(new דיור מוגן 1.4.18
רחוק מהעין – קרוב ללב

רחוק מהעין – קרוב ללב

ממשרד קטן בפארק הטכנולוגי חולש מנחם פריצקר על אלפיים עובדים בחמישים מדינות בארה"ב, שלפי פקודתו קופצים לתקן כל מה שיכול להתקלקל בבית אמריקני ממוצע • האיש שהמציא את חברת HOME FIXERS  מספר על הבדלי המנטליות בין העמים • ומסביר מדוע אין לו חשק לפתוח חברה מהסוג הזה בישראל

בזמן שהכתבה הזו תתפרסם מנחם פריצקר כבר יהיה בארצות הברית, בנסיעת עבודה שגרתית למדי. אבל פריצקר, שנסע השבוע לכנס מקצועי בנושא שיפוצים בפלורידה (התחום שבו הוא עוסק), לא ממש צריך לעלות על מטוס ולטוס 11 שעות מעבר לאוקיינוס. זאת משום שבחיי היום-יום שלו הוא בכלל אל עובד לפי שעון ישראל. כל עבודתו מתבצעת מול קהל לקוחות אמריקני וגם העובדים שלו נמצאים בארצות הברית.

אז כדי להבין איך, למרות שאנחנו עמוק בעולם האינטרנט, איך הבוס יושב במודיעין, ומשם באמצעות מחשב הוא מזיז עשרות עובדים ברחבי ארצות הברית לטובת העסק הפרטי שלו, ביקשתי לראיין את פריצקר ממטה החברה שלו במודיעין.

"מטה החברה" זה תיאור קצת מוגזם, שכן פריצקר יושב ליד שולחן עם מסך מחשב בחלל משותף שנמצא במתחם הטכנולוגי החדש של מודיעין  SHELL TECK בפארק הטכנולוגי ומשם הוא חולש על האימפריה הקטנה שהקים בארה"ב. מרחב העבודה של המנכ"ל ובעל החברה משתרע בערך על שני מטרים רבועים, אבל זה לא מפריע לו להחזיק בארסנל העובדים שלו כאלפיים בעלי מקצוע מכל הסוגים שעובדים עבורו ועוסקים בתיקונים ובשיפוצים בבתיהם של עשרות אלפי תושבים בחמישים מדינות ארצות הברית, שצינור מים מתפוצץ להם. או שהם זקוקים לגנן מקצועי או למתקן תריסים.

פריצקר, 36, נשוי ואב לשלושה, גדל כיהודי דתי במיאמי ומשפחתו עוד חיה שם. בגיל 17 החליט "לעשות עלייה" והגיע לבד לישראל. הוא למד בישיבת כרם יבנה ואחר כך התגייס לצה"ל כלוחם בחטיבת הנח"ל. אחרי מספר שנים בירושלים דילג עם משפחתו (לפני חמש שנים) למודיעין ובשנת 2011 פתח את חברת HOME FIXERS. "אמרתי לאשתי שתוך שלושה חודשים נהיה רווחיים, אבל זה לקח לי שנתיים להתחיל להרוויח", הוא צוחק.

איך העסק הזה עובד?

"זה לא מסובך בכלל ואין פה שום המצאה גאונית, אלא יישום של צורך מול פיתרון. דבר פשוט שהרבה בעלי עסקים נופלים על זה, מרוב שזה פשוט".

ובכל זאת - מה הרעיון מאחורי הפשטות הזאת?

"מטה החברה יושב כאן במודיעין. יש לי עוד שניים-שלושה עובדים בישראל ועוד עובד שהוא אבא שלי, שיושב במיאמי פלורידה והוא איש הכספים של החברה. בגדול אני מאתר בכל מיני דרכים, אגב לא מסובכות בכלל, את האנשים שזקוקים לתיקון או שיפוץ בית, ומפנה אליהם בעל מקצוע בתחום שהם צריכים. אותו בעל מקצוע משלם לנו עמלה מסויימת וככה אנחנו מרוויחים".

בעל המקצוע הוא עובד שלך, שאתה דואג לו לפרנסה?

"כן".

באיזה תחומים החברה עובדת?

"כמעט בכל התחומים הקשורים לתחזוקת הבית. אם זה אינסטלציה, חשמל, גגות, בריכות שחיה פרטיות, גננות, תחזוקת גדרות, חלונות, עבודות גבס, צבע, איטום, הדברה, מערכות מיזוג אוויר".

במה אתה מתמחה?

"אני? אה, אני לא ממש יודע לעבוד בתחומים האלה. אשתי אומרת שאם אני צריך לתקוע מסמר בקיר או להבריג משהו, לא יצליח לי והמסמר יהיה עקום או יפול".

קצת מוזר שאתה לא יודע לדפוק מסמר אבל בעלים של חברת שיפוצים גדולה.

"הרקע שלי הוא במכירות. באתי מתחום השיווק והניהול. זיהיתי נישה שהתאימה להקמה של חברה כזאת".

מה זיהית בדיוק?

"אחת הבעיות המרכזיות של אנשי מקצוע בתחומים שציינתי, ולא רק, היא העובדה שהם טובים בעבודה אבל לא טובים בשיווק של עצמם כבעלי מקצוע. הם לא יודעים למכור את היתרונות שהם מעניקים ללקוח. יכול להיות האינסטלטור הכי טוב והכי מקצועי, מעטים מאד מהם יידעו להעביר את התחושה הזאת ללקוחות שלהם וכאן אנחנו נכנסים לתמונה".

כלומר אתה עושה להם את השיווק?

"לא רק. אני עושה להם את הכל: מאתר את הלקוח הפוטנציאלי שיש לו תקלה בבית, יוצר עימו קשר, מוכר לו את השירותים של החברה ומפנה אליו איש מקצוע בתוך זמן קצר שמגיע אליו, פותר את הבעיה או התקלה וזהו. בעלי המקצוע שעובדים איתי יודעים שתהיה להם עבודה רציפה כל יום ושהם לא יצטרכו לשבור את הראש מי יהיה הלקוח הבא שלהם".

אתה כאן בישראל והם בארצות הברית. איך עושים את זה?

"אני אמריקני ודובר אנגלית כשפת אם. אני חי את המנטליות של האמריקנים, והיום בעזרת האינטרנט, והמחשב בכלל, אין בעייה. אני מדבר במיילים עם לקוח כאילו אני קילומטר מהבית שלו בפלורידה או ניו ג'רזי. זה לא משנה לאיש שאני יושב במודיעין במרחק אלפי קילומטרים מארצות הברית. אני שולח מייל לאיש המקצוע שלי שיתקשר ללקוח, ותוך כמה דקות שיחת הטלפון מתבצעת והלקוח מקבל את האינסטלטור שהוא צריך במיידי".

איך אתה מאתר את הלקוחות?

"היום, באמצעות גוגל ופייסבוק, זה ממש לא בעייה. אני מיד רואה מי זקוק לאיש מקצוע, כי אנשים שואלים בקבוצות הפייסבוק 'מי מכיר מי יודע?' על אנשי מקצוע בכל תחום ומבקשים המלצות. אני מגיב במהירות וזה הייתרון שלי".

אתה באמת פועל בחמישים מדינות?

"כן. בכל מדינה בארצות הברית יש לי אנשי מקצוע. בסך הכל אני מחזיק היום ברשימת העובדים שלי כאלפיים אנשי מקצוע. השבוע אני טס לארצות הברית לכנס שיפוצים בפלורידה והמטרה שלי היא לצאת משם עם עוד עשרים אנשי מקצוע שיצטרפו לרשימת העובדים שלי".

אתה במודיעין. איך אתה יודע שאיש מקצוע שגייסת הוא לא חאפר או סתם שרלטן ולא מבין כלום בתחום שבו הוא עוסק?

"בארצות הברית, להבדיל מישראל, בכל אחד מהתחומים שאנחנו עוסקים אנשי המקצוע חייבים להחזיק ברישיון עבודה מקצועי. פה בישראל כל אחד יכול להחליט להיות גנן ולעסוק בגינון, בארצות הברית לא. שם כל אינסטלטור או נגר חייב להחזיק בתעודה מקצועית, וזו האסמכתא שלו ושלי. אז יותר קל לי לעשות את הבדיקות. נכון שלפעמים נכנס גם מישהו לא מקצועי. עם התלונה הראשונה נגדו אני מיד מנפה אותו מהרשימה והוא נכנס לרשימה השחורה שאיתה אני לא עובד. ככה זו באמריקה, לטוב ולרע".

אמרת שיש לך כאן עוד שני עובדים, מה הם עושים?

"אחת היא מתכנתת מחשבים שביחד איתה אני עובד על דרכים חדשות לפתוח שווקים לחברה, שיטות איך לזהות תושבים שיש להם בעיות תחזוקה בבתים, איך להגיע מהר לאותם צרכנים? זה הרבה עבודת מיחשוב, ותיכנות שנקבל גם פידבקים ונוכל לראות איך העסק עובד און ליין. השני עובד מהבית באיתור מודעות גוגל וקבוצות פייסבוק. בארצות הברית, כאמור, אבא שלי עושה את עבודת הכספים מול הרשויות שם".

אם זה כל כך טוב, איך זה שאין חברות נוספות כאלה?

"ראשית צריך להיות אמריקאי כדי להבין איך זה עובד בארצות הברית. צריך שלא יהיה מחסום של שפה ומנטליות, צריך להכיר את השוק שם וחוץ מזה צריך גם להיות איש שיווק טוב ולהבין איך מערכת המיחשוב עובדת. אני לא יודע אם אני היחיד בתחום, אבל אני יודע שהחברה שלי עברה את מגבלת הפרשי השעות בין ארצות הברית וישראל, ועברה את מגבלת הגבול הפיזי והמרחק. אנחנו חברה אמריקנית לכל דבר, רק שהמטה והבוס יושבים במודיעין".

איך באמת אתה מתגבר על הפרשי השעות?

"אני עובד לפי שעון ארצות הברית. זה פשוט מאד. אני מתחיל לעבוד בשעות אחר הצהריים עד לשעות הערב המאוחרות, שזה מתאים ליום העבודה האמריקני במושגים של השעון שלהם. אז יש לי את הבוקר חופשי יותר ואני לא צריך למהר לפקקים בדרך לעבודה. אני גר במגדלי דמרי ולוקח לי חמש דקות להגיע לפארק הטכנולוגי. אני יכול לעבוד גם מהמחשב בבית, הכל נגיש מאד עבורי".

באילו בעיות אתה נתקל בעבודה?

"יש שתי בעיות מרכזיות: האחת – לגייס מספיק לקוחות כדך שנוכל לספק מספיק עבודה לעובדים שלנו כדי להרוויח מספיק כסף. זה מאבק יום-יומי בתחום השיווק שלנו. בסופו של דבר אני צריך לשכנע מישהו שיש לו, נניח, פיצוץ בצינור מים במטבח, שאינסטלטור יגיע אליו בתוך עשר דקות. ואני בכלל יושב במודיעין. הבעייה השנייה שקשורה לראשונה היא שצריך לגייס מספיק אנשי מקצוע בכל תחום, שיהיו לי כאלה בכל חמישים מדינות ארצות הברית. אם אני מוצא מישהו באינטרנט שהתפוצץ לו צינור במדינה נידחת בקצה ארצות הברית, אני לא אוותר עליו כי אין לי שם אינסטלטור. אני אמצא ואגייס אינסטלטור בכל פינה נידחת".

כדאי להעתיק את המודל הזה גם לישראל?

"ראשית כי אני חברה אמריקנית ודובר אנגלית ומנטליות אמריקנית ויש לי הרבה עבודה שם, אז למה להתפרס גם לעבודה בישראל?"

ושנית?

"בסופו של דבר, אני לא בנוי למנטליות שלנו כאן בשיווק".

כלומר מה? כאן אלה לא אנשי מקצוע?

"לא לזה התכוונתי. מה שאני אומר הוא שכאן מתווכחים איתך הרבה על כל דבר קטן, ואנשי מקצוע מנסים לתחמן אותך".

ואיך הישראלים בארצות הברית בקטע הזה?

"בעלי המקצוע הישראלים, ויש לי כאלה אם כי לא הרבה, מתווכחים כפול מאשר אנשי מקצוע אמריקנים. זה בדוק. ראיתי את זה. לפעמים הם מתווכחים איתך על שטויות וממש לא אוהבים לשלם את העמלה על העבודה שסידרתי להם. אז למה אני צריך את זה גם כאן בישראל? אני אמריקני והרבה יותר נוח לי לעבוד עם אמריקנים".

יאיר דנון