ביבס 2.10.18
ממגנט

ממגנט


עם משחק ווירטואוזי משובח של דרור קרן, העיבוד הנפלא לספרו של גרוסמן "סוס אחד נכנס לבר", הוא לא פחות ממצוין

(צילום: ז'ראר אלון)

את רשמיי מהמחזה "סוס אחד נכנס לבר" אני כותבת הרבה אחרי שעלה לראשונה לבמה, והספיק בינתיים לגרוף 4 פרסים בטקס פרסי התיאטרון האחרון. גם הרבה אחרי שגמעתי את הספר של דוד גרוסמן שעליו מבוססת ההצגה. הידיעה שדרור קרן מגלם על הבמה את הדמות הראשית גרמה לי לאורך כל הקריאה לראות מול עיני באופן מאוד ברור את הגיבור הספרותי בדמותו של דרור קרן, ובמבחן המציאות הוא לא אכזב. או במילים אחרות, לאחר צפייה בהצגה –התפקיד הזה יושב עליו הוא בול קליעה! תפור בצורה מושלמת על קרן שקטף על משחקו בצדק את פרס השחקן הראשי הטוב ביותר.

העיבוד להצגה החל על ידי הבמאי מיכה לבינסון ז"ל, (שנפטר כמה שבועות אחרי תחילת החזרות), והותיר את המושכות בידיו של קרן, שהמשיך גם לביים את עצמו.

המחזה המבוסס כאמור על ספרו של גרוסמן מ- 2014 (ושעליו זכה בפרס מאן היוקרתי לספרות), מביא את סיפורו של דובל'ה ג'י (דרור קרן) המעלה סטנד אפ  במועדון בעיר נתניה, ומזמין אליו את השופט בדימוס אבישי לזר (יגאל זקס), חבר ילדות, שהקשר ביניהם נותק. המופע שמתחיל בבדיחות ופאנצ'ים מצחיקים יוצא משליטה, ומקבל תפנית. זה קורה בעקבות אחת מהיושבות בקהל, פיץ' (איה גרניט-שבא), אשה גוצה ומוזרה, שמסתבר שהיא היתה שכנת ילדות של דוב'לה, ושמספרת על שהיה הולך על הידיים ונחשב למשוגע. החשיפה הזאת מעוררת אצלו זכרונות ילדות קשים כבן לאם ניצולת שואה, אב אלים, דחייה חברתית, ומקרה טראומתי בגדנ"ע שמסתיים בהלוויה של אמו. בתהליך הזה, דובל'ה המתבל את סיפור חייו המטלטל בבדיחות כדי לשמור על הקהל שמתחיל לברוח, הוא מתערטל נפשית ומתפרק לרסיסים..

הווירטואוזיות של דרור קרן, אינה משאירה עין יבשה מצחוק או מדמע. הרבה זמן לא ראיתי הצגה שבה השחקן מגיע לרמות כאלו של שכנוע ומשחק משובח עד שקשה להפרידו מהדמות. משחק מעולה! הבעות הפנים, תנועות הגוף, הקצב, הרגישות לצד הוולגריות, החפירה הנפשית והמתח שהוא יוצר, נוגעים ומרגשים ברמות, ועושים הרבה כבוד לטקסט של גרוסמן, שמתלכד לשעה וחצי מטלטלות. אם צריך לסמן שיא בקריירה של דרור קרן – אין ספק שזהו אחד מהם. ואם נוסיף לכך את הנסיבות שהובילו אותו לביים בעצמו את ההצגה, אז יש לו פעמיים לטפוח על הכתף.

שלושת שחקני המשנה הנפלאים, שמגבים אותו בין שורות הקהל, מוסיפים למסע הקומי טרגי אמינות רבה, וקטעי האנימציה משלימים את הסיפור בצורה מוחשית וחזקה.

שורה תחתונה: עיבוד נהדר, משחק משובח וממגנט של דרור קרן. אם טרם ראיתם, חובה!

סוס אחד נכנס לבר

מאת: דוד גרוסמן. בימוי: דרור קרן בהשראת מיכה לבינסון, מוזיקה: אלדד לידור שחקנים: דרור קרן, איה גרניט- שבא, יגאל זקס, יוסי ירום, תאורה: עדי שמרוני, הפקה : תיאטרון הקאמרי.

יאיר דנון