(newנגריית עין ראפה 2/12/18
"אני מחכה שהרמבלאס ייפתח כבר"

"אני מחכה שהרמבלאס ייפתח כבר"

צביקה רוזנטל, המנכ"ל החדש של קניון עזריאלי במודיעין, מסביר בראיון ראשון למה שדרה מלאת חנויות שמסתיימת בקניון זה דבר טוב לעסקים • מדוע אינו מפחד מהתגברות הקניות באינטרנט • מה תעשה הקבוצה עם המגרש הצמוד לקניון שנרכש לא מזמן • ולא פחות חשוב – מיהם השמות החדשים שבקרוב נראה אצלו

צביקה רוזנטל (41) תושב כפר האורנים הוא אדם אופטימי מטבעו. אחרת קשה להבין איך הוא נשאר אופטימי גם כשעלי בבא ועלי אקספרס וכמובן אמאזון נוגסים בכל העולם בשווקים הפיסיים המסורתיים, חנויות קניונים ומרכזי קניות שכונתיים. לשיטתו של רוזנטל, שנכנס לתפקידו החדש כמנכ"ל קניון עזריאלי במודיעין – כאן הקניון מחזיק היטב מול האינטרנט וכרגע לא נראית שום נפילה במכירות את בכיוון נטישה של רשתות וחנויות. להיפך.

מה להיפך?

"אנחנו נמצאים בתפוסה של מאה אחוז שטחי מסחר. כלומר - אין מקום פנוי להכניס עוד עסק, פרט לעסקים שאנחנו נמצאים איתם במו"מ מתקדם או שכבר חתמנו איתם חוזה והם ייכנסו בזמן הקרוב. הכל תפוס ויש לנו גם רשימת המתנה לא קצרה של עסקים שרק מחכים שיתפנה אצלנו מקום".

זה למרות שרשתות אופנה נחנקות ופושטות רגל וטוענות שגובה השכירות בקניונים הורג אותם?

"אני מכיר מקרוב את הנתונים. הייתי מנכ"ל של שבעה קניונים בקריירה שלי ואני יודע בדיוק מה מתרחש בשוק הזה. יש צד שני למטבע. לגבי אופנה – תמיד היו רשתות טובות ומצליחות יותר וכאלה שהצליחו פחות. תמיד בשוליים של שוק האופנה היו בעיות כאלה ואחרות. מה שקרה בשנים האחרונות הוא שהרבה מותגים בינלאומיים נכנסו לישראל ולכן התחרות התגברה. מי שלא עומד בקריטריונים נכנס לקשיים. זה לא בגלל הקניונים ולא שכר הדירה אלא בגלל שהשוק הפך לשוק משוכלל, כשלצד זה יש גם אבטלה נמוכה ושיפור בהכנסות. לכן עובדה שרשתות כמו זארה, פוקס, קבוצות הודיס וקסטרו שהתמזגו והתפתחו ופתחו סניפים חדשים – משגשגות. ויש כאלה שלא"

אז שכר הדירה שאתם גובים לא גבוה מדי...

"שכר הדירה איננו בשמים. זה שוק של היצע וביקוש. מי שלא רוצה להיות בתוך הקניון יכול תמיד לצאת החוצה. עובדה שיש לי רשימת המתנה של עסקים שרק מתחננים להיכנס לכאן, כי הם יודעים מה הערך המוסף שהקניון מעניק להם. יש לנו תנועת קונים אדירה כל יום, אנחנו במקום הכי טוב בעיר, ליד תחנת רכבת ותחנה מרכזית וממש במרכז העיר. עוברים בקניון שלנו כל יום 17 אלף איש כשבכל שנה נרשם גידול עקבי וקבוע בתנועת הקונים. אין לזה תחליף"

בוא נדבר קצת על המע"ר החדש., הולכים להקים לך פה שדרה עם עשרות חנויות ועסקים מתחת לאף שלך...

"אז מה?"

אתה לא חושש מפגיעה בעסקים בקניון וירידת הפדיון?

"לא,. להיפך. המע"ר החדש רק יביא לנו עוד אנשים ועוד עסקים. אגיד לך יותר מזה: אני כבר מחכה שהרמבלאס החדש ייפתח כבר".

אתה רציני?

"כן. בסופו של דבר, למרות הקניות באינטרנט ועוד אדבר על זה, אין תחליף לחוויית הקניה והבילוי בחיים האמיתיים. אנשים באים לקניון כי הם רוצים לראות את הסחורה, למשש אותה, להסתובב בין החנויות, זה חוויית בילוי לפעמים בכל המשפחה. אנשים באים לכאן לפגוש חברים, לשבת בבית קפה לבילוי של שעה שעתיים, להיכנס לסרט, לבלות. את כל זה הם לא יכולים לעשות באינטרנט".

אבל אולי הם יעשו את זה במע"ר במקום אצלך...

"לא. נכון שהם יסתובבו במע"ר אבל תחשוב במספרים גדולים. כל מי שיסתובב במע"ר יגיע בסופו של דבר גם לקניון. אל תשכח שכאן בקניון נמצאות כל הרשתות הגדולות ויש את המבחר הגדול ביותרת אז מה - זארה תפתח עוד סניף במע"ר כשיש לה סניף גדול בקניון? ברור שלא. לכן כשאצלנו יש סינרגיה ברורה בין קניות, בתי אוכל, בידור וקולנוע, זה מתכון שקשה לנצח ולכן גם ברמבלאס העסקים יצליחו וגם אצלנו".

אלה הטיעונים שלך לגבי האופטימיות?

"חכה. אל תשכח גם את העיר עצמה. בתוך שנתיים שלוש מתווספים לכאן עוד שלושים אלף איש, נופים והמע"ר מתאכלסים, שנתיים לאחר מכן מורשת מתחילה להתאכלס, יש כאן תהליך של הגירה חיובית והעיר תגיע בעוד 15 שנה לרבע מיליון איש. בשביל קניון זה לא הרבה זמן. אין כאן בעיר עוד קניונים ולא יהיו. אנחנו הקניון הגדול והמרכזי וכל תוספת האוכלוסיה הזאת תחפש את חוויית הבילוי והם ימצאו אותה אצלנו. לנו יש את הייחוד והבידול שלנו וכבר עכשיו אני יכול לומר לך שהקהל אצלנו מצביע ברגליים".

יש לכם תוכניות להיכנס גם לשכונות בעיר?

"לא. האסטרטגיה שלנו אומרת לרכז מאמצים במרכז העיר כאן ולא להתפזר לשכונות ששם יש מרכזים מסחריים קטנים. אנחנו משקיעים הכל כאן ומסביב לקניון ולכן אנחנו באמת במגמת שיפור מתמדת".

בוא נדבר קצת על האינטרנט, בכל זאת אמאזון יגיעו לכאן, גם עליבאבא ועלי אקספרס עושות שמות בשוק העולמי.

"שוב אני אומר שכאן במודיעין, למרות שזו עיר של הייטק ואנשים קונים באינטרנט, עדיין אין תחליף לשוטטות בין החנויות ולבילוי ולחוויית הקניות ובתי הקפה וזה ימשיך. אני מאד אופטימי לגבי השוק המקומי שלנו כאן במודיעין, כי יש כאן אנשים שיודעים להעריך איכות".

ההחלטה להקים כאן קניון היתה "בינגו" או חישוב מתוזמן?

"הנחת אבן הפינה לקניון היתה בספטמבר 2005, כלומר לפני שלוש עשרה שנים. כשדוד עזריאלי ז"ל החליט להקים קניון במודיעין וניגש למכרז אף אחד לא ניגש למכרז הזה. כל רשתות הקניונים האחרות פחדו להיכנס למקום כמו מודיעין, שהיתה יישוב קטן בתחילת דרכו. עזריאלי ראה את הנולד ובהחלטה אמיצה ומרחיקת ראות עם הרבה חזון נכנס לפה, בידיעה ברורה שזאת הולכת להיות הצלחה גדולה. ואכן, התעוזה והראיה קדימה החזירו את ההשקעה הזאת בצורת קניון מצליח מאד ברשת עזריאלי ובכלל בענף הקניונים בישראל ועובדה שאנחנו כל שנה נמצאים בקביעות בצמרת חמשת הקניונים המצליחים והמרוויחים ביותר בישראל".

ההחלטה להוציא 101.5 מיליון שקל כדי לזכות במגרש הצמוד לקניון גם היא סוג של החלטה עסקית עם ראיה קדימה?

"אתה בעצמך כתבת במודיעין ניוז לפני חודשיים ששילמו פי חמש ממחיר המינימום הנדרש עבור מגרש 21 הצמוד לקניון והוא אכן מבחינתנו פוטנציאל גדול ולכן קנינו אותו. מגרש 21 תהיה הרחבה של הקניון. הוא יהיה ת"פ שלי. אנחנו שואפים שיחברו אותו פיזית לקניון. למעשה מדברים במגרש 21 על מגורים מלון ומסחר כהמשך הקניון שלנו".

כלומר מלון ועוד כמה חנויות?

"כן, אבל התוכניות שלנו הן יותר גדולות לגבי הפרוייקט הזה. ראשית אנחנו מתכוונים להפעיל בעצמנו את המלון ושנית אנחנו מתכננים לחבר את הפרוייקט כולו לקניון ובכך להרחיב את הקניון עצמו. נפעל כפי שאמרה דנה עזריאלי אצלך במודיעין ניוז, כדי להגדיל את אחוזי הבניה במגרש 21 זאת התוכנית שלנו".

קניון עזריאלי במודיעין נחנך בשנת 2008 לאחר שלוש שנות עבודות בנייה. הפרוייקט מכיל את הקניון עצמו  בשטח של 30 אלף מטרים רבועים וחניון עם כאלפיים חניות בשתי קומות תת קרקעיות. בנוסף כולל הקומפלקס גם שלושה מגדלי מגורים שבהם 70 דירות מגורים להשכרה בלבד, ועוד שלושה מגדלי משרדים שבהם מתרכזים עשרות משרדים, קופות חולים, בנקים ועוד. "היום יש בקניון 300 שוכרים", אומר רוזנטל, "בהם 71 רשתות.  יחד עם המגדלים והחנייה השטח הכולל הוא יותר ממאה אלף מטר רבוע".

באיזה אופן אתם תורמים לקהילה?

"אנחנו עושים הרבה פעולות חינמיות של הופעות בחגים ובחופשות וגם לאורך השנה. אנחנו עם הפנים לקהילה, נרתמים למען עמותות ונותנים להם מקום ודוכנים לפעילות של אירגוני המתנדבים. כמובן שאנחנו נרתמים לסייע להם בחינם ואנחנו מזמינים עמותות ואירגוניים למען הקהילה לפנות אלינו ולקבל אצלנו אכסניה לפעילויות משותפות שנעשה כאן. זאת תרומה לקהילה ואנחנו נרתמים לסייע".

מה גבולות הגזרה של קהל היעד שלכם?

"הקניון הוא כיכר העיר של העיר. הקניון משרת מעבר לאוכלוסיית העיר גם את המרחב מסביב של חבל מודיעין ויישובי גזר וכרמי יוסף וכפר דניאל. גם הם מגיעים אלינו. האוכלוסיה מצויינת ואיכותית. היא יודעת להעריך איכות של קולינריה, תרבות ואופנה".

אתה רואה בקניון אוכלוסיה חרדית?

"יש לנו הרבה לקוחות חרדיים ואנחנו מתייחסים אליהם כקהל יעד. אמנם לא עיקרי, אבל כמו כולם הם רוצים לאכול במסעדה טובה ולחוות חוויות קנייה. יש להם כוח קניה והם מגיעים. אנחנו רואים אותם בבתי הקפה כאן ובחנויות והם רוכשים ומבלים. אני כבר אומר שאין הנחיות לצניעות בחלונות הראווה שלנו".

מה התוכנית העסקית שלך לחודשים הקרובים?

"אנחנו בעיצומו של תהליך שידרוג של תמהיל של העסקים כאן. החודש נכנסה רשת 'פעלתון', רשת המשחקיות המובילה בישראל שכבר זוכה להצלחה עצומה. בנוסף אנחנו מפתחים כרגע מהלכים להגדלת והרחבת העוגנים בקניון עם מספר רשתות בילוי ובידור ומזון. השבוע ייחתמו הסכמים".

כגון?

"חתמנו עם ג'ק מקבוצת בלאק, זו תת רשת של המבורגרים שתגיע לקומה השנייה. בנוסף, במקום 'פינתי', תיכנס רשת 'מכסיקנה' שהיא רשת אוכל מכסיקני אותנטי ובנוסף יפתח כאן הסניף הראשון בעיר של  רשת 'פיצה עגבניה'. נכנסת גם רשת האיפור הבינלאומית 'גולדן רוז' מטורקיה, ויש מספר עסקאות שלא ניתן עדיין לגלות אבל בקרוב נפרסם כמובן מי מגיע אלינו".

דיברו על "שוק איכרים" בקניון. זה ריאלי?

"אנחנו בוחנים אפשרות לקיים שוק איכרים ברחבת הירידים, שם חקלאים יוכרו למכור את תוצרתם ישירות לצרכנים".

אתה לא חושש כשאתה רואה שבעולם נסגרים קניונים בזה אחר זה?

"לא. בעולם קניונים נסגרים כי יש יותר מדי קניונים פר בן אדם. אצלנו זה לא המצב. בחו"ל הקניונים רחוקים יותר ממרכזי השכונות ואנחנו במרכז העיר. לכן הרבה תופעות שראינו בעולם אינן רלוונטיות למודיעין. אני מאד אופטימי לגבי השוק המקומי במודיעין כי רואים את המשך מגמת הצמיחה. בסופו של דבר הקניון הביא לעיר 1,500 מקומות עבודה והוא מנוע צמיחה מרכזי. אני גאה ושמח על כך".

יאיר דנון