מהפיכת התחבורה של ה-25 באוגוסט

עשרים שנה לאחר שתוכננה וחודשים רבים לאחר שהבטיחו את השקתה – התחנה המרכזית של מודיעין תפתח את שעריה לאוטובוסים ונוסעים ותייצר בעיר מציאות תחבורית חדשה. קווי האוטובוס הזמניים והארוכים (ששירתו אותנו עשרים שנה) יבוטלו ובמקומם יהיו קווים קצרים – שייתנקזו כולם לכיכר התחבורה ויצאו ממנה. מסוף האוטובוסים במפלס התחתון ישרת את הקווים הבינעירוניים

פורסם ב: 11:44 7/8/17 | מאת: יהודה גולן, צילומים: דובר העיריה | תחבורה, חדשות


היא תוכננה לפני יותר מעשרים שנה, המתינה בסבלנות ל"כיכר התחבורה" שתוקם (בחלקים) לידה, ראתה זכייני אוטובוסים באים והולכים ובעצמה סבלה מגל של דחיות. בהקמה, ובעיקר ב"פינישים" של השנה האחרונה, כאשר העיריה הכריזה על פתיחתה הצפויה בתאריכים שונים, שלא התממשו.

אבל כל זה יסתיים ב-25 באוגוסט, כאשר ראשוני הנוסעים יעברו בתחנת האוטובוסים ה"אמיתית" של מודיעין, שתרכז אליה מעתה את כל מערך התחבורה הציבורית. לאחר עשרים שנות תיכנון וציפיה – בפעם הראשונה תפעל בעיר מערכת שלמה ומתוכננת של קווי אוטובוס, שינוקזו כולם למרכז העיר. התחנה התת קרקעית תשרת כבר עתה את הקניון ואת תחנת הרכבת (המחוברת אליה במסדרון תת-קרקעי), ובעתיד תהיה גם שער הכניסה למע"ר. 

המתחם מן האוויר, מוכן לפתיחה

ביום חמישי שעבר נפתחו לתנועה כבישי הכניסה לכיכר התחבורה והיציאה ממנה. המשמעות היא שמעתה נראה תנועה של אוטובוסים על הכיכר במגמות של ירידה לתחנת המרכזית במפלס התחתון ויציאה ממנו.

ביום רביעי האחרון נערך סיור לקראת מסירת משרדי המסוף לידי חברת "קווים", המפעילה את התחבורה הציבורית במרחב מודיעין. בסיור השתתפו ראש העיריה חיים ביבס, סגנו ומחזיק תיק התחבורה אילן יאיר בן סעדון, מנכ"ל העירייה יורם כרמון, מנהל הרשות הארצית לתחבורה ציבורית במשרד התחבורה, מנכ"לית החכ"ל מיכל ענבר פרפרי, מנכ"ל מינהלת אופק (שאחראי על תפעול המתחם) רון ברזני ומנכ"ל חברת "קווים" -  ציון פת.

מודל תחבורתי חדש

באופן מילולי התחנה היא "מסוף", משום שהיא אינה סופית אלה תחנת מעבר. היא נבנה בתוך כיכר התחבורה הראשית של העיר ותפעל בשתי קומות: העליונה מיועדת עבור התחבורה העירונית (העוברת במפלס הכיכר) והקומה התחתונה מיועדת לתחבורה הבין עירונית. בקומה התחתונה הותקנו רציפי האוטובוסים, כאשר הכניסה והיציאה של האוטובוסים מהמתחם היא מהכיכר, באופן מתואם עם מערכת הרמזורים.

במהלך הסיור הציג ביבס בפני הנוכחים את המסוף, כולל חדרי המשרד של "קווים", מרכז הביטחון וכמובן מסופי התחבורה. המסוף החדש נבנה כך שתהיה גישה אליו וממנו הן לקניון עזריאלי והן לתחנת הרכבת "מודיעין מרכז", ובעתיד תהיה גישה ישירה גם עבור באי השדרה המרכזית, ההולכת ומוקמת בימים אלה. מסוף האוטובוסים התחתון כולל תשעה רציפי עליית נוסעים ושלושה רציפי הורדת נוסעים.

שינוי בכל הקווים בעיר

במהלך המפגש סוכם כי בשבועות הקרובים יתחילו נהגי חברת "קווים" ללמוד את מודל התחבורה הציבורית החדש של מודיעין. כאמור – זה מהווה שינוי משמעותי של דפוס התחבורה הציבורית המקומית עד כה. בשונה מהקווים הפועלים מתחילת ימי העיר ועד להיום (שהם קווים מעגליים וארוכים) - הקווים החדשים יהיו קווים וקצרים יותר. הם יובילו מנקודות שונות בעיר לכיוון מרכז העיר ולנקודות מרכזיות בעיר כגון המע"ר, העירייה, היכל התרבות, הפארק הטכנולוגי ומרכז עינב. בנוסף יהיו קווים שיקשרו בין השכונות. שינוי זה אמור ליצור קווים קצרים ושימושיים יותר.

חדר השליטה במסוף התחבורה

קווי האוטובוס החדשים יעברו תהליך של הרצה ניסיונית בימים הקרובים ועד לתאריך השקת התחנה – ב-25 באוגוסט. בינתיים, חברת "קווים" תוסיף להפעיל במהלך הבקרים קווים בינעירוניים גם משכונות העיר, בדומה לנעשה היום ומתוך מטרה להקל על תושבי שכונות הקצה. גורם נוסף שיושם עליו דגש בעת תכנון המודל החדש הוא נושא הסנכרון בין התחבורה העירונית לתחבורה הבינעירונית, הכוללת את מערך האוטובוסים ואת מערך הרכבות. את המהלך מוביל משרד התחבורה.

שימושי השטח הציבורי

עלות הקמת המתחם נאמדת בכ-27 מיליון שקל. שטח המסוף עצמו הוא כ-3,000 מ"ר והוא כולל אולם נוסעים בגודל של כ-1,100 מ"ר, שטח מעבר מקורה בין תחנת האוטובוסים לרכבת בגודל של כ-1,100 מ"ר, שטח המיועד לחברה המתפעלת בגודל של כ-140 מ"ר ושטח מסחרי בגודל של כ-720 מ"ר.

שטח נוסף במתחם, בגודל של כ-1,600 מ"ר, מיועד בחלקו עבור הקמת מעין חממה טכנולוגית ובחלקו האחר עבור מועדון נוער או פעילות אחרת המותאמת לבני הנוער של העיר.

"הפעלת המסוף, בשיתוף עם משרד התחבורה וחברת קווים, תאפשר שיפור נוסף באיכות שירות התחבורה הציבורית", אמר חיים ביבס. "עבודות ההקמה של המסוף ותכנון הקווים החדשים אמנם הסתיימו אך העבודה עדיין לא תמה. נוסיף ונפעל כדי להפעיל בעיר תחבורה ציבורית טובה, שמספקת מענה תחבורתי טוב לתושבים ככל הנדרש, וכפי שאנו ראויים לקבל בעיר".

בן סעדון: "הקמת מרכז התחבורה בעיר מהווה גולת הכותרת בשיפור תחום התחבורה הציבורית. מרכז התחבורה יחבר את התחבורה הציבורית בעיר למקום אחד ומשמעות הדבר היא קיצור זמני הנסיעה וההמתנה, לקווים העירוניים והבין עירוניים, הוספת קווים נוספים, סנכרון טוב יותר בין הרכבות לאוטובוסים ובשורה התחתונה. הדבר יאפשר להתנייד, בעיר ומחוצה לה, בקלות וביעילות רבה".

אין תגובות תגובה חדשה