ביבס סוכות 20.9.18
מה קורה כשמשאירים את הבעייה לרגע האחרון?

מה קורה כשמשאירים את הבעייה לרגע האחרון?

משפחות שני ילדים בחינוך המיוחד מצאו את עצמן נלחמות זו בזו בגלל שיבוץ בעייתי שבוצע ממש לפני ה-1 בספטמבר • אחד מהילדים עדיין לא פתח את שנת הלימודים בשל הסערה שפרצה • העירייה: "שיבוצי תלמידים במוסדות החינוך המיוחד הינם שיבוצים מורכבים. אנו פועלים למציאת פיתרון"

מה קורה כאשר השיבוצים לבתי הספר והכיתות מתבצעים ברגע האחרון? כאשר מדובר בכיתות רגילות התוצאה היא לכל היותר אי נוחות ו"טירטור" למשפחות ולילדים. כאשר מדובר בחינוך המיוחד, שבו יש מעט ילדים וכל אחד מהם רגיש מהילד הממוצע - התוצאה עלולה להיות קשה מאוד. זה בדיוק מה שקרה השבוע ונכון לזמן כתיבת שורות אלו – לפחות אחד משני הילדים המעורבים בסיפור לא פתח את שנת הלימודים. מאז תחילת השבוע נמצא הילד בבית, בעוד הוריו ומינהל החינוך בעירייה מחפשים את הפתרון בדמות שיבוץ מחודש לבית ספר אחר.

תחילת המעשה בסוף השבוע שעבר, ממש יום אחד לפני ה-1 בספטמבר. אביו של ילד הלומד בכיתת חינוך מיוחד העלה פוסט נזעם באחת מקבוצות הפייסבוק המודיעיניות, בו האשים את עיריית מודיעין בכך ששיבצה לכיתת בנו תלמיד חדש ש'. האב כתב כך: "איך זה ייתכן שיומיים לפני תחילת השנה, נודע לנו במקרה על שיבוץ של ילד אלים, שבעבר התעלל רגשית וגופנית בבן שלנו על בסיס יומיומי, לאותו בית ספר ואותה כיתה אליה הבן שלנו, פשוטו כמשמעו, ברח?".

בשיחה עם "מודיעין News" סיפר האב: "הבן שלי סובל מ-O.C.D והפרעות חרדה ולומד בכיתה לילדים עם קשיים רגשיים ואחרים. בכיתה א'-ב' הוא למד בבית ספר אחר בעיר, יחד עם הילד השני. היו שם המון בעיות עם ריסון האלימות של אותו ילד והמון תקריות של אלימות לא רק פיזית. אחרי שנתיים הגענו למצב שהבן שלנו לא לומד כלום ובהמלצת המטפלים שלו העברנו אותו לכאן. פה יש אנשי צוות שהם מלאכים, אוהבים את הילד שלי כמו שאני אוהב אותו, והילד מתקדם. הוא גם לומד וגם לומד איך להתנהג אחרת".

איך ומתי ידעת על השיבוץ של אותו ילד לכיתה?

"נתחיל בזה שבמהלך הקיץ שוחחתי מספר פעמים עם אנשי המחלקה לחינוך מיוחד וביקשתי שאותו תלמיד שפגע בבנו לא ישובץ לאותה כיתה" (בעיריית מודיעין אמרו השבוע כי לא מוכרת להם פנייה כזו).

ומתי קיבלתם הודעה רשמית שזה מה שקרה בכל זאת?

"לא קיבלנו הודעה רשמית. שמענו על זה ביום שישי, רק בגלל שאני מאוד מקושר וזה הגיע אלי. כל הקיץ דיברנו עם מינהל החינוך המיוחד והסברנו להם שלא ישימו את אותו ילד כאן. אפילו לא הודיעו לי כי אני, למרות שהילד שלי הוא הקורבן, כבר לא צד בעניין. איזו מן התנהלות זו?".

איך הבן שלך הגיב לידיעה על השיבוץ?

"הילד, בלי להיכנס ליותר מדי פרטים, חווה רגרסיה. הוא חיכה לפתוח את השנה והתרגש שחוזרים לבית הספר. לספר לו את זה שבר לי את הלב, וגם לו. מאז הוא ברגרסיה. הוא מפחד ואומר לי 'מה יקרה אם אלך ברחוב ואפגוש אותו?' יש לו הפרעת חרדה וכל דבר מפחיד אותו יותר, אבל זה הילד. הוא מטופל ומצליח ואתה לא יכול להביא לכאן את אותו ילד שפגע בו. הבן שלי עבר טיפול פסיכולוגי, הוא לא מוכן לקום מהמיטה בבית מרוב פחד עכשיו".

עד כאן הצד של הילד שהוכה בעבר. ומכאן חשוב להבהיר שכל הצדדים בסיפור הזה נפגעו. לא פחות מהילד שהוכה בעבר, גם הילד שהיכה אותו שייך לחינוך המיוחד וגם הוא, ללא ספק, זכאי לטיפול רגיש. הבעייה היא שהמערכת (משרד החינוך ומינהל החינוך בעירייה) לא גילו את הרגישות הנדרשת והשאירו את השיבוץ הבעייתי לרגע האחרון ממש.

וכך בדיוק קרה: הפוסט הנזעם שפירסם האב גרר מאות תגובות גולשים, שכמובן לא פסחו (בלי לדעת את הפרטים) על השמצות של משפחת הילד השני וכמובן שלו. ביום ראשון, כאשר החלו הלימודים – הילד המואשם כמובן לא הגיע לבית הספר כלל.

הוריו של הילד השני מסרו השבוע: "ברצוננו להבהיר כי לא ביקשנו לשבץ את בננו בכתה המדוברת, וממילא מי שמשבץ הינן הרשויות ולא הורים. משפחתו  של הילד הראשון לא פנתה אלינו במהלך הקיץ ולמיטב הבנתנו גם לא למחלקה לצרכים מיוחדים האמונה על השיבוצים בעיר. אנו לא מתכוונים להגיב להתקפה שהופנתה גם כלפינו וכוללת גם שקרים ועיוותי מציאות. תוך שימוש במידע אישי שהגיע אליהם בדרכים לא כשרות. השגת מטרות באמצעות דריסת האחר אינה דרכנו. אנו פועלים בשיתוף מלא עם גורמי משרד החינוך והעירייה למציאת הפתרון המתאים עבור בננו".

גורם המקורב למשפחת הילד השני שוחח עימנו השבוע והסביר כי פני הדברים הם אחרת מכפי שהציג אביו של הילד הראשון: "מי שכרגע יושב בבית הוא הילד המואשם. זאת מבחירה של המשפחה משום שלעירייה אין בעייה שהוא ימשיך באותה כיתה אליה שובץ. הוריו השעו את השיבוץ ביחד עם העירייה משום שלאחר כל ההשמצות נגדם הם לא מוכנים שהוא ייכנס לכיתה שבה כל ההורים כבר חושבים עליו דברים כאלו. עכשיו הוא יושב בבית והם מחכים לפיתרון".

מה התחושות של ההורים?

"הם מאוד פגועים מכל העניין הזה. אם ההורים של הילד הראשון היו פונים להורים של הילד השני בכלל לא היינו מגיעים לסיטואציה הזאת. אחרי שהוחלט שהוא לא ימשיך בבית הספר הקודם הוצעו להם כל מיני חלופות שלא התאימו להם ובסוף הוחלט על השיבוץ הזה. הם לא עשו מזה שום עניין ובניגוד למה שהם אומרים, הילד השני אינו לא ילד מתעלל ומעולם לא היה. הוא ילד עם בעיות רגשיות ואחרות, זה נכון, אבל הוא מעולם לא התעלל בילדים. למעשה, הוא והילד הראשון הסתובבו בכיתות א-'ב' ביחד רוב הזמן והיו ביחסים די חבריים. נכון, היו כמה מקרים של מכות ואלימות, אבל וודאי לא משהו יומיומי. היו לו מספר התפרצויות אלימות. יש שם הרבה דברים שהם עיוותי מציאות כאלו ואחרים. ההורים של ש' בחרו שלא להגיב להתלהמות ולהשמצות".

ההורים שוחחו עם הורי הילד הראשון?

"ההורים האלה בכלל לא רוצים להילחם באף אחד. הם רק קיבלו בשישי הודעה מההורים של הילד הראשון שהם מתכוונים להילחם בהם. ההורים של הילד השני לא רואים בהורים האחרים אוייב ולא שום דבר. ההשתלחות בהם לא ברורה".

איך הילד המואשם מקבל את העובדה שהוא לא פתח את השנה?

"הוא לא כל כך יודע מה הרקע. הוא מאוד בבאסה באופן כללי אבל הם משתדלים לנתק אותו מכל העניין".

מהעירייה נמסר בתגובה: "שיבוצי תלמידים במוסדות החינוך המיוחד הינם שיבוצים מורכבים. במקרים של לקויות שכיחות היצע המסגרות המיוחדות הינו רחב יותר ומאפשר מבחר גדול יותר של מוסדות חינוך המתאימים לקליטת התלמיד. יחד עם זאת ישנם מקרים לא מעטים של ילדים בעלי לקויות מורכבות יותר שאינן שכיחות כך שמספר המסגרות הקיימות המתאימות לסוג זה של לקות הינו מצומצם יותר. במקרים אלה, על מנת לתת לילד את המענה הפרטני הטוב ביותר יש ניסיון לדייק בהתאמה שבין המסגרת לילד. תהליך זה הינו תהליך פדגוגי ארוך אשר בנוסף אליו ישנו קושי במציאת מקומות פנויים לקליטת הילד.

"מינהל החינוך פועל באופן מקצועי למציאת פתרון פדגוגי שיתאים לשתי המשפחות כך שיתאים לצרכים של שני התלמידים וכן יהווה המענה האיכותי ביותר עבורם".

יאיר דנון