איך בוחרים מסלול בקופת גמל להשקעה

דסי ניר
2017-11-12 00:00:00
2017-11-12 00:00:00

קופת גמל להשקעה מציעה יתרונות משמעותיים ביחס לאפיקי השקעה מקבילים. חשוב לבחור את מסלול ההשקעות המתאים עבורכם להתאמת ההשקעה בקופה לצרכים שלכם. אך מהן האופציות? מיפינו עבורכם את מסלולי ההשקעות בכל קופות הגמל להשקעה

להבין שקופת גמל להשקעה היא אכן השקעה משתלמת זה רק השלב הראשון, שלאחריו יצטרך החוסך להחליט איזה מסלול השקעה הכי משקף אותו מבין מסלולי ההשקעה המגוונים. כדי לעזור לכם להבין מהו מסלול ההשקעה המתאים לכם ביותר, מיפינו את סוגי המסלולים הקיימים במרבית קופות הגמל להשקעה ואת סוגי החוסכים שמסלולים אלה מתאימים עבורם.

קופות הגמל להשקעה הושקו בסערה בסוף 2016 ובישרו על אלטרנטיבה חדשה לחוסכים. היתרונות של קופת גמל להשקעה ברורים וידועים: כספי החיסכון נזילים וניתנים למשיכה בכל עת וניתן גם לקבל הלוואה בתנאים אטרקטיביים בגינם; תשלום מס על הרווחים שנצברים בקופה נדחה עד למועד משיכת הכספים ומאפשר להגדיל את הרווחים הנצברים בקופה; ניתן להעביר את הכסף בין מסלולי השקעה ואפילו בין חברות מנהלות בלי ליצור אירוע מס המחייב תשלום מס רווחי הון; ניתן להפקיד לקופת גמל עד 70 אלף שקלים בשנה עבור כל בן משפחה; אם הכסף יושאר בקופת הגמל עד שהחוסך יהיה בן 60 הכספים יהיו פטורים מתשלום מס רווחי הון לחלוטין.

מסלול מניות

מסלול השקעה שמתמקד במניות או במניות ואגרות חוב בחו״ל נחשב למסלול ברמת הסיכון הגבוהה ביותר, ובהתאמה גם עם הסיכוי הגבוה ביותר לתשואה גבוהה. מסלולים אלה מתאפיינים בהשקעה במניות בשיעור של כ-40-60% מסך כספי החיסכון, לעיתים אף בשיעור גבוה יותר. אם אתם חובבי סיכונים שמסוגלים לספוג הפסדים בתיק אם יקרו בשעות משבר, ואם זה לא החיסכון היחיד שלכם, זהו המסלול בשבילכם. אם זו השקעה לטווח ארוך שלא תצטרכו למשוך תוך שנה-שנתיים שווה לשקול מסלול ברמת סיכון גבוהה, כיוון שכל המחקרים מוכיחים שלאורך שנים רבות התשואות מקזזות הפסדים שקורים בטווח הקצר.

מסלול אג״ח

בניגוד למניות שערכן עולה ויורד בהתאם לתנאי השוק והחברה, אגרות חוב מבטיחות ריבית ידועה מראש למשקיעים בהן ולכן מסלולי האג״ח נחשבים באופן מסורתי למסלולי השקעה ברמת סיכון נמוכה יותר מהמסלולים המנייתיים. אך חשוב לשים לב – רמת הסיכון של המסלול הספציפי נגזרת מסוג אגרות החוב שבהן מושקעים כספי החוסכים, כלומר מסלולים אלה עשויים להיות גם הם ברמת סיכון בינונית עד גבוהה. ככל שכספי החוסכים מושקעים באגרות חוב של חברות סולידיות יותר כך רמת הסיכון של המסלול פוחתת – אך גם פוטנציאל הרווח שהוא יציע. השקעה במניות לצד ההשקעה באג״ח, מעלה את רמת הסיכון של המסלול. אם אתם חוששים מהמסלולים המנייתיים ורוצים בכל זאת ליהנות מתשואה יותר משמעותית, גם במחיר של סיכון מסוים, אלה המסלולים עבורכם. גם מסלולים אלה מומלצים יותר עבור חוסכים לטווח הבינוני והארוך.

מסלולים עוקבי מדד

במסלולים אלה אין ניהול השקעות אקטיבי והם מחקים מדד מניות כלשהו ומשקיעים את כספי החוסכים בנכסים הכלולים במדד, בשיעור זהה לשיעורם במדד. רמת הסיכון במסלולים אלה נגזרת מרמת הסיכון של המדד אותו מחקה המסלול. אם אתם מאמינים במדד כלשהו, אפשר לשקול לשלב השקעה חלקית במסלולים אלה. אך חשוב לזכור שאמנם מדד מניות הוא השקעה מפוזרת יחסית להשקעה בחברה בודדת, אך הוא בדרך כלל יסבול מפיזור נמוך יותר מהמסלולים האחרים, שיכללו השקעה בכמה מדדים לצד השקעה בחברות ספציפיות.

מסלולים על פי ההלכה

מסלולים אלה מיועדים לחוסכים המעדיפים להשקיע את כספם בהתאם להלכה היהודית או המוסלמית. בשל מגבלות ההלכה, מסלולים אלה מושקעים בדרך כלל בשיעור גבוה יחסית באפיקים סולידיים כמו אג״ח ממשלתיות או קרנות כספיות ושווי ערך למזומן. אך בחלקן שיעור לא מבוטל שמושקע גם באגרות חוב ובמניות של חברות שעומדות בכללי ההלכה. התשואות במסלולים אלה נמוכות יחסית ומתאימות בעיקר לחוסכים שחשוב להם להקפיד על כללי ההלכה.

מסלול סולידי

תוכלו לזהות מסלולים אלה אם בשמם יופיע הביטוי מסלול שקלי, מסלול לטווח קצר, מסלול אג״ח ממשלתיות או מסלול כספי. מסלולים אלה מוגדרים ברמת סיכון נמוכה ולרוב התשואה תהיה נמוכה גם היא בהתאם. מסלולים אלה מתאימים יותר להשקעה לטווח הקצר, או כחניית ביניים בזמנים בהם השוק אינו יציב.

מסלול כללי

בניגוד למסלולים הקודמים שסקרנו, המסלול הכללי בכל קופת גמל הוא מסלול שאינו מחויב למדיניות השקעה מצומצמת ומאפשר למנהלי ההשקעות גמישות מרבית בניסיון להתאים את ההשקעות בכספי החוסכים לתנאי השוק המשתנים במהירות. בדרך כלל המסלול הכללי מוגדר ברמת סיכון בינונית ומשלב השקעה באגרות חוב ובמניות בשיעורים משתנים. אם אתם לא מוצאים את עצמכם באף אחד מהמסלולים הקודמים, תוכלו תמיד להתחיל במסלול הכללי ולבדוק אחת לתקופה שהוא עדיין מתאים להעדפות ולצרכים שלכם.

לנוכח היתרונות הרבים שמציעה קופת הגמל להשקעה לא פלא שהחוסכים הסתערו על קופת הגמל להשקעה והזרימו אליה תוך פחות משנה קרוב לשני מיליארד שקלים. לפני שתבחרו את מסלול ההשקעה המתאים לכם, חשבו למשך כמה זמן תרצו לחסוך את הכסף בקופה ועד כמה סכום זה משמעותי ביחס לשאר החסכונות שלכם. יהיה המסלול שתבחרו אשר יהיה, תמיד תוכלו להתחרט ולשנות את דעתכם. כפי שהזכרנו, אחד היתרונות של קופת גמל להשקעה הוא שהעברת הכסף בין מסלולי השקעה אינה כרוכה בעלות כלשהי ואינה מהווה אירוע מס.

כתבות נוספות

לעיר העתיד דרוש חזון סביבתי

גדעון בכר מעמותת "תושבים משפיעים במודיעין" מסביר מה צריך לעשות כדי להציל את הטבע המדהים העוטף את מודיעין מתוכניות פיתוח עתידיות: ממעבר עילי לבעלי חיים, דרך הקמת אגמון קבוע באזור שבין העיר למכבים, ועד להגנה על השטחים הפתוחים שבמערב

"עמית סוסנה היא השראה"

לאחר שהתראיינה לעיתון ניו יורק טיימס וסיפרה כיצד נפגעה מינית בידי מחבלי חמאס בשבי בעזה, הגיבו הבוקר משפחות החטופים

להשאיר את טומי

מאז פרוץ המלחמה מביא עימו לעבודה המאבטח בנתיב זבולון, תושב העוטף, את כלבו שחרד מהדי הפיצוצים בעזה. מאז הפך הכלב לאטרקציה, עד שהגיעה ההוראה שאוסרת על כניסתו למתחם. העירייה: "הנושא בבדיקה"

לעיר העתיד דרוש חזון סביבתי

גדעון בכר מעמותת "תושבים משפיעים במודיעין" מסביר מה צריך לעשות כדי להציל את הטבע המדהים העוטף את מודיעין מתוכניות פיתוח עתידיות: ממעבר עילי לבעלי חיים, דרך הקמת אגמון קבוע באזור שבין העיר למכבים, ועד להגנה על השטחים הפתוחים שבמערב

המשך קריאה »

להשאיר את טומי

מאז פרוץ המלחמה מביא עימו לעבודה המאבטח בנתיב זבולון, תושב העוטף, את כלבו שחרד מהדי הפיצוצים בעזה. מאז הפך הכלב לאטרקציה, עד שהגיעה ההוראה שאוסרת על כניסתו למתחם. העירייה: "הנושא בבדיקה"

המשך קריאה »