אווירת נתב"ג באמצע העיר

בשעה חמש וחצי בבוקר הגיעו הסקרנים הראשונים לבחון את מסוף התחבורה הראשי של מודיעין, שנחנך ביום שישי מתחת לכיכר התחבורה. החיבור לתחנת הרכבת עוד לא פתוח וגם קיוסק אין. אבל יש מיזוג אוויר, מסכי מגע ורמת גימור שלא הכרנו. ובינתיים מחוץ לתחנה גל תלונות וזעם של תושבים שהתרגלו לקווים ומסלולים ומצאו שהתארכו. וגם עיכוב בעתירה שהגישו תושבים במנחם בגין המבקשים להזיז את המסוף

פורסם ב: 10:09 30/8/17 | מאת: יהודה גולן | תחבורה, חדשות


יום ראשון, עשר בבוקר. התחנה המרכזית החדשה של מודיעין נפתחה ב"השקה שקטה" יומיים קודם לכן, בשישי בבוקר, וכעת היא כבר עובדת ב"פול טיים". כמעט, יש לומר. יש כבר תנועה ערה של חיילים, כמה נשים עם עגלות ילדים, ואולי עשרה עשרים נוסעים נוספים שמחפשים את הרציפים ונראים די מבסוטים מהסידור החדש שנפל עליהם. במקום לחכות לאוטובוס לתל אביב או לירושלים בשמש הקופחת באיזה רחוב בעיר, עדיף לשבת במיזוג אוויר, בכיסאות נוחים ולחכות לאוטובוס שיגיע.

הנוסעים מעבר לזכוכית העבה במיזוג לא שומעים את המנוע ולא מריחים את העשן והשמן שהאוטובוסים שורפים. זו המודרניות בהתגלמותה: מסך מגע אינטראקטיבי שמאפשר לנוסעים בתוך דקה לתכנן נסיעות בינעירוניות וקונקשנים בין קווים, כסאות המתנה נוחים בכל שערי היציאה לרציפים (תשעה), שילוט מאיר עיניים ובקיצור – אמריקה.

מי שרוצה קפה לדרך או צרכי קיוסק למיניהם לא ימצא זאת במתחם, בינתיים לפחות. גם המנהרה המחברת בין התחנה המרכזית לרכבת טרם נפתחה, למרות שהיא כבר מוכנה. מול הרציפים ממוקמת עמדת השירות לנוסעים, אשנב קבלה גדול ומרווח שכמעט כרע תחת עומס הפניות של נוסעים שלא ידעו מתי האוטובוס יוצא ובעיקר נוסעים שכעסו על לוחות הזמנים החדשים.

* * *

את המסוף מנהלת חברת "ריבל", שהציבה  בו את גיל אקסט. על השאלה "מתי הגיעו הלקוחות הראשונים" הוא משיב בחיוך: "ביום שישי בבוקר, הראשונים הגיעו בדיוק בחמש וחצי. על הפתיחה". בינתיים מגיע למתחם בנצי שאולוף, סמנכ"ל חברת הניהול שמסתגר עם גיל בחמ"ל, מול מסכי מצלמות האבטחה. אליהם מצטרף רון ברזני, מנכ"ל מינהלת אופק שבנתה את התחנה.

עם הקידמה עדיין יש באגים פה ושם ויש קצת חבלי לידה. כך למשל לטענת נוסעים שהגיעו עם האוטובוסים מהשכונות לא כל נהגי האוטובוסים יודעים היכן בדיוק נמצאת הרמפה לכניסה לתחנה, מה שגרם לכמה עיכובים., ולא תמיד עידכנו את לוחות הזמנים של יציאת האוטובוסים, מה שהעלה את חמת זעמם של כמה נוסעים עד שפה ושם עלו כמה מהם לטונים גבוהים באשנב המידע. אבל בסך הכל כאקט פתיחה, והתרשמות ראשונה נראה שהתחנה עובדת חלק ומדוייק.

למי שמפנטז על קומפלקס אחד שיכלול גם את קניון עזריאלי וגם את תחנת רכבת מרכז, אלה יצטרכו להמתין עוד מספר שבועות ואולי יותר,  שכן  המנהרה המובילה מהתחנה המרכזית לתחנת הרכבת טרם נפתחה לציבור, למרות שלמעשה היא מוכנה, גם החנויות עוד לא מאויישות ויש כאלה כעשרים במספר, ולקניון צריך לרדת או לעלות מספר מדרגות לא קטן, אבל בסך הכל זה נראה טוב, נעים ומרווח.


כאבי חבלי לידה

גל תלונות בתקופת ההרצה, עם תושבים שהתרגלו לקווים ומסלולים ומצאו כי התארכו . ופוסטים נזעמים בקבוצות הפייסבוק המקומיות. העיריה ו"קווים": "נבצע התאמות בהמשך"

עוד לפני שהמסוף פתח את שעריו החלו העיריה ו"קווים" בשינוי מערך האוטובוסים בעיר, שיתאים למצב החדש הדבר גרר, כמעט מהיום הראשון, גל של תגובות מצד תושבים, שאינם מסתדרים עם המצב החדש.

למשל ל', שמתגוררת סמוך לבניין העירייה ונהגה די בוקר לעלות על קו 5 ולהגיע בתוך רבע שעה ישירות לפארק הטכנולוגי, שם היא עובדת. "עכשיו זה לוקח לי חצי שעה ויותר", היא מספרת. "ביטלו את קו 5 ובמקומו אני צריכה לקחת את קו 55 מבניין העירייה לתחנה המרכזית החדשה ושם לעלות על קו 56 לליגד. אז מה עשינו בזה? אני לא מבינה את הסידור הזה".

גם קבוצות הפייסבוק מקומיות התמלאו בימים האחרונים בפוסטים כועסים של תושבים מתסוכלים שהתבלבלו, התברברו, פיספסו לוחות זמנים, פגישות, הגעה לעבודה ועוד. רוב הפוסטים עסקו במחסור במידע אנשים כתבו כי השינויים במערך התחבורה נפל עליהם כרעם ביום בהיר "לא היתה הסברה מספיקה בעניין" אמרה דליה כשהמתינה לאוטובוס לתל אביב בתחנה המרכזית. "אני מחכה בכניסה לרעות כבר שעה וחצי לקו 54 החדש", כתב גיא. "הוא נכנס, עושה סיבובים ביישוב אך לא יוצא ממנו. שעה וחצי. התחבורה הציבורית החדשה הוכיחה את עצמה כגרועה באמת".

בעירייה ובחברת קווים אומרים כי "בימים הקרובים ייבחנו כל הקווים על מנת לוודא כי ניתן מענה מלא לצרכי התושבים. בהתאם לתוצאות ולמסקנות שיעלו ייתכנו שינויים במסלולי הקווים ובלוחות הזמנים שלהם". גם מחזיק תיק התחבורה אילן בן סעדון מבקש סבלנות: "אנו מצויים כעת בתקופת הרצה שלאחריה נבצע התאמות ושינויים".


המיקום יכול לחכות

בית המשפט עיכב את הדיון בעתירה המבקשת להזיז את מסוף האוטובוסים החדש בשד' בגין

בית המשפט דחה את בקשת תושבים בשכונת מוריה להוציא צו מניעה להקמת מסוף האוטובוסים החדש בשדרות מנחם בגין והורה להם להמתין להתפתחויות עליהן תחליט העירייה. סיום תקופת ההמתנה היתה ביום שלישי השבוע, אז החל ועד התושבים - בראשות עו"ד דוד אבידן - להכין חוות דעת מקצועית שעליה חתום ראש ענף תנועה לשעבר במשטרת ישראל.

"כשאיש המשטרה ראה את הנתונים ובדק אותם הוא נדהם מהאופן שבו פועלת עיריית מודיעין", אמר אבידן. "אבל המסוף שהוזז ונבנה כבר גורם לבעיות תחבורה קשות, מכיוון שהוא לא פותר את הצפיפות בכביש הגישה".

במה זה בא לידי ביטוי?

"ראשית בכך שנהגים משאירים אוטובוסים עם מנוע פועל במסוף החדש, למרות האיסור הברור להשאיר אוטובוס עם מנוע עובד במיוחד לא ליד בתי מגורים. נהגים גם מחנים אוטובוסים בחניה כפולה ברחוב הצר וחוסמים אותו לגמרי. נהגים גם מחנים את האוטובוסים במסוף כך ששדה הראיה של הולכי הראיה נחסם לחלוטין, כך שהשבוע כמעט ונגרמה תאונה נוספת שבה היה מעורב רוכב אופניים שנפל לכביש. אוטובוסים גם חונים לא בדיוק במסוף אלא מעבר לו, בסימן אדום-לבן".

אין תגובות תגובה חדשה