ביבס סוכות 20.9.18
סוף לרעש המטוסים? אולי בנובמבר

סוף לרעש המטוסים? אולי בנובמבר

מועצת העיר הסמיכה את ביבס לעתור לבג"צ נגד רש"ת אבל זה מעדיף להמתין מספר חודשים, בהם נתיב הנחיתה אמור להשתנות שוב • איתן מנור – חבר מועצת העיר וקברניט ב"אל על", חושב שזה לא יקרה בגלל שהמסלול העתידי עובר מעל פאתי רמאללה • אם השינוי יקרה – תושבי לפיד וכפר האורנים ירגישו בו היטב מעל ראשם

(צילום ארכיון)

מועצת העיר הסמיכה ביום ראשון השבוע את ראש העירייה חיים ביבס לעתור לבג"צ נגד רשות שדות התעופה עקב שינוי במדיניות נחיתת המטוסים בנתב"ג, ששבו לחלוף מעל שמי השכונות המערביות של העיר. ביבס ציין בישיבה כי הוא ימתין עם העתירה מכיוון שבנובמבר אמורה רשות שדות התעופה לשנות את נתיב הנחיתה ולהסיט את המטוסים לנתיב חדש שיעבור בסיבוב רחב מעל בית סירא, פאתי רמאללה ומודיעין עילית עד לנחיתה בנתב"ג כך שלמעשה הרעש מעל מודיעין אמור להיפסק. אם המסלול האמור ייצא לפועל – מי שאמורים להרגיש זאת היטב יהיו תושבי לפיד וכפר האורנים, שיגלו כי השמיים מעליהם הפכו להיות צפופים ורועשים למדי.

נוהל הנחיתות של נתב"ג קובע כי יש עדיפות לנחיתה על מסלול 12 (המסלול הצפוני - מכיוון אזור כוכב יאיר והסביבה) ואחר כך, בשעות העומס, יש אפשרות לנחות גם על מסלול 21 (המסלול המערבי – מכיוון תל אביב והסביבה) כאשר בהתאם להחלטת ראש רת"א הנחיתה על מסלול 30 (המסלול המזרחי המשפיע על מודיעין) תהיה בעדיפות שלישית ואחרונה.

בדיון הציגו נציגי רת"א ורש"ת את השינויים שנעשו בשבועות האחרונים לעומת המצב כפי שהיה עד לשינוי וכן את תכנון המסלולים בעתיד לבוא, כאשר על פי הנחיות מנהל רת"א שעות הנחיתה על מסלול 30 יהיו בין השעות 23:00 ל-01:00 ובין השעה 05:00 ל- 07:00. כמו כן נקבע כי בשעות אלה יתקיים סיור מיוחד של נציגי העירייה עם הגופים המקצועיים על מנת לצפות מקרוב בהליכי הנחיתה בשמי מודיעין מכבים רעות איך וכיצד הוא משפיע על איכות חיי התושבים.

מי שצינן את הרוחות היה חבר המועצה איתן מנור, טייס קרב בעברו וקברניט בחברת אל על שנים רבות שאמר: "המסלול החדש אמור לעקוף את מודיעין ממזרח ולכן אם יאשרו אותו רעש המטוסים אמור להיפסק או להיחלש מאד".

איתן מנור, מה אמור בעצם לקרות בנובמבר?

"רש"ת מתכננים מסלול עוקף רחב יותר שבו ינחתו המטוסים בשיטת ILS (INSTRUMENT LANDING SYSTEM) כלומר המטוס יעשה סיבוב ממזרח לעיר ויתלבש על קרן אלקטרו-אופטית שתוביל אותו ישירות לנחיתה בנתב"ג. זו שיטה מקובלת כמובן ואז באמת רעש המטוסים מעל מודיעין אמור להיפסק".

ומדוע אתה נשמע סקפטי?

"כי אני אומר לך את דעתי האישית – זה מסוכן למטוסים".

מה מסוכן?

"המסלול המתוכנן אמור לעבור בתוככי יהודה ושומרון בעצם סמוך לרמאללה, ומבחינה ביטחונית זה מסוכן".

מדוע? מישהו עם טיל כתף יוכל פשוט להוריד מטוס נוסעים?

"כן. ולכן אני לא משוכנע בכלל שגופי הביטחון בישראל יאשרו לרשות שדות התעופה לטוס בנתיב כזה שהמטוס עובר מעל שטחים פלסטינים".

למטוסי אל על יש מערכות הגנה נגד טילים. זה לא מספיק?

"אז מה? האם נרצה שמטוס נוסעים של חברה זרה יתרסק בתחומי מדינת ישראל? לכן אני עדיין לא רואה את התוכנית הזאת יוצאת לפועל אבל שוב - זו דעתי האישית".

יאיר דנון