ביבס סוכות 20.9.18
מרחבי הלימוד שהותאמו למאה ה-21

מרחבי הלימוד שהותאמו למאה ה-21

15 בתי ספר בעיר שותפו בתוכנית 21M, שתשנה בהם את סגנון הלימוד המקובל • חלק מהם יחנכו את החללים החדשים כבר בתחילת שנת הלימודים • כך זה נראה עכשיו וכך זה ייראה בעתיד

מספר חודשים לאחר אישורה של תוכנית מרחבי הלימוד החדשניים בבתי הספר (M21), מעדכנת עיריית מודיעין כי כבר בעוד חודשיים ייפתחו חלק מהם.

התוכנית, פרי שיתוף פעולה של עיריית מודיעין עם מינהל הפיתוח במשרד החינוך, יצאה לדרך בחודש מאי האחרון בכוונה להקים מרחבי לימוד חדשניים ב-15 בתי ספר בעיר, שהגישו בקשה להשתתפות בתוכנית שאושרה בידי משרד החינוך. בתי הספר הם: אופק, אלונים, שבטי ישראל, כרמים, היובל, ענבלים, עירוני ב' ע"ש יצחק רבין, נתיב זבולון, רמון, ניצנים, שיבולים ועירוני ה' ע"ש יצחק נבון.

מטרת התוכנית היא לייצר מרחב לימודי חדשני ומעט פחות קונבנציונליים מכיתות הלימוד המסורתיות, שיתאימו לרוח הלמידה של המאה ה-21. בבתי הספר נבנים על פי תוכנית זו שני מרחבי לימוד בעלות מוערכת של כ-160 אלף שקל, במימון העירייה ומשרד החינוך.

המרחבים החדשים נבנים בהתאם לעקרונות שנקבעו בידי משרד החינוך:

פרסונליות

סביבות למידה מותאמות אישית לתלמיד הכוללות מרחבי למידה אישיים, טכנולוגיות ומרחבים וירטואליים תומכי למידה אישית. כמו כן מעטפת של בית ספר חכם לניטור, התאמה ושיפור הלמידה האישית של כל תלמיד.

שיתופיות

סביבות למידה הכוללות מרחבים המזמנים שיתופיות כגון: מרחבים פיסיים לקיום אירועי למידה; מרחבים וירטואליים וטכנולוגיות תומכי למידה שיתופית; מרחבים המאפשרים שיתוף פעולה במסגרות של תלמידים וסגל ההוראה וכלל בעלי העניין של בית הספר.

אי-פורמליות

 סביבות למידה הפועלות בכל זמן ובכל מקום. הן הכוללות מרחבי למידה בשטחים הציבוריים בבית הספר, מרחבים וירטואליים ורשת חברתית בית ספרית כזירת למידה אי-פורמלית. כמו כן הרחבת מרחבי הלמידה האי-פורמלית במעטפת המקומית והקהילתית של בית הספר.

גלוקליות

סביבות למידה הכוללות טכנולוגיות ומרחבים וירטואליים התומכים בתרגום זמן אמת ובנוכחות מרחוק כדי לקיים שיח ושיתופי פעולה גלובליים ורב תרבותיים.

תמורתיות

סביבות למידה הכוללות מרחבים פיסיים גמישים ומרחבים וירטואליים מדומים ורבודים ליצירת מציאות למידה משתנה, מרחבי אי ודאות ופתרון בעיות, מרחבי מייקריות, יזמות וחדשנות.

תכלול

סביבות למידה הכוללות מרחבים פיסיים ווירטואליים ליצירה, אמנות ומלאכה ולהתנסויות חווייתיות המגבשות משמעות אישית. סביבה המאפשרת מפגשים אישיים עם מנטורים ומלווים.

בפרויקט זה לוקחת חלק סוללה של אנשי מקצוע מעולמות התכנון והביצוע ובהם אדריכלים או מעצבים אשר בחרו, יחד עם מנהלי בתי הספר, את החזון והקונספט של מרחבי הלימוד ואנשי תשתיות ובינוי. כולם בפיקוח וליווי צמוד של אגף מבני ציבור בעירייה. העבודות כוללות בין השאר ובהתאם לתכניות האדריכלות שהוגשו, שדרוג חללים בבתי הספר הכוללים עיצוב מחדש של המקום, שדרוג החדרים וכולי. כמו כן, במרבית מרחבי הלימוד נעשות עבודות נגרות ייחודיות הכוללות הרכבת במות ושולחנות דיון ולמידה מעוצבים ומיוחדים. בנוסף, בחלק מן המרחבים מותקנים אלמנטים של מתקני ספורט ייחודיים. במהלך החודשים הקרובים ירוהטו מרחבי הלימוד השונים, כל בית ספר על פי התכנון שנקבע לו.

יאיר דנון