מה המיצ"ב? תלוי מאיפה מסתכלים

נתוני המיצ"ב שפורסמו השבוע מדרגים את מודיעין בצמרת הארצית, אבל מבט לתוך הנתונים מגלה גם כותרות לא מחמיאות. כמו בתי ספר שבהישגיהם חלה צניחה משמעותית. ובעיקר בתי ספר שרבים מתלמידיהם דיווחו באחרונה על תקריות אלימות שחוו

פורסם ב: 11:24 18/5/17 | מאת: ערן קמינסקי | בתי ספר, חינוך


השבוע התפרסם מדד ההישגים במערכות החינוך ברשויות השונות בישראל, ממנו עולה כי מודיעין ממקומת במקום הרביעי בארץ. מדובר על רשימת הרשויות בהן התקיימו מבחני המיצ"ב (מדדי צמיחה ויעילות) בשנת 2016 ביותר מארבעה בתי ספר. במודיעין השתתפו במבחנים בשנה שעברה תלמידי כיתו ה' ו-ח' ב-18 בתי ספר בעיר.

לפני פחות מחודש קיבלה העיר את פרס החינוך הארצי. אבל לא הכל ורוד (צילום: עודד קרני)

על פי הרשימה רשמה מודיעין מדד של 80 נקודות - עלייה של שתי נקודות מאז שנת 2013 (הפעם האחרונה בה פורסמו נתוני הרשויות במבחני המיצ"ב). כאמור, מודיעין תפסה את המקום הרביעי, כאשר מקדימות אותה תל מונד (89 נקודות), בנימינה-גבעת עדה (87) ורמת השרון (84). ברשימת בתי הספר במודיעין שהשתתפו בבחינה ב-2016 ניתן לראות כמה בתי ספר מצטיינים במיוחד כמו עמית שמוביל את הרשימה יחד עם עירוני ג' – 97, אמי"ת בנות – 95, רעים – 93, עירוני ב' – 92, האולפנה – 90 ודרכי יהודה – 93. עוד ברשימה גם מעוז המכבים שהשיג 83 נקודות, אורט עירוני ד' עם 82 וניצנים עם 80. עם זאת, בתחתית הרשימה נמצאים כמה בתי ספר בהם ניתן לומר כי התוצאות מדאיגות למדי. כך למשל ביחד – 67, עידנים – 67 ושבטי ישראל שסוגרים את הרשימה עם נתון נמוך במיוחד של 57 בלבד.

 

* * *

 

בחינות המיצ"ב בנויות כך שהן כוללות מבחני הישגים המשקפים את התוצרים הקוגניטיביים של הלמידה, וכן סקרי "אקלים בית ספרי" וסביבה פדגוגית המשקפים את ההיבטים החברתיים-רגשיים-פדגוגיים. מבחני ההישגים נועדו לבחון באיזו מידה עומדים תלמידי בתי הספר היסודי ותלמידי חטיבות הביניים ברמת הדרישות המצופה על פי תכנית הלימודים. בכיתות ה' ו-ח' נעשו מבחנים בשפת אם, במתמטיקה ובאנגלית, ובכיתות ח' נעשו גם מבחנים במדע וטכנולוגיה. סקרי ה"אקלים" והסביבה הפדגוגית מועברים בקרב תלמידי כיתות ה'-י"א, מורים ומנהלים, ונועדו לספק תמונת מצב מפורטת המתארת היבטים שונים בחיי בית הספר. בין היתר הסקרים מתייחסים לצורה בה תופסים באי בית הספר נושאים כמו שביעות רצון, יחסים בין אישיים, תחושת מוגנות, משמעת והתנהגות.

בנתונים שפירסם אתר YNET הציונים שהשיגה מודיעין בבחינות במקצועות הליבה הם: מתמטיקה – 89, אנגלית – 85, מדע וטכנולוגיה – 84 ובעברית רק – 79. כאמור, מדובר בהישגים יפים, אולם כאשר צוללים אל הנתונים מגלים גם את אותם בתי ספר המורידים את הממוצע העירוני. גם למשל תלמידי כיתות ה' בבית הספר היסודי ניצנים השיגו את הציון הנמוך של 50 במקצוע הליבה עברית. בבית הספר היובל השיגו רק את הציון 40 בבחינה במתמטיקה, ביחד עומדים הציונים על 60 בעברית ובמתמטיקה ובשבטי ישראל עומדים על 40 בעברית ו-60 במתמטיקה.

 

* * *

 

כאמור, גם תחום האקלים הבית ספרי נבחן במהלך בחינות המיצ"ב. אחת השאלות בשאלון עוסקת באחוז התלמידים המדווחים כי "טוב להם בבית הספר". את צמרת הרשימה המודיעינית תופסים בית החינוך כרמים עם נתון של 97%, אחריו רעים – 95%, יחד – 85%. בתחתית הרשימה נמצאים מעוז המכבים הוותיק בו רק 70% מהתלמידים ענו בחיוב על השאלה האם טוב להם בבית הספר, ודרכי יהודה שבמקום האחרון עם נתון של 65%.

בעיריה הוציאו השבוע הודעה לעיתונות המתגאה בהישגים ומזכירה הישגים נוספים שנרשמו השנה. בין היתר הוזכר פרס החינוך היישובי בו זכתה העיר לאחרונה ונתוני התמונה החינוכית, שפורסמו באוגוסט האחרון, המראים כי מערכת החינוך במודיעין נמצאת במקום טוב מעל הממוצע. מויש לוי, סגן ראש העיר ומחזיק תיק החינוך, כתב: "פעם נוספת קיבלנו תימוכין לעובדה שמערכת החינוך בעיר מודיעין מכבים רעות היא ממערכות החינוך הטובות ביותר במדינת ישראל, כמעט בכל פרמטר שנבחן. אני רואה חשיבות גדולה בכך שאנו מצליחים לשמור על רמת ההישגים ואף לשפר אותם, למרות שמדובר בעיר שנמצאת בגידול מתמיד, ובמערכת חינוך שמתרחבת ללא הרף והגיעה כבר ליותר מ-40 בתי ספר ולכ-170 גני ילדים".

ראש העיר חיים ביבס כתב: "נתונים אלה הם תוצאה של עבודה מתמדת ללא פשרות. שמנו את החינוך בראש סדר העדיפויות העירוני, והתוצאות האחרונות, כמו גם הזכייה בפרס החינוך הארצי, מעידות על ההכרה הארצית שניתנת לעבודה הלא פשוטה הנעשית בעירנו בתחום הזה".

אולם מעיון בפרטי הנתונים שהגיעו ממשרד החינוך עולות גם נקודות מדאיגות למדי וברור כי לא כל התמונה צבועה ורוד. מלבד אותם נתונים שציינו בכתבה זו לגבי הישגי מספר בתי ספר בבחינות במקצועות הליבה, עולה גם כי האקלים הבית ספרי במספר מקומות רחוק מלהיות  מושלם. כמו שפרסמנו כבר מספר בעבר, מספרם הממוצע של התלמידים בכיתות העיר עומד על 33, כאשר בחטיבות הביניים המצב חמור יותר ואף ראש מינהל החינוך בעירייה, בתיה שוכן, הודתה בריאיון למודיעין NEWS כי כיתות חטיבות הביניים הן "עקב אכילס של העיר" מבחינת רמת הצפיפות.

אחד השאלונים בבחינות המיצ"ב עוסק כאמור ב"אקלים הבית ספרי" וברמת האלימות שחווים תלמידי בתי הספר בעיר. גם כאן עולים נתונים שאמורים להדאיג את ראשי המערכת, שלא לדבר על הורי התלמידים. אחת השאלות נוגעת לאחוז התלמידים שספגו אגרוף או בעיטה במהלך החודש בו נערכו בחינות המיצ"ב. התוצאות במודיעין הן כלל לא דבר שניתן להתעלם ממנו. כך למשל בבית הספר היסודי עמית דיווחו חמישית מהתלמידים כי ספגו מקרי אלימות באותו החודש. בניצנים מדובר על 18% מהעונים על השאלון, בדרכי יהודה 19%, ב'עידנים' 21%, שבטי ישראל נמצאים במקום השני עם 22% ואת המקום הראשון תופס דווקא מעוז המכבים, עם נתון חמור של 33% מהתלמידים שחוו אלימות מצד חבריהם לספסל הלימודים באותו החודש.

 


העיריה: "בוחנים את התוצאות"

"מבחני המיצ"ב, מדדי יעילות וצמיחה בית ספריים, נעשים על מנת לספק לבתי הספר כלים ונתונים שיסייעו בקביעת יעדים לשם בקרה וניטור של התהליך הלימודי, והקצאה יעילה של משאבים. חשוב לזכור כי מטרת המיצ"ב היא לשרת את בית הספר ולא לקבוע דירוג ביחס לבתי ספר אחרים.

"מבחני המיצ"ב כוללים עשרות שאלות בתחומים שונים ואין זה נכון להתייחס לשאלה אחת או שתיים, מה גם שבבתי ספר בהם יש מספר תלמידים קטן יכולים להיווצר עיוותים סטטיסטיים.

"מייד לאחר קבלת תוצאות מבחני המיצ"ב בחנו הנהלות בתי הספר, בשיתוף עם כל הגורמים הרלוונטיים לרבות מפקחת מחוז ירושלים של משרד החינוך ומינהל החינוך, את הנתונים כדי ליצור תכניות פדגוגיות וחברתיות לשיפור הלמידה, תוך הלימה ליעדים הלימודיים ולחזון הבית ספרי."

אין תגובות תגובה חדשה