מתחילים לראות את הסוף

השמיניסטים של מודיעין נכנסו לישורת האחרונה לימודיהם במסגרת ממלכתית, הנקראת גם "תקופת הבגרויות". כדי לשמור על טוהר הבחינות החל משרד החינוך להציב בבתי הספר כספות מיוחדות. בעלי הצרכים המיוחדים ישודרגו מנגן תקליטורים לנגן MP3 . ומה אומרים הנבחנים עצמם? – מסתבר שאין לחץ

פורסם ב: 10:31 14/5/17 | מאת: ערן קמינסקי | בתי ספר, חינוך


בימים אלה מתרוקנים בתי הספר התיכוניים מתלמידי שכבת י"ב, ש"נעלמים" להם לבתיהם ונכנסים לתקופת הבגרויות הידועה לשמצה. בשבועות הקרובים הם ימצאו ימצאו את עצמם עומדים לראשונה בחייהם בתקופה ארוכה, מרוכזת ומלחיצה של לימודים מאומצים ובחינות גדולות ומעוררות חרדה, בחינות שתוצאותיהן נחשבות למשמעותיות ביותר לגבי האופן בו ינותבו חייהם לאחר השחרור מצה"ל.

עונת הבגרויות החלה ביום חמישי האחרון עם הבחינה בביולוגיה, בה נבחנו 31,744 תלמידים ב-647 מוסדות חינוך בארץ. במשרד החינוך פרסמו כי בסה"כ יבחנו התלמידים ב-437 שאלונים במקצועות השונים, מתוכם 270 ישוגרו לבתי הספר באמצעות מערכת שיגורים אלקטרונית ומאובטחת, 158 שאלונים ידוורו לבתי הספר ו-9 שאלונים יהיו מתוקשבים. בסך הכל ייבחנו בעונת הבגרויות 220 אלף תלמידי כיתות י"א-י"ב, כשהבחינה האחרונה תהיה במקצוע לשון בתאריך 29/6.

 

* * *

 

במשרד החינוך ביצעו השנה כמה שינויים בנהלים על מנת לשמור על טוהר הבחינות. במרבית בתי הספר הוכנסו כספות, בהן ייקלטו הבחינות מבעוד מועד כשהכספות ייפתחו רק חצי שעה לפני הבחינה. אותן כספות מחוברות למוקד הפעיל 24/7, כשכל נגיעה בכספת משדרת התרעה למוקד. במשרד החינוך סיפרו כי עד לחורף 2017 בכל בתי הספר בארץ יהיו כספות דומות. גם רמת האבטחה של הבחינות מרגע היכתבן שודרגה השנה והוכנסה מערכת מיונים חדשה המאפשרת דיוור יעיל לכל בתי הספר.  כחלק מתהליך ההתייעלות ומשמירה על איכות הסביבה, הוחלט שכל בתי הספר יזינו באופן ממוחשב את הציונים מבתי הספר אל מערכות המשרד, ללא צורך בניירת ובבירוקרטיה מיותרת. במסגרת זו, ידווחו כ-3 מיליון ציונים באופן ממוחשב. בנוסף, הוכנסה מערכת אופטימיזציה בתחום משגיחי הבחינה, במטרה לחסוך ולייעל את תחום ההשגחה בבתי הספר. החל מהקיץ, המשרד יקבע לכל בית ספר כמה משגיחים הוא צריך.

תיכוניסטים במודיעין. תקופה מלחיצה (צילום דוברות העיריה)

חידוש נוסף נוגע לתלמידים המוגדרים כבעלי לקויות למידה. נגני התקליטורים שהיו עד כה בשימוש אותם תלמידים יוחלפו במכשירי 3MP מאובטחים. לאחר פיילוט מוצלח שהתקיים במועד חורף, הוחלט שבמהלך בחינות הקיץ יחולקו לכלל בתי הספר מכשירי 3MP עבור התלמידים לקויי הלמידה ובעתיד יעשה שימוש באמצעות המכשיר גם במקצועות תנ"ך ועברית.

* * *

רעות מזור, תלמידת כיתת י"ב בתיכון עירוני ג' במודיעין, סיפרה השבוע על התחושה שלה רגע לפני פתיחת עונת הבגרויות. "האמת שאני די לחוצה. חשוב לי להצליח בבחינות האלו בגלל שאני יודעת שאם לא אקבל כאן את הציונים שאני רוצה, אני אצטרך להשלים את זה מאוחר יותר בחיים וזה יגזול ממני הרבה זמן וגם הרבה כסף. ככה שאני מעדיפה להשקיע עכשיו את כל המאמץ שצריך, כדי לגמור עם זה כבר בתיכון ולא לגרור את זה הלאה.בעוד חודשיים וחצי אני כבר מתגייסת והבחינות האחרונות פחות מלחיצות מאלו שבשנה שעברה. חשוב מאוד לפצל את הבחינות מכיתה י' דרך י"א וי"ב כי זה מה שמקל עלינו התלמידים להגיע מוכנים יותר וגם להצליח".

בימים אלה מתכוננת רעות במרץ לבחינות במתמטיקה, אנגלית, אזרחות והבחינה בספרות. "אני חושבת שהמקצוע הקשה ביותר הוא אזרחות", היא אומרת. "זה מקצוע שדורש הבנה לא כמו מתמטיקה שבנויה על מספרים ונוסחאות קבועות. האזרחות הוא מקצוע שחשוב לנו לדעת כאזרחים שחיים בארץ ורואים את המצב כיום".

גם אסף קגן מתיכון עירוני א' כבר נמצא עמוק בתוך מרתון לימודים. "מחכות לי חמש בחינות גדולות בפחות מחודשיים והאמת שאני רק רוצה לעבור את זה ולהגיע לסוף יוני. יש לי אחר כך כמה חודשים של חופש עד הגיוס וזה בעיקר מה שמעניין אותי. אני פחות בקטע של ציונים גבוהים והצלחה. מעניין אותי בעיקר רק לגמור עם זה בצורה טובה, זה לא סוף העולם מבחינתי אם אקבל 75 ולא 90. זה לא שאני יודע כבר מעכשיו שחלום חיי זה ללמוד רפואה או משהו כזה שאני צריך בשבילו את הציונים הכי טובים".

אז אין לחץ בכלל?

"יש לחץ ברמה מסויימת, אבל רמה שפויה. אני כן צריך להשקיע הרבה מאוד זמן ועבודה כדי להוציא ציונים טובים ושתהיה לי בגרות שאוכל לעשות איתה משהו מאוחר יותר. אז בימים שלפני הבחינות אני כן יושב וחורש וכמעט ולא יוצא מהבית, אבל אין היסטריה. קצת מאמץ ונעבור את זה".

* * *

מאז ומתמיד נחשבת בחינת הבגרות במתמטיקה למאיימת ומלחיצה מכולן. א', תלמידת תיכון מו"ר, סיפרה השבוע על הבחינה שמדירה שינה מעיניה: "יש לחץ, התרגשות, אני לא יודעת לקראת מה אני הולכת. לא משנה כמה מתרגלים בבית, במבחן תמיד נתקלים בתרגיל שלא ראית ולא הכרת וצריך לדעת להתמודד איתו. אני מקווה שזה לא יקרה לי. אני מפוקסת ויודעת מה אני צריכה לעשות ואני מקווה שלא יהיו לי הפתעות. עשיתי הרבה בגרויות משנים קודמות ובחינות מתכונת, ואני רק מקווה שהלחץ יעבור ולא יפריע לי להצליח".

מה יקרה אם לא תצליחי כמו שאת רוצה?

"ברור שזה לא באמת סוף העולם. תמיד אפשר לעשות מועד ב' או לגשת שוב לבחינה גם בזמן השירות הצבאי. אבל כן מאוד חשוב לי להצליח בזה כבר עכשיו והכי טוב שאפשר. אני ניגשת לבגרות בחמש יחידות מתמטיקה וכן רואה את העתיד שלי בלימודי טכנולוגיה ועבודה בהיי טק, ככה שברור שזה חשוב שאקבל ציונים שיאפשרו לי לעשות מה שאני רוצה ואוהבת".


לקחת את הלחץ בסבבה

חלק גדול מתלמידים העיר, שחוששים להיכשל במבחני הבגרות, החלו לפקוד את מכוני הלימוד השונים כבר בראשית השנה. איך זה עובד ולמה לצפות

אבי, אחד המורים במרכז הלימודי "הישגים" הפועל במודיעין מזה שנים רבות, מספר על הלחץ והדרכים להתמודד איתו ועל האתגרים שמציבה תקופת הבגרויות בפני השמיניסטים. "תקופת הבגרויות מלחיצה כמעט את כולם, יש בודדים שלוקחים את זה בשיוויון נפש, שאומרים שזה לא מעניין אותם והם רק רוצים ליהנות. הרוב המכריע מאוד נלחצים וחלקם מגיעים למצב שהם צריכים משהו שירגיע אותם לפני המבחן".

מה החלקים הכי מלחיצים בתקופה הזאת?

"הלחץ נובע קודם כל מהרצון להצליח והפחד מכישלון. זאת הפעם הראשונה בחיים שהם יתמודדו עם מבחנים שדי ישפיעו על העתיד שלהם והם מבינים את זה. הנוער היום מאוד בוגר, הם יודעים מה זאת הצלחה, מה זה כסף ומבינים את המשוואה שלימודים שווה כסף. לפעמים אני מנסה להסביר להם שהחיים עוד ארוכים והציון בבגרות לא בהכרח יכריע את עתידם הכלכלי, אבל הם רואים את זה כך שמי שיצליח בלימודים גם יצליח כלכלית וזה אלמנט שמאוד חשוב להם".

אלו דרכים יש להפחית את הלחץ?

"קודם כל, תלמיד שמגיע למבחן מוכן אז באופן טבעי הלחץ פוחת. כך שכדאי כמובן ללמוד את החומר ודבר נוסף הוא לערוך הרבה סימולציות. אני עושה את זה עם התלמידים שלי וסימולציה אמיתית מפחיתה מהלחץ. ממש לקחת מבחן ולדמות את עצמך יושב ופותר אותו בלי תמיכה או רמז מהמורה, כולל הגבלת זמן. מהניסיון שלי, זה מאוד עוזר. אני מלמד מתמטיקה, שזה מקצוע שבניגוד להיסטוריה שאתה משנן ואז מגיע למבחן ומקיא את החומר, פה זה מבוסס על הבנה שנרכשת במשך כל השנה. לעשות מרתון של שבועיים לפני המבחן, זה לא בהכרח דבר שיעבוד. ב'הישגים' אני עובד בשיטה שבמהלך השנה עובדים על הקנייה. שיבינו את הלוגיקה של המתמטיקה. אחר כך יש הכנה לבגרות שבה אני רואה את עצמי יותר כמאמן שלהם. התלמיד עובד לבד, אבל איפה שצריך אני נותן דחיפה. כל תלמיד הוא שונה וצריך את הדחיפה במקום אחר. מהניסיון שלך כמורה אתה לומד לקרוא את התלמיד, להבין אותו ולדעת מתי לדחוף ומתי הוא לא צריך את העזרה".

יש לתלמידים היום הרגלי למידה שעוזרים להם בתקופה הזאת?

"אין להם הרגלי למידה נכונים. הם לא יודעים. זה חלק מתהליך ההקנייה שאנו עושים, ללמוד איך ללמוד, במה להתמקד ובמה לא. הם עושים הרבה טעויות בשלב הזה של הרגלי הלמידה".

זה לא משהו שהיו אמורים לקבל במהלך השנים בבית הספר?

"קשה לי לראות מורה שעומד מול שלושים-ארבעים תלמידים ויכול להקנות הרגלי למידה נכונים. זה גם מאוד אינדיבידואלי ושונה אצל כל תלמיד. בבית הספר המורים מעבירים את החומר וזהו. כל תלמיד צריך לתרגל בצורה אחרת וזה לא נעשה בבית הספר, אז עושים את זה במסגרות קטנות כמו שיעורים פרטיים או עבודה בקבוצות קטנות כמו אצלנו. מי שבא מהבית עם הרגלים נכונים והורים תומכים שיש להם איזשהי נגיעה לחומר, אז יכול להתמודד לבד. מי שמסתמך רק על בית הספר, יהיה לו מאוד קשה. עם השנים אני רואה שיותר ויותר תלמידים נצרכים למסגרות פרטיות כאלו וזה מאוד מאוד חבל".

אין תגובות תגובה חדשה