(new)מחלקים באמצע עמוד הבית
מי לוקח אחריות?

מי לוקח אחריות?

אחרי חודשים של כאוס תחבורתי עקב השבתות הרכבת פנינו השבוע לראש העירייה, שקולו לא נשמע עד כה, וביקשנו הסברים • גילינו שלא רק שכוחה של העירייה מוגבל ביותר, אלא שהיא גם לא מודעת להיקף התקלות בשטח • ביבס מסכים שהאחריות הכוללת היא עליו, אולם במקביל תוקף את סגנו שמחזיק בתיק התחבורה: בקדנציה הבאה לא אפקיר את התיק בידיים של אף אחד אחר

סאגת הרכבת ובעיות התחבורה הקשות הנגרמות עקב העבודות לחשמול הקו לירושלים עדיין רחוקה מלהסתיים. השבוע, בנוסף להפסקת פעילותה של אחת מתוך שתי המסילות המחברות את תל אביב ונתב"ג (דבר הגורם לצמצום פעילותם של קווים רבים ביניהם למודיעין), הוכרז גם כי בנוסף לכך תופסק פעילות תחנות הרכבת במודיעין עד סוף החודש החל מהשעה 20:00.

במהלך החודשיים האחרונים סיקרנו כאן בהרחבה את המצב התחבורתי הקשה במודיעין, החל מהתנהלותם של רכבת ישראל ומשרד התחבורה וכלה בחברת "קווים", שעל פי דיווחי הנוסעים מהשטח כשלה בלהעמיד את רמת התיגבור כפי שהתבקשה בידי משרד התחבורה.

מלבד זאת עסקנו גם בשאלת אחריותה של עיריית מודיעין לעניין. יש לומר מיד כי לרשות מקומית אין יכולות ביצועיות ממשיות מול גורמים כמו רכבת ישראל ובטח שלא מול משרד התחבורה. עם זאת, במהלך השבועות האחרונים לא הצלחנו לקבל מעיריית מודיעין תשובות מפורטות לשאלות כמו "האם אכן בוצעו התגבורים שהובטחו?" ו"האם דרשה העירייה הטלת סנקציות על חברת 'קווים'?"

שוחחנו השבוע עם ראש העירייה חיים ביבס ועם יעקב כהן, ראש אגף השירות בעירייה, בניסיון לקבל תשובות ענייניות לשאלות האלו. לאחר השיחות עם השניים ניתן לומר כי מצבה של העיר מול גורמי התחבורה הרשמיים והקובעים גרוע אף יותר ממה שחשבנו.

נראה שעיריית מודיעין עשתה את הפעולות הנדרשות. כמו בקשת הבהרות מהרכבת מדוע השאטלים שלה מגיעים רק עד נתב"ג ולא מודיעין, הפניית בקשות למשרד התחבורה לקנוס את חברת "קווים" וכו'. עכשיו אנו מבינים כי לא רק שלעירייה אין ממש יכולת ביצועית בנושא, אלא שגם אין ברשותה את כל המידע לגבי המציאות התחבורתית שנוצרה בשטח. מסתבר שמשרד התחבורה לא מעביר לעירייה ניטור יומיומי של כמות הנסיעות ושאר המידע הרלוונטי. למעשה, בעירייה עד היום אין גורם רשמי שיכול לומר אם חברת "קווים" ביצעה את התגבור שנדרש ממנה בחודשים האחרונים לתקופות זמן נתונות. לעירייה אין גם את לוחות הזמנים המתוגברים.

ראש העירייה חיים ביבס, עשיתם הכל כדי להקטין את הפגיעה בתושבי מודיעין שמשתמשים בתחבורה ציבורית?

"אני יכול לומר שבאופן אישי, גם מול מנכ"ל הרכבת ומשרד התחבורה, אני פועל על מנת גם למזער נזקים וגם להוסיף כל התגבורים שצריך כדי שהתושבים כמה שפחות ירגישו את זה. צריך להבין דבר אחד – מערך התחבורה השתנה. נוספו 400 שעות תחבורה ציבורית ואנחנו בסופו של דבר צריכים להיות אחראים שהתושב האחרון יקבל את הטוב ביותר. לעקוב אחרי העניין זה לא בפופוליזם או בכוס קפה עם נהגים ואמירות כאלו ואחרות אלא מתוך קשר ישיר של מנהל אגף שלם ששמתי עליו את זה וקוראים לו יעקב כהן. המטרה העיקרית שלנו, ואמרתי את זה גם למשרד התחבורה, היא להביא לכך שהתחבורה הציבורית הטובה ביותר תהיה למען התושבים. צריך לזכור שלאורך כל הדרך, גם כשהיו חברות אחרות, ראינו את ההתרסקות שלהן".

גם "קווים" מתרסקת?

"אם נראה שכלו כל הקיצין אנחנו נצא למלחמת עולם על הדבר הזה. אבל צריך גם להבין שמבחינת המערך וכל מה שהגשנו בקשות עד היום על פי תלונות התושבים, בסך הכל אנחנו מקבלים מהם תשובות. אם זאת בעייה של איחורים או אי הגעה. אנחנו מגישים את כל התלונות הנדרשות כדי שייקנסו כמו שצריך. אנחנו מקיימים את כל הישיבות הנדרשות".

האם דרשתם מרכבת ישראל הבהרות מדוע השאטלים שלה לא נותנים מענה אמיתי?

"בוודאי שדרשנו. נחלק את זה לשניים: הרכבת צריכה להיות מחושמלת גם בקו לירושלים ומכיוון שאנחנו בעוד כשנה מהיום עם רכבת ממודיעין לירושלים, יש גם לנו אינטרס גדול שהיא תהיה חשמלית. גם אם אנחנו סובלים כיום, בסוף התהליך נרוויח מזה ונגיע בתוך זמן קצר לירושלים. אין פה מעשה קוסמות. אין פה הארי פוטר. יש עבודה סיזיפית שצריך לעשות אותה על מנת להביא למצב שלא נטפל בזה יותר. ואנחנו על זה. בפיתוח תשתיות בהשקעה של מאות מיליונים כולל קשת מודיעין, חניון גדול עם גשר שמחבר ישירות לפאתי מודיעין ועוד. בסופו של דבר התכלית של הדברים היא להביא לכך שכאשר הרכבת לירושלים תעבוד היא תעבוד הכי טוב שאפשר. עד אז יש בעיות. אנחנו מטפלים בבעיות ויש כאלו שצצות תוך כדי תנועה".

התחושה בקרב ציבור הנוסעים היא שכל הגורמים, כולל העירייה, הפקירו אותם.

"בוא נעשה סדר. אתה יודע כמה נוסעים ביום? סדר גודל של עשרת אלפים. אז איפה שיש בעיות אנחנו מטפלים ישירות. בעבר צעקו שיש קטסטרופה והחברה האחרונה קרסה והחברה השנייה קרסה. בסוף אנחנו הפסדנו. התפקיד שלנו כעירייה הוא לנהוג באחריות כדי שנטפל בכל מה שצריך כנדרש כדי להביא לכך שנוכל בסופו להביא למערך תחבורה ציבורית הכי טוב. להגיד לך שהוא טוב היום? לא. להגיד שהוא גרוע? גם לא. הוא מערך כזה שאנחנו בונים אותו אחד לאחד כדי שבסופו של דבר הוא יהיה הטוב ביותר. אם נרגיש שכלו כל הקיצין נצא למלחמת עולם. צריך לזכור, אתה יכול יום אחד לשבות, יומיים לשבות ומה יהיה אחר כך? אנשים לא יגיעו למקומות העבודה שלהם? לכן אני מציע לכולם לנהוג באחריות. לקחנו את המושכות לידיים, אני מטפל ישירות בשיחות עם מנכ"לי כל המשרדים".

ובכל זאת נראה שכמעט כל ההבטחות לתגבורים לא בוצעו וציבור הנוסעים לא מקבל תשובות.

"יש לנו פירוט של 400 שעות קווים שנוספו".

אתה לא חושב שהיה ראוי שציבור הנוסעים ישמע את קולך ויקבל תשובות מדוע המצב בשטח כמו שהוא?

"קולי, עם כל הכבוד, נשמע. ואגיד את זה בצורה ברורה: אני מטפל בהכל במשך כל יום כל השנה. יש שני תפקידים במועצת העיר שהם האצלת סמכויות מכוח סעיף 15. שני הסגנים שלי, אחד בחינוך ואחד בתחבורה. אז אם מישהו עושה רעש ומנסה לגלגל את זה לפתחו של מישהו אחר, אז שייקח קצת אחריות. כי אני כבר לקחתי אחריות מזמן כדי לטפל בכישלונות של אחרים".

למי שפיספס, זוהי כבר הפעם השנייה בשיחה שבה ביבס מכוון חיצים כלפי אילן בן סעדון (הראשונה היתה ברמיזה על אמירות פופוליסטיות ושתיית קפה עם נהגים). את הנקודה הזו בדיוק, של אחריות מחזיק תיק התחבורה לעומת האחריות שלו כראש עירייה, רצינו לברר איתו.

יש מי שסבור כי נוח לך שהזעם הציבורי יופנה כלפי בן סעדון ולא כלפיך...

"יש אדם שמקבל משכורת מתושבים כדי לטפל רק בדבר הזה. אז אני מציע שבמקום לגלגל אחריות שייקח אחריות. כי אני לוקח את האחריות על הכל. ואני אומר לך באופן ברור שבקדנציה הבאה אני לא מתכוון לתת את תיק התחבורה לאף אחד אחר. לא אפקיר את זה בידיים של אף אחד אחר".

אתה רואה את המצב הקשה בשטח, אבל האם ניצלת את מעמדך הפוליטי הארצי כדי לתקן? אתה גם בכיר בליכוד, גם יו"ר מרכז השלטון המקומי...

"צריך לזכור שהמערך הזה נכנס לפעולה בסוף אוגוסט בשנה שעברה. לפני כמה חודשים, כאשר הבנתי שהעסק הזה לא מתנהל כמו שצריך ואין על מי לסמוך, לקחתי את העסק בידיים באופן מלא ובעבודה מלאה כדי שנוכל להביא לכך שיצליח, כמו שהצלחנו בכל דבר שנגעתי בו בעיר".

בתגובה לדברי ביבס מסר אילן בן סעדון כך:

"כדרכו, גם בדבריו הפעם חיים מנכס אליו הצלחות באופן בלעדי ומרחיק מעצמו אחריות הנוגעת לקשיים נקודתיים, כמו בחודשים האחרונים עקב השבתת פעילות הרכבת בעיר. כראש העיר חיים בוודאי יודע כי מעבר לתיק התחבורה והבטיחות בדרכים אני נושא באחריות על שלושה תיקים נוספים: שירותים חברתיים, הבריאות העירונית ועיר ללא אלימות - המאבק בנגע הסמים והאלכוהול. בכל אחד מהתיקים מעולם לא ברחתי מאחריות, נהפוך הוא – ובמלוא הצניעות עשייתי הייתה ענפה מאוד בכל תחום. גם במקרה של השבתת הרכבת קמתי מהכיסא ויצאתי לשטח, להיות עם התושבים, להקשיב ולעזור להם, במקביל לפגישות אין-סופיות עם הגורמים הרלוונטיים: החל מידידו של ראש העיר, שר התחבורה, דרך יו"ר ועדת הכלכלה של הכנסת ועד לנציגים בכירים במשרד התחבורה, ברכבת ישראל ובחברת קווים.

"מעניין הוא שרק לפני כשנה הוציא ראש העיר חוברת מהודרת שבה הוא מהלל את מהפכת התחבורה שהובלנו יחדיו בעיר וכעת, לפתע, הוא מלא תסכול על המצב הקיים, שאגב איננו בשליטתנו אלא נכפה עלינו על-ידי השלטון המרכזי, יחד עם בעיה כלל-ארצית הנוגעת למחסור בנהגים בתחבורה הציבורית בישראל. ראוי כי בהזדמנות זו, ולמרות הבחירות הקרובות, חיים יסתכל על חצי הכוס המלאה בתחבורה ובבטיחות בדרכים, והעובדה שלמעלה מ-10,000 תושבים משתמשים מדי יום באמצעי התחבורה הציבורית בעיר. זאת בנוסף לפתיחת מרכז התחבורה החדש, תיגבור והוספה של קוויים עירוניים ובין-עירוניים (בימי שגרה), הצבת עשרות תחנות אוטובוס מקורות, הרחבת מערך ההסעות עבור החיילים לצומת לטרון ולעיר הבה"דים, שיפור תשתיות הכבישים, הבטיחות והנגישות, סלילת עשרות ק"מ של שבילי אופניים, מעבר הדרגתי לאוטובוסים ידידותיים לסביבה בעיר, דירוג מודיעין במקום הראשון מבחינת בטיחות בדרכים ונגישות, והרשימה עוד ארוכה.

"אין ספק כי חיים הוא פוליטיקאי מיומן ואין ספק כי אני מהווה איום מבחינתו. ככל שהוא ברח מאחריות באתגר התחבורתי הנוכחי, למרות שלא יכול היה לעשות דבר לנוכח אמירתו המפורשת של שר התחבורה, לפיה 'גם תושבי מודיעין צריכים לשאת בנטל הלאומי למען פתיחת רכבת מהירה מת"א לירושלים'. אני, להבדיל ממנו, מעולם לא הטלתי בו דופי או יצאתי נגדו".

מהשיחה עם ביבס אנו עוברים לאיש שקיבל ממנו את הסמכויות לטפל בנושא ולהיות בפועל מחזיק תיק התחבורה – יעקב כהן, מנהל אגף השירות בעירייה. תפסנו אותו באמצע שיחת טלפון שבה ניסה לסייע לחייל שאיבד את ארנקו באחד האוטובוסים בעיר. "מכירים אותי כבר יותר מעשרים שנה", הוא פותח, "כך שהכל בסופו של דבר מגיע אלי".

לדברי כהן, מתחילת השבתות הרכבת הוא נמצא בקשר רציף עם משרד התחבורה ועם חברת "קווים". לדבריו, כאשר פנה לרכבת ישראל בכדי להבין מדוע השאטלים אינם נותנים מענה אמיתי לבעיהיה, הוא קיבל תשובה לא מספקת: "הם טענו שהרכבת ממילא נוסעת קודם לנתב"ג, אז כך גם יתנהלו השאטלים. הרכבת היא רשות עצמאית. יש לי פחות קשר איתם".

במבט על החודשים האחרונים נראה כי היה תיגבור מסיבי רק בשבוע השלישי להשבתה הראשונה והממושכת.

"בסוף, הנתונים נמצאים אצל משרד התחבורה ולא אצלי. כמה נוסעים יש ברכבת וכולי. הם החליטו על תוכנית תיגבור שכנראה לא הייתה טובה. ישבתי איתם ותיגברנו ולדעתי ברגע שתיגברנו המצב היה טוב יותר. חלק מהאוטובוסים אפילו יצאו ריקים".

זה היה בשבוע השלישי להשבתה הראשונה. אבל לאחר מכן הבעיות חזרו...

"אחר כך היו בעיות בשעות הערב. בין השעות 19-23. נסעתי לתחנה המרכזית בתל אביב ובדקתי בעצמי מתי יוצאים האוטובוסים. אנחנו עוקבים אחר הכל ולא בטוח שיש עוד רשות בארץ ששלחה את מנהל האגף לשטח לראות את המצב. אין לעירייה אוטובוסים שאני יכול להביא. אני נמצא בקשר עם משרד התחבורה בכל יום, וגם עם חברת 'קווים' כדי להבין איך הם הולכים לפתור את הבעיות".

אתם יודעים בדיוק את הנתונים? למשל בכמה אוטובוסים תוגבר המערך של "קווים"? כי הדיווחים בשטח הם על קטסטרופה.

"אני לא מכיר דיווחים כאלה. כל תלונה שהגיעה אלינו טיפלנו בה מול משרד התחבורה ו'קווים'. אני לא יודע על מה אתם מדברים. בבקרים האוטובוסים לא היו מלאים בכלל. נקודה".

מספיק להסתכל בעמוד הפייסבוק "הקו האדום" כדי להבין מה המצב בשטח ומדוע מגיעות כל כך הרבה תלונות מדי יום.

"כל תלונה שהגיעה אלינו טופלה. מה שלא מגיע אלי אני לא יכול לטפל. כשהתחילו ההשבתות בימי רביעי ביקשנו תוספת שני אוטובוסים וקיבלנו. אני לא יודע מה מעבירים אליכם. אם יש עשרה נוסעים בעמידה זה בסדר".

הנוסעים מדברים על כאוס. אפילו ברמה שאין לוח זמנים מתוגבר שפורסם.

"אני יודע שהאוטובוסים יצאו מדי בוקר כל 3-5 דקות. אני מודה שלא הסתכלתי מה קורה במשך כל היום. כל התלונות עליהן אתה מדבר לא הגיעו אלי". 

אתם מנטרים את הנתונים ברמה יומיומית?

"אין לי את הנתונים ממשרד התחבורה. אני לא מקבל אותם. זה לא מועבר אלינו".

 

פרשנות: אפשר היה לעשות יותר

מזה חודשיים שאנו מסקרים את הכאוס התחבורתי שנוצר בעיר עקב השבתות הרכבת וניתן לומר כי המסקנות אינן מעודדות כלל, גם אם כולנו צריכים להיאזר בסבלנות רבה במיוחד נוכח חשיבות הפרויקט הלאומי של הקמת הקו המהיר לירושלים.

עם זאת, חובה לומר כי כל הגורמים האחראים יכלו, והיו חייבים, לעשות הרבה יותר ממה שעשו בפועל. רכבת ישראל התנהלה באופן שערורייתי, ממשרד התחבורה אין שום סיכוי לקבל תשובות ברורות על שאלות פשוטות כמו "האם בוצע התגבור שהובטח" ולגבי חברת קווים באמת שאין יותר צורך להכביר במילים.

וכעת לעיריית מודיעין והאיש העומד בראשה: נכון, לעירייה אין כלים ממשיים לכופף את ידם של אף אחד מהגורמים שהוזכרו לעיל, רק שאף אחד לא תיאר לעצמו שהם אפילו לא מודעים לעוצמת הבלגאן בשטח ואין להם גישה לנתוני האמת.

אולי זאת נאיביות לשמה, אבל היה מוגזם לצפות מעיריית מודיעין לספק לציבור הנוסעים את האמת כפי שהיא? האם זה היה מוגזם לצפות מראש העירייה שישמיע את קולו בעניין, הרבה לפני שהתעקשנו על קיום שיחה איתו? או לקוות שהיה מנצל את מעמדו בזירה הארצית וכמקורב לבכירי מפלגת הליכוד המנהלים כיום את המדינה כדי לפחות להגיע לכלי התקשורת הארציים ולזעוק כראש העירייה את תסכולם של ציבור הנוסעים? או שאולי לא עשה זאת כי מיני-מלחמה שכזאת לא תואמת את האינטרסים שלו ושל העיר מודיעין מול משרד התחבורה בעניין קשת מודיעין ובכלל מראה פניו של מערך התחב"צ בעיר בעתיד?

ומה לגבי המהירות בה השיחה שקיימנו עם ביבס גלשה להטחת האשמות בסגנו אילן בן סעדון (שכישלונו בתחום התחבורה הציבורית עליו הוא אמון ברור לכל בר דעת)? נראה כי לא יהיה זה מופרך לקבוע ששתיקתו של ביבס בעניין מקורה גם בכך שהיה לו מאוד נוח לצפות מהצד כיצד הזעם הציבורי נוחת על ראשו של מחזיק תיק התחבורה, במיוחד כעת שעם התקדמות קמפיין הבחירות ברור כי אחת המטרות המרכזיות של ביבס היא שחיקת כוחו של בן סעדון.

לסיכום: מגיע לנו יותר.

(new)מאוחדת באנר 2