אלי קדם
מה ההבדל בין שיווק באינטרנט ללקוח קטן לעומת עסק גדול?

מה ההבדל בין שיווק באינטרנט ללקוח קטן לעומת עסק גדול?

האינטרנט אמור לשמש לכאורה כפלטפורמה שבה עסקים קטנים, בינוניים וגדולים יכולים ליהנות מאותם יתרונות – אך ברור שזה לא המצב בפועל. איפה אפשר לראות את ההבדלים ומה עושים כדי להתגבר עליהם? הנה כמה טיפים חשובים

כניסת האינטרנט לחיינו לפני כמה שנים הביאה איתה בשורה גדולה עבור בעלי עסקים. בניגוד לאמצעי תקשורת מסורתיים כמו טלוויזיה, עיתון ורדיו שהיו זמינים רק עבור שיווק של עסקים גדולים וארגונים בינלאומיים, האינטרנט התיימר לשנות לחלוטין את מערכת היחסים בין המפרסם והלקוח ולהציע גם לעסקים קטנים נתח מהעוגה.

בפועל זה כמובן לא קרה. הגישה לפרסום ושיווק באינטרנט לא זהה בין לקוחות קטנים ועסקים גדולים, חברות גלובאליות משתלטות על הזירה המקוונת והמון עסקים לא מצליחים לעמוד בקצב. מצד שני, מעניין לבדוק מה בכל זאת אפשר לעשות בשביל להתגבר על הפער.

ליבת הפער: תקציבים גדולים ומעקב אחר ביצועים

קודם כל, חשוב להבין שלעסק גדול יש תקציב הרבה יותר גבוה עבור שיווק באינטרנט מאשר עסק קטן. המשמעות היא שהעסק הגדול יכול להרשות לעצמו לפזר את משאבי השיווק על פני פלטפורמות דיגיטליות שונות: קידום אורגני וממומן במנועי חיפוש, רכישת מודעות ברשתות חברתיות, קמפיין באנרים באתרים ופורומים ועוד. מנגד, העסק הקטן צריך לבחור אמצעי שיווק אחד או מקסימום שניים ולקוות לטוב.

בנוסף, לעסק גדול שרוצה לשווק את עצמו באינטרנט יש מערך שלם של ניטור מידע ומעקב אחר ביצועים. נציגי העסק הגדול יכולים לבצע התאמות בזמן אמת, לבדוק איפה נמצא קהל היעד בשביל לפלח עבורו את המסר השיווקי ולבחון ביצועים לפני השקעה נוספת. לבעל העסק הקטן אין את הפריבילגיה הזו והוא מקבל החלטות בצורה הרבה פחות מושכלת ומבוססת. 

מה כדאי ללקוח הקטן לעשות?

עסק קטן שרוצה לשווק את עצמו באינטרנט יכול להשתמש במספר כלים. ראשית, לבעלי עסקים קטנים יש פריבילגיה בהיכרות שלהם עם קהל היעד והלקוחות. קל יותר לשמור על מערכת יחסים אישית מול לקוחות של עסק קטן לעומת ארגון גדול, לכן כדאי לנצל את זה בשביל לשווק את השירות או המוצר באינטרנט. את זה עושים באמצעות הודעות אישיות, ניוזלטר חודשי והטבות שעונות על צרכים ספציפיים.

שנית, הלקוח הקטן לא חייב להתחרות עם העסק הגדול באותם מקומות. אפשר למצוא נישות שבהן אין נוכחות לארגונים גדולים ולבצע מהלכים שיווקיים יעילים. בעלי עסקים קטנים יכולים לגייס לרשותם אנשי מקצוע, לתת להם תקציב מוגדר ולהציב בפניהם יעדים.

במקביל, עליהם להכיר בעצמם את הנושא של שיווק באינטרנט ולבדוק האם הוא באמת עוזר להם. יכול להיות שהם יגלו שעדיף להם להמשיך להשקיע בפרסום מסורתי ורק מדי פעם להתחיל קמפיין אינטרנט לגיוס לקוחות חדשים, שימור לקוחות קיימים וקידום מכירות.

יאיר דנון