(new)ויקטורי
הכישלון, כרגיל, יתום

הכישלון, כרגיל, יתום

מי אחראי למחדל שגרם לאלפי תושבי מודיעין לא להגיע לעבודה בזמן בשלושת השבועות האחרונים בגלל השבתת תחנות הרכבת? • רכבת ישראל, חברת "קווים" שהיתה אמורה לתגבר באוטובוסים, משרד התחבורה וגם העירייה משוכנעים שעשו הכל כמו שצריך

(צילום: מתוך דף הפייסוק "הקו האדום - שמים סוף למצב התחב"צ בעיר)

השבתת קווי הרכבות בין מודיעין לנתב"ג, שהייתה אמורה להימשך כשבועיים והתארכה בינתיים לשלושה שבועות, הביאה גל עצום של תלונות מצד תושבי העיר שנתקלו בסיטואציה תחבורתית ההולמת יותר מדינת עולם שלישי מאשר את "עיר העתיד".

כזכור, בשל עבודות חישמול מקטע מודיעין-נתב"ג-תל אביב, במסגרת הקמת הקו לירושלים, הופסקה החל מה-18 ליוני תנועת הרכבות בין שתי התחנות במודיעין לנתב"ג ובחזרה. לאלפי תושבי העיר וסביבתה שנהגו לנסוע מדי יום ברכבת לתל אביב ואזור המרכז הוצעו מספר חלופות.

רכבת ישראל פירסמה עוד לפני תחילת ההשבתה כי תפעיל מערך שאטלים ממודיעין לנתב"ג ומשם יוכלו הנוסעים לעלות על רכבות לאזור המרכז. חברת קווים הייתה אמורה (על פי פרסומי משרד התחבורה והעירייה) לתגבר את פעילות קו 111 לתל-אביב וחזרה.

אבל כבר ביום הראשון של ההשבתה הציף את הקבוצות המודיעיניות ברשתות החברתיות גל של תלונות מצד הנוסעים שמחו על איחורים בהגעת האוטובוסים, עומסים בלתי הגיוניים, אוטובוסים שכלל אינם מגיעים או אינם עוצרים בכל התחנות מחמת העומס ועוד.

מי שריכזו בשבועיים האחרונים את תלונות הציבור וניסו להניע אותו לפעולה בדיווחים ותלונות ישירות למשרד התחבורה היו אנשי "מפלגת הצעירים" בראשות אור גרינפלד (שיקיימו ב-16 בחודש כנס תושבים תחת הכותרת "כיצד יכול התושב להתמודד עם מצב התחבורה הציבורית בעיר"). על פי גרינפלד, הפעילות הזו הגיעה לכדי כמאה תלונות קונקרטיות שהועברו לגורמים הרלבנטיים.

הנה תקציר מייצג של תלונות שהגיעו לגרינפלד: "קו 111 של 9:30 (זה הלא מתוגבר שעוצר בתחנה מרכזית תל אביב) יוצא מתוך התחנה המרכזית מלא באנשים. צעירות יושבות בשלשות, אנשים עומדים אחד על השני ללא מרחב אישי ובכל זאת לוקחים מהם כסף על זה"; "קו 111 של 7:20 פשוט לא הגיע הבוקר. ביזיון של חברה"; "השעה 15:42 בתחנת סבידור. קו 101 היה אמור לצאת בשעה 15:30 וכמובן שלא הגיע. עלינו על 111, שעה וחצי נסיעה במקום 40 דקות".

השבוע אכן תיגברה "קווים" את הקווים שלה, אך את הכעס שהצטבר בשבועיים שקדמו לכך עליה ועל הרכבת כבר קשה להחזיר לבקבוק.

אפשר היה לפרט עוד ועוד את תלונות הציבור במודיעין אבל החלק החשוב הוא כמובן תגובות הגורמים האחראים: משרד התחבורה, "קווים" והעיריה. אלו השאלות שהופנו למשרד התחבורה:

  • מדוע הוחלט כי השאטלים לנתב"ג יצאו רק אחת לשעה, כאשר בלוח הזמנים הרגיל של תנועת הרכבת יוצאת מהעיר רכבת כל חצי שעה בשעות הבוקר העמוסות?
  • מדוע השאטלים מגיעים רק עד נתב"ג ולא מעניקים לנוסעים שנותרו ללא רכבת חלופה אמיתית לצרכיהם – הגעה עד התחנה הסופית?

תגובת הרכבת: "במהלך ימי הפסקת הפעילות, משרד התחבורה מתגבר משמעותית את קו 111, ושירות ההיסעים אותו מפעילה רכבת ישראל הינו שירות משלים למערך זה. אנו מתנצלים בפני נוסעינו על אי הנוחות הזמנית".

לחברת "קווים" נשלחו השאלות הבאות:

· כיצד נערכה חברת קווים להשבתת קווי הרכבת? האם הקווים לתל אביב תוגברו החל מהיום הראשון להשבתה? במידה וכן, באיזו מידה תוגברו הקווים?

· מדוע בוצע תגבור נוסף רק השבוע ולא קודם לכן לאור התלונות הרבות על הצפיפות באוטובוסים?

· בעקבות הקו המקוצר שהכנסתם לפעולה (שאינו עוצר בתחנה המרכזית בתל אביב) - היכן פורסם המידע על פעילות הקו ושעות הנסיעה?
 

מהחברה התקבלה התגובה הבאה: "לאור הארכת פרק הזמן בו לא תפעל רכבת ישראל נערכה הערכת מצב בשיתוף משרד התחבורה בה סוכם על תגבור נוסף של נסיעות לנוסעי הרכבת המבקשים להגיע לתל אביב (מעבר לתגבור שהופעל כבר בתחילה). חברת קווים פועלת במתכונת החדשה מזה מספר ימים ולמיטב ידיעתנו השירות עונה על הביקוש. החברה תמשיך ותעקוב אחר צרכי הנוסעים ותסייע ככל שניתן כדי לפעול לנוחיותם ורווחתם של התושבים".

בעקבות תגובות שאלו שבנו למשרד התחבורה עם שאלות חדשות:

· האם משרד התחבורה הורה לחברת קווים לתגבר את קוויה ממודיעין לתל אביב וחזרה כבר מהיום הראשון להשבתה? במידה וכן, מה היו ההנחיות ובכמה אוטובוסים תוגבר הקו?

· אילו הנחיות הועברו מטעם משרד התחבורה לחברת קווים במהלך השבועיים הראשונים להשבתה לגבי תגבור נחוץ נוסף בעקבות התלונות הרבות על העומס?

· האם בוצעו תגבורים נוספים מטעם חברת קווים בהנחייה שלכם במהלך השבועיים הראשונים? במידה וכן, באיזה היקף של תגבור מדובר?

· האם משרד התחבורה עמד בקשר רציף עם עיריית מודיעין לאורך השבועיים הראשונים להשבתה? ואם כן, עם מי בעירייה?

ממשרד התחבורה נמסר בתגובה: "היערכות משרד התחבורה לכל מבצע סגירת מקטעי מסילה עקב ביצוע עבודות תשתית נעשית על פי תהליך עבודה מסודר, בו מעורבים מספר גורמים מקצועיים. לצורך עבודות תשתית וחשמול הקו המהיר בין ירושלים – תל אביב, ביקשה רכבת ישראל לסגור את תחנות מודיעין ופאתי מודיעין ובהמשך גם בתחנת נתב"ג. לאחר בדיקת מספרי הנוסעים בתחנות רכבת אלה ומספרי הנוסעים בתחבורה הציבורית, הוצע המענה החלופי לנוסעים: תגבור קו תח"צ סדיר 111 המופעל על ידי חברת קווים כך שייתן מענה לביקושים בין מודיעין לתל אביב, הפעלת היסעים מיוחדים על ידי הרכבת אשר יחברו בין התחנות במודיעין ותחנת נתב"ג- שתי נסיעות בשעה (במספר אוטובוסים לפי מספר הנוסעים - כמענה לשתי רכבות בשעה).

"משרד התחבורה הנחה את חברת קווים לתגבר את השירות שניתן בנסיעות נוספות, ככל שיש ביקוש בתחנות האוטובוס במסלול הקו. בנוסף, הוצבו בשטח דיילים שנמצאים בקשר ישיר עם גורמי המקצוע ומעדכנים על המצב בשטח בזמן אמת. חשוב לציין, לאורך המבצע כולו, מתקיים קשר ישיר בין נציגי משרד התחבורה, נציגי רכבת ישראל, נציגי עיריית מודיעין, נציגי חברת קווים – במטרה לוודא כי השירות הניתן הינו משביע רצון והולם את הביקושים בשטח".

ומה עשתה העירייה?

לפני שנדון בתיפקוד העירייה בעניין יש לומר כי לעירייה אין כל תפקיד רשמי בקביעת המציאות התחבורתית בשטח. הכלים הביצועיים נתונים רק בידי משרד התחבורה, שאמור להניע לפעולה את חברת קווים ורכבת ישראל.

עם זאת, ניתן היה לצפות מקברניטי העירייה (ובראשם ראש העיריה ביבס ומחזיק תיק התחבורה, סגנון אילן בן סעדון) להתגבר על המשבר הזה בצורה הרבה יותר אפקטיבית. לעשות כל שביכולתם כדי למזער את הפגיעה בציבור הנוסעים. שלחנו לבן סעדון את השאלות הבאות:

* האם מחלקת תנועה בעירייה קיימה דיון בשיתוף אנשי המקצוע לגבי היערכות העיר ושאר הגורמים הרלוונטיים לפני תחילת השבתת קווי הרכבת?

* האם המחלקה ומחזיק תיק התחבורה סברו באותו שלב כי ההיערכות מספקת?

*  האם מחזיק תיק התחבורה והעירייה ערכו בדיקה מקדמית לבדיקה האם השאטלים ותגבור האוטובוסים יספיקו לכמות הנוסעים המשתמשים ברכבת?

* האם מחזיק תיק התחבורה ביקש ממשרד התחבורה תגבור של קווי האוטובוס כבר בימים הראשונים מתחילת ההשבתה?

* האם מחזיק תיק התחבורה פנה לרכבת ישראל בדרישה שהשאטלים ייסעו עד לתל אביב ולא יעצרו בנתב"ג?

בן סעדון העביר את התגובה הבאה: "רכבת ישראל וחברות האוטובוסים הציבוריים נמצאות תחת אחריות משרד התחבורה, ועדיין אני תמיד לוקח אחריות. הובלתי בשנים האחרונות ובמיוחד בשבועות האחרונים מאבק עקשני ובלתי מתפשר למען תושבי העיר בקידום מהפכת התחבורה ובמענה להפסקת תנועת הרכבות לקראת פתיחת הקו המהיר ת"א-ירושלים. בסוגיה זו פעלנו רבות טרם תחילת עבודות התשתית של רכבת ישראל, במהלך ימי העבודה ואף כאשר נודע לנו ברגע האחרון, ללא עדכון או תיאום, על הארכת עבודות התשתית. טרם תחילת העבודות ולאחר דיון בנושא, לרבות בוועדת התחבורה והבטיחות בדרכים שהתקיימה ב-13 ביוני, פנינו למשרד התחבורה ולשר התחבורה בדרישה לתגבר ככל הניתן את חלופות התחבורה הציבורית בעיר, בעיקר בשעות העומס בבוקר ובשעות אחר הצהריים. משרד התחבורה עדכן אותנו כי מצאי האוטובוסים הזמינים לתגבור במודיעין-מכבים-רעות עומד על 70 אוטובוסים ציבוריים נוספים מדי יום, מעבר ללוחות הזמנים בימי שגרה. בנוסף העמידה הרכבת בעקבות דרישתנו שאטלים לנתב"ג כל שעה עגולה.
"השאטלים עד לנתב"ג ולא עד לתל-אביב נבעו מצורכי העבודה בשטח. ככל שהפסקת תנועת הרכבות התארכה, כלומר במקום עד ל-28.6 הוארכה הפסקת תנועת הרכבות עד ל-8.7.18, נזעקנו וביקשנו תגבור נוסף, דבר שהביא בשבוע האחרון לתוספת של 108 אוטובוסים אשר נעו מדי יום בין מודיעין-מכבים-רעות לבין תל-אביב. כאבם של התושבים אשר חשו אי-נוחות מהמצב הקיים היה כאב אישי גם שלי ולכן יצאתי לשטח מדי בוקר ובחלקים גדולים של היום הגעתי לתחנות, פגשתי תושבים, שוחחתי עם הנהגים ופתרתי בעיות בזמני תגובה מהירים ככל הניתן. מדי יום אף החזקתי בידי את סידור העבודה של חברת קווים ועקבתי אחר המתרחש גם באמצעות מרכז הבקרה במערך התחבורה בעיר. בישיבת ועדת הכלכלה של הכנסת, שהתקיימה השבוע בעניין מצב התחבורה, הוספתי והשמעתי את קולם של תושבי העיר לנוכח צורכי התחבורה הציבורית המתעצמים. רוב המשתמשים באוטובוסים הבינו כי כל המאמצים הושקעו על-מנת להיערך ולתת פתרונות נגישות למקומות העבודה, למוסדות החינוך וליעדים נוספים, בתנאים מאתגרים מאוד.

"בנימה אישית, קשה להשתחרר מהתחושה שהשיח המתלהם שהתקיים ברשתות החברתיות הופיע ביוזמת גורמים שונים דווקא בזמן מערכת הבחירות, כאשר ברקע קיימים אינטרסים פוליטיים. ביקורת היא דבר לגיטימי, בחלקה מוצדקת, אולם ראוי ורצוי כי גם בעת הזו נשמור על שיח מכבד וביקורת עניינית. גם ראש העיר היה מודע למצב ועודכן. אי-התערבותו בנעשה, או אי-קידום פתרונות על-ידו למרות מעמדו, מהווה מבחינתי הבעת אמון מלא בניהול האתגר התחבורתי שבפניו עמדנו".

את דובר העיריה שאלנו אם ראש העירייה או המנכ"ל פעלו בנושא החל מלפני השבתת הקווים וכלה בימים בהם התברר גודל הכאוס בשטח. וזו התגובה שהתקבלה:

"במהלך השבועיים האחרונים נמצא ראש העיר בקשר יומי הדוק מול מנכ"ל רכבת ישראל והגורמים הרלוונטיים במשרד התחבורה וחברת קווים, להגברת התחבורה הציבורית החלופית להיעדרה של הרכבת. במקביל מנהל אגף השירות מקיים מעקב מול רכבת ישראל וקווים על מנת לבחון את הפעילות בשטח ולהעביר את צרכי הנוסעים, בהתאם. בין השאר, בשל פעילויות אלה ואחרות, החל מיום חמישי שעבר תוגברה תדירות הנסיעות יומיות של קו 111 המקשר בין מודיעין מכבים רעות לתל אביב,  כך שבשעות השיא יצאו נסיעות בכל 5 דקות, דבר שפתר, נקודתית את הנושא. בנוסף, לבקשת התושבים, חלק מהנסיעות מהעיר הוסטו כדי לעבור בתחנה המרכזית כאשר כל הנסיעות מתל אביב לעיר עברו אף הן בתחנה המרכזית. העירייה מקווה כי עד סוף השבוע הנוכחי העבודות יסתיימו והרכבת תחזור לפעילות שגרתית בימים ראשון עד חמישי".

(new)שלומי תבלינים 18.5.20