מחלקים
המחלות שמחייבות שמירה על אורח חיים בריא

המחלות שמחייבות שמירה על אורח חיים בריא

מחלות לב, כבד שומני והשמנת יתר הן רק חלק מהמחלות שבשביל להתמודד איתן צריך לשנות את אורח החיים. איך עושים זאת? הנה כל הפרטים

הרפואה המודרנית רואה בשמירה על אורח חיים בריא אמצעי יעיל להתמודדות עם מחלות. אורח חיים בריא מונע מחלות, מאפשר לאתר אותן מוקדם ומפחית סיכונים. מטבע הדברים, אורח חיים מן הסוג הזה נשען על תזונה נכונה ופעילות ספורטיבית ויש בו גם מודעות גבוהה לערכים קלוריים.

בנוסף, יש מחלות ספציפיות שמחייבות שמירה על אורח חיים בריא כחלק בלתי נפרד מהטיפול. הנה כמה מהן:

1. מחלות לב

מחלות לב וכלי דם הן כיום הסיבה העיקרית אחרי סרטן לתמותה בעולם המערבי. החדשות החיוביות הן שהמודעות לקשר בין אורח חיים בריא לבין הורדת הסיכון למחלות לב וכלי דם הולכת וגוברת, אך יש עדיין כמה הרגלים שכדאי לאמץ ולא כולם מכירים.

ראשית, חשוב לעבור אבחון מקיף בשביל לזהות את אופי המחלה והתסמינים שלה. אבחון מחלות לב מתבצע באמצעות אק"ג, אקו לב ובדיקות דם ויש גם מקרים שבהם מומלץ צנתור אבחנתי לאבחון מחלת לב כלילית והיצרות של כלי דם כליליים.

שנית, אנשים בעלי רקע של מחלות לב או היסטוריה משפחתית של התמודדות עם מחלות מן הסוג הזה צריכים להקפיד על ביצוע פעילות גופנית. במקביל, כדאי להם לנהל פגישות מעקב עם קרדיולוג ולקבוע את עצימות האימון בהתאם למצבם הגופני.

2. כבד שומני

מחלת כבד שומני מתאפיינת בהצטברות של עודף שומן בכבד. היות והכבד הוא הבלוטה הגדולה ביותר בגוף שלנו, יש לו חשיבות אדירה ותפקיד מפתח בתהליך העיכול וחילוף החומרים. בין היתר, תפקוד תקין של הכבד מאפשר פירוק פחמימות, חלבונים ושומנים, אחסון ויטמינים ומינרלים, ייצור והפרשת מיצי מרה, הפיכת אמוניה לאוריאה ועוד.

מחלת כבד שומני עלולה להיגרם כתוצאה מצריכת אלכוהול או מסיבות אחרות והיא מאובחנת באמצעות בדיקות דם ואולטרסאונד בטן. עם התקדמות המחלה עלולים להופיע סימפטומים של חולשה ועייפות, אך הפחתת גורמי סיכון מסייעת להתמודד איתה. הדרך להפחית את גורמי הסיכון היא להוריד במשקל, להקפיד על פעילות גופנית מוגברת ולהתאים תפריט אישי למשקל החולה, מצבו הבריאותי ואורח חייו.

3. השמנת יתר

השמנת יתר נחשבת כבר כמה שנים למחלה כלל עולמית שדורשת טיפול מקיף. הטיפול בהשמנת יתר מתחיל מגיל צעיר באמצעות הטמעת הרגלי תזונה נכונים בקרב תלמידי גנים ובתי ספר, אך הוא ממשיך עד לגילאים מבוגרים ולמעשה לכל אורך החיים.

שמירה על אורח חיים בריא היא תנאי למניעת השמנת יתר על השלכותיה השונות. את אורח החיים הבריא כדאי לבסס על תזונה מאוזנת, פעילות גופנית, הפחתת משקאות מסוכרים, שתיית מים ושילוב בין 5 צבעים שונים של פירות וירקות מדי יום.

יאיר דנון