ביבס סוכות 20.9.18
"אנחנו מגיעים לתקרת זכוכית מבחינת חלק מההישגים"

"אנחנו מגיעים לתקרת זכוכית מבחינת חלק מההישגים"

מויש לוי, מחזיק תיק החינוך בעירייה, מסמן את יעדי המערכת לשנת הלימודים הקרובה ומבהיר: בית ספר מקצועי במודיעין לא על הפרק; התיכון הבא יוקם בשכונת נופים ב"מתכונת חדשנית"

רגע לאחר פתיחת שנת הלימודים, ובמקביל לקמפיין הבחירות שהוא מריץ, תפסנו השבוע את סגן ראש העירייה ומחזיק תיק החינוך מויש לוי לשיחה על מערכת החינוך העירונית והאתגרים העומדים בפניה.

"אני סוגר כבר 15 שנה כחבר מועצה ומחזיק תיק החינוך בעשר השנים האחרונות וטפו-טפו לא היו לנו משברים גדולים בפתיחת השנה. עבר מאוד חלק הפעם, מלבד באמת דברים נקודתיים", הוא פותח.

מה האתגרים העיקריים לשנה הקרובה?

"אני חושב שקודם כל הקושי הגדול הוא בעובדה שכל הזמן היינו בעלייה ואנחנו מגיעים בסופו של דבר לאיזושהי תקרת זכוכית מבחינת חלק מההישגים. בכל המדדים אנחנו נמצאים כמעט בטופ וזה האתגר הכי גדול. יותר קשה להישאר למעלה, במיוחד כשהמערכת גדלה. זה אתגר מאוד משמעותי השנה לגרום לזה שאנחנו נהייה בתנועה קדימה ולא לבוא ולהגיד שהגענו להישגים ויכולים להיות רגועים".

ופרקטית מה זה אומר?

"צריך כל הזמן לראות מה אנחנו יכולים לעשות יותר טוב. למשל, איפה בהליכים הבירוקרטיים שיש ברישום אנחנו יכולים להשתפר, מה בתכניות הייחודיות שמכניסים לבית הספר אפשר לתת יותר, איך יכולים עוד יותר להקטין את מספרי התלמידים בגנים ובכיתות והכי חשוב איפה אנחנו יכולים להיות חדשניים ולחשוב אחרת".

מתי באמת יהיה בעיר בית ספר שתוכלו לקרוא לו חדשני?

"אנחנו בונים בשכונת נופים בית ספר חדשני שישפיע על כל המערכת. המטרה היא לשבור קצת את המסגרות הרגילות של מורה שעומד מול כיתה בתוך מסגרת קבועה ולהתחיל ללמוד יותר בקבוצות וכולי. התחלנו את זה בכל מיני מקומות. יש את ה-PBL ומרחבי הלמידה החדשים ואנחנו רוצים להיכנס לזה מאוד חזק בבית הספר התיכון החדש בנופים. אנחנו ממש הולכים לבנות אותו פיזית בצורה שונה מהצורה בה בנויים שאר בתי הספר בעיר. יהיו כיתות, אבל בגדלים שונים שיאפשרו תנועה אחרת. בחלק מהמקרים ננסה לעבוד גם על למידה רב-גילאית ובכלל נשנה קצת את צורת החשיבה. העולם השתנה ואנחנו חייבים שמערכת החינוך שלנו תשתנה בהתאם".

יש מודלים ממקומות אחרים שאתם רואים ואומרים שכך צריך להיות גם במודיעין?

"יש מודלים בארץ ובעולם ואנחנו צריכים לעשות את ההתאמה אלינו. יש צוות היגוי לגבי העניין של בית הספר. הגענו גם לסיכום עם משרד החינוך שבית הספר בנופים ייבנה כבית ספר חדשני וגם התקצוב שלו יהיה שונה. אנחנו מגישים כעת את הרעיון הפדגוגי לגבי בית הספר הזה ובהתאם לזה ייקבע כיצד הוא ייראה פיזית. בהמשך את הרעיונות האלה ניקח פנימה לתוך בתי ספר אחרים בעיר".

מתי צפוי לקום התיכון החדש?

"בית הספר התיכון אמור להיפתח בעוד שנתיים, לשם אנחנו מכוונים כרגע".

עוד מהלך חדש שמתחיל השנה הוא השימוש ב-yschool והשיעורים המקוונים. זאת עוד דרך להתמודד עם השיעור העצום של תלמידי תיכון שנעזרים בשיעורים פרטיים?

"בשנה החולפת עשינו איזשהו פיילוט לעניין כדי לראות איך זה עובד. נמשיך עם זה גם בשנה הבאה, כשזה יהיה כרוך בתשלום סמלי. כל מי שישלם יקבל מספר משתמש ויוכל העזר בכל מה שיש שם במהלך השנה. אני מקווה מאוד שזה יוכל לעזור להם בהרבה דברים וגם כדי להפחית עלויות למי שמשלמים על שיעורים פרטיים. אני מקווה שזה פתרון שיצמצם את העניין".

בית ספר מקצועי במודיעין - הרעיון בכלל על הפרק?

"קודם כל כשבוחנים היום את בתי הספר הקיימים, ורואים את זה גם בנתוני ההכלה והנשירה שהם מצויינים וכל הזמן בשיפור, עולה מזה שבתוך בתי הספר הקיימים אנחנו נותנים לתלמידים הרבה מאוד אפשרויות כדי להציע להם את מה שהם צריכים. הנושא של בית ספר מקצועי עולה כל פעם ונבחן בידי אנשי מקצוע ולא על ידי פוליטיקאים. אנשי המקצוע אומרים מה נכון מבחינת העיר ומה נכון לתלמידים שלנו. אני לא רוצה לעבוד בסיסמאות. כשהיה צורך להקים מסגרות מתאימות אז הקמנו. לפני 12 שנה היה צורך לפתוח את ברנקו וייס ועשינו זאת. היה צורך אמיתי וזה היה הזמן הנכון. כשהיה צורך בבית ספר לחינוך מיוחד או תיכון דתי אז ידענו לפתוח אותם בזמן הנכון ולתת מענה. הדברים נבחנים כל הזמן בידי גורמי המקצוע שרואים מה רמת הביקוש, מה המספרים ומה אפשר או לא לתת. אנחנו לא רוצים לתת איזשהו מסגרת רק כדי להגיע 'הנה פתחנו', דבר שלא רק שלא יעשה טוב לתלמידים אלא גם ישים עליהם איזו אות שלא יעשה איתם טוב. אנחנו רוצים לקדם אותם למקומות שהם יכולים להגיע הכי רחוק".

בית הספר לחינוך מיוחד פסיפס חוזר לידיכם השנה. הופקו הלקחים מהכישלון של עמותת בית אקשטיין בניהולו?

"בזמנו לקחנו רשת שתפעיל את פסיפס כי חיפשנו מסגרת שתדע להביא את המומחיות שלה לתוך בית ספר שהוא מאוד מיוחד ומורכב. לצערי הדבר לא צלח. בית הספר לא המריא למקומות אליהם אנחנו רוצים שכל בתי הספר שלנו יגיעו".

איך תתגברו על מצוקות שבית אקשטיין נתקלו בהם כמו למשל המחסור הקשה בכוח אדם?

"יש קשיים שהם קשיים אובייקטיבים שיישארו בלי קשר לזהות מפעיל בית הספר. המחסור בסייעות הוא מחסור ברמה הארצית והמקומית. אנחנו מתמודדים עם זה לאורך כל המערכת. זה קושי אמיתי ואין כאן הוקוס פוקוס. יש אבל יתרון לעובדה שבית הספר יימצא בתוך המערכת וההערכה היא שלנו יהי  קל יותר להביא מורים מקצועיים ומנוסים למסגרת כאשר זה תחת משרד החינוך. יש דברים שאנחנו חושבים שאנחנו יכולים לייצר שיפור ולעשות את זה יותר טוב. זה לא אומר שכל הבעיות ייפתרו, אבל נתמודד. עברנו כבר לא מעט קשיים אבל בסופו של דבר הבאנו את בתי הספר בעיר למקומות מצויינים וכך יהיה גם במקרה של פסיפס".

יאיר דנון