אמה טרקסין
שיווק - הוצאה כלכלית משתלמת?

שיווק - הוצאה כלכלית משתלמת?

פעילות שמקדמת את המכירות חיונית להצלחת העסק. עם זאת, מדובר בהוצאה לא מבוטלת וצריך לדעת איך לעשות אותה. הנה כל הפרטים

קידום מכירות של מוצר, סחורה, שירות או רעיון הוא תנאי להצלחה כלכלית של עצמאיים ועסקים. בלי שיווק קשה לשמר לקוחות קיימים ולהגיע לקוחות חדשים ואין שום סיכוי להגדיל את תחומי הפעילות והרווחים של העסק. יתרה על כך, השיווק מאפשר להבליט עסק מסוים על פני המתחרים ולקדם מכירות של מוצרים ספציפיים.

התפקיד של שיווק הוא לנהל את הביקוש והמטרה היא להעלות אותו בדרכים שונות. השילוב בין ניהול הביקוש לבין עלייה במכירות מייחד את השיווק מאמצעים אחרים לקידום מכירות, והוא גם זה שמדגיש את חשיבותו עבור העסק המודרני. מצד שני, אי אפשר להתעלם מהעובדה ששיווק דורש השקעה כספית לא מבוטלת. מכאן שהוא אולי לא מתאים לכל אחד והשאלה האם מדובר בהוצאה כלכלית משתלמת אינה חד משמעית.

מתי משתלם להשקיע בשיווק?

יש צמתים מרכזיים בחייו של העסק שבהם הוא חייב להשקיע בשיווק, על אף ההוצאה הכלכלית הנלווית. זה קורה קודם כל עם עסק חדש שמעוניין לפרוץ לתוך סקטור או תחום ולמשוך את תשומת הלב של קהל היעד הפוטנציאלי. בעזרת שיווק בשלבים הראשונים של הפעלת העסק ניתן לא רק להגדיל את המכירות, אלא גם לבחון את הפעילות השוטפת ולבצע התאמות ושינויים באופן יחסית אפקטיבי ומהיר.

מעבר לכך, משתלם להשקיע בשיווק אם משיקים מוצר חדש ומעוניינים להשתמש בו על מנת ליצור בידול מול המתחרים. נקודת ההנחה היא שאין דרך טובה יותר להפנות את הקשב של הלקוחות הקיימים או החדשים למוצר ללא שיווק, מה גם שיש אמצעים שונים להשיג את אותה מטרה.

ניתן כיום לשלב בין אמצעי שיווק ולחסוך בהוצאות. כל מי שמשתמש בשירותי ייעוץ שיווקי  לומד על ההבדל בין שימוש באמצעי תקשורת מסורתיים וחדשים, שיווק מפה לפה לעומת יחסי ציבור, שימוש בהנחות ומבצעים לעומת פרסום וכן הלאה. זו כאמור סוגיה מורכבת שדורשת מעורבות של אנשי מקצוע, אך קשה להתעלם מהיעילות שלה בטווח הקצר והארוך.

כמה זמן יעבור עד שרואים תוצאות?

הטעות הנפוצה של עצמאים ובעלי עסקים היא לוותר על שיווק בגלל היעדר תוצאות. אין מתכון בטוח להצלחת השיווק ולא קיימת נוסחת קסם, אך אפשר לצמצם סיכונים באמצעות תיאום ציפיות. כך למשל אפשר לקצר את פרק הזמן שיעבור עד שרואים תוצאות אם משתמשים במהלכי שיווק מאסיביים, אך להתאזר בסבלנות אם מצמצמים את ההשקעה הכספית ומעדיפים שיווק גרילה סולידי ואיטי יותר.

בסופו של דבר, שיווק הוא חלק אינטגרלי מעולם העסקים. זו הוצאה משתלמת כל עוד עושים אותה בצורה נכונה והיא דורשת מעורבות של אנשי מקצוע לבחירה, השוואה ואיתור מהלכי שיווק יעילים.

יאיר דנון