כבר לא "העיר החזקה בישראל"

יהודה גולן
2017-11-09 00:00:00
2017-11-09 00:00:00

קצב התמיכה של העיריה במשפחות הולך וגדל, עם השינוי בדמוגרפיה של מודיעין. קרוב ל-3,000 בתי אב נעזרים כיום באגף לשירותים חברתיים – מספר שאיש לא דמיין עד לפני מספר שנים. גם שיעורם באוכלוסיה גדל ולראשונה הוא חצה את קו ה-10 אחוז.  ניתוח עומק של תקציב העיריה לשנה הבאה מגלה כי כמעט מכל הבחינות האחרונות – מצבה של מודיעין עדיף על ערים דומות לה כמו כפר סבא, רעננה והרצליה. בתמונת ארכיון חלוקת חבילות במודיעין (צילום משה סדיה, העמותה הצרפתית)

תקציב העירייה הוא מסמך מורכב ומסובך, עמוס במספרים ונתונים. ככל שמתקרבים והרזולוציה עולה – הפרטים הופכים לברורים יותר. אבל דווקא ככל שמתרחקים ניתן להבחין במגמות-על, שהן בעצם מגמות עומק המאפיינות עיר. אלו המגמות האיטיות שרק מסמכים כגון "תקציב עיריה" במרווחים של כמה שנים יכולים לגלות.

הנתון המדהים ביותר שגילינו הוא הפיכתה – לאט אבל בטוח – של מודיעין לעיר "ממוצעת" מבחינה סוציו-אקונומית. אם בשני העשורים הראשונים לקיומה התאפיינה העיר באוכלוסיה "חזקה" מעט יותר מהממוצע הארצי, הרי שהמגמה השתנתה ומדי שנה יש בעיר יותר ויותר תושבים בעלי הכנסות נמוכות ממה שהיה מקובל כאן בעבר. הנתון ה"יבש" שחושף את התופעה אמנם קבור עמוק בתוך ספר התקציב, אבל בשביל זה אנחנו כאן.

שם הנתון הוא "מספר המקרים המטופלים על-ידי מחלקת הרווחה של העיריה". כינוי ארוך ומשעמם לנתון קצר וחשוב. השיעור עולה בקצב קבוע של 6%-7% מדי שנה. הטבלה המוצגת בעמוד זה מספרת הכל, והיא מראה שבאחרונה חצה מספר ה"נזקקים לסיוע" את קו עשרת האחוזים – לראשונה בהיסטוריה של מודיעין. יש להניח כי המגמה הקבועה תימשך, ולכן בעוד חמש ועשר שנים המספר הזה צפוי רק לעלות.

קשה לגזור מהנתונים את הגורמים האמיתיים לגידול. יש הסבורים כי הגירה למודיעין של משפחות הרוכשות דירות מוזלות במסגרת "מחיר מטרה" ו"מחיר למשתכן" היא הסיבה העיקרית. אחרים סבורים כי מדובר במגמה ארצית, שבאופן טבעי מוצאת את ביטויה גם כאן.

מבחינת הטיפול של מחלקת הרווחה בעיר ניתן לציין כי 29% מהמשאבים מוקצים לטיפול בזקנים וקשישים, 28% לטיפול באוטיסטים ולשיקום, 14% לטיפול ומעקב של משפחות במצוקה, 12% בטיפול בבני נוער על פי חוק הנוער, 6% בנוער וצעירים, 4% בנושא סדרי דין כולל הסדרי ראיה בין בני זוג גרושים וילדיהם, 3% בהתמכרויות לסמים ולאלכוהול, 3% טיפול אינטנסיבי במשפחות ו- 1% המרכז לשלום המשפחה שמטפל בנושאי אלימות במשפחה ובין בני זוג.

* * *

נתחיל בנתונים הסטטיסטיים: בעיר ששטחה 50 אלף דונם ומדורגת ברמה סוציו-אקונומית 8 מתוך 10 מתגוררים כיום 93 אלף תושבים ב-23 אלף בתי אב. 65% מתושבי העיר הבוגרים הם בעלי השכלה אקדמאית. הגיל הממוצע של תושבי העיר עומד על 32 שנים, אחוז הזכאות לבגרות הוא 92.2%. בשנת 2017 נולדו כאלף תינוקות בעיר ובשנת 2016 הגיעו לעיר 250 עולים חדשים שהשתקעו בה.

אוכלוסיה – העיר צומחת בכל שנה בכשלושת אלפי תושבים, ובהתחשב בכך שבשנים הקרובות יתאכלסו כאן שכונות חדשות (נופים, מורשת, מע"ר) הצפי הוא לקפיצת מדרגה בצמיחת האוכלוסיה ושבתוך 3-4 שנים נגיע למאה אלף תושבים.

קבוצת הגיל הגדולה ביותר כיום בקרב תושבי העיר הם גילאי 5-9 שמונים 10,323 נפש, אחריהם קבוצת הגיל של 10-14 שמונים 10,141 נפש. אבל העיר גם מבוגרת ובני קבוצת הגיל של 65 פלוס מונים 5,894 נפש. מבין גילאי כח העבודה קבוצת הגיל 40-44 היא הגדולה ביותר והם מונים 8,284 נפש. בסך הכל אחוז הגילאים 0-18 במודיעין מהוים 39% מכלל תושבי העיר

עבודה – השכר הממוצע במודיעין, נכון לשנת 2016 עומד על 16,139 שקלים לנפש ברוטו לחודש. גידול של 8.26% לעומת שנת 2015 ויותר מערים דומות למודיעין כהוד השרון, כפר סבא, הרצליה, רעננה וגבעתיים. השכר הממוצע באותה תקופה בכלל המדינה עמד על 10,418 שקלים לחודש – גידול של 4.8% לעומת שנה קודמת, כלומר השכר הממוצע במודיעין קפץ פי שניים למול הנתונים הארציים בשנה האחרונה.

בהתפלגות המקצועות והעיסוקים של תושבי העיר 23.7% מכח העבודה במודיעין עובדים במקצועות אקדמאים, 19.9% במקצועות חופשיים ו-11.1% הם בתפקידי ניהול. רק 2.5% מכוח העבודה בעיר הם בלתי מקצועיים ועוד 5.6% עובדים בתעשייה ובענף הבנייה.

תחום השיפוט של העיר – מודיעין חולשת על שטח ענק: 50 אלף דונם בהשוואה לערים דומות כמו 19,200 דונם, הרצליה 21,500 דונם, כפר סבא 14.100 דונם, רמת השרון 16,800 דונם, רעננה 14,800 דונם, וגבעתיים 3,250 דונם.

מחיר הקרקע כאינדיקציה להצלחת העיר – אזור המלאכה בעינב מהווה את מרכז העסקים והמסחר הראשי של העיר (כרגע) וכמו בכל העולם מחיר הקרקע הוא המדד המרכזי להצלחה. מחיר ממוצע של דונם קרקע בעינב שעלה בקיץ שנת 2011 591 אלף שקלים, הגיע בנובמבר 2016 לשני מיליון שקלים (פי 3.5)!!

הקצאות שטחים פתוחים לנפש – היקף השטחים הפתוחים, פארקים, גינות ויערות ושטחים ציבוריים בנויים, מלמדים על איכול החיים ועל יכולת הבילוי והפנאי של תושבי העיר. במודיעין התקן שקבעה המדינה עומד על 22 מטרים רבועים כשטחים פתוחים לתושב, בהם מגרשי הספורט, הפארקים, הגינות והיערות אבל בפועל נכון להיום השטח הפתוח לכל תושב עומד על 342 מטרים רבועים (פי 15 מהתקן) וכשהעיר תגדל ותגיע ל- 140 אלף תושב, השטח הפתוח הממוצע לתושב יהיה 203 מטרים רבועים.

חינוך –ההוצאה גדולה יותר מול הערים המקבילות לה. במודיעין כל אזרח "תורם" בשנה 3,227 שקלים לחינוך, לעומת גבעתיים עם 1,857 שקלים לנפש ועד כפר סבא 3,167 שקלים לנפש עבור סעיף החינוך. זאת שעה שההכנסות מארנונה במודיעין הן הנמוכות ביותר לעומת שאר הערים התואמות שלה. סעיף החינוך מהתקציב במודיעין עומד על 52.9% מכלל התקציב העירוני, לעומת הערים התואמות, בהן האחוז נע בין גבעתיים 30.1% וכפר סבא 41.6%.

אחוז הזכאים לבגרות – במודיעין אחוז הזכאים לבגרות עמד בשנת הלימודים תשע"ו על 92.2% לעומת 90% בשנת תשע"ה, 84.6% בשנת תשע"ד, ו- 82.9% בשנת הלימודים תשע"ג. כלומר זינוק של 10% בזכאים לבגרות בתוך חמש השנים האחרונות.

הארנונה שלא למגורים – בתקציב 2018 יגיע אחוז הארנונה שלא למגורים מסך כלל הארנונה המשולמת בעיר לכדי 40%. הגידול הצפוי באיכלוס המע"ר, והשלמת איכלוס הפארק הטכנולוגי ומרכז המלאכה יביאו את אחוז הארנונה שלא למגורים בתוך כשנה שנתיים לסף של 50% מכלל הארנונה המשולמת בעיר, קצב מהיר בהרבה מהצפי המתוכנן.

כתבות נוספות

לעיר העתיד דרוש חזון סביבתי

גדעון בכר מעמותת "תושבים משפיעים במודיעין" מסביר מה צריך לעשות כדי להציל את הטבע המדהים העוטף את מודיעין מתוכניות פיתוח עתידיות: ממעבר עילי לבעלי חיים, דרך הקמת אגמון קבוע באזור שבין העיר למכבים, ועד להגנה על השטחים הפתוחים שבמערב

"עמית סוסנה היא השראה"

לאחר שהתראיינה לעיתון ניו יורק טיימס וסיפרה כיצד נפגעה מינית בידי מחבלי חמאס בשבי בעזה, הגיבו הבוקר משפחות החטופים

להשאיר את טומי

מאז פרוץ המלחמה מביא עימו לעבודה המאבטח בנתיב זבולון, תושב העוטף, את כלבו שחרד מהדי הפיצוצים בעזה. מאז הפך הכלב לאטרקציה, עד שהגיעה ההוראה שאוסרת על כניסתו למתחם. העירייה: "הנושא בבדיקה"

לעיר העתיד דרוש חזון סביבתי

גדעון בכר מעמותת "תושבים משפיעים במודיעין" מסביר מה צריך לעשות כדי להציל את הטבע המדהים העוטף את מודיעין מתוכניות פיתוח עתידיות: ממעבר עילי לבעלי חיים, דרך הקמת אגמון קבוע באזור שבין העיר למכבים, ועד להגנה על השטחים הפתוחים שבמערב

המשך קריאה »

להשאיר את טומי

מאז פרוץ המלחמה מביא עימו לעבודה המאבטח בנתיב זבולון, תושב העוטף, את כלבו שחרד מהדי הפיצוצים בעזה. מאז הפך הכלב לאטרקציה, עד שהגיעה ההוראה שאוסרת על כניסתו למתחם. העירייה: "הנושא בבדיקה"

המשך קריאה »