אלי קדם
השדרה המרכזית לובשת צורה

השדרה המרכזית לובשת צורה

המתחם המרכזי של העיר מתחיל להידמות להדמיות התכנון, עם הקמת המבנים שיישמשו כבתי קפה ו"קיוסקים" בציר התנועה הראשי

השדרה המרכזית בעיר עולה שלב נוסף. במסגרת הפיתוח של המע"ר, הנבנה על ידי החברה הכלכלית, מוקמים בימים אלה, לאורך השדרה חמישה מבנים המיועדים להיות בתי קפה ומסעדות, בין אם לממכר אוכל מוכן או לממכר מזון מהיר.

בתי הקפה והמסעדות ימוקמו לאורך השדרה המרכזית. בחלקה הצפוני של השדרה, (הצד הקרוב לרחוב תלתן), מתוכננת מסעדה או בית קפה. בחלק המרכזי של השדרה, ימוקם בית קפה או מסעדה ושני מבנים קטנים יותר לממכר אוכל מוכן או מהיר. בחלק הדרומי, (הקרוב יותר לקניון) ימוקם מבנה אוכל מוכן או מהיר, לידו גם ייבנו שירותים ציבוריים שיהיו כמובן עם תקן נגישות לאנשים עם מגבלות פיזית. גודלם של בתי הקפה והמסעדות ישתרע על כמה עשרות מטרים רבועים שיכללו: מחסן, מטבח, שירותים, אזור ישיבה ושטח פתוח לאזור ישיבה חיצוני בו תהיה אפשרות לסגירת מתחם בעונת החורף.

כחלק מההיערכות לקראת השלמת העבודות להקמת בתי הקפה והמסעדות ערך השבוע ראש העיריה חיים ביבס סיור במע"ר והתרשם מקרוב מהתקדמות העבודות. בסיור הוצגו המבנים שבנייתם הושלמה ובימים אלה נערכת העירייה, באמצעות מינהלת אופק לקראת יציאה למכרז לתפעול המבנים. ביבס ציין כי "כבר היום ניתן לראות את מימושו של החזון העירוני המבקש ליצור מוקד מרכזי תוסס ומלא חיים, כמו ערים גדולות ואיכותיות בארץ ובעולם. מבני בתי הקפה והמסעדות יהיו חלק נכבד מליבו הפועם של מקום זה, שישמש את כלל התושבים וגם המבקרים בעיר ואנו נמשיך בתקופה הקרובה להשקיע את מלוא המרץ בהקמת מקומות הבילוי והאוכל".

בתהליך התכנון נערכה חשיבה מעמיקה על נושא ההצללה בעונת הקיץ החמה ובין השאר, הוחלט כי בתי הקפה והמסעדות יוקפו בעצים גבוהים ומצילים. כזכור, עצים אלו כבר נקנו לפני כמה שנים על ידי העירייה וגדלים בימים אלה במשתלה על מנת שיוכלו להעניק צל מספק עבור המבלים במע"ר.

השדרה המרכזית החדשה, שתשלב מסחר ומגורים, תתחיל באזור כיכר העירייה ותגיע עד לרחוב פיקוס. רוחב השדרה יהיה 46 מטרים בין הבניינים, כאשר הרחבה תכלול מדרכות רחבות, מרחב מסחרי, חנייה לאורך השדרה, כביש נסיעה ושדרה מרכזית ברוחב של 19 מטרים, הכוללת גינון, שבילים, ספסלים, מזרקות מים שונות, מתקני משחק, קיוסקים ושביל אופניים.

לאורך השדרה ייבנו כ-470 יחידות דיור בבניינים בני חמש קומות. הקומה הראשונה תהיה קומה מסחרית הכוללת חנויות, מסעדות, פאבים ובתי קפה, בדומה למרכזי ערים גדולות. מעליהן ייבנו ארבע קומות מגורים על פי תמהיל: 60% מיחידות דיור יהיו בנות 3-2 חדרים והיתר 5-4 חדרים. ניתן דגש על בניית כמות גדולה של דירות קטנות. בקצה התחתון של השדרה תבנה רחבת המע"ר, כיכר המשלבת שטחים פתוחים או מבנה מסחרי מקורה, שיהיה מיועד להקמת שוק עירוני, ובנייני מגורים ומבנה עירוני. לאורך צדה השני של השדרה ייבנו מבנים של שתי קומות המיועדות למסחר ומשרדים, ומעליהן שלוש קומות נוספות למגורים, הפונות להמשך רחוב דם המכבים ורחוב ערער. במרכז הרחבה יהיה שטח ציבורי פתוח עבור הולכי רגל ויתאפשר בו פיתוח סביבתי וחיבור בין השדרה המרכזית לבין קניון עזריאלי.

תכנית השדרה המרכזית ורחבת המע"ר יצרו רצף אורבני עירוני עבור הולכי רגל, כולל מעברים תת קרקעיים, מדרכות, שבילי אופניים ופיתוח סביבי המחברים בין כל האלמנטים של מרכז העיר: כיכר התחבורה, תחנת האוטובוסים המרכזית, גשר נופי וכניסה לפארק ענבה, תחנת הרכבת "מודיעין מרכז", קניון עזריאלי, רחבת המע"ר, השדרה המרכזית, מבני ציבור ובניין העירייה העתידי.

יאיר דנון