"לא מוציאים חניכים למחנה קיץ כשאתה לא בטוח שיחזרו בבטחה"

ערן קמינסקי
2018-07-05 01:00:00
2018-07-05 01:00:00

עוד זעזוע בשבט "אופק", שבאחרונה הופסקה פעילותו בשל מעשי אלימות ואז חזר לפעילות: ארבע מרכזות התפטרו במחאה על הכוונה לצאת למחנה הקיץ מבלי שבוצע "טיפול שורש" לבעייה • הצופים: "למשימה גויסו רכזים בעלי ניסיון רב בתנועה"

(חניכי שבט אופק. למצולמים אין קשר לכתבה)

בשנים האחרונות חווה שבט "אופק" של הצופים שורה של מקרי אלימות שרובם ככולם נסובו סביב "טקסי חניכה" שונים שבהם הושפלו חניכים בשבט. השבוע הגיע הדבר לשיא כאשר לא פחות מארבע רכזות בשבט התפטרו במחאה על כוונת הנהגת התנועה לקיים את מחנה הקיץ למרות, שעה שלתפישתן בעיית האלימות לא טופלה. מספר שבועות קודם לכן אף התפטרו מתפקידם שני ראשי השבט.

המסורת בשבט (כמו בתנועות רבות אחרות יש לציין) היא של "זובור" בשכבה הבוגרת, כזו שלדעת רבים עברה את גבול הטעם הטוב. בשנה האחרונה התגלה כי במשך תקופה ארוכה סבלו חניכים ומדריכים ממעשי אלימות כמו הצלפות, גרימת כוויות ועוד, כל זאת במסגרת "טקסי חניכה". לאחר שהמעשים יצאו לאור הודיעו ראשי השבט על הפסקת פעילותו למשך מספר שבועות, במקביל לסילוקם מהתנועה של כמה מחברי השכבה הבוגרת.

לפי טענת הורים וחניכים, גם לאחר חידוש פעילות השבט נמשכת מסורת ה"זובור". במוצאי שבת האחרונה נפגשו ההורים עם חלק מהמרכזות. במכתב ששלחה להורי החניכים אחת המרכזות שהתפטרו היא כתבה:

"הסיבה העיקרית שבגללה התפטרתי היא שפוליטיקה נכנסה גם לכאן. איך אפשר לחנך כאשר הכסף ופוליטיקה על השולחן והם המשקל לקבלת החלטות?

אז כן, לא כך ניתן לחנך. לא מוציאים אלף חניכים למחנה קיץ כשאתה לא בטוח שכולם יחזרו בבטחה. לא מוציאים למחנה קיץ לפני שיודעים שכל חניכי השבט מבינים מה מותר ומה אסור. לפני שמוודאים ששבט אופק ידע להיות שבט מצטיין כפי שכולנו מכירים. אך כנראה שיש גורמים שלא לגמרי מעניין אותם שלום הילדים, ובכל מחיר מעוניינים שמחנה הקיץ יתקיים. קשה להוביל תהליך כשאתה לא מאמין עד הסוף בהחלטות שמתקבלות מהדרגים הגבוהים, ועוד פחות כאשר החלטות אלו נוגדות את התהליך החינוכי".

עוד הוסיפה במכתבה: "צריך להפסיק את המסורות השליליות שיש בשבט אופק. להפסיק את המנהגים של טקסי חניכה הרעים שיש בשבט ולהתחיל לייצר טקסי חניכה חיוביים בשבט ובכך להתייחס לדברים הטובים שהם מסוגלים לעשות".

בעקבות התפטרות ארבע המרכזות כתב ראש השבט החדש, יובל רוזנברג, להורים כך: "הערב קיימתי שיחה עם השמיניסטים. הדגשתי בפניהם כי אסור להם 'לשפוך את הדלי עם החלב'. אסור שאחרי שלב כל כך משמעותי בחיים שלהם הם 'יבעטו בדלי' ויגרמו לנזק כמעט בלתי הפיך ע"י התנהגות כזאת או אחרת שלהם בשבט ובמחנה הקיץ. הגדרתי להם קווים אדומים שמהווים תנאי מבחינתי ליציאה למחנ"ק. יודגש, כי השמיניסטים ביקשו ממני שאסמוך עליהם והבטיחו כי יעשו הכל על מנת שמחנה הקיץ יהיה חוויה מושלמת לכל חניכי שבט אופק".

עוד הוסיף רוזנברג כי ההחלטה הסופית האם לקיים את מחנה הקיץ תהיה של הנהגת הצופים וכי בשל הסיטואציה שנוצרה עם התפטרות המרכזות נדרשת "נוכחות הורית מוגברת" במחנה הקיץ.

א', אמו של אחד המדריכים בשבט, התרעמה השבוע על הכוונה לקיים את מחנה הקיץ וסיפרה כך: "המרכזות הודיעו שהן לא מוכנות לקחת על עצמן את האחריות, מפני ששום דבר לא נעשה. לא התנהל שום הליך חינוכי אחרי חשיפת העניין, עדיין קיימת אלימות בשבט. הן הודיעו שאם מחנה הקיץ לא יבוטל הן יתפטרו ובאמת זה מה שהן עשו עכשיו. הנהגת איילון לא מוכנה לוותר על הכסף ולכן המחנה לא בוטל".

מה מספר הבן שלך?

"גם הבן שלי סבל מהזובור. הוא סיפר שהפשיטו אותו ועשו לו 'סמיילי' עם אקדח סיכות כי ככה זה מקובל. הוא נשאר שם כי יש לחץ חברתי ואף אחד לא עוזב את השבט. מה גם שהוא בריון והוא לא נתן שימשיכו לעשות לו דברים כאלה. ככה זה מתנהל שם כבר שנים, זה לא מהיום".

התלוננת במשטרה?

"לא, כי הבן שלי לא הסכים שאתלונן. הוא אמר לי שאם אתלונן הוא יעזוב את הבית. אחרי שהתגלתה הפרשה הייתה פגישה עם ההורים בה אנחנו ההורים דרשנו שיהיה כאן תהליך חינוכי. לא קיבלנו אותו. עכשיו, כשהמרכזות עמדו מול ההורים ופרשו בפנינו שלא מתרחש שום הליך חינוכי ועדיין יש אלימות בשבט, ועדיין הם רוצים להוציא את מחנה הקיץ. זה הגיוני? זה הכל עניין של כסף".

תגובות

מתנועת הצופים נמסר: "בהתייעצות שהתקיימה עם הנהלת התנועה, הורי החניכים ונציגי העירייה, התקבלה החלטה מקצועית לצאת למחנה הקיץ – זאת לצד פעולות שיבוצעו כהכנה למחנות הקיץ, וכחלק מהתהליך החינוכי שמועבר בסניף. למשימה גויסו רכזים בעלי ניסיון רב בתנועה, על מנת להבטיח כי החניכים בשבט יזכו לליווי צמוד ואיכותי".

מעיריית מודיעין נמסר: "כידוע, בימים אלה שבט אופק, שהינו השבט הגדול בעיר ומהמובילים, נמצא במשבר. החלטת הרכזות לעזוב את השבט שמורה עימן ואנו מצרים על כך, אך מכבדים את החלטתן. לפני כחודשיים חודשה פעילות השבט בהדרגתיות במטרה להתגבר על המשבר הזמני ולצמוח ממנו. מדובר בתהליך חינוכי מעמיק שבאופן טבעי אורך זמן. במקביל, בימים אלה נערכים שבטי הצופים לקראת היציאה למחנות הקיץ. בשל המצב בו נמצא שבט אופק עולות שאלות עימן מתמודדים הנהגת התנועה, הנהגת ההורים ובשיתוף פעולה מלא עם גורמי המקצוע הרלוונטיים בעירייה לרבות ראש העיר, בשל חשיבות הנושא. המטרה של כל הגורמים היא לאחד כוחות ולוודא ששבט אופק ייצא למחנה הקיץ כמו יתר השבטים. יחד עם זאת יש להבטיח שהמחנה יהיה מקום בטוח ומצמיח, ועל כך שוקדים כל השותפים בכדי לבנות את הפלטפורמה שתשיג מטרה זו".

כתבות נוספות

"ריאל לעולם לא מתה"

הופעה היסטורית של שוערה השלישי של ריאל מדריד הקנה לה את הכרטיס לחצי גמר ליגת האלופות

"נועה איתנו כל הזמן"

עדי ואבי מרציאנו, הוריה של נועה התצפיתנית שנחטפה ונרצחה, שוברים שתיקה ממושכת ומספרים על רכבת ההרים הרגשית שחוו מאז ה-7 באוקטובר, על השיחות עם נועה בבוקר השבת השחורה והאכזבה מצה"ל וההנהגה, וכיצד הזהירה אותם מהמצב בגבול הרצועה: "היא אמרה 'אחרי סוכות, תתכוננו'"

"נועה איתנו כל הזמן"

עדי ואבי מרציאנו, הוריה של נועה התצפיתנית שנחטפה ונרצחה, שוברים שתיקה ממושכת ומספרים על רכבת ההרים הרגשית שחוו מאז ה-7 באוקטובר, על השיחות עם נועה בבוקר השבת השחורה והאכזבה מצה"ל וההנהגה, וכיצד הזהירה אותם מהמצב בגבול הרצועה: "היא אמרה 'אחרי סוכות, תתכוננו'"

המשך קריאה »