דיור מוגן
אמור לי מה המצפן שלך

אמור לי מה המצפן שלך

בתי הספר הפועלים במודיעין מציגים את תעודת הזהות שלהם ובראשה – סולם הערכים שמדריך את בית הספר. המנהלים בחרו ערך אחד מיוחד והם מסבירים כיצד הם פועלים להגשימו בשנת הלימודים הנוכחית. צילום דובר העיריה
 

ביה"ס היסודי אבני חן ("צומח")

מנהלת: אביבה לוי; שנת הקמה: 20

ערכים מובילים: התמודדות, ואהבת לרעך כמוך, מקצועיות ומצוינות.

כיצד מקודם הערך "התמודדות": הערכים השונים מהווים מסלול להצמחת התלמידים לקראת המאה הנוכחית, שבה הם נדרשים להתמודד עם חומרי ידע רבים, עבודת צוות, חקירה ובירור העמדות האישיות שלהם בנושאים שונים. צוות ההוראה נדרש למקצועיות ברמה גבוהה ולחיות על דרך המצוינות, בכדי להפוך את בוגרי ביה"ס למסוגלים להתמודד עם מצבים שונים ומאתגרים. המסר "לא מוותרים לכם ולא מוותרים עליכם" הוא בסיס לשיח ונעשות פעולות ליישומו. ביה"ס מאמין כי התאמצות הינה מבורכת והאקלים הנבנה מאפשר את קיום האמונה וההכרה במסוגלות העצמית והקבוצתית.

אתר אינטרנט: www.avneyhen.jedu.org.il

ביה"ס ממ"ד חוט השני

מנהלת: אילנה רחמילביץ; שנת הקמה: 2005

ערכים מובילים: עבודת צוות, ערבות הדדית, אחריות ונתינה, עצמאות, אהבת הארץ, כבוד וסובלנות.

כיצד מקודם הערך "עבודת צוות": ביה"ס מוביל פדגוגיה ומקדם את העיקרון לפיו עבודת צוות משביחה תהליכי הוראה, למידה והערכה, ומקדמת את הישגי התלמידים. עבודת הצוות, שהיא חלק משגרת היום, באה לידי ביטוי בתחומי העשייה השונים והיא מזמנת שיתופי פעולה, דיאלוג מכבד וקבלת האחר. אמנת התקשורת שקיימת מהווה בסיס לעבודת הצוות ברמת התלמידים, הצוות החינוכי וההורים, והיא כוללת אוסף כללים ותנאים לקידום עבודת הצוות. תפקודי הלומד משלבים את כישורים בין אישיים ותוך אישיים, ומקדמים למידה מגוונת ומשמעותית, תוך הכוונה עצמית ללמידה ולניהול, בשילוב אמנויות לפיתוח היכולת החושית-תנועתית. הלמידה במרחבים השונים, בפנים ביה"ס ומחוצה לו, מזמנת למידת עמיתים והפרייה הדדית בכל מעגלי השיתוף. הקהילה הינה נדבך מרכזי וחשוב בחיי ביה"ס, וההורים משולבים בפעילויות השונות, תוך תמיכה וסיוע לקידום ביה"ס.

אתר אינטרנט: www.schooly.co.il/shani

ביה"ס ממ"ד דרכי יהודה

מנהלת: אילנה רוזן; שנת הקמה: 2010

ערכים מובילים: תורה, עבודה וגמילות חסדים.

כיצד מקודם הערך "התורה": בביה"ס מאמינים, כפי שקבעו חכמים, כי על שלושה דברים העולם עומד: על התורה, על העבודה ועל גמילות חסדים. הקניית ידע תורני וכללי נעשית תוך מתן מענה לשונות ומתוך חתירה למצוינות לימודית ולמידה משמעותית. הלימודים נעשים בשיטה ייחודית של למידה רב תחומית המשלבת עבודה במספר רב של תחומי דעת סביב יסוד מארגן, לדוגמה על ידי למידת טקסטים בשפה, שיעורי הלכה ושיעורי כישורי חיים. ללמידה העיונית מתלווה מפגש חווייתי או חברתי כמו הרצאות, תיאטרון, סדנאות, סיורים ופעילויות עם קהילת ההורים. בביה"ס קיימים מזה מספר שנים שיעורי בחירה, במגוון תחומים, שמתקיימים לאחר שעות הלימודים, אותם התלמידים בוחרים לפי נטיית ליבם וכישוריהם. כל זאת מתוך אמונה והבנה שהלמידה הרב התחומית ולימודי הבחירה מעניקים חווית למידה משמעותית לתלמידים ומאפשרים מענה לאינטליגנציות השונות. ביה"ס שואף לגדל בוגרים בעלי הרגלי למידה השואפים למצוינות ומגלים יכולת להשתלב בכל התחומים הקיימים.

אתר אינטרנט: http://www.dym.jedu.org.il/BRPortal/br/P100.jsp

בי"ס על יסודי עירוני ה' ("צומח")

מנהלת: ליאת אפלבוים; שנת הקמה: 2013

ערכים מובילים: רב תרבותיות, לימוד אוטונומי, עידוד סקרנות, כבוד האדם ולמידה מבוססת פרויקטים (PBL).

כיצד מקודם הערך "רב תרבותיות, חיים בדו קיום ושיתוף": בביה"ס מועסקים אנשי חינוך ממגוון החברה הישראלית: יהודים וערבים, דתיים וחילוניים, גברים ונשים. ישנו מקום לרב תרבותיות מרמת ההכרה עד רמת המעשה, כאשר התלמידים נחשפים בתחומי הדעת השונים לרב תרבותיות. הדבר בא לידי ביטוי למשל בתכנית הלימודים הייחודית של תלמידי שכבת ט', שעוסקת בקיום משותף במסגרת שיעורי היסטוריה ואזרחות, במפגש עם בני נוער ערביים, בפאנל "שוברות את תקרת הזכוכית" בו נפגשות תלמידות ביה"ס עם נשים פורצות דרך, ובסמינרים בנושא זכויות האזרח.

אתר אינטרנט: www.schooly.co.il/ironihey

ביה"ס היסודי רמון

מנהלת: נעמה דהן; שנת הקמה: 2001

ערכים מובילים: חינוך למצוינות אישית בהשראת דמותו של אילן רמון, חינוך לאהבת הארץ, תרבות ומורשת ישראל, קידום למידה משמעותית, מעורבות חברתית ותרומה לקהילה, הכלה וטיפוח אוירה משפחתית חמה בתוך קהילת התלמידים-המורים-ההורים, עבודה בשקיפות מלאה ובשיתופי פעולה.

כיצד מקודם הערך "חינוך למצוינות אישית בהשראת דמותו של אילן רמון": ביה"ס הינו בית וקהילה שמחנך לחדשנות ומצוינות לצד ערכי אהבת הארץ, ציונות ודמוקרטיה, לאור ערכיו של אילן רמון. בביה"ס קיימת תכנית בתחום האסטרונומיה וחקר החלל, וישנם מרחבים ללמידה משמעותית כמו חדר החלומות בו עוברים התלמידים תהליכי העצמה אישית, חדר החשבון לפיתוח החשיבה המתמטית והמעבדה-חממה להוראה ולמידה באמצעים ובטכנולוגיות מתקדמות, שנבנית השנה. בנוסף, כחלק מהעשרת התלמידים, קיימות תכניות תוספתיות כמו תכנית דיבייט, אשכולות חשיבה, מרחב אקולוגי, תכנית "המסע לארץ האפשרויות", אמנות דיגיטלית, מקהלה, נבחרות ספורטיביות וקבוצת ריצה.

אתר אינטרנט: www.schooly.co.il/ramon

ביה"ס היסודי קשת

מנהלת: קרן מרקוביץ; שנת הקמה: 2004

ערכים מובילים: מעגלי חניכה, העצמת הפרט, כבוד ונתינה.

כיצד מקודם הערך "מעגלי החניכה": ביה"ס בוגר התכנית "בתי ספר מובילי פדגוגיה" והוא מוביל פיתוח מעגלי חניכה למטרת צמיחה והתפתחות, ומחנך לערכים תוך שילוב בין תחומי הדעת השונים. כבר מגיל הגן מפותחים ומיושמים מודלים שונים של הוראה ולמידה, המשלבים תהליכי חניכה, חקר ומשחק, במגוון תחומי הלימוד, תוך שימוש בחזקות הפרט להעצמה אישית וארגונית. במסגרת פעילויות מעגלי החניכה משכללים התלמידים כישורים ומיומנויות, בין היתר בתכנון מפגשים סביב לוח השנה העברי ומועדיו וסביב נושאים לימוד להעמקה. בנוסף, תלמידי תכנית "אמירים למצטיינים" שכבה ד' חונכים את ילדי הגן על פי ערכים מרכזיים מתוכנית מפתח הל"ב. כמו כן, מדי שנה נבחרות ברמה השכבתית קהילות שונות איתן יוצרים תלמידים קשר ומטפחים את ההיכרות כמו בתי אבות, חיילים, שכני ביה"ס ועוד.

אתר אינטרנט: www.schooly2.co.il/keshet

ביה"ס ממ"ד אבני החושן

מנהלת: לידיה אפריאט; שנת הקמה: 2004

ערכים מובילים: שילוב אמנויות, צביון תורני, קליטת עלייה, קבלת השונה, העצמה אישית, פיתוח בטחון עצמי וחשיבה יצירתית.

כיצד מקודם הערך "שילוב האמנויות": ביה"ס חרט על דגלו שני צבעים: תורני ושילוב אמנויות. צוות ביה"ס וההורים נותנים דגש רב לצביון התורני, שבא לידי ביטוי בין היתר בשיעור תורה לתלמידים המשכימים קום, בתפילה במניין של הורים ותלמידים מדי יום שישי, בתלמוד תורה הפועל כל השבוע, בשיעורי העשרה מרתקים עם רב ביה"ס ועוד. ביה"ס מאמין כי לכל ילד ייחודיות וכשרון משלו, ויש לחשוף את התלמידים לתחומים רבים על מנת שכל איד יחוש כי כישרונותיו וכישוריו באים לידי ביטוי. בשנת הלימודים הקודמת זכה ביה"ס בתעודת הוקרה ממנהל מחוז ירושלים במשרד החינוך על חינוך והוראה משמעותית בשילוב האמנויות, וסרטון שעשתה קבוצת התיאטרון זכה במקום הראשון בקטגוריית התיאטרון בתחרות ארצית לעידוד רכישת מוצרים תוצרת "כחול לבן", בפעם השנייה ברציפות.

אתר אינטרנט: www.schooly2.co.il/avhoshen

ביה"ס הדמוקרטי ע"ש נדב

מנהל: רוני הרניק; שנת הקמה: 1999

ערכים מובילים: חניכה, כבוד ויצירת קהילה לומדת תוך כיבוד זכויות האדם.

כיצד מקודם הערך "חניכה": ביה"ס מאמין כי בוגריו יהיו חופשיים, שלמים עם עצמם, מודעים למטרותיהם ויודעים להציב לעצמם דרכים להגשימן, תוך מודעות לזכויות האדם. בביה"ס קיים מערך של חונכות אישית, בו כל תלמיד מלווה על ידי חונך אישי, שתומך בשגרת חייו בביה"ס. מעורבות החונך באה לידי ביטוי בתחום הרגשי, החברתי והלימודי של התלמיד. כל אחד מתלמידי ביה"ס בונה את תכנית הלימודים האישית שלו בסיוע החונך, על פי היצע השיעורים בביה"ס ועל פי תחומי העניין שלו. כמו כן, מערך הגנים בביה"ס מאפשר לילדים כניסה מדורגת לאורח החיים הדמוקרטי, והילדים מוזמנים לשחק ולגלות את העולם שסביבם, בקצב שנכון להם.

אתר אינטרנט: www.democrati.co.il

תיכון עירוני ג' ע"ש מוטה גור

מנהל: דודו שרבי;  שנת הקמה: 2003

ערכים מובילים: הכרת הייחודיות על רקע השונות, שמירת כבוד האדם, סובלנות, חיזוק זהות יהודית-ישראלית-דמוקרטית, מעורבות ומנהיגות בקהילה, טיפוח מצוינות וחדשות בעולם המשתנה והגלובלי.

כיצד מקודם הערך "הכרת הייחודיות על רקע השונות": לאורך השנה מועברים שיעורים פרטניים, המדגישים היבטים רגשיים לצד היבטים פדגוגיים. בנוסף, מתקיימים חידונים, תחרויות ואולימפיאדות בתחומי מדעי הרוח, החברה, המדעים, הטכנולוגיה והספורט, וכן ניתנת אפשרות להיבחן בדרך חלופית כביטוי אישי ויצירתי של התלמיד. מועברות בביה"ס סדנאות ושיעורים המעודדים ביטוי ליכולות פנימיות אישיות בינאישיות במרחב החברתי, ומפתחים, מחזקים ומעצימים יכולות התמודדות. תלמידים בוגרים מלמדים תלמידים צעירים בתחומי דעת שונים, תוך שיח וקשר של אמון הדדי, ונעשה דיאלוג קבוע בין מחנך לתלמידו. צוות המורים עובר פיתוח מקצועי, בדגש על היבטים רגשיים המעצימים את הפרט, ומופק מופע שייכות, בו ניתנת לתלמידים הזדמנות לבטא את כישוריהם בתהליכי ההפקה השונים (כתיבה, משחק, שירה ועיצוב).

אתר אינטרנט: www.schooly.co.il/motagoor

תיכון דתי אמי"ת בנות

מנהלת: אסתר הנדלר; שנת הקמה: 2011

ערכים מובילים: השפעה, נתינה וסובלנות.

כיצד מקודם הערך "השפעה": ביה"ס מבקש להצמיח בנות ערכיות בעלות זהות דתית ונשית, שיהיו מעורבות בכלל מקצועות החברה והתעשייה מתוך רצון להיטיב ולהשפיע על החברה. התפיסה החינוכית מושתתת על דברי חז"ל: "אם אין אני מי לי וכשאני לעצמי מה אני", דהיינו מטרתו של האדם בעולם הוא לבנות את עצמו ולהשפיע על הסובבים אותו. ביה"ס מבקש לפתח את הערכים שיש בכל אחת על מנת שתוכל להשפיע בתחילת הדרך על עצמה ובהמשך על הסובבים אותה. בית החינוך שם דגש על הערכים המנחים: מצוינות, שייכות, אמון ובחירה, שבאים לידי ביטוי בתכניות לימוד מיוחדות, כדוגמת בית מדרש, מעגלי שיח משמעותיים, חינוך לנתינה ומעורבות חברתית ופעילויות שונות המתקיימות בשילוב התכנים הלימודיים הייחודיים.

אתר אינטרנט: www.amit.org.il

תיכון דתי אמי"ת בנים

מנהל: אבי שוחטמן; שנת הקמה: 2011

ערכים מובילים: חוויה, העצמה אישית ולמידה.

כיצד מקודם הערך "חוויה והעצמה אישית": המשפט "אמי"ת מודיעין, ללמוד, לחוות, להאמין" נחרט על דגל ביה"ס בראשית דרכו. "ללמוד" מתייחס למצוינות הלימודית, "להאמין" מתייחס לחינוך לאמונה, ממקום עמוק של חיבור אישי לשמירת מצוות, ו"לחוות" מתייחס לכך שהחוויות שצובר התלמיד במהלך שנותיו הן משמעותיות ביותר להתפתחותו האישית. לכן, מושם דגש על חוויות מעצימות ומגדילות, תוך יצירת אקלים שרואה כל אחד ואחד עם המיוחד שבו. הדבר נעשה על ידי נתינת מרחב גילוי עצמי באמצעות השפה האמנותית כמו מוזיקה, תיאטרון, צילום ועוד, וכן על ידי העצמת המנהיגות האישית והכישורים החברתיים באמצעות מגוון תכניות ייחודיות הפועלות במהלך השבוע ובמיוחד בימי שישי, בהן "מנהיגות על גלגלים", רובוטיקה, הישרדות ומנהיגות צעירה, יזמים צעירים והתנדבויות.

אתר אינטרנט: www.amit.org.il

ביה"ס היסודי ניסויי "יחד מודיעין"

מנהלת: שלומית קינר-יחיא; שנת הקמה: 2001

ערכים מובילים: סובלנות וקבלת האחר, עשייה חברתית וקהילתית והיכרות של זהויות יהודיות מגוונות.

כיצד מקודם הערך "סובלנות וקבלת האחר": הערך מקודם בתוך הכיתה ומחוצה לה. בהוראה בכיתות, אחד העקרונות הפדגוגיים המנחים אותנו הוא "ריבוי קולות": בשיעורי יהדות, כמו בכל נושא אחר, התלמידים שומעים ומשמיעים דעות שונות ומגוונות ולומדים לתפוס את השוני ואת המחלוקת כדבר חיובי ומעורר השראה. גם ברמה הפדגוגית אנחנו מקדמים את הלמידה השיתופית והשיח המיטבי, הנותנים מקום לראות את האחר ולהרוויח מהגיוון בכיתה. בנוסף, ביה"ס מקדם את הערכים האלו על ידי שילוב עם ביה"ס לחינוך מיוחד "גוונים", איתם מקיימים טקסים, פעילויות ושיעורים משותפים. כמו כן, ביה"ס מקיים שיתופי פעולה עם בתי ספר אחרים ברחבי העיר, וכך התלמידים מכירים מגוון רחב של עמיתים ולומדים מהם ואיתם.

אתר אינטרנט: www.schooly2.co.il/yachadmodiinelem/

ביה"ס היסודי אסיף

מנהלת: ענת גדליהו; שנת הקמה: 1999

ערכים מובילים: מימוש יכולות, שייכות, אחריות אישית, מחויבות חברתית, ערבות הדדית, זיקה למורשת ולתרבות ישראל ועיצוב בוגר בעל יכולת למידה עצמית וחשיבה ביקורתית.

כיצד מקודם הערך "מימוש היכולות": ביה"ס הינו סביבה חינוכית המושתתת על שיח מתמיד, יוצר ומכבד בין המורים, התלמידים, ההורים והקהילה. דרך הקניית מיומנויות למידה וחשיבה מגוונות ברוח המאה ה-21, תוך שימוש בדרכי הוראה ולמידה ההולמות את הקדמה הטכנולוגית, ממומשות היכולות הגלומות בכל אחד מהתלמידים, ביחיד ובקבוצה, בכדי להביאם למיצוי מיטבי. ביה"ס פועל ללא לאות על מנת שהתלמידים יגביהו עוף וירחיקו לראות, יאמינו בעצמם וביכולותיהם, ידעו לבחור את הנתיבים הראויים לקראת הצלחתם ויאירו את נתיבי חייהם ואת חיי הסובבים אותם באורם הייחודי, הכולל את מגוון נקודות האור הטמונות בהם, והכל תוך מתן מענה לשונות.

אתר בית ספר: www.schooly.co.il/asif

ביה"ס היסודי גוונים

מנהלת: ליאורה ולר; שנת הקמה: 2007

ערכים מובילים: העצמת כל תלמיד, פיתוח כישורים ייחודים, כבוד, פתרון קונפליקטים בדרכי שיח והקשבה, אמפטיות, יצירתיות, חשיבה עצמאית ותגובה מודעת.

כיצד מקודם הערך "העצמת כל תלמיד": ביה"ס מפנה זרקור לכישורים הייחודיים ותחומי ההתעניינות של כל תלמיד ותלמידה, ומעניק להם בולטות, הכרה והעצמה, כך שהם יאירו מבעד למכשולים וישמשו מנוף להגברת המוטיבציה והמשאבים הפנימיים להתמודדות עם קשיים. השנה ייפתח בביה"ס מתחם להכשרה מקצועית, שהלימודים בו יהוו הזדמנות לממש את היכולות של התלמידים להשתלב בקהילה ובתעסוקה. במתחם יהיו שישה מרחבים לימודיים תעסוקתיים, שיתנו מענה מקצועי. בסוף התהליך יקבלו התלמידים תעודת הכשרה בית ספרית או תעודת הסמכה מקצועית ממשרד החינוך. מרחבי הסדנאות יעסקו בנגרות, גרפיקה, תזונה, פינת חי, גינון ומעבדה. כמו כן, יהיה מתחם של ספרייה וכן חצר אתגרית.

אתר אינטרנט: www.gvanim-modiin.jedu.org.il

תיכון "יחד"

מנהל: שגיב אלבז; שנת הקמה: 2005

ערכים מובילים: סובלנות, פלורליזם, דיאלוג, מיצוי היכולות של כל תלמיד, תרומה לחברה ושאיפה לכונן חברה צודקת ומתוקנת.

כיצד מקודם הערך "פלורליזם": לביה"ס מגיעים תלמידים ממשפחות דתיות, מסורתיות וחילוניות. כביה"ס המשלב הגדול בארץ, מתקיימות תכניות ייחודיות לכיתות ז'-י"ב בתחום היהדות – בלימוד (שיעורי יהדות ייחודיים, שיחות וימי עיון), בבחירה (התלמידים בוחרים במסלולי לימוד מבין אפשרויות שונות) ובחוויה (פעילות חברתית-ערכית ענפה: טקסי ראש חודש, שבתות שכבה, ימי התנדבות, שותפות עם בית ספר גוונים ועוד).

ביה"ס רואה בשילוב הקולות הזה שילוב כוחות, והוא עצמו מתנהל מתוך דיאלוג עם הקהילה, הרואה בביה"ס בית ומקום המאפשר צמיחה אישית, כמו גם קהילתית.

אתר אינטרנט: www.schooly2.co.il/yachadmodiin/

ביה"ס היסודי הכרמים

מנהלת: בתיה מועלם; שנת הקמה: 2004

ערכים מובילים: שונות לצד מעורבות חברתית, טיפוח הפרט וייחודו כאדם וכתלמיד, כבוד, עבודת צוות, עידוד סקרנות ותחושת מסוגלות וטיפוח הקשר בין התלמיד לבין העם, הארץ והמורשת.

 כיצד מקודם הערך "שונות לצד מעורבות חברתית": בביה"ס ניתן מענה מקצועי ודיפרנציאלי לתלמידים על כל הרצף ההתנהגותי, הרגשי והלימודי, באופן המחזק ומטפח את עוצמותיהם. קיימת תכנית הנגשת התאמות לימודיות, שמאפשרת לתלמידים לבטא את ההישגים והייחודיות שבכל אחד ואחת, להתנסות במימוש הערכים כבוד, קבלה וסובלנות, לחדד את תחושת המסוגלות ולבחון הזדמנויות לשיתוף פעולה. בנוסף, מועצת התלמידים מציינת את ערכי החודש (מפתח הל"ב) בפעילויות תרומה לקהילה שונות, ובכיתות מפעילים תלמידים הפסקות פעילות ולוקחים חלק בחונכות בנושא זהירות בדרכים. כמו כן, תלמידי החטיבה הצעירה וכיתות ה'-ו' אחראיים על ציון טקסים ואירועים משמעותיים בלוח השנה העברי, ותלמידי תכנית המצוינות במדעים ובמתמטיקה לוקחים חלק בבניית ימי שיא ובהפעלתם.

אתר אינטרנט: www.haela.co.il/

ביה"ס יזמ"ה תל"י

מנהלת: רות רגב; שנת הקמה: 2007

ערכים מובילים: פיתוח התלמידים וכישוריהם ברוח היהדות המתקדמת, שוויון הזדמנויות מגדרי בעשייה היהודית, מעורבות ועשייה חברתית, קשר בין אדם לארצו ואחדות ישראל.

כיצד מקודם הערך "פיתוח התלמידים וכישוריהם ברוח היהדות המתקדמת": ביה"ס מספק מענה איכותי לציבור החפץ בעולם היהודי על תכניו וערכיו, כחלק מפיתוח זהותו ושורשיו. בביה"ס מוענק לתלמידים מצע רחב, עשיר ומשמעותי של אוצר התרבות היהודי וכך יכול כל תלמיד לבחור מה ליישם בחייו, כיצד ומתי. תפיסת העולם הבסיסית של ביה"ס היא שהיהדות היא של כולם ולכולם, שהזהות היהודית היא דינמית ושהמכנה המשותף שלנו כעם רב על השונה. תלמידי ביה"ס מתמודדים במהלך השנה עם אתגרים וסוגיות ערכיות, ורואים את מעשיהם וחייהם בהקשר רחב, עשיר ומשמעותי ביותר.

בית החינוך כרמים

מנהל: עותניאל גלילי; שנת הקמה: 2011

ערכים מובילים: יזמות, מנהיגות, מתן כבוד לאדם ולסביבה, שוויון מגדרי, מעורבות חברתית, מצוינות ופדגוגיה איכותית.

כיצד מקודם הערך "יזמות": בביה"ס פועלות תכניות היזמות "אופקים" ו"אופקים למנהיגות", שהן חלק מהפעולות שנעשות לקידום בוגר אחראי ומעורב חברתית, שניחן ביכולת להוביל וליזום ממקום של השפעה חיובית על סביבתו. בנוסף, תלמידים בשכבות ב'-ו' בוחרים אחד מקורסי הבחירה הרבים והמגוונים שיש, בהם הלמידה נעשית מחוץ לכתה ובסביבות למידה שונות, ומקדמת את היזמות והמנהיגות כציר מרכזי. תלמידי ביה"ס לומדים על עצמם, על משפחותיהם, על שכונתם, על עירם ועל המצאות וממציאים, ודרך זאת הם לומדים כיצד הם יכולים להשפיע על העולם. מעבר לכך, בביה"ס פועלת התכנית "מצויינות 2000" במדעים ובמתמטיקה, שמאפשרת לקדם עוד יוזמות למען הישגים גבוהים של ילדים, וזאת לצד תכניות ייחודיות בתוך ביה"ס ועם בתי ספר אחרים כמו פסיפס ואורט עירוני ד'.

אתר אינטרנט: www.kramim.edu1.org.il

ביה"ס היסודי שיבולים ("צומח")

מנהלת: מירב משולם; שנת הקמה: 2016

ערכים מובילים: שיתוף, סובלנות, רעות, אחריות, מצוינות, מעורבות חברתית ואהבת הארץ.

כיצד מקודם הערך "שיתוף": ביה"ס ימשיך לפעול לפי הציטוט שאומר "צא מעצמך ונסה להגיע לאנשים אחרים בעזרת אהבה, כנות, שיתוף, כבוד, אכפתיות והבנת צרכיהם". בשנת הלימודים הקודמת והראשונה של ביה"ס, באו לידי ביטוי ערכי השיתוף, הסובלנות והרעות בדרך של לימוד פתגמים בעלי משמעות ערכית וחברתית וקיום מפגש עם קהילה נגישה החושפת אוכלוסיות שונות. כמו כן, נבחר בשנה זו באופן קהילתי משותף סמל ביה"ס, ובשנת הלימודים הקרובה ינוסח יחדיו חזון בית ספרי. ביה"ס שואף לכך שהתלמידים יראו בו בית, הנותן מענה הוליסטי המותאם לצרכיהם המגוונים ונותן משמעות לחייהם. הצוות החינוכי ימשיך לטפח מנהיגות צעירה וישלב ערכים בפעילויות מגוונות שיבואו לידי ביטוי בשפה משותפת, בטקסים, בהפסקות, בחיבור לחגים ובימים מיוחדים.

ביה"ס לחינוך מיוחד "פסיפס"

מנהלת: ויולט צוקרמן; שנת הקמה: 2016

ערכים מובילים: התפתחות אישית, מיצוי היכולות, ראייה הוליסטית, שילוב תכניות העשרה, פיתוח תחושת מסוגלות אישית ודיאלוג עם הקהילה.

כיצד מקודם הערך "התפתחות אישית": משפחת "פסיפס" מתווה דרך, מחנכת ומלווה כל תלמיד, תוך מתן כלים לחיים עצמאיים ושאיפה לשיפור איכות החיים בתחומים שונים: רווחה רגשית, יחסים בין אישיים, רווחה חומרית, רווחה פיזית, הכוונה עצמית, הכלה חברתית וזכויות. ביה"ס שואף להיות חלק פעיל מהקהילה החינוכית, התרבותית והתעסוקתית של העיר, ומאמין כי הכול אפשרי כשכולנו יחד כאחד עם מעוף פנימי, יצירה, נחישות ואמונה פורצת גבולות. לכל תלמיד נבנית תכנית תמיכה אישית הממוקדת בצרכיו וברצונותיו, תוך הצבת יעדים ומטרות שכלל הצוות החינוכי מתכוונן אליהן.

ביה"ס העל יסודי אורט עירוני ד'

מנהלת: גלית גולדברגר; שנת הקמה: 2010

ערכים מובילים: נתינה, הגשמה עצמית, אחריות אישית, כבוד ואהבת המולדת.

 כיצד מקודם הערך "נתינה": מתוך מודעות ואכפתיות לחברה הסובבת אותנו, תלמידי ביה"ס מתנדבים בהתמדה ובמסירות לקהילה. לתלמידים ניתנת הזדמנות להתנדב במגוון מסגרות, כך שמתאפשר להם להביא את היכולות שלהם לידי מימוש. רוב התלמידים הופכים את הנתינה לסביבה לאורח חיים וממשיכים להתנדב במגוון תחומים מתוך חיבור והנעה אישית. במהלך השנה נעשים פרויקטים משותפים עם בתי הספר יסודיים בשלל נושאים כמו התייעלות אנרגטית, זהירות בדרכים ו"שומרי מסך" (תכנית מניעה לבריונות ברשת). ביה"ס מקיים קשרים של עשייה ענפה גם עם הקהילה הבית ספרית, עם ניצולי שואה ועם ותיקי העיר, שזוכים מהתרומה ההדדית, בזמן שהתלמידים לומדים דרך הדוגמה האישית. כמו כן, ביה"ס מעודד את הבוגרים לסיים את לימודיהם עם תעודת בגרות חברתית על מעורבותם בקהילה לאורך כל שנות לימודיהם.

אתר אינטרנט: ortmodiin.ort.org.il

ביה"ס היסודי היובל

מנהלת: רונית רביזדה; שנת הקמה: 1998

ערכים מובילים: שוויון מגדרי, מצוינות אישית וחברתית, אהבת הארץ, העם והמדינה, ערכים ציוניים ודמוקרטיים, סובלנות, נתינה, קבלת השונה וערבות הדדית.

כיצד מקודם הערך "שוויון מגדרי": בביה"ס קיימת תכנית מובנית לקידום תלמידים בתחום הריאלי (מדעים ומתמטיקה), תוך שימת דגש לצמצום פערים בין בנים לבנות על ידי התאמת דרכי ההוראה – למידה והערכה לסגנונות הלמידה השונים בין בנים לבנות וטיפוח תחושת המסוגלות של הבנות בתחומים אלה. ביה"ס מעודד בנות להצטרף לכיתת מופת במתמטיקה ולפרויקט חקר במדעים וטכנולוגיה. כמו כן, ביה"ס מפתח את המודעות של כלל תלמידיו לנושא בין היתר באמצעות שילוב התוכנית ״שווה דיבור״, הוא מעודד יוזמות ועבודות חקר בנושא ומבצע מפגשי לימוד משותפים להורים ולילדים סביב נושאים אלה.

אתר אינטרנט: www.schooly.co.il/hayovelm

ביה"ס היסודי עידנים

מנהלת: נאוה פרץ; שנת הקמה: 1996

ערכים מובילים: קדמה וחדשנות, מענה לשונות, עשייה חינוכית, שאיפה למצוינות לימודית וערכית ואהבת הארץ.

כיצד מקודם הערך "קדמה וחדשנות": ביה"ס מאמין כי העולם שסביבנו משתנה בקצב מהיר ואתגרים חדשים קמים וניצבים בפני החברה בכלל ובפני בתי הספר בפרט. לכן הצורך בקידום חדשנות ויזמות בבתי הספר הולך וגובר. השאיפה כחברה היא לטפח את יכולתה של מערכת החינוך לעבור תהליכים של התחדשות ולקדם יזמות ויצירתיות, וזאת בכדי להפוך אותה למאתגרת לילדינו, למחוברת לעולמם ולבעלת יכולת לציידם במידע ובמיומנויות ההכרחיים. התלמידים שותפים בצורה מלאה לכל תכניות ביה"ס.

אתר אינטרנט: www.idanim.jedu.org.il

ביה"ס העל יסודי עירוני א' למדעים ולאמנויות

מנהל: ד"ר דביר שלומי; שנת הקמה: 1997

ערכים מובילים: מצוינות, שותפות, מנהיגות, יוזמה וחדשנות.

כיצד מקודם הערך "מצוינות": המצוינות באה לידי ביטוי במידת הרצון, בשאיפה למצוינות ובמידת ההשקעה, ו"השמ"ים" הם הגבול. הצוות החינוכי פועל מתוך תפישת עולם ש"חינוך משמעו לאפשר לבני אדם להגיע למיטבם" (סנקה), ומכאן, שאיפתו ליצור מערכת חינוכית מעצימה מבחינה הישגית, ערכית וחברתית, המאפשרת הזדמנויות מגוונות למימוש התפתחות אישית ומעורבות בחיי הקהילה והסביבה. ייחודיותו של ביה"ס היא בתחומי האמנויות והמדעים, המציבים בפני התלמידים מגוון אפשרויות בחירה, בין אם מכלול מסלולי הלימוד בתחומי המחול והמוסיקה (לתלמידי כיתות ז' עד י"ב) ובין אם מגמות ההתמחות בחטיבה העליונה באמנויות העיצוב ובתיאטרון. בביה"ס פועל מרכז מצויינות על-אזורי בכדורסל לבנים ומסלולי לימוד ייחודיים תוך מתן מענה מיטבי לשונות באמצעות כיתות ייעודיות: תכניות העשרה לתלמידים מחוננים, מסלול עמ"ט ומגוון מקצועות בחירה בתחומי מדעי הרוח, המדעים המדויקים והטכנולוגיה.

אתר אינטרנט: www.schooly.co.il/ironialef/

ביה"ס היסודי דורות

מנהלת: ורד אלבו; שנת הקמה: 1996

ערכים מובילים: למידה חדשנית מבוססת פרויקטים, קבלת השונה, כבוד הדדי, תקשורת שוטפת ושקופה, קידום אישי של כל תלמיד ותחושת מסוגלות.

כיצד מקודם הערך "למידה החדשנית מבוססת פרויקטים": מכיתות הגן ועד כיתות ו' מקיימים התלמידים למידת P.B.L, בהשראת אמירתו של קונפוציוס: "ספר לי ואשכח, הראה לי ואזכור, ערב אותי ואבין". דרך הוראה זו משלבת אמצעים טכנולוגיים המתאימים למאה ה-21 שהופכים את הלמידה למשמעותית ורלוונטית יותר לתלמידים ולמורים. הלמידה מטפחת ומשפרת מיומנות של עבודת צוות, למידת עמיתים וחקר. כחלק מגיוון דרכי ההוראה מתקיימת בביה"ס למידה בחברותא בתחומים שונים, תוך שמירה על תרבות דיבור ושיח מכבד. כלל התלמידים חווים שיעורים מגוונים, שעות פרטניות וחונכויות רבות. הלמידה מתקיימת הן בתוך הכיתות והן במרחבי ביה"ס: גן העשור, כיתת קק"ל, המרחב האקולוגי, חדרי האנגלית והמתמטיקה ועוד. בביה"ס נבחרת רובוטיקה שזכתה במספר פרסים ארציים ומיני חי פעיל.

אתר אינטרנט: www.schooly2.co.il/dorot-m

ביה"ס היסודי אופק

מנהלת: מירב כהן; שנת הקמה: 1998

ערכים מובילים: אורח חיים בריא וקיימות, ערכים הומניסטיים, קבלת האחר והשונה, זהות יהודית-ישראלית ומצוינות אישית.

 כיצד מקודם הערך "אורח חיים בריא בדגש על תזונה, חינוך גופני וקיימות": צוות ביה"ס משקיע רבות בתהליכי למידה והוראה בשילוב משחק ולמידה פעילה, מתוך רצון לקדם למידה בגישה של הנאה שתוביל להנעה. רווחת הילד בתהליכי הלמידה היא חלק מתפיסה של אורח חיים בריא. במסגרת שעות הלימוד מוקדשת שעה שבועית לחינוך לאורח חיים בריא ושעה שבועית נוספת מוקדשת לחינוך סביבתי וקיימות. זוהי שעת תל"ן רוחב, שבה הילדים יוצאים לעבוד בגינה האקולוגית של ביה"ס ומבקרים בגבעת התיתורה "לשומרה ולעובדה" (בראשית פרק ב'), ללמידה על עונות השנה, יצירת קשר עם הסביבה הטבעית הקרובה ולמידה על מגוון המינים. ילדי ביה"ס שותפים פעילים בהנהגת אורח חיים בריא במסגרות פעילות של שגרירי בריאות, נאמני חינוך גופני, מועצה ירוקה והנהגה צעירה. בביה"ס פינת חי המופעלת על ידי נאמני בעלי חיים ומטפל בבע"ח. צוות ביה"ס מאמין כי אדם בריא בגופו ובנפשו, אדם שמח, ייטיב עם עצמו ועם סביבתו.

אתר אינטרנט:  www.schooly2.co.il/ofek

ביה"ס העל יסודי עירוני ב' על שם יצחק רבין

מנהלת: ריקי נגרי; שנת הקמה: 1999

ערכים מובילים: כבוד האדם ודרך ארץ, תחושת מסוגלות, מצוינות, מנהיגות, אחריות ונתינה ומעורבות חברתית.

כיצד מקודם הערך "כבוד האדם ודרך ארץ": בביה"ס יש 45 כיתות, מתוכן שש הן כיתות חינוך מיוחד. הוא קהילתי ומקיים תהליכי מעורבות רבים. קהילת ביה"ס מאמינה כי יש לטפח את התלמיד כבוגר אוהב ומכבד אדם, ערכי ומוסרי, בן תרבות, מעורב ומגלה אחריות למעשיו ולחברה. כמו כן, התלמידים מתחנכים להיות בעלי זיקה וקשר למולדתם ולמורשת היהודית, דעתנים, מאותגרים אינטלקטואלית ומגיעים למיצוי היכולות האישיות שלהם.

אתר אינטרנט: www.schooly.co.il/rabin-modiin

ביה"ס היסודי מעוז המכבים

מנהלת: עינת גרימברג; שנת הקמה: 1988

ערכים מובילים: קיימות ואחריות לסביבה, אהב"ה (אמון, הכרה בטוב והידברות), קידום אורח חיים בריא, שיתופיות וקהילתיות, תחושת מסוגלות וגישת "נוף ילדות" כערך ייחודי ומכונן בתקופת הילדות.

כיצד מקודם הערך "קיימות ואחריות לסביבה": בביה"ס קיים מרכז טיפול בחומרים לשימוש חוזר בו אוספים וממיינים חומרים, אריזות, חלקי משחק ופריטים שונים ומגוונים. חלק מהדברים מועברים לחדר "אמנות במחזור", שצמוד לחדר האמנות,  שם יוצרים ובונים התלמידים, במסגרת השיעורים השונים, דגמים ומבנים שונים באמצעות חשיבה יצירתית. ב"מרכז לצרכנות נבונה", שהוקם כחלק מתפיסה אקולוגית החותרת לחינוך הדור הצעיר לצרכנות שאיננה בזבזנית, יש מגוון רחב של פעילויות העוסקות בהטמעת נושא הצרכנות הנבונה ושיעורים במקצועות הליבה. ביה"ס "אימץ" את גבעת הברושים, הסמוכה אליו, ומקיים בה פעילויות שונות בתחומי המדע, הסביבה והמורשת. כמו כן, דרך התכנית "קיימות זה בטבע שלנו", שמיועדת לתלמידי א'-ו', מתחנכים התלמידים לאהבה ואחריות לסביבה ולצמצום טביעת הרגל האקולוגית. הכל נעשה ב"שפת הפרחים", בה מוענקים פרחים שונים כאותות לאהבה, והקרה והתייחסות מחזקת ליחיד ולכלל.

אתר אינטרנט: www.maoz.jedu.org.il

ביה"ס היסודי עמית

מנהלת: זיוה בביאן; שנת הקמה: 1994

ערכים מובילים: דיאלוג, למידת עמיתים, שייכות, מימוש עצמי, אחריות, מעורבות חברתית, דרכי למידה מגוונות ועבודת צוות.

כיצד מקודם הערך "דיאלוג": בביה"ס חולמים חינוך אחר – ביה"ס פועל במודל חדשני שפותח בהתאמה למאה ה-21, אליה גדלים הילדים, בו רוב הלמידה נעשית באמצעות פרויקטים וחקר. הילדים עובדים בצוותים, ויוצרים תוצרים בעלי משמעות בעולם האמיתי. השיח והלמידה בביה"ס מושתתים על דיאלוג בין הילדים לאנשי הצוות החינוכי. ביה"ס הוא מקום שבו הלמידה מותאמת אישית ורלוונטית לעולם הילדים ולתקופתנו. נוצר מרחב ללמידה רב ממדית, שבו לכל ילד וילדה יש ביטוי וכל אחד ואחת יכולים להגיע למצוינות בתחומים שונים. ביה"ס שואף שהבוגרים יהיו בני אדם דיאלוגים, המאמינים בעצמם, אנשים בעלי מסוגלות גבוהה, מיומנויות מגוונות וידע עולם עשיר.

אתר אינטרנט: www.amit.jedu.org.il

מרחב מצוינות עירוני למחוננים ומצטיינים

מנהלת: מירי חוגרי

ערכים מובילים: מצוינות ומיצוי יכולות, חדשנות, פיתוח מנהיגות, יצירתיות, רב גוניות ורב תחומיות וכבוד האדם.

כיצד מקודם הערך "מצוינות ומיצוי יכולות": מרחב המצוינות העירוני מהווה בית ומאגם משאבים לכלל הפעילות והתוכניות העירוניות המיועדות לתלמידים מחוננים ולתלמידים מצטיינים בעיר. הרשות שמה לה למטרה לפתח ולהנגיש תכניות מצוינות לצד הרחבת תכניות קיימות על מנת לאפשר לתלמידים מצטיינים ומחוננים למצות את יכולותיהם במגוון תחומים, תוך מתן מענה לתלמידי העיר החל מגילאי הגן ועד לתיכון. במרחב המצוינות פועלות מספר מסגרות לתלמידים מחוננים ומצטיינים: מרכז "מעלות" המשמש בית ספר לתלמידים מחוננים ופועל בשעות הבוקר במסגרת "יום שליפה", מרכז העשרה למצטיינים "אשכולות" בו ישנם מגוון קורסים בתחומי דעת נרחבים בשעות אחר הצהריים לילדים מגיל גן חובה ועד לחטיבת הביניים, תכנית פיתוח מנהיגות וניהול ידע בשיתוף חברת "נס טכנולוגיות" לתלמידי שכבה ט'-י"א (תכנית בת שנתיים וחצי), תכנית העשרה לשכבות ו'-ז' ותכנית האצה לשכבות ח'-י' במסגרת נוער מוכשר במתמטיקה של אוניברסיטת "בר אילן", "מודל האו"ם" – תכנית המדמה את פעילות הועדות השונות של האו"ם וקבוצות רובוטיקה שונותFLL  ג'וניור, FLL, FTC ו-FRC.

ביה"ס מעלות

מנהלת: דפנה שריג; שנת הקמה: 2004

ערכים מובילים: תרומה לקהילה ולסביבה, כבוד האדם, טיפוח אקלים חינוכי מיטבי, סביבה תומכת, שיח פתוח, למידה אינטראקטיבית, חירות מחשבתית ופיתוח דמיון ויצירתיות.

כיצד מקודם הערך "תרומה לקהילה ולסביבה בתחומי המדע, האמנות, ההומניסטיקה והחברה":ברוח חזון האגף לתלמידים מחוננים ומצטיינים, מרכז "מעלות" מעודד להיות בני אדם חושבים, מוסריים, מקוריים וערכיים התורמים בתחומים שונים. בתכנית "אחריות לישראל 2048", תכנית המשלבת מתודתPBL, מטפחים התלמידים ערכים חברתיים של מעורבות קהילתית וסביבתית. ב"במה מחוננת לתיאטרון" חווים התלמידים תמהיל ייחודי של תיאטרון, בשיתוף עם תיאטרון "הבימה", וב"במה ליצירת קולנוע" יוצרים התלמידים סרטים קצרים, בשיתוף עם  סינמטק תל אביב, כאשר הסרטים הזוכים מוקרנים בפסטיבל הבינלאומי לסרטי ילדים ונוער. תכנית הלימודים נבנתה מעולמות ידע מגוונים, העונים לצרכים הקוגניטיביים, היצירתיים, הרגשיים והחברתיים של אוכלוסיית התלמידים המחוננים.

אתר בית ספר: www.maalotschool.org.il

תיכון "מעוף ברנקו וייס"

מנהל: אריאל פריאנטה; שנת הקמה: 2010

ערכים מובילים: כבוד האדם, מעורבות חברתית וקהילתית, אחריות אישית, לקיחת אחריות על תחומים שונים בחיים ותרומה לקהילה.

כיצד מקודם הערך "כבוד האדם": ביה"ס מאמין כי דרך ערך כבוד האדם ניתן לפתח תפיסה רחבה ועמוקה יותר של הזהות של התלמידים, הכרות עמוקה עם הסביבה שלהם ופיתוח ועידוד סובלנות ופלורליזם. ביה"ס פיתח תכנית רב ממדית להטמעת ערך כבוד האדם כערך מרכזי שנתי במהלך תשע"ח. במסגרת תכנית זו, התלמידים יקימו כעשרה מושבי שיח בנושא כבוד האדם. כמו כן, נבנתה תכנית למידה והערכה במקצועות השונים, אשר שמה את הערך במרכזה. התוכנית החברתית בביה"ס מובנית על ערך כבוד האדם כערך מרכזי בכל האירועים שונים במהלך השנה.

אתר אינטרנט: www.brancoweiss.org.il

ביה"ס העל יסודי מו"ר

מנהלת: גלית בר-אל; שנת הקמה: 1991

ערכים מובילים: מצוינות, מנהיגות, שילוב, שייכות ושותפות, כבוד האדם, מעורבות חברתית, מצוינות, יצירה, למידה משמעותית וקבלת האחר.

כיצד מקודם הערך "מצוינות": ביה"ס הינו אחד מהמובילים בארץ, ולצד ההצטיינות הפדגוגית והערכית שבו, מושם דגש רב על מצוינות תלמידי החינוך המיוחד, שמגיעים לבגרות מלאה באחוזים מרשימים. בביה"ס יש 9 כיתות חינוך מיוחד של תלמידים על הרצף האוטיסטי או בעלי צרכים רגשיים. בשנת הלימודים הקודמת זכה ביה"ס בפרס חינוך ארצי על תהליכי העומק שמבססים את ערכי החזון בלמידה. בביה"ס מתחנכים התלמידים שהשמים אינם הגבול, והדבר בא לידי ביטוי בבחירת המגמות המדעיות והטכנולוגיות ובהשתתפותם בקבוצות הרובוטיקה ובעתודה המדעית טכנולוגית. רבים מבוגרי ביה"ס מתנדבים לשנות שירות ומכינות צבאיות בטרם גיוסם לשירות משמעותי בצבא.

אתר אינטרנט: www.schooly.co.il/maccabimreut-mor

ממ"ד תורני אריאל

מנהל: נתי בן דוד; שנת הקמה: 2005

ערכים מובילים: לימוד תורה, יחס אישי ומשפחתי, פיתוח אישות התלמיד ופיתוח יכולות בתחומים רבים ומגוונים.

כיצד מקודם הערך "לימוד התורה כתורת חיים בדגש על ערכים ודרך ארץ": במהלך השבוע מוקדשות שעות רבות ללימוד תורה בהעמקה. שיעורי התורה נוגעים בעולמם הערכי והפנימי של התלמידים, ודרכם הם מפתחים את האישיות שלהם ואת דרך הארץ. במסגרת זו, במהלך השנה מתקיימות פעילויות חוויה רבות בביה"ס, בהקשר לתכנים הנלמדים, כמו ימי שיא בסיומי פרשות וחומש למידה אחרת ויצירתית. בנוסף, בביה"ס מתקיים לימוד ידע עולם מתוך התורה, במהלכו נחשפים התלמידים לתחומי ידע רחבים בעולם, מתוך התכנים הנלמדים בתורה, וכך מתפתח חיבור טבעי בין הקודש והחול ומתפתחת תפישה של תורת חיים.

אתר אינטרנט: www.ariel.jedu.org.il/

ביה"ס היסודי אלונים

מנהלת: ענת ברט; שנת הקמה: 2010

ערכים מובילים: חינוך לאחריות, קבלה, סובלנות ונתינה.

כיצד מקודם הערך "חינוך לאחריות": ביה"ס הינו קהילתי סביבתי, וקיבל הכרה כבית ספר מוביל פדגוגיה איכותית. אנו מאמינים שאחריות אישית, חברתית וסביבתית היא הגשר המחבר בין הרצון להצלחה. ביה"ס גיבש תכנית פדגוגית על תחומית  "מעבר רחוק לעתיד ירוק". תהליך הלמידה נעשה בעבודת צוות, ובמהלכו מתקיים בכל השכבות תהליך למידה מבוסס פרויקטים סביב שאלת חקר מרכזית. בסיום הלמידה, יוצרים התלמידים תוצרי למידה אשר מוצגים בתערוכה, כך שביה"ס הופך למוזיאון והתלמידים למדריכים. בנוסף, דרך התכנית החברתית-ערכית "זה הקסם שלנו", התלמידים מממשים הלכה למעשה את שלושת מעגלי האחריות, בתוך ביה"ס ומחוצה לו.

אתר אינטרנט: www.alonim.edu1.org.il

ביה"ס ממ"ד שבטי ישראל

מנהל: אבי ברגר; שנת הקמה: 2006

ערכים מובילים: בין אדם לזולתו, בין אדם לעצמו דרך פיתוח מצוינות אישית, בין אדם למדינתו, בין אדם לעמו ובין אדם לאלוקיו.

כיצד מקודם הערך "בין אדם לזולתו – נתינה לזולת ולקהילה": מועצת התלמידים מפעילה מיזמים חברתיים שמטרתם לדאוג לקהילה, כמו יום המעשים הטובים וחלוקת משלוחי מנות לחיילים. אחת הפעילויות שנעשות היא חניכה של ילדי הגנים המזינים את ביה"ס באמצעות ביקור חודשי, בו מכינים תלמידי ביה"ס פעילויות שונות הקשורות במעגל השנה ובקיימות, כמו מחזור המים בטבע, יצירות הקשורות לחנוכה, מובייל ממוצרים ממוחזרים ומשלוחי מנות שמוענקים כתרומה.

אתר אינטרנט: www.schooly.co.il/shivtey-israel

ביה"ס היסודי רעים

מנהלת: גילה בר-לב; שנת הקמה: 1991

ערכים מובילים: נתינה וקבלת האחר, אחריות, שותפות, סובלנות, מצוינות, אהבת הארץ.

כיצד מקודם הערך "נתינה וקבלת האחר": ביה"ס רואה בערך הנתינה וקבלת האחר דרך חיים, והוא שואף להנחיל בקרב התלמידים התנהגויות המעוגנות בחיי ביה"ס. בשיתוף עם הקהילה הוא מאמץ לאורך השנים עמותות שונות, בגוונים שונים, דבר המשפיע רבות על התלמידים. תוך ביסוס הקיים וחיזוקו, ביה"ס הגדיל השנה את מעגל העשייה בתחום. בין היתר, תלמידים סייעו להוציא לפועל מיזם ראשון מסוגו "רצים ותורמים לקהילה", המשלב אורח חיים בריא לצד תרומה לקהילה, ומקהלת ביה"ס, המונה כ-90 תלמידים, הופיעה בטקס יום הזיכרון לשואה ולגבורה בפני דיירי בית גיל זהב במושב שורש. בנוסף, לאורך השנה נשזרו מפגשים חינוכיים של התלמידים עם דמויות פורצות דרך כדוגמת אבי סלומון – הרץ העיוור.

אתר אינטרנט: www.reim.jedu.org.il/BRPortal/br/P100.jsp

ישיבת בני עקיבא לפיד

מנהל: הרב שמואל רוזנבלום; שנת הקמה: 2000

ערכים מובילים: שילוב רב תחומי, מחויבות למסורת ישראל ולתורת ישראל, מיצוי כישורים בתחום הלימודי, אהבת הארץ והאדם ותרומה לקהילה.

כיצד מקודם הערך "שילוב רב תחומי": "המסע הישראלי", שמקיימים כל שנה תלמידי י"ב משלב את התורה, ההשכלה והקשר עם ישראל וארץ ישראל. זהו מסע בן ארבע עד חמישה ימים אינטנסיביים שכולל מפגש בשטח עם יחידות איכות בצה"ל, התנדבות בפריפריה, לימוד תורה בישיבת הסדר ומפגש הכרות מעמיקה עם גווני האוכלוסייה במדינת ישראל. במטרה להעמיק את ההבנה הרעיונית של כל הזרמים, נפגשים התלמידים במהלך המסע ומתעמתים עם חרדים, מתנחלים, דרוזים וערבים. על ידי מפגש בלתי אמצעי במקומות שונות, מועמקת ההבנה של הזרמים השונים. השאיפה של ביה"ס היא להוציא בוגר עם "כנפי רוח" המחומש בתורה, השכלה רחבה ומחויבות לעם ולארץ.

ביה"ס היסודי ניצנים

מנהלת: אורלי כהן-אבידן; שנת הקמה: 2000

ערכים מובילים: קידום תחום המתמטיקה, הכלה של כל לומד ומתן מענה לצרכיו, אמונה בהצלחת כל תלמיד, כבוד, סובלנות ופלורליזם.

כיצד מקודם הערך "קידום תחום המתמטיקה": בשנת הלימודים הקרובה תימשך הטמעת הקורסים בחשיבה מתמטית, לוגיקה, בישול מתמטי, פיזיקה, משחקים לוגיים וכלכלה. העשייה בתחום החשיבה תתרחב, תוך שימוש במעבדה המתמטית ובהורים המעשירים את הלמידה. המשוב והדילמות הן חלק אינטגראלי מהעשייה, וכך הדבר ימשיך להיות. הפסיכופדגוגיה (למידה בתוך יחסים) היא כלי שיכנס לעשייה ויאפשר לכל לומד למצות את היכולות שלו בצורה הטובה ביותר ולצוות ההוראה לרכוש כלים לדיוק העשייה לאור המורכבות של הילדים והצרכים שלהם.

אתר אינטרנט:  www.nitzanim.jedu.org.il

ביה"ס ממ"ד נתיב זבולון

מנהלת: ד"ר ויויאן חפיף-דיגמי; שנת הקמה: 1996

ערכים מובילים: פיתוח חשיבה מדעית-טכנולוגית, פיתוח יכולת חשיבה עצמאית וחוקרת, לימוד תורה וקיום מצוות, סובלנות וכבוד האדם, הכרה בשונות וזכות הבחירה, קהילתיות וצדק חברתי.

 כיצד מקודם הערך "פיתוח חשיבה מדעית-טכנולוגית": בביה"ס נעשות עבודות חקר מדעי שמשלבות למידה שיתופית ואוריינות. בנוסף, מיושם פרויקט engineer, שמקדם משימות אתגר המשלבות פתירת בעיות בתחומי הנדסה על בסיס תוכן מדעי. בתוכניות הלימוד השונות ישנו ביטוי לשילוב טכנולוגיות מידע ותקשוב ושימוש בהתנסויות במעבדה המעלים את המוטיבציה וההנאה מלימודי המדע והטכנולוגיה.

ביה"ס מעודד את תלמידיו ללימודים במסגרות מצוינות באוניברסיטאות ומשתתף בתחרויות ואולימפיאדות במתמטיקה. הלמידה הבית ספרית מקדמת פעילויות חוץ כיתתיות שכוללות ביקורים ושיתופי פעולה עם מוזיאוני מדע. כמו כן, ביה"ס מקדם קבוצות "מצוינות אלפיים" – תכנית העשרה בחשיבה מדעית ומתמטית לתלמידים ברוכי כישרונות עם מוטיבציה גבוהה. שיאו של הלימוד המדעי בא לידי ביטוי בפסטיבל מדע שכולל למידה חווייתית קהילתית המשלבת את כלל קהילת ביה"ס.

אתר אינטרנט:  www.nzvulun.jedu.org.il

ביה"ס ממ"ד משואת נריה

מנהל: הרב יוסי שינובר; שנת הקמה: 2001

ערכים מובילים: מיצוי יכולות התלמיד, הכלה, משפחתיות, אהבת האדם, אהבת התורה, חיבור לארץ ישראל, יושר ואמת, כבוד, דרך ארץ, אהבה ונתינה לחברה

כיצד מקודם הערך "מיצוי יכולות התלמיד": לכל אחד מ-700 התלמידים יש תפקיד משלו, דבר שמפתח גם את תחושת המסוגלות והאחריות. כל כיתה לקחה על עצמה תפקיד שקשור בנתינה ועשייה, כגון פיתוח ושימור גינה אקולוגית, מיחזור בקבוקים, סיוע לאב הבית, אימוץ יחידות מצה"ל ועוד. בנוסף, ביה"ס מפתח אפיקים שונים למימוש הרצון שכל תלמיד יביא לידי ביטוי את עצמו: שתי המקהלות מונות כ-70 תלמידים כל אחת, 40 מהתלמידים משמשים כמגשרים, עשרות תלמידים אחראיים על פינת חי, כ-50 תלמידים משתתפים בקורס אילוף כלבים וכ-60 תלמידים מחוננים ומצטיינים לומדים בתכנית "אמירים" קורסי צפרות, אמנות פלסטית, רובוטיקה ועוד. חדרי הבישול והנגרות מאפשרים מימוש יכולות נוספות, וכך גם שיעורים פרטניים ייחודיים של נגינה, בישול, סריגה, מחול, ציור על משי ועוד. במהלך השנה מתקיימת הופעה "הקול אני יכול" בה מופיעים התלמידים במגוון יכולות מתחום המוזיקה, ותלמידים רבים משתתפים בחידונים, תחרויות ופרויקטים, שמאפשרים להם לממש יכולות שונות.

אתר אינטרנט: www.schooly2.co.il/mneria

אולפנת בני עקיבא "אורות מודיעין"

ראש האולפנה: הרב אשר כורסיה; שנת הקמה: 1999

ערכים מובילים: תרומה ונתינה לקהילה, מצוינות לימודית, מצוינות חברתית וערבות הדדית וחמשת האל"פים: אמונה, אהבה, איכות, אחריות ואחדות.

כיצד מקודם הערך ה"תרומה והנתינה לקהילה": התלמידות שותפות במהלך כל השנה במגוון גדול של פעילויות חסד, תרומה ונתינה לקהילה, לעיר, לעם ולמדינה. הן לומדות על נושא התרומה והנתינה בשיעורים הפרונטליים ובשיעורי העשרה, מתנדבות במסגרת תכנית "לאורו נלך", שותפות במיזם "בגרות חברתית" מטעם החינוך הממלכתי דתי ועוד. אירוע השיא של פעילויות החסד הוא שבוע חסד בירושלים, במסגרתו יוצאות בנות שכבת י"א להתנדבויות במגוון מקומות בעיר ירושלים: בית חולים שערי צדק, אגודת אפרת, ארגון שק"ל, מלב"ב, יד לקשיש, ביה"ס דקלים, גן אלי"ע, קרן אור וארגון וריאטי. 

אתר אינטרנט: www.orotmodiin.co.il

ביה"ס היסודי ענבלים ("צומח")

מנהלת: רויטל ישראל; שנת הקמה: 2017

ערכים מובילים: שותפות, כבוד הדדי, שיתוף פעולה, מעורבות חברתית, הקשבה, מימוש עצמי ומצוינות אישית.

כיצד יקודם הערך "שותפות": ביה"ס יתחיל את שנתו הראשונה כבית ספר צומח עם כיתות א'-ד'. במהלך השנה ייבנה ביחד עם קהילת "ענבלים" חזון ביה"ס, וייבחר סמליל בשיתוף עם התלמידים, אשר יביא לידי ביטוי את ערכי ביה"ס ויחזק את תחושת השייכות למוסד החינוכי ולקהילה. ביה"ס ישים דגש על למידה דיפרנציאלית, למידה בדרך של חקר ולמידה חוץ כיתתית, והכל תוך אמונה כי "כל מה שילד צריך זה מבוגר אחד שיאמין בו" (הרב שלמה קרליבך).

 

 

יאיר דנון