"כאן" כבר כאן!

יהודה גולן
2016-12-08 00:00:00
2016-12-08 00:00:00

אחרי קיץ רווי מתח ומאבקי יוקרה בין ניר ברקת ראש עיריית ירושלים וחיים ביבס ראש עיריית מודיעין, על השאלה מי יזכה לארח את תאגיד השידור החדש שיחליף את רשות השידור, מתברר כי התאגיד החדש "כאן" כבר נכנס למשכנו במודיעין, ממנו יפעיל את מערך השידורים שלו לפחות לשנתיים הקרובות. זה לא פורסם בשום מקום כדי לא להעצים את המתח שחבר לו גם ראש הממשלה נתניהו, אבל זו עובדה מוגמרת, המתפרסמת כאן לראשונה.

בחודשים האחרונים בוצעה "הצרחה" (בלשון השחמט) בין התאגיד החדש ובין ערוץ 9 הרוסי, שהשכיר לתאגיד שטחי עבודה בבניין הענק שהקים בפארק הטכנולוגי. ערוץ 9 עזב את הבניין כולל את האולפנים הגדולים שהוקמו בעלות יקרה מאד ודילג לבסיסו החדש בנוה אילן, שם הוא התמקם בשטח קטן יותר וכמובן בעלות נמוכה יותר.

את השטחים בבניין שבפארק הטכנולוגי השכיר ערוץ 9 לתאגיד השידור, כולל אולפני הטלוויזיה המתקדמים שלו, האולפן הגדול בן 950 מטרים רבועים והאולפן הקטן יותר בן 450 מטרים רבועים ועוד חדרי עריכה.

* * *

בקיץ פרץ ויכוח עז לאחר שבחודש מאי 2015 אישרה מועצת התאגיד לראשונה את המעבר למודיעין בטענה כי בירושלים אין מבנה המתאים לצרכי התאגיד. מהר מאד שם תאגיד השידור עין על בניין ערוץ 9 במודיעין שהתאים לו. ההחלטה בערוץ 9 לעבור למקום קטן יותר ולפטר עובדים הביא לכך שהמבנה בפארק הטכנולוגי הפך לאטרקטיבי מבחינה נדל"נית. אלדד קובלנץ, שעומד בראש תאגיד "כאן", דחף למעבר. אבל אז הגיעה התנגדות מצידו של ניר ברקת, שכמובן לא רצה לוותר על הזכות להמשיך ולהשתמש בסלוגן "קול ישראל מירושלים".

בשלב מסויים נראה היה כי החלום שתאגיד השידור הציבורי החדש יעבור למודיעין וישדר מבניין ערוץ 9 הרוסי שבפארק הטכנולוגי הולך ומתרחק, לאחר שבג"צ הוציא צו על תנאי האוסר על התאגיד לעבור למודיעין. העתירה לבג"צ נעשתה בידי גורמים בעיריית ירושלים וכן מספר חברי כנסת מה"לובי למען ירושלים", בהם נחמן שי, אראל מרגלית, רועי פולקמן, מוטי יוגב וחיליק בר. פשרה הושגה ביוזמתו ובאישורו של המשנה ליועץ המשפטי לממשלה, שקבעה כי התאגיד יעבור למודיעין למשך שנתיים ובמקביל יאותר נכס מתאים בירושלים שיאכסן את התאגיד בעתיד. נכס כזה נמצא בהר חוצבים, אבל לא ברור אם אכן בסופו של דבר יושלם המהלך והתאגיד אכן יעזוב את מודיעין חזרה לבירה. מה גם שהכנת המבנה לשידורי רדיו וטלוויזיה תארך חודשים ארוכים.

בינתיים העביר קובלנץ בחודשיים האחרונים חלק גדול ממחלקות התאגיד למודיעין. יחידות המטה, ההנהלה והדוברות התמקמו בתל אביב. בפארק הטכנולוגי התמקמו – על פני שלוש קומות הבניין – מחלקות השידור של רשת ב', ההפקה, הכתבים, העורכים ושאר העיתונאים וכמובן אנשי חטיבת הטלוויזיה שעובדים באולפני השידור המשוכללים שהותיר ערוץ 9 במתחם.

בכיר בתאגיד מספר כי "עשרות עובדי רשות השידור שכבר הצטרפו לתאגיד עדיין לא הגיעו לבניין אלא ממשיכים לתחזק את רשות השידור שממשיכה לשדר כרגיל מעיר הבירה. הם יהיו האחרונים שיעזבו את רוממה ויגיעו לפה ממש בדקה התשעים".

* * *

סיור במתחם מגלה כי הבניין עדיין נושא עליו את השלט הישן והענק של ערוץ 9. "הם לא פירקו אותו, אולי הם חושבים לחזור לכאן מתישהו בעתיד", אמר אחד העובדים בתאגיד. מנגד בבניין הענק שמאכלס כבר מאות עובדים של התאגיד אין ולו שלט אחד הנושא את השם "כאן" או תאגיד השידור הציבורי. עובדים סיפרו כי מנהלי התאגיד החליטו שבשלב זה לא ישקיעו באיבזור ובשילוט "כי לא ברור בדיוק מה הכיוון ומה עתיד התאגיד".

ראש העיריה חיים ביבס מנסה לשדר ניטרליות. גם בשיאו של המאבק מול עיריית ירושלים ביבס ניסה להיראות כמי שלא ממש עולה על בריקדות כשאמר: "אנחנו לא צד בעניין ולנו זה לא משנה מי יישב במתחם של ערוץ 9. מבחינה כלכלית הארנונה היא אותה ארנונה. מדובר כאן נטו בעניין תקציבי ובעיסקת נדל"ן ואני לא מתערב בפרשה הזאת".

וערוץ 9, למרות שנראה היה לפי הרמיזות מכיוונו כי הוא ייכנס למבנה אחר במודיעין, דילג לבסוף לנוה אילן. בעליו, אלכסנדר לוין, השקיע בנושא כמה עשרות מיליוני שקלים. גם כדי לרכוש את הערוץ מידיו של לב לבייב שהחזיק בו כמעט עשר שנים ובנוסף גם השקיע כאמור יותר מעשרה מיליוני דולרים בהכשרת המבנה שנשכר מידי יזם הנדל"ן יוסף שיינפלד והתאמתו לאולפני טלוויזיה, כולל בניית האולפנים המשוכללים שהיו מקור גאוותו כאולפנים המתקדמים ביותר בישראל.

מי שתיכננה את המתחם היא האדריכלית אסתריה שולדנפרי תושבת מכבים, ואשתו של יזם הנדל"ן המקומי דורון שולדנפרי, שהיה מבעלי אזור התעסוקה בליגד ובעלי חברת ליגד השקעות שמשרדיה ממוקמים עדיין בליגד. עם רכישת הערוץ על ידי אלכסנדר לוין הוא השקיע בו כ-12 מיליון דולר רק בהקמת האולפנים החדשים, אלא שלאחר שנתיים וחצי, הערוץ שמתפתח יפה אבל לא בקצב שציפו ממנו, הבין שאין מנוס מצימצום עלויות ולכן תאגיד השידור "כאן" הפך למועמד מועדף להשכרה.

בתמונה האולפן המרכזי. הכי משוכלל בארץ (צילום ארכיון)

כתבות נוספות

"ריאל לעולם לא מתה"

הופעה היסטורית של שוערה השלישי של ריאל מדריד הקנה לה את הכרטיס לחצי גמר ליגת האלופות

"נועה איתנו כל הזמן"

עדי ואבי מרציאנו, הוריה של נועה התצפיתנית שנחטפה ונרצחה, שוברים שתיקה ממושכת ומספרים על רכבת ההרים הרגשית שחוו מאז ה-7 באוקטובר, על השיחות עם נועה בבוקר השבת השחורה והאכזבה מצה"ל וההנהגה, וכיצד הזהירה אותם מהמצב בגבול הרצועה: "היא אמרה 'אחרי סוכות, תתכוננו'"

"נועה איתנו כל הזמן"

עדי ואבי מרציאנו, הוריה של נועה התצפיתנית שנחטפה ונרצחה, שוברים שתיקה ממושכת ומספרים על רכבת ההרים הרגשית שחוו מאז ה-7 באוקטובר, על השיחות עם נועה בבוקר השבת השחורה והאכזבה מצה"ל וההנהגה, וכיצד הזהירה אותם מהמצב בגבול הרצועה: "היא אמרה 'אחרי סוכות, תתכוננו'"

המשך קריאה »