אנשים טובים וגם ההצגה

ענת גבריאלי
2017-12-07 00:00:00
2017-12-07 00:00:00

פערים חברתיים, בחירות, גורל ומה שביניהם. אנשים טובים היא הצגה רלוונטית, עם משחק מעולה של אסי לוי שמרגשת ברמות. לכו על זה

 (צילום: יואב איתיאל)

אתחיל מהסוף. בתום ההצגה אסי לוי עלתה לבמה לקול תשואות הקהל כשדמעות חונקות את גרונה. ולא בכדי. לוי בתפקיד הראשי של אם חד הורית המתגוררת בשכונת מצוקה ונלחמת על הישרדותה, נכנסת בכל רמח איבריה לדמות קשת יום שהופכת את הקרביים ומעוררת שאלות רבות על הבחירות שלנו בחיים, והיכולת לשנות את גורלנו.

המחזה בבימוי של איציק ויינגרטן, נכתב על ידי דיוויד לינדזי-אבייר ועלה ב-2011 בברודוויי (פרנסיס מקדורמנד שגילמה את הדמות הראשית זכתה על משחקה בפרס הטוני). בעלילת המחזה מרגרט וולש  (אסי לוי) בת חמישים,  אם חד הורית לילדה הסובלת מפיגור, פוטרה מעבודתה על ידי המנהל שלה הצעיר שלה סטיבי (אוריה יבלונובסקי), למרות תחנוניה הרבים. בשכונת המצוקה בה היא מתגוררת קשה למצוא פרנסה, ובלי עבודה היא עלולה להיזרק מדירתה השכורה. בעלת הבית דוטי (רבקה בכר) חוששת שלא תקבל את כספה, ולעזרתה נחלצת חברתה הטובה ג'ין (מורן ארביב גנס). זו מציעה לה לנסות למצוא עבודה בקליניקה של מייקל דילון (דניאל ברטוב), בחור שגדל איתם בשכונה, הצליח לצאת ממנה והפך לרופא מצליח. השניים גם ניהלו רומן נעורים, אולם מייקל כבר במקום אחר. המפגש ביניהם פותח פצעים, ורק מקצין את הפער החברתי והכלכלי ביניהם. מייקל שהיה חלק משכונה שבה היתה גם אלימות וגזענות, נשוי דווקא לקייט אשה כהת עור (טהוניה רובל) שבאה ממשפחה אמידה. היא זו גם שמנסה לעזור למרגרט ומוכנה להכניס אותה לביתה, בזמן שמייקל נרתע. ואם תחפשו את האנשים הטובים במחזה תגלו שהם לא שחור או לבן. ממש כמו בחיים.

ההצגה הארוכה יחסית (שעה וארבעים ללא הפסקה) מצליחה לרתק ולהחזיק היטב בזכות דיאלוגים טובים שמשאירים המון מקום למחשבה,  ומשחק מעולה ויוצא דופן של אסי לוי.  היא יוצאת דמות מלאת עוצמה וכוח שמעוררת השראה והזדהות, והלב הולך לגמרי אחריה אפילו ברגע של ספקות בנוגע ליושרה. הבעות הפנים, מחוות הגוף והטקסטים מתפרצים ממנה בעוצמה מרשימה שנוגעת ומרגשת. סביבה צוות שחקנים נהדרים: החל בדניאל ברטוב המשכנע, מורן ארביב גנס המביאה את ה"שכונה" בצורה משעשעת ונוגעת, אוריה יבלונוסקי (כסטיבי הקשוח והרגיש), רבקה בכר בעלת הבית התכלסית והעניינית, וטהוניה רובל שיש לה נוכחות בימתית, ושבתור אחת שזו טבילת האש הראשונה בתיאטרון מתחילה ברגל ימין (ולעמוד ליד אסי לוי בהצגה הזאת – לא פשוט בכלל).  

התפאורה הטובה נעה בין הבית העני, הבית העשיר ואולם הבינגו – הצ'אנס הגורלי להתעשרות ליציאה ממעגל העוני. הסצנות שמספקות לתושבי השכונה רגעים של חלום, תקווה וגם ייאוש המתרחשות באולם הבינגו, הן בין הרגעים החזקים והיפים בהצגה.

שורה תחתונה: אנשים טובים היא הצגה טובה ואפילו מצוינת, שמשאירה המון מקום למחשבה על נושאים של פערים חברתיים, חברות, בחירות, גורל ומה שביניהם. במציאות של ימינו גם קשה שלא לראות את הרלוונטיות שלה, רגע אחרי שיוצאים מתל אביב השופעת לכיוון שכונותיה הדרומיות.  ושאפו לאסי לוי המדהימה!

מאת: דיווויד לינדזי-אבייר, בימוי איציק ויינגרטן, שחקנים: אסי לוי, מורן ארביב גנס, רבקה בכר, דניאל ברטוב, אוריה יבלונובסקי, טהוניה רובל. הפקה תיאטרון חיפה.

כתבות נוספות

"ריאל לעולם לא מתה"

הופעה היסטורית של שוערה השלישי של ריאל מדריד הקנה לה את הכרטיס לחצי גמר ליגת האלופות

"נועה איתנו כל הזמן"

עדי ואבי מרציאנו, הוריה של נועה התצפיתנית שנחטפה ונרצחה, שוברים שתיקה ממושכת ומספרים על רכבת ההרים הרגשית שחוו מאז ה-7 באוקטובר, על השיחות עם נועה בבוקר השבת השחורה והאכזבה מצה"ל וההנהגה, וכיצד הזהירה אותם מהמצב בגבול הרצועה: "היא אמרה 'אחרי סוכות, תתכוננו'"

"נועה איתנו כל הזמן"

עדי ואבי מרציאנו, הוריה של נועה התצפיתנית שנחטפה ונרצחה, שוברים שתיקה ממושכת ומספרים על רכבת ההרים הרגשית שחוו מאז ה-7 באוקטובר, על השיחות עם נועה בבוקר השבת השחורה והאכזבה מצה"ל וההנהגה, וכיצד הזהירה אותם מהמצב בגבול הרצועה: "היא אמרה 'אחרי סוכות, תתכוננו'"

המשך קריאה »