שוקלים לעשות הסבה להוראה? תשקלו שוב

ערן קמינסקי
2016-11-07 00:00:00
2017-10-29 01:00:00

מאז שהחלה מחאת המורים בתחילת החודש בעקבות קיזוז דמי הנסיעות באופן רטרואקטיבי ממשכורתיהם, החל גם גל של עדויות פומביות מצד המורים אודות אחת הנקודות הכואבות ביותר עבורם – נושא השכר. שתי רפורמות ערך משרד החינוך בתחום שכר המורים: "אופק חדש" בשנת 2007 ו-"עוז לתמורה" ארבע שנים מאוחר יותר, בניסיון להמריץ כוח אדם איכותי לעשות הסבה מקצועית להוראה. למרות זאת הנתונים מראים כי מורים בישראל עדיין מרוויחים מעט מדי, בעיקר הפחות וותיקים שביניהם.

על פי הדו"ח האחרון של ה-OECD שכר המורים המתחילים בישראל נמוך במיוחד ועומד על 6,500 שקל בממוצע. במקביל, פערי השכר בין מורים ותיקים למתחילים בישראל הם מהגדולים בארגון המדינות המפותחות. כך שכרו של מורה מתחיל בבתי הספר היסודיים הוא מהנמוכים במדינות המערב, ואילו שכר המורה בוותק הגבוה ביותר דומה לשכר הממוצע במדינות הארגון.

"סיפוק מקצועי עוצמתי"

רן לבינסקי, מורה לכימיה ומדעים ומחנך כיתה בעירוני ה', איפשר לנו השבוע הצצה אל חייהם של המורים שאמורים לפרנס משפחות ממשכורת כזאת ואל ההשלכות הכלכליות הנובעות מבחירתם להיות מורים במשרד החינוך.

לבינסקי בן ה-49 (נשוי+3) ממודיעין הגיע לעירוני ה' לאחר שלימד במשך שנה ביכון עירוני א' ובתיכון מו"ר. "באתי להוראה מעולם ההיי-טק", הוא מספר, "שם שימשתי בתפקיד האחרון כסמנכ"ל מכירות בחברה לציוד ומזון בעלי חיים ולפני זה הייתי בתפקידי ניהול בכירים בחברות אחרות".

מדוע החלטת לעשות הסבה להוראה?

"הגעתי לשלב מסויים בו אמרתי לעצמי 'אוקיי, אני עובד קשה ומרוויח מצויין אבל איפה החדווה?' רציתי לעשות משהו שיגרום לי להרגיש שאני תורם, לאחרים ולעצמי. זה התחיל מזה שבמהלך התפקיד האחרון שעשיתי נתקלתי בפרסום של משרד החינוך שקורא לאקדמאים לבוא ולעשות הסבה להוראה. זה קרץ לי, אבל הייתי באמצע תפקיד וזה לא היה רלוונטי באותה תקופה. מאוחר יותר, עם 'מחאת הקוטג'' והשנה הקשה שעברה על המשק, נערכו קיצוצים בחברה שלי וגם אני הייתי חלק מזה. החלטתי ללכת ולעשות הסבה להוראה במכללת לוינסקי תוך כדי שאני ממשיך לשלוח קורות חיים לתפקידים אחרים. מאוחר יותר התחלתי כבר לעבוד כמורה בעירוני א', כל כך נהניתי מהעבודה עד שהפסקתי לשלוח קורות חיים. זה היה הסיפוק המקצועי הכי עוצמתי שחוויתי".

"מזל שמכרתי צטנרפוגות"

כיום, לאחר ותק בהוראה של חמש שנים ומאבק במשרד החינוך לקבלת הכרה בוותק המקצועי שלו בעבר, מרוויח לבינסקי משכורת המסתכמת ב-7,000 שקל נטו (9,500 שקל ברוטו). "ידעתי שהשכר שלי בהוראה לא יהיה גבוה או דומה למה שהרווחתי בעבר, אבל במשרד החינוך אמרו לי שהשכר שלי לא יהיה כמו שכר של מורה מתחיל. הבטיחו שיכירו לי בוותק ולא אתחיל במערכת כמורה צעיר וחדש. בכל זאת, באתי כמנהל בכיר שיושב בדירקטוריונים ומנהל מאות עובדים. אז אתה נכנס להוראה וחושב שתתוגמל בהתאם. הבעיה היא שאף אחד לא ידע להגיד לי כמה בדיוק יהיה השכר שלי. ואז, במשכורת הראשונה, גיליתי שלא תוגמלתי עבור הוותק. אם אתה בא למשל להסבה להוראת מדעים עם תואר ראשון בתחום, פתאום אתה מגלה שתתגומל בוותק רק אם עסקת בתחום מדעי בעבר. במקרה הייתי בעבר סוכן מכירות של צנטריפוגות למשך שנה אז הצלחתי לקבל הכרה. אם למשל הייתי מגיע עם ניסיון מקצועי של עשרים שנה כסוכן מכירות של צנטריפוגות הייתי מקבל משכורת גבוהה יותר אלפי שקלים לנטו, מאשר עכשיו שבאתי עם ניסיון מקצועי בתפקידי ניהול".

איך המורים מסתדרים עם משכורות כאלו?

"לא מסתדרים. הרבה מהם נוטשים את המקצוע. כשנכנסתי לזה הבנתי שאני צריך להילחם עבור הוותק שלי. הבאתי מסמכים מכל מקומות העבודה, עברתי ועדות וערעורים במשרד החינוך והגעתי לשר עצמו. קיבלתי תשובה ש'אלה התנאים ואם לא טוב – אתה יכול לעזוב'. וזה למרות מכתבי הערכה שקיבלתי ממנהלי עירוני א' ו-ה'".

אתה חושב על עזיבה וחזרה להיי-טק?

"חד משמעית כן, אבל רק מהסיבה הכלכלית. עכשיו אני מוכר את הבית, מפני שכל החסכונות שלנו הלכו במהלך חמש השנים שאני מרוויח משכורת כזאת. נקנה בית קטן יותר ונקטין את המשכנתא. חסר לי היום 4,000 שקל בחודש למשכנתא. כשהחסכונות נגמרו התחילו ההלוואות. לשמחתי, אשתי אומרת לי שקודם כל אעבוד בשביל הנשמה, שאחר כך נסתדר. אבל בשנה הראשונה הייתה פגיעה ממשית באגו עם שכר כזה. אני משלם מחיר על זה שאני רוצה להיות מורה, שאוהב להיות מורה".

"מתישהו יהיה כאן שינוי"

עוד אחת מהטענות הקבועות שמעלים מורים מאז תחילת המחאה נוגעת לתפישה הרווחת לפיה מורים עובדים מעט שעות. לבינסקי: "המערכת השבועית שלי מורכבת מ-36 שעות, מתוכן 23 הן מול כיתה, 4 שעות לימוד בקבוצות קטנות ו-9 שעות בהן אני אמור להכין מערכי שיעורים, לבדוק מבחנים וכולי. הבעיה היא שמתוך 9 השעות האלו הולכות לי 4 שעות על ישיבות עם הצוותים הניהוליים והמקצועיים. בכל יום אני עובד בבית לפחות שלוש שעות נוספות. לדוגמה – יום רביעי זה היום החופשי שלי. מתחילת השנה עדיין לא הייתי בחופש בימי רביעי. או שהגעתי לבית הספר או שעבדתי מהבית. בנוסף, אנחנו גם מחוייבים למינימום של 60 שעות בשנה של קורסים והשתלמויות. גם אותה חופשת קיץ שכולם בטוחים שאנחנו יוצאים לחופש של חודשיים, זה פשוט לא נכון. אני עובד בבית הספר עד לאמצע יולי ובאמצע אוגוסט כבר חוזר לעבוד לקראת השנה החדשה והתלמידים החדשים שצריך לקבל ולסייע להם להיקלט".

אתה חושב שיהיה שינוי מתישהו בעניין שכר המורים?

"אני חושב שכן, מתישהו יהיה כאן שינוי. כיום יש שני ארגונים שמצייגים את המורים – ארגון המורים והסתדרות המורים, שכל אחד מהם חתום על הסכם מול משרד החינוך ("אופק חדש" ו"עוז לתמורה". ע.ק). שני הארגונים בעצם מנועים מהשבתות גורפות של המורים ובלעדיהם אנחנו לא יכולים לבוא ולהשבית עצמאית. אם נשבית עצמאית לא נקבל שכר עבור היום הזה ואף נקבל נזיפה לתיק האישי. יש לנו אחריות עצומה על התלמידים, אחריות שאנחנו לוקחים על עצמנו באהבה ולא נוטשים".

בתמונה רן לבינסקי. "הרבה מורים נוטשים את המקצוע"

 

כתבות נוספות