרי סוכות, תתכוננו'"

המשך קריאה »