סימני דם בגיל הזהב

יהודה גולן וערן קמינסקי
2017-06-28 01:00:00
2017-06-28 01:00:00

קשיש בן 77 דקר השבוע, בשעת בוקר מוקדמת של יום שני, את אשתו בת ה-74 בדירתם ברחוב מגדל המנורה בעיר. האישה פונתה במצב קשה לבית החולים תל השומר והגבר, שפצע את עצמו באורח בינוני, פונה לקבלת טיפול רפואי בבית החולים אסף הרופא.בתמונה: דלת הדירה של בני הזוג ( צילום יהודה גולן)

הדיווח הגיע למד"א בשעה 05:26 בבוקר. למקום הוזנקו אמבולנסים ופרמדיקים שהגיעו לזירה והעניקו טיפול ראשוני לפצועים. הדיווח הראשוני הגיע למשטרה כאשר הגבר הפצוע שדקר את אשתו התקשר למוקד וסיפר כי דקר את אשתו בדירתם. כוחות משטרה מתחנת מודיעין מיהרו לזירה והחלו לחקור את המקרה.

הפראמדיקים מישל רשקובסקי וזיו פרמן סיפרו: "כשהגענו לדירה ראינו אישה שוכבת על הריצפה. היא היתה בהכרה עם מספר פצעי דקירה על גופה. הענקנו לה טיפול ראשוני מציל חיים כולל עצירת הדימומים. הגבר שהיה בדירה סבל אף הוא מדקירות בפלג גופו העליון וגם הוא פונה לבית החולים כשמצבו יציב". מצבה של האישה השתפר והיא הוגרה לאחר מכן כפצועה באורח בינוני.

במשטרה החלו בחקירת המקרה כאשר שני כיווני חקירה עיקריים נבדקים: האחד – ששני בני הזוג ביקשו להתאבד אך הבעל (שהיה אמור בתסריט זה להרוג את אשתו ולהתאבד) לא הצליח במשימתו. כיוון החקירה השני הוא שהבעל ניסה לרצוח את אשתו ולהתאבד.

לבני הזוג ילדים בוגרים, אבל אלה לא התלוננו ולא פנו לרשויות הרווחה בבקשת לסייע להוריהם המבוגרים טרם המקרה. בני הזוג לא היו ידועים לרשויות הרווחה העירוניות וגם לא במשטרה.

 

 

* * *

 

לבקשת "מודיעין News" התייחס למקרה החריג הקרימינולוג ד"ר אריאל ליבנה, תושב מכבים. "עלינו לזכור שגם אנשים מבוגרים הם בני אדם עם רגשות, רצונות וצרכים", הוא אומר, "וגם להם יש התפרצויות ומשברים. בסך הכל אנחנו צריכים להיות קשובים לבעיות שלהם".

כלומר בגילאי השבעים עלינו לצפות שאנשים יאבדו לפעמים את ההגיון ויפעלו באלימות ובאימפולסיביות?

"איך אמרו בלהקת כוורת – ''אנשים הם גם בני אדם'. לא משנה הגיל, בהנחה שלא מדובר בחולה נפש. ניתן לצפות שבן אדם, גם מבוגר, עלול להגיע למשבר. גם מבוגרים עלולים לגלוש במדרון מסוכן".

היכן כאן המדרון המסוכן?

"אם למשל הם רבו בעבר. זה התחיל נניח במריבות קטנות והתפתח למריבות גדולות יותר, עד להסלמה. זה המדרון המסוכן, כי לא תמיד יש בסביבה ילדים שיכולים להבחין במה שקורה".

או בנים שכבר בגרו…

"אז ילדים בוגרים שלא גרים איתם לא תמיד יודעים מה באמת מתרחש בין בני הזוג. לכן אני ממליץ לילדים להורים מבוגרים: שימו לב מה קורה אצל ההורים. גם אם הם רבים רק קצת, רוצו לטפל בהם, כי ההתדרדרות יכולה להגיע מהר מאד והסלמה שתוביל לאלימות כולל ניסיון לרצח. זה עניין ריאלי מאד".

אם כך ה"ג'ננה" שהוא חטף בחמש בבוקר לא היתה סתם כך?

"לדעתי היו כאן שורת אירועים שהובילו להסלמה. אולי הצטברות של כעסים ושל דברים שהובילו לפרץ האלימות, עד שהוא עשה את המעשה בחמש בבוקר. לכן אני מדגיש שוב, שגם בגיל 77 אתה בן אדם ואני ממליץ לילדים שמזהים מריבה אצל ההורים לטפל בזה מיד".

מה לדעתך יקרה כאשר שני בני הזוג ישתחררו מבית החולים?

"הבנתי שפינו אותם לבתי חולים שונים, כלומר מישהו כבר עשה חושבים לגבי ההפרדה ביניהם. שנית, לדעתי אסור שהם יחזרו לאותה דירה לגור ביחד בגלל המסוכנות".

אולי אצל אדם מבוגר שיקול הדעת בעייתי?

"אין לזה קשר לגיל. אצל עבריינים השיקול אם הוא ייכנס לכלא ולכמה שנים לא משחק תפקיד. בכלל, כל אדם שנמצא במשבר ואין לו אופק שמראה לו את העתיד הטוב יותר, יהיה לו קשה הרבה יותר מלהתאפק מלבצע פשע אלים. אדם שיש לו אופק חיובי יהיה לו קל יותר לצאת מהמשבר בלי לבצע פשע וכנראה שלאיש לא היה עתיד טוב יותר".

 

 

* * *

 

פנינו גם לליאת בר, פסיכותרפיסטית שעובדת עם קשישים ומנהלת את המרכז לטיפול בגיל הזהב ולליווי בין דורי במודיעין.

מה בעצם קורה לבני זוג קשישים בשנים האלו כשהם נותרים לבד?

"אתה יודע מה עשיתי הרגע, לפני שהתקשרת? הזמנתי טיטולים עבור פציינט קשיש שלי, שיש לו שני ילדים אבל הם מסרבים לעשות את זה עבורו. אני מגיעה אליו הביתה פעם בשבוע, פותחת עבורו את הדואר מפני שהוא עיוור ומקשיבה לו מדבר על הפרידה מאשתו שחולה באלצהיימר ואושפזה בבית אבות סיעודי. אני לא באה להאשים, אבל רק אומרת שבגיל הזיקנה יש הרבה מאוד דינמיקות משפחתיות שמועצמות עכשיו. גם לזוגות הקשישים יש דינמיקות כאלו שהלכו איתם כל השנים. גבר שהיה אלים כל חייו לא יפסיק להיות כזה עכשיו כשהוא קשיש. אישה שהייתה אלימה מילולית או מזניחה, גם היא לא תשתנה. יחד עם זאת גם יש בגיל הזה פחות כוחות כדי להתמודד עם מה שקורה. הם חלשים יותר פיזית ומנטלית, הדימוי העצמי נחלש ויש פחות מקורות תמיכה חברתיים".

אז בעצם נוצר אצלם בבית מעין סיר לחץ?

"לחלוטין. יש לי חברה שסיפרה לי על שיחת טלפון שקיבלה מאמא שלה, בה היא אמרה לה שאם היא לא מגיעה מיד ומוציאה את אבא שלה מהבית, היא לא יודעת מה תעשה לו. האמא הזאת הייתה רגילה במשך שנים לפגוש את בעלה בחמש-שש אחרי הצהריים ופתאום הוא נמצא בבית כל היום והיא לא יודעת איך להתמודד עם זה. יש גם מקרים אחרים, למשל כשאחד מבני הזוג חולה והשני מטפל בו. נוצרת שחיקה. יש לי זוג פציינטים שהאישה נמצאת בתהליך דמנציה כבר שלוש שנים. הבעל סיפר לי איך איבד את הסבלנות במקרה אחד מול האיטיות שלה כשהייתה אמורה לקחת את התרופות וניער אותה. הוא יצא מהבית מאוד נסער ומבוייש".

יש סימנים מוקדמים שאפשר לזהות בהם פוטנציאל לאלימות?

"הסימן הראשון הוא זוג קשישים שמבודד ומנותק חברתית. זה סימן לסיכון פוטנציאלי. צריכים גם להיות מודעים לאפשרות שגם אצל קשישים יכולה להיות אלימות. אם אישה צעירה מגיעה לקופת חולים והרופא מבחין במקרים חוזרים של סימנים כחולים על גופה, הוא יחשוד שהיא סובלת מאלימות. במקרה דומה בו המטופלת תהיה קשישה ולא אישה צעירה, קודם כל יחשבו שאולי יש בעיה רפואית שגורמת לה ליפול ולהיחבל. צריך להגיע אל אותם זוגות קשישים מנותקים ומבודדים הביתה ולבחון מקרוב מה רמת המצוקה בה הם נמצאים".

 

* * *

 

עד לאירוע החריג, באגף הרווחה של עיריית מודיעין לא הכירו את בני הזוג ולא שמעו עליהם. המנהל יעקב אלמוג מדגיש כי האגף הוא הכתובת לכל מקרה של חשד כי מישהו בתחומי העיר פוגע במישהו אחר.

"האגף לשירותים חברתיים מתייחס לכל פנייה על נקיטת אלימות, קטנה כגדולה, באופן רציני ובלתי מתפשר. בעיקר כאשר מדובר על פגיעה בחסרי ישע דוגמת ילדים, אנשים בעלי מוגבלות וקשישים במצבי סיכון. אני רוצה לנצל את ההזדמנות הזאת כדי להזכיר ולהעלות למודעות את החשיבות שיש לקהילה באיתור ובהפסקת תופעות של אלימות במשפחה והתעללות בחסרי ישע.

אני קורא לכל תושב בעיר שחושד כי יש פגיעה באדם אחר, הן פיזית והן רגשית, המצריכה התערבות של האגף לשירותים חברתיים, לפנות אלינו דרך המוקד העירוני להתייעצות ודיווח – 24 שעות ביממה".

כתבות נוספות

"ריאל לעולם לא מתה"

הופעה היסטורית של שוערה השלישי של ריאל מדריד הקנה לה את הכרטיס לחצי גמר ליגת האלופות

"נועה איתנו כל הזמן"

עדי ואבי מרציאנו, הוריה של נועה התצפיתנית שנחטפה ונרצחה, שוברים שתיקה ממושכת ומספרים על רכבת ההרים הרגשית שחוו מאז ה-7 באוקטובר, על השיחות עם נועה בבוקר השבת השחורה והאכזבה מצה"ל וההנהגה, וכיצד הזהירה אותם מהמצב בגבול הרצועה: "היא אמרה 'אחרי סוכות, תתכוננו'"

"נועה איתנו כל הזמן"

עדי ואבי מרציאנו, הוריה של נועה התצפיתנית שנחטפה ונרצחה, שוברים שתיקה ממושכת ומספרים על רכבת ההרים הרגשית שחוו מאז ה-7 באוקטובר, על השיחות עם נועה בבוקר השבת השחורה והאכזבה מצה"ל וההנהגה, וכיצד הזהירה אותם מהמצב בגבול הרצועה: "היא אמרה 'אחרי סוכות, תתכוננו'"

המשך קריאה »