דיור מוגן 16.12.18
תוכנית הענק לשינוי המרכז המסחרי בשילת יצאה לדרך

תוכנית הענק לשינוי המרכז המסחרי בשילת יצאה לדרך

עשר שנים לאחר שנהגתה הופקדה תוכנית המתאר החדשה של המתחם לצורך התנגדויות בוועדה המחוזית לתכנון ובנייה • עיקריה: הפחתת מספר העסקים והסדרת רישוי הקיימים, הקמת מרכזי הכשרת עובדים להייטק (למגזר החרדי ובעיקר תושבי מודיעין עילית), וכן הקמת מסוף תחבורה ציבורית וחניון ענק • תושבים בלפיד וכפר האורנים מתכוונים להתנגד לתוכנית, בעיקר בשל החשש שהמחלף המתוכנן יחבר אותם באופן פיזי למתחם ויביא לירידת ערך הבתים

עשר שנים לאחר שהתוכנית לשינוי פניו של איזור התעשייה של שילת יצאה לדרך – היא הופקדה (לצורך התנגדויות) בוועדה המחוזית לתיכנון ובנייה. תוכנית המתאר העדכנית כוללת תוספות בנייה בהיקף של עשרות אלפי מטרים רבועים, הקמת מרכז תעסוקה גדול להכשרת עובדי הייטק חרדים ממודיעין עילית, הקמת מסוף גדול לתחבורה ציבורית וכן הקמת חניון ציבורי חדש שישרת את באי המתחם במתכונתו המוגדל. רכיב נוסף בתוכנית הוא אישור שימוש בגגות מבנים במתחם לצורך חניות, הפעלת מסעדות ובתי קפה וקיום אירועים והופעות. במקביל כוללת התוכנית איסור על הקמת עסקים "תעשייתיים".

פרסום דבר הפקדת התוכנית הביא לסערה, בעיקר בלפיד וכפר האורנים, בשל חשש תושבים כי ביצועה יביא לפגיעה באיכות חייהם ולהורדת ערך הבתים ביישובים. חלק מרכזי בחשש התושבים הוא עתיד ה"מחלפון" שיחבר את לפיד לכביש 446, ושבתוכנית המקורית שלו היה אמור להתחבר גם לשילת.

 התוכנית נולדה כמיזם משותף של מושב שילת, המועצה האזורית חבל מודיעין ועיריית מודיעין עילית, שחתמו לפני כעשור על הסכם שבמסגרתו מודיעין עילית תקבל חצי מהארנונה ומהתקבולים על היטלי ההשבחה במתחם. זאת בתמורה לזכויות של העיר ברמה הלאומית שאותן הביא ראש עיריית מודיעין עילית כ"נדוניה" שתאפשר לקדם את התוכנית.

על פי התוכנית (שאותה  הכינו משרדם של האדריכלים ומתככני הערים מארק סגל ודב יפה ומשרד פיטלסון שילה ומיכאל יעקובסון) עתידים להיבנות בשטח כ-50 אלף מ"ר נוספים. רובם מוגדרים כייעוד לעסקים מתחום ההייטק, עם דגש על הכשרת חרדים לתעסוקה בסביבה זו. מרכז התעסוקה ייבנה בתפזורת ולא במבנה אחד. במקביל התוכנית מפחיתה בכמחצית את שטחי המסחר ואף כוללת סגירת עסקים קיימים שנכון להיום אין בידם רשיון תקף.

כאמור – רוב המתנגדים לתוכנית הם אנשי היישוב השכן לפיד. עומר יתום, המתמודד על ראשות ועד היישוב, מארגן בימים אלה את תומכיו להגיש התגנדויות והוא מסביר: "בתוכנית מדובר על הקמת מרכז תחבורה ומסופים לתחבורה ציבורית, וכן חנייה לתחבורה ציבורית. ממסמך של הוועדה המחוזית עולה שהתוכנית מציעה מסוף תחבורה בגודל של 1.5 דונם. כדי לסבר את האוזן נאמר שבחנייה של דונם וחצי נכנסים מאה אוטובוסים בערך".

אז זו הבעייה שלכם? תחבורה?

"בדיוק. בכל הדרגים בהם הועלתה התוכנית הועלתה בעיית התחבורה כסוגיה מהותית. הקמת המחלף בכניסה ללפיד תהיה בכייה לדורות. זה יפגע באיכות החיים שלנו בצורה קשה, כי רכבים ומשאיות שירצו להיכנס לאזור התעשייה בשילת יגרמו לצפיפות נוראה ביציאה מלפיד. אין לנו התנגדות לפיתוח האזור אבל זה מותנה במענה תחבורתי".

עובד שטח, ראש ועד לפיד, תסביר מדוע אתה תומך בתוכנית.

"נכון שאנו כתושבי לפיד לא נהנים מהרווחים של בתי העסק בשילת, אבל בל נשכח כי המסחר בשילת הוא אחד מהגורמים לאיכות החיים הגבוהה שלנו בלפיד, לעומת השנים בעבר שנאלצנו לעשות קניות במודיעין, בליגד, ישפרו, עזריאלי וכו', ולא היו אופציות 'שני מטר' מהבית. חשוב להבין כי התנגדות לתוכנית המוצעת שמצמצמת בצורה ממשית את שטחי המסחר בשילת עשויה להוביל לסגירת רמי לוי, תן לחיות, ביגה, הפיראט האדום וכו'. בשורה התחתונה - לא רק שלא הולכים להתווסף לאזור התעשייה שילת שטחי מסחר נוספים, למעשה, הם הולכים להצטמצם משמעותית".

שמעון סוסן, ראש המועצה האזורית חבל מודיעין, מדוע התוכנית טובה לתושבים לדעת?

"לשילת אושר אזור תעשייה עוד בטרם בחירתי ולכן המטרה שלנו היתה למנוע הקמת מפעלים ובמקומם לקדם אזור תעסוקה נקי וכן את הקטנת השטחים המסחריים. התוכנית שהוגשה עונה על המטרה ובכך תשמור על האזור ותמנע פגיעה באיכות חיי התושבים הקרובים".

עמוס ולינסקי, יו"ר ועד מושב שילת, מהי תגובתך לטענות תושבי לפיד?

"אזור תעשיה שילת הוקם בשנת 1977. מאז ועד היום לא נוספו לו זכויות בנייה ולא הוגדלו השטחים המותרים לבנייה. התוכנית שהופקדה לאחרונה לא נועדה להגדיל את שטחי הבנייה אלא להסדיר את תמהיל השימושים באזור ולהפוך לאזור תעשיה קלה, הייטק, תעסוקה ומסחר. שטחי המסחר הוגבלו ל-20% משטח התוכנית".

פרשנות: מה למושב שילת ולחרדים של מודיעין עילית?

תוכנית המתאר שהופקדה באוגוסט האחרון נועדה למעשה להסדיר מחדש את שימושי הקרקע שלא הוסדרו רשמית עד כה. אנשי מושב שילת ביקשו לחלק את השטח מחדש על פי המפתח הבא: 35% מהשטח למסחר, 35% למשרדים ו-30% לתעשייה. הוועדה המחוזית דחתה את הבקשה של שילת ואישרה 20% למסחר 40% לתעשייה ו 40% לתעסוקה ומשרדים.

יעקב גוטרמן, ראש עיריית מודיעין עילית, הסביר בשעתו כי "התוכנית נועדה לאפשר קיום תנאים מסחריים על פי החוק ולפי קביעת הממשלה, לתקצב שטחי מסחר לתעסוקה במודיעין עילית וכדי לענות על הביקוש העצום של חברות  המעוניינות להקים מוקדי תעסוקה במודיעין עילית. מתוך שאיפה להבטיח את המשך המפעל התורני ועל פי המקובל בחברה החרדית, נדרשתי למצוא מקורות תעסוקה לנשים. בשוק העבודה ולכן גובשה התוכנית".

איך נכנסה מודיעין עילית לתמונה למרות שהשטחים לא בתחומה? היה כאן מפגש אינטרסים משולש: מצד אחד הממשלה שרוצה לעודד יציאת חרדים לעבודה ומוכנה לממן הכשרות מקצועיות ולשנות ייעודי קרקע בקלות כשמדובר במגזר החרדי. מצד שני, אזור התעשייה שילת שייך למחוז ירושלים שנהנה על פי החלטת ממשלה מסיוע כספי מוגדל לפיתוח. ומצד שלישי - המועצה האזורית חבל מודיעין שראתה הזדמנות בפיתוח האזור ממסחר להייטק ושידרוגו, במחיר חבירה לחרדים והיא גם תשלם אולי במפגעים סביבתים של בניית מסוף תחבורה גדול ורועש, פקקים וצפיפות כלי רכב בכביש 446 ובכניסה ללפיד ובסגירת המתחם בשבתות עקב אופיו החרדי המשמעותי.

יהודה גולן

יאיר דנון