מחלקים
הטובות לסייבר

הטובות לסייבר

פיילוט ראשון מסוגו יוצא לדרך במודיעין, במסגרתו מוזמנות תלמידות תיכון להצטרף לתכנית לימודי סייבר חדשה שתקנה להם את ההזדמנות להתמיין לתפקידים ביחידת 8200 היוקרתית

(צילום באדיבות המרכז לחינוך סייבר)

בימים אלו מושק במודיעין פיילוט לתכנית חדשה  - Cyber Girlz Club - שמטרתה קידום נערות לחינוך הטכנולוגי, תכנית שההשתתפות בה תקנה לבוגרות את ההזדמנות להתמיין לתפקידים רלוונטיים ביחידה היוקרתית 8200, ממנה הגיעה היוזמה.

התכנית החדשה, המזמינה את בוגרות כיתות ט'-וי' להשתתף בה, היא פרי שיתוף פעולה בין היחידה הצה"לית, עמותת START UP NATION CENTRAL והמרכז לחינוך סייבר, הפועל מטעם קרן רש"י לחינוך.

תמר פפר-סולומון, מספרת על פעילות המרכז לחינוך סייבר שיפעיל את התכנית החדשה בעיר: "המרכז לחינוך סייבר היא עמותה חברתית שהוקמה בשיתוף עם קרן רש"י, משרד הביטחון ומערך הסייבר הלאומי שכפוף למשרד ראש הממשלה. העמותה פועלת לצמצום פערים בפריפריה באמצעות חינוך למצויינות בתחומי טכנולוגיה וסייבר. פריפריה מבחינתנו היא לא רק גיאוגרפית, אלא גם חברתית. המרכז מפעיל הרבה תכניות בבתי ספר, יסודיים עד תיכון, שפועלות בפיזור גיאוגרפי מאוד גדול בכל הארץ. אנחנו פעילים בפריפריה חברתית כמו למשל בלוד וגם בפריפריה הגיאוגרפית, מבחינת המרחק הגדול מאוד שלהם ממרכזים חינוכיים ומתן אפשרויות לילדים".

ומה הנגיעה שלכם בעצם לקידום הנערות בתחום?

"לפני מספר שנים הוקמה במרכז קהילה הנקראת Cyber Girlz Club, שמטרתה לקדם נערות בתחומי הטכנולוגיה והמחשבים. הקהילה היא מאוד גדולה, וירטואלית אבל מתכנסת גם למספר אירועים במהלך השנה. הקהילה פתוחה לתלמידות מכל הארץ, מפני שבסופו של דבר יש מיעוט מובהק במספר הנערות בחינוך הטכנולוגי, לא משנה אם אתה מסתכל על מגמת מדעי המחשב בתל אביב או בשדרות. זה עדיין נחשב מקצוע גברי ונערות בעולמות הטכנולוגיים מוגדרות אצלנו לחלוטין כסוג של פריפריה. אתה יכול לראות את זה גם במודיעין. זו עיר שיש בה הרבה מאוד מגמות טכנולוגיות, כיתות של מדעי המחשב או הנדסת תוכנה, ועדיין האחוזים מאוד נמוכים של נערות שבוחרות ללכת למסלולים האלה".

מה הגורמים למספרים האלו?

"כשפתחתנו את התכנית הזו עשינו מחקר מאוד רציני בשאלה בשיתוף עם האקדמיה וגורמים אחרים. התשובה מורכבת ומתחלקת להמון סיבות. קודם כל ישנן סיבות חברתיות. יש עדיין נורמות חברתיות שדוחפות נערים לכיוון הזה ונערות לכיוונים אחרים. גם הסיבות החברתיות מתחלקות לגורמי השפעה שונים, אם זה בבית הספר, ההורים בבית או החברים. הגורמים האלה דוחפים את הנערות לכיוונים אחרים ולאו דווקא לכיוון הטכנולוגי. כשאנחנו עורכים השוואה בין נערים לנערות בחינוך הטכנולוגי אז רואים שממוצע הציונים הוא זהה, אין הבדל ביכולות בין נערים לנערות. אחוזי ההצלחה הם אותם אחוזים, כך שזה בעיקר עניין של נורמות חברתיות".

בעידן של היום בו להיות איש היי טק החליף את להיות רופא כמשאלת ההורים לגבי הילדים, זה לא מביא לשינוי?

"כנראה שלא. ברור שדוחפים נערות למצוינות גם אקדמית, פשוט במקצועות אחרים שנחשבים פחות גבריים. להיי טק יש אצל נערות משום מה דימוי כוחני וגברי שמתחבר בין היתר לצבא בצורה הרבה יותר חזקה ומשמעותית, ובסופו של דבר הדימוי הזה כנראה משפיע. אתה רואה המון נערות וצעירות הולכות ללמוד מדעים, אם זה כימיה או ביולוגיה. שוב, אין הבדל ביכולות ובדחיפה למצוינות, אבל בתחום המחשבים יש הבדל מובהק במספרים. אולי זה גם בגלל סביבת לימודים פחות תומכת, לא בגלל המורים אלא משום שרוב כיתות החינוך הטכנולוגי מורכבות בעיקר מנערים וקצת יותר קשה אולי להתבלט ולהתמודד. זו סביבה שמעודדת תחרותיות".

למה בחרתם דווקא במודיעין לקיום הפיילוט?

"עיריית מודיעין משקיעה המון בקידום נערות לחינוך הטכנולוגי וזו גם אחת הסיבות שבחרנו לערוך את הפיילוט לתכנית הזו דווקא כאן. אנחנו יודעים שיש בעיר בסיס מאוד נרחב של מגמות טכנולוגיות, וגם שיש כאן רשות מקומית שהעניין עומד מול עיניה והם מקדמים את זה ורוצים ללכת לכיוון הזה".

 

ספרי מעט על התכנית עצמה.

"מטרת התכנית היא לעודד יותר נערות ללמוד לימודי טכנולוגיה ולהיחשף ללימודים האלו מכל מיני תחומים שונים. אנחנו נקדם אותן להבין גם צדדים אחרים של הטכנולוגיה, ניתן להן סביבת לימודים יותר מקבלת ותומכת שמעודדות הצלחה שלהן בתחום הזה. בגלל שהתכנית היא יוזמה של יחידת 8200 אז הנערות האלו יקבלו הזדמנות להתמיין לכל התפקידים ביחידה. זה לא אומר שהן יקבלו מקום ודאי ביחידה, אבל כן יקבלו זימונים לכל התפקידים הרלוונטיים. זו מסגרת מחוץ לשעות הלימודים, כשאנחנו נפתח קבוצות עירוניות שישלבו נערות מכל בתי הספר בעיר. המיקום עדיין לא ידוע, אבל כנראה שזה יהיה בתוך בתי הספר בשעות אחרי הצהריים. ננסה ליצור חיבור גיאוגרפי כמה שיותר נוח כדי שיוכלו ללמוד כמה שיותר קרוב לביתן. מדובר על מפגש אחת לשבוע של מספר שעות. אחד הגורמים המשמעותיים שמרתיעים נערות בגיל הזה הוא עניין הבגרויות. זה מאוד חשוב עבורן הן מסתכלות על הבגרויות כמקפצה לעתיד. היות ואנחנו מאוד מכבדים את זה, אז כבר לפני מספר חודשים התחלנו בשיתוף פעולה מאוד הדוק מול בתי הספר. כל בית ספר מינה איש קשר מולנו ואנחנו מאוד נשתדל להתאים את המסגרת הזו ללוח הזמנים שלהן בבית הספר וגם מחוץ לו, כמו למשל שלא נלמד בימי שלישי שזה יום הפעילות של תנועות הנוער. מאוד חשוב לנו לתמוך בהן בלימודים בבית הספר ונעשה הכל כדי שזה לא יבוא אחד על חשבון השני".

ההשתתפות בתכנית כרוכה בעלויות להורים?

"התכנית היא מסובסדת. חוץ מ-8200 וקרן רש"י יש גם את עמותת SNC (start up nation central) שהם שותפים שלנו וגם מסבסדים את התכנית. העלות היא מאוד גבוהה, כל התכנים בתכנית הם פיתוח שלנו ויש לנו צוות פיתוח שמורכב מהרבה מאוד אנשי הייטק ויוצאי צבא שמפתחים את התכנים במיוחד עבורנו. בסופו של דבר עלות התכנית היא שלושת אלפים שקל לשנה. יש לציין שכמובן יש מלגות ונערות שאין להן יכולת כלכלית לעמוד בזה יקבלו מאתנו מלגה.

ומה ילמדו הנערות במהלך השנתיים האלו?

במהלך השנתיים האלה הן ילמדו תכנים טכנולוגיים שאתה לא יכול למצוא בכל מקום. מדובר על "תכנים מאוד ייחודיים, מצד קצת אחר שלו אנחנו קוראים "הצד האנושי" של הטכנולוגיה. ניתן להן כלים טכנולוגיים גם בתחום התכנות והרשתות, אבל הן ישתמשו בהם כדי להבין את הצד האנושי של הטכנולוגיה. לדוגמה, כדי להבין איך להגן אל רשת מחשבים מנזקים חיצוניים, הן ילמדו לחשוב על לפתור בעיות שעומדות מולן כשמישהו מבחוץ ינסה לפגוע ברשת עליה הן מנסות להגן. הן ילמדו פסיכולוגיה, הרבה אסטרטגיה וכמובן גם הרבה מאוד כלים טכנולוגיים כמו עולם התכנות, הרשתות לסוגיהן השונים ועוד. זה משהו שלא לומדים היום כמעט באף מגמה או תואר טכנולוגי".

אז התכנית תשלים את הלימודים בבתי הספר?

"התכנית שלנו תשלים לגמרי את הלימודים במגמות הטכנולוגיות בבתי הספר.  חשוב לומר שההשתתפות בתכנית לא דורשת שום ידע או ניסיון מוקדם. הנערות שמגיעות אלינו לא למדו בעתודה מדעית בחטיבות הביניים ולא לומדות במגמות טכנולוגיות בבתי הספר וזה בסדר. קודם כל כי אנחנו מלמדים הכל מהבסיס ודבר שני, כי אנחנו לא מלמדים שום דבר שהן לומדות בבתי הספר".

יאיר דנון