קופיקט
C מחמד

C מחמד

אין תחליף לרושם ראשוני, והמפגש הראשון עם ה-C3 פשוט העלה לי חיוך על הפנים. ולא רק לי, אלא לכולם - מבוגרים, צעירים, נשים או גברים - כולם הגיבו בחיוך לסיטרואן האדומה עם הגג הלבן. המכונית נראית נהדר מכל זווית, משדרת קצת תחושה של רכב פנאי בזכות בתי גלגלים מושחרים ופגוש אחורי עם חלק תחתון שחור, וכמובן האיר–באמפ בצדדים. היא מצליחה להיראות שונה וייחודית אבל לא מתאמצת, פשוט יופי של עבודה.

שנים ארוכות שבסיטרואן מדברים על כך שהם חוזרים להיות מיוחדים ושונים, הקקטוס היה צעד גדול בכיוון הנכון, אבל העיצוב שלו היה קצת–יותר–מדי עבור חלק מהאנשים - זה לא המקרה הפעם. כאשר בתי הקטנה ראתה את המכונית לראשונה, היא הגיבה ב–"וואוו" ואז הקיפה אותה בעין בוחנת וכאשר סיימה פנתה אלי ושאלה - "המכונית נקיה?" "יחסית, אבל למה את שואלת?" השבתי בשאלה. "כי בא לי לתת לה חיבוק!" השיבה לי עם חיוך גדול.      

מהחוץ לפנים

אחרי שכל כך התרשמתי מהעיצוב החיצוני, שמחתי לראות שהקו השמח ממשיך פנימה. בולטים בתא צמד המושבים הרחבים (שחבל שהם חסרי תמיכה צידית לחלוטין), ונגיעות של צבע אדום במושבים ובפס שרץ בדשבורד, התורמים לאווירה הכללית. יחד עם נגיעות בהירות בדלתות ושילוב צבעים נכון (ניתן גם לבחור כמה אופציות לצבעי הפנים), התוצאה הסופית ייחודית. יופי. יש גם ידית סגירה מיוחדת (כמו בקקטוס, מזכירה ידית של מזוודה), שקעים ריבועיים בדלתות ובכלל הכל מעוצב בקפידה אך קצת שונה.

המרחב מלפנים טוב, והתחושה שיש הרבה מקום בממד הרוחב, ולא חסר מקום גם לגבוהים. רמת האבזור טובה (ראו בוקסה), ובמרכז בולט מסך מגע שדרכו מתפעלים את כל המערכות (בעברית). חבל שתפעולו לא ממש נוח, והעובדה שצריך לעשות כמעט הכל דרכו יכולה להיות מעט מציקה. אחרי שמתרגלים זה בסדר, אם כי פה ושם התפעול מעצבן קלות. בנוסף הדשבורד יחסית גבוה, מה שיכול להציק מעט לנמוכים (אם כי אפשר להגביה את מושב הנהג לא מעט), והפלסטיק, כמעט בכל מקום, נוקשה ופשוט, גם ביחס למקובל בסגמנט, אך הוא נראה בסדר ומורכב טוב. לא היינו מתנגדים גם למשענת עם תא בין המושבים (שניהם אינם), אבל זהו בערך.

מאחור נמצא מושב שדומה יותר לספסל בכל הקשור לתמיכה צידית. המרחב נראה לא מרשים עם פתיחת הדלת, ויש גם סף מעט גבוה (מפריע מעט ביציאה), אבל אחרי שמתיישבים מגלים שהחלל מספק, אבל לא יותר מזה. ארבעה מבוגרים ממוצעי גובה יתניידו ב-C3 בלי בעיה, אך מי שגבוה מהממוצע ימצא שברכיו קרובות מדי למושב שמלפניו, וגם הראש לא ממש רחוק מהתקרה. תא המטען גדול יחסית ושימושי.

מספרים

ה-C3 החדשה שוקלת כ–60 ק"ג פחות מהדור הקודם, ומציעה יחידת הנעה מתקדמת הרבה יותר. במקום 1.6 ליטר ותיבה אוטומטית עם 4 הילוכים, תקבלו כאן את יחידת ההנעה המודרנית של PSA: 1.2 ליטר טורבו עם 3 צילינדרים ותיבה אוטומטית עם 6 הילוכים. יחידת ההנעה עובדת יפה לרוב - אבל לא תמיד.

בצד החיובי - המכונית זריזה, התיבה לרוב עושה עבודתה נאמנה, ומצב 'ספורט' משפר משמעותית את התגובות שלה. קולו של המנוע לא מעצבן גם בסל"ד גבוה וגם צריכת הדלק טובה. בשיוט נרשמו כ–18 ק"מ/ל', ובימי המבחן עמד ממוצע הצריכה על 12.8 ק"מ/ל', לא רע בהתחשב באופי הנהיגה.

מה פחות טוב? פעולת התיבה מדי פעם קצת פחות חלקה, בפרט בפקקים, כאילו ואינה בטוחה באיזה הילוך היא רוצה להיות, ואולי בכלל צריך לכבות את האוטו כי עוד שנייה עוצרים; מערכת הדימום/התנעה סופר-נלהבת לכבות את המנוע. כיבוי המערכת נעשה דרך המחשב ולא באמצעות כפתור. בנוסף, במהירות זחילה המנוע רועד בצורה מורגשת, אם-כי בעמידה זה בקושי מורגש. בנהיגה רגועה התיבה יכולה להגיע להילוך גבוה ולגרום למנוע לרטון מעט. אבל סיכום הבעד והנגד מעלה כי זו יחידת הנעה טובה, וחלק מהבעיות נפתרות עם לחיצה על כפתור הספורט. הכפתור נמצא במקום לא נוח במיוחד, כמו גם כפתורי המראות.

סיטרואן מזוהה עם מתלים נוחים במיוחד, ואחרי העיצוב המאוד "סיטרואני", סביבת הנהג הנאה, וגם כמה מוזרויות מאוד "סיטרואניות", ציפינו לפגוש גם מתלים מרשימים. וזה לא בדיוק המצב - ולא שהם רעים, אבל הם לא מתעלים. בעיר ה-C3 מגיבה טוב גם לשיבושים רעים במיוחד, אבל שיבושים חדים, או רצף שיבושים יוצרים תחושה שהמתלים הרכים לא מספיקים להגיב לשיבוש, ומעבירים חלק ממנו לתא הנוסעים. זה לא משהו שקורה הרבה ובמרבית הזמן נוחות הנסיעה ממוצעת, ועדיין, מחוץ לעיר היא מסתדרת היטב עם גלי כביש (אם כי שיכוך ההחזרה יכול להיות מעט חזק מהצפוי במהירות גבוהה), וגם כאן יורגש רצף של שיבושים קטנים. ובכל זאת, היא נוחה יותר מחוץ לעיר. מה שפחות מוצלח הם רעשי הרוח המורגשים הנוצרים באזור המראות וגם רעשי כביש. המנוע שקט בשיוט, גם במהירות גבוהה.

בכביש המפותל ה-C3 מבהירה לנהג די מהר שהיא לא בקטע. המתלים הרכים יוצרים זוויות גלגול מורגשות; הבלמים התעייפו מהר מהצפוי והיו ספוגיים כבר בהתחלה; ההגה שהוא קל מדי במרבית הזמן, משנה משקל אבל לרוב המשקל שלו לא נכון, ובעיקר נוצרת תחושה מוזרה של שינוי משקל תוך כדי ההפניה. רק המנוע שמח להאיץ, ואם תורידו את קצב הנהיגה תגלו מכונית בטוחה בפניות - אבל לא יותר מזה.

C אחרת

ה-C3 היא מכונית שמבהירה למה אנחנו לא משתמשים בציונים לפי סעיפים כדי לסכם האם מכונית היא טובה או לא. אנחנו מאמינים שציונים כאלו לא מספרים את כל התמונה ויכולים להביא להחלטה סופית לא נכונה.

כאשר נותנים ל-C3 ציון בכל סעיף, היא עלולה להיראות כרכב מעט בינוני, עם ציון גבוה בסעיף העיצוב. אבל יש כאן סיפור, יש משהו שגורם לנהג (ולא רק לו למען האמת) לאהוב את המכונית הזו. אין ספק שהאס הכי גדול הוא העיצוב המבריק, כנראה הטוב בסגמנט. גם תא הנוסעים מצליח להיות שונה ונעים, גם אם הוא לא חף ממגרעות. נוחות הנסיעה ממוצעת בעיר וסבירה מחוץ לעיר והיא לא ממש בעניין של נהיגה דינאמית.

אבל. ביום-יום זו מכונית נעימה, שנעים להיות בה, שמציעה יחידת הנעה טובה, עם רמת אבזור גבוהה ומחיר תחרותי. האחריות הארוכה הצמודה לה, חמש שנים, מוסיפה אף היא. זו מכונית שתגרום לכם להרגיש כאילו היא הכלב המשפחתי שלכם, רק שבמקום לחיות בבית או במלונה, היא נשארת בחניה. כל מי שנהג בה חזר עם חיוך, גם אם הייתה לו ביקורת מסוימת.

מה שבטוח הוא שאם אתם מחפשים סופרמיני חדשה, לסיטרואן יש אופציה למכונית קצת אחרת. נו אתם יודעים, סיטרואן, רק שהפעם היא פוגעת במטרה.   

 


אבזור ומחירים

ה-C3 מוצעת רק עם מנוע ה–1.2 ל' טורבו, 110 כ"ס, בשידוך לתיבה אוטומטית. היא מוצעת בשתי רמות גימור כאשר הראשונה,Shine  (95,000 שקלים) כוללת בקרת שיוט, תאורת לד ליום, בקרת אקלים, מסך מגע "7, בלוטות', אפל קארפליי, 4 חלונות אוטומטיים (כולל מאחור!), חישוקי "16, מראה נגד סנוור, חיישני אורות וגשם, וחיישן חניה אחורי מקורי. בנוסף ניתן לבחור צבע שונה לגג (לבן, שחור, אדום), ולקבל גם את מראות הצד באותו צבע. בצד הבטיחות נציין זיהוי תמרורים והתרעה על סטייה מנתיב. רמת האבזור הבכירה, Shine pack, עולה עוד 5000 שקלים ומוסיפה כניסה והתנעה ללא מפתח, חישוקי "17 - וגם אבזור בטיחות; חבל שזה שאינו מוצע ברמת הגימור הבסיסית ואנחנו נגד חיבור של בטיחות לרמת אבזור ולתוספת תשלום: זיהוי רכב בשטח מת במראות, ומצלמת דרך מקורית עם חיישן G ששומר את הצילום במקרה תאונה (וניתן גם להוריד את התמונות והסרטים דרך אפליקציה). שתי רמות הגימור מוצעות בהנחה של 5000 שקלים בזמן ההשקה.


סיטרואן C3 1.2 ל' טורבו, אוט'

מנוע טורבו-בנזין, 3 ציל', קדמי, רוחבי, 1199 סמ"ק

תזמון 12 שס', גל זיזים עילי כפול, תזמון משתנה

הספק/סל"ד 110 כ"ס/5500

מומנט/סל"ד 20.9 קג"מ/1500

תמסורת אוטומטית 6 היל', הנעה קדמית

קוטר סיבוב (בין מדרכות) 10.9 מ'

מתלים קדמיים מקפרסון

מתלים אחוריים קורת פיתול

בלמים ק'/א' דיסקים מאווררים/דיסקים

מערכות עזר התרעה על סטייה מנתיב, התרעה על עייפות נהג, ניטור שטחים מתים

צמיגים 205/50-17

בסיס גלגלים 254 ס"מ

אxרxג 399x175x147 ס"מ

משקל 1165 ק"ג

תא מטען 300 ל'

מיכל דלק 45 ל'

מהירות מרבית (יצרן) 188 קמ"ש

0 ל-100 קמ"ש (יצרן) 9.8 ש'

צריכת דלק (מבחן) 12.8 ק"מ/ל'

דרגת זיהום 4

מחיר 95,000 שקלים (מבחן: 100,000 שקלים)

אחריות 60 חודשים

ציון מבחן ריסוק (E-NCAP) ★★★★ (2016)

בטיחות מבוגרים 88%

בטיחות ילדים 83%

הולכי רגל 59%

יאיר דנון