תל-אביב – ניו-יורק בשלושים דקות
ביבס חינוך 2.8.18
תל-אביב – ניו-יורק בשלושים דקות

תל-אביב – ניו-יורק בשלושים דקות

זו הבשורה בפיו של איש החלומות אילון מאסק בעליה של חברת ספייס X שמתכנן לשגר נוסעים בטילים מעיר לעיר על פני כדור הארץ. בתמונה אילון מאסק. 

אילון מאסק אינו חדל מלהפתיע. האיש שפיתח את תוכנית ההייפרלופ, מערכת תחבורה להסעת אנשים וסחורות במהירות של 1,200 קמ"ש, טכנולוגיה שתאפשר להגיע מתל-אביב לאילת ב-20 דקות. מאסק הוא בעליה של חברת ספייס X, במסגרתה מתפתחת תוכניתו למסע מאוייש לכוכב הלכת מאדים על מנת להתיישב שם. הטיל שישמש את המסע למאדים הולך ונבנה. תוכנית המסע הולכת ומתגבשת, וכאשר נדמה היה כי מדובר בתוכנית בת עשור שנים לפחות, בא מאסק והכריז כי בכוונתו להנחית בני אדם על מאדים כבר בשנת 2024!

הנוסעים מפליגים אל אסת השיגור הנמצאת בלב הים

אך לא די בכך. בקונגרס חלל שנערך באוסטרליה, הופיע מאסק והציג את תוכנית ה-BFR שלו בפני באי הכנס הנדהמים: "אם אנחנו מתכוונים לשלוח בני אדם למאדים בטילים, הרי אותה טכנולוגיה המאפשרת לנו לקיים מסע מאויש כזה, יכולה לשמש גם לטיסות מעיר לעיר על פני כדור הארץ... שיגור נוסעים בטילים מהסוג שישמש לטיסות למאדים, יביא לגמוא את המרחק בין ניו-יורק לאוסטרליה, למשל, בתוך... 27 דקות. מאסק ניצל היטב את הבמה עליה הכריז על תוכניתו רבת-הדמיון באוסטרליה הרחוקה. יעידו על כך מחיאות הכפיים הסוערות של שלושת אלפים באי-הכנס. מאסק "קירב" אותם בנאומו אל המרכזים העירוניים בעולם כולו. הוא המשיך בהתלהבות ותיאר את זמני הטיסות בין הערים השונות ברחבי תבל, שינועו בין 22 ל-27 דקות בלבד... כותרת הכנס היתה: אוסטרליה-ניו-יורק ב-27 דקות! מה שעוד כבש את המאזינים בכנס היתה הערכתו, כי מחיר הטיסות מנקודה לנקודה על פני כדור הארץ, תהיה בערך כמו טיסה בתעריף מלא במחלקת עסקים במטוסי נוסעים!

המראה ונחיתה בים

והדמיון נוסק מעלה-מעלה. לא די בכך שהצעתו של היזם הנועז היא לשגר נוסעים רגילים, גברים, נשים וטף בטילים, כמו היו אסטרונאוטים מיומנים, גם ההמראה, מסלול הטיסה והנחיתה, לא יהיו שונים, לדבריו, ממסלולי האסטרונאוטים שישוגרו בטילים לירח או למאדים. כוונתו של מאסק היא לשגר את הטילים ובהם הנוסעים מאסדה בים סמוך לחוף. הנוסעים יצאו מהנמל או החוף אל האסדה בספינות טיולים ויטפסו אל מרומי תא הנוסעים בחרטומו של הטיל במסוע מיוחד. הטיל ימריא מהאסדה ואף ינחת על אסדה דומה ביעד הטיסה. ומה יהיה מספר הנוסעים שהטיל יוכל לקלוט? כמאה נוסעים. הפרט המדהים הזה הוא אולי היוצר ספק בקרב כל בוחני התוכנית הנועזת: מאה נוסעים בטיל אחד? אכן כן. זה אותו טיל המתוכנן לשאת מספר דומה של אנשים לכוכב הלכת מאדים, המרוחק מכדור הארץ כדי טיסה בת כמה חודשים. אז בוודאי שיוכל להכיל מספר כזה של נוסעים מעיר לעיר על פני כדור הארץ, מטעים מאסק. יעד הנחיתה יהיה דומה: על אסדה סמוך לחוף.

הטיל ממריא מלב הים. מאה נוסעים בשיגור אחד

הטיל שישמש את נתיבי הטיסה על פני כדור הארץ, הוא, כאמור, אותו טיל שישמש לשיגור אנשים למאדים. מדובר במשגר הגדול ביותר בעולם, המצויד במנועים אדירים ונמצא בפיתוח לקראת הטיסות המאויישות למאדים.

נוסעים כאסטרונאוטים

מאסק התעכב בנאומו גם בתיאור מהלך הטיסה הקצרה עבור הנוסעים מעיר לעיר דרך החלל. לדבריו, ברגע שהטיל יצא מהאטמוספירה אל החלל, הטיסה תהיה עבור הנוסעים חלקה כמשי: אין קפיצות, אין זעזועים כמו בטיסה בתוך האטמוספירה... גם לא תהיה השפעה של מזג האוויר על הנוסעים בחלל. גם מחיר הטיסה, כאמור, יהיה זהה לזה של טיסה בתעריף מלא במחלקת תיירים במטוס...

מאסק הפליג בתיאור החיסכון שיש בטיסות בטילים מיעד ליעד בעולם לעומת מטוסים. אן צורך בשדות תעופה על כל הכרוך בתפעולם, לא תהיה בעייה של המראות ונחיתות בנמלי תעופה עמוסים. יהיה צורך בבניית אסדות נחיתה בים בקרבת החוף של כל עיר גדולה שתצטרף לתוכנית BfR וכן טרמינל יבשתי, בו יפגשו הנוסעים לפני יציאתם לספינה שתסיע אותם לאסדה וממנה בלב-ים.

מאסק, היזם הנועז, שהציג את פרטי תוכניתו העולה על כל דמיון בסרטון שהוצג בפני באי-הכנס באוסטרליה, לא התעכב על ההשפעה שבכל אופן תהיה על הנוסעים בעת המראת הטיל ונחיתתו. אף כי המראת הטיל היא איטית בשלבים השונים של המראתו והיא הולכת וגוברת ככל שהוא מתרומם בשכבות האוויר באטמוספירה. ההמראה יוצרת רעידות חזקות בתחילה, ההולכות ונמוגות ככל שהטיל מרקיע לשחקים. רק בהגיעו לשולי החלל הופכת הטיסה חלקה ושקטה לחלוטין.

השיבה לאטמוספירה מהווה אף היא טראומה לנוסעים רגילים שלא עברו אימוני אסטרונאוטים: הטיל במקרה זה צולל תחילה במהירות גבוהה, ורק בצלילתו אל אסדת הנחיתה, הוא מאט עד לנחיתתו האנכית על גבי האסדה. גם השאלה כיצד יטפסו הנוסעים אל מרומי הטיל לקראת ההמראה, או יצאו ממנו לאחר הנחיתה, אינה ברורה דייה. האם תהיינה טיסות אלה נחלתם של גברים ונשים בריאים בגילאים המתאימים, או שהם יהיו שווים לכל נפש, כולל ילדים, זקנים ואנשים לא בריאים? הרבה שאלות, שעדיין לא ניתנו להן תשובות. האפשרות המסקרנת שניתן יהיה לטוס מעיר לעיר המרוחקות זו מזו עשרות שעות טיסה במטוס לכדי 27 דקות בטיל, מהווה את התשובה המסקרנת ביותר בהתפתחות מעניינת זו.

הכותרת של תוכנית כמעט-דמיונית זו היא של קיצור משך הטיסה שבוודאי יקרוץ לאנשי עסקים בכל רחבי תבל. לעשירי המפרץ הפרסי בוודאי תקרוץ האפשרות המסחררת להגיע בתוך 27 דקות לניו-יורק, טוקיו, או שנחאי...

הסיכוי שתוכנית BFR תתקבל בידי מדינות העולם לא ברורה. רק כאשר יתחילו אותן מדינות לפתח אסדות נחיתה בקרבת הערים הגדולות וכן טרמינלים לקליטת הנוסעים, לפני הפלגתם אל האסדות תוכיח כי הן מתכוונות להשתלב בתוכנית הגרנדיוזית שוודאי תשנה את פניה של התעופה האזרחית בעולם.

הבעיות המלוות את התוכנית הן רבות. עוד לא דברנו על מזג האוויר והשפעתו על ההמראות והנחיתות על גבי אסדות סמוך לחופים. העתיד יוכיח.

יאיר דנון