(new)מחלקים באמצע עמוד הבית
ומה תעשו כשיגיעו הקנסות?

ומה תעשו כשיגיעו הקנסות?

בעוד שבוע תשתנה מדיניות האכיפה של אופניים חשמליים ותגבה מהעבריינים מחיר כספי • יצאנו לבדוק עד כמה הנהגים במודיעין מוכנים ל-1 בנובמבר וחזרנו עם תוצאה חד משמעית: ציון "נכשל" • בכל התצפיות שביצענו, במוקדים מרכזיים ובשעות העומס, לא פגשנו אפילו פקח אחד המחלק דו"חות אזהרה • העירייה: "עד כה שוחחו והתריעו עובדי מחלקת השיטור העירוני עם יותר מאלפיים בני נוער"

השימוש הנרחב בשנים האחרונות באופניים החשמליים (כמו גם הקורקינט החשמלי וכלים ממונעים נוספים), הביאה לאחרונה לשיח הציבורי גם את הסכנות הכרוכות בבני נוער הנוסעים על הכביש לצד רכבים הנוסעים במהירות, שאינם מודעים כלל לחוקי התנועה.

לפני שבועיים נהרג הנער ארי נשר, בנו של הקולנוען המפורסם אבי נשר, בתאונת הדרכים בה היה מעורב כדורגלן מ.ס אשדוד החשוד גם בהפקרת פצוע. מותו של נשר בן ה-17 לא היה היחיד השנה. מתחילת 2018 נהרגו לא פחות מ-17 ישראלים בתאונות בהן היו מעורבים קורקינטים ואופניים חשמליים. גם למודיעין הגיעה התופעה כמובן. רק בסוף השבוע האחרון נפצעו באורח בינוני שתי ילדות בתאונת קורקינט. מקרה חמור יותר אירע בשנת הלימודים הקודמת, בעת שתלמיד בן תשע נפגע באורח קשה לאחר שרוכב אופניים חשמליים דרס אותו בכניסה לבית הספר משואת נריה.

במקביל להצהרות המדינה על מדיניות אכיפה חדשה, במסגרתה יחויבו הרוכבים על אופניים חשמליים להיות מעל גיל 16 ולעבור מבחן תיאוריה, הצהירה גם עיריית מודיעין על מלחמה בסכנות השימוש באופניים החשמליים. לפני כחודש הודיעה העירייה כי במהלך  חודש אוקטובר יפעלו בעיר פקחים שיחלקו דו"חות אזהרה לרוכבים שייסעו בניגוד לחוק. על פי העירייה, מה-1 לנובמבר יחלו הפקחים לחלק קנסות לאותם רוכבים. תזכורת: בן נוער הצעיר מגיל 16 שייתפס רוכב ישלם אלף שקל, רוכב אופניים (בכל גיל), שייתפס רוכב על אופניים ומדבר בטלפון סלולארי ייקנס באותו סכום. הקנס על רכיבה על מדרכות וסיכון הולכי הרגל הינו 500 שקלים והקנס על חציית מעברי חצייה ברכיבה יעמוד על 250 שקלים. על הרכבת אוזניות בזמן הרכיבה ייקנסו הרוכבים ב-250 שקלים.

בראיון המופיע בגליון זה מתייחס ראש העירייה חיים ביבס לנושא: "סיימנו את הכשרת הפקחים והשוטרים העירוניים בנושא האכיפה ואני מודיע שהחל מה-1 לנובמבר ניכנס לנושא הזה באופן הכי חזק. לא ייתכן שהורים יקנו לילדים אופנים חשמליים כשהילד עדיין לא בגיל שמותר לו בכלל לרכב על אופניים חשמליים, שהילד רוכב בלי קסדה ושאפילו הילד לא הוכשר לנסיעה על אופניים חשמליים. עם כל הכבוד לעירייה ולמשטרה -  הילד הוא קודם כל של ההורים. אנחנו ניכנס באופן מלא לנושא האכיפה. הלוואי שבחוק היו מכניסים סעיף של החרמת האופניים ולא רק ריקון אוויר מהצמיגים וקנס". 

יצאנו לבדוק עד כמה מרגישים רוכבי האופניים החשמליים במודיעין, כמו גם הולכי הרגל, את שלב האזהרות. ביקרנו בארבעה תיכונים שונים – תמיד בשעה העמוסה של התכנסות בוקר או פיזור צהריים. הוספנו ביקור באיזור מרכזי נוסף – תחנת הרכבת "מודיעין מרכז" בשעת עומס. בכל הביקורים שלנו נצפו עשרות כלי רכב ממונעים ועבירות-לכאורה של נהגיהם על החוק – עבירות שהחל מעוד שבועיים ילוו בקנס כספי. בכל חמש התצפיות שביצענו לא היה באיזור פקח או איש "שיטור עירוני" ואיש לא חילק לעבריינים-לכאורה אזהרות.

תיכון עירוני א' – שעות פתיחת יום הלימודים

בעוד עשרים דקות יכריז הצלצול על תחילת הלימודים. בסמוך לשער הכניסה לתיכון הוותיק חולפים עשרות רוכבי אופניים חשמליים. הצלחנו לספור 16 שרכבו ללא קסדה עד שהגיע צדיק אחד בסדום – נער שהקסדה היתה לראשו. אותו צדיק גם בלט בכך שלא דיבר בסלולרי ונסע על הכביש ולא על המדרכה השמורה להולכי הרגל.

כצפוי לשעת הבוקר, המדרכה המובילה משני הכיוונים אל שער עירוני א' גדושה בתלמידים ומורים המגיעים אל יום הלימודים. לצדם גם עשרות רבות של רכבים המגיעים ונעמדים מול השער, כשהם מורידים את הילדים ומיד ממשיכים בדרכם. מבין הרוכבים שראינו אחר כך - שמונה נצפו כשהם נוסעים על המדרכה, בין הולכי הרגל, כשהם חבושים בקסדה. שבעה אחרים הגיעו באותה צורה, רק ללא הקסדה בכלל. אחד מהם אף פגע קלות באחת התלמידות שצעדה אל שער בית הספר, שמצידה המטירה עליו מנת צעקות. הוא התעלם והמשיך בדרכו.

תיכון עירוני ג' – שעות הצהריים

גם כאן בילינו קרוב לחצי שעה, בה נצפו 12 תלמידים עוזבים את בית הספר כשהם רכובים על אופניים חשמליים. שישה מהם החלו בנסיעה ללא קסדות ועל המדרכה, כששניים מתוכם עושים זאת תוך כדי שיחה בסלולרי. ארבעה נוספים היו גם הם נטולי קסדות וירדו לרכב בכביש, כשאחד מהם התפרץ לכביש מבלי לבדוק קודם לכן האם הכביש פנוי. אותו תלמיד ניצל רק הודות לערנות הנהגת שבאה ממול והספיקה לעצור בזמן. גם מחאותיה של הנהגת לא זכו לתגובה. בעירוני ג' מצאנו הפעם שני צדיקים שנסעו בכביש ולפי החוקים.

תיכון עירוני ב' – שעות הבוקר

בעירוני ב' ניתן להגיד שפגשנו את המצב הקשה ביותר מבין המקומות בהם ביקרנו. המדרכות המובילות אל בית הספר צרות למדי, התלמידים המגיעים רכובים דרך מרכז מרל"ז מתחככים בקונים במרכז המסחרי ובנוסף עליהם לחצות את הצומת הגדולה במקום. רבים מהם כלל אינם מצייתים לחוקי התנועה ומתפרצים לכביש ומכריחים למעשה את הנהגים לעצירות חירום.

11 רוכבי אופניים חשמליים פגשנו בין השעות 08:00-:08:15. תשעה מתוכם נסעו ללא קסדות ועל המדרכה, ממש בין עשרות התלמידים ההולכים בה. רוכב נוסף נסע אמנם על הכביש והיה חבוש קסדה, אולם במקביל הוא גם היה עסוק במה שנראה כמו כתיבת ס.מ.ס בסלולרי. רוכב נוסף נסע אמנם על הכביש אבל היה נטול קסדה, שהייתה תלויה על האופניים במקום להיות על ראשו.

תיכון מו"ר – שעות הצהריים

את שעות הצהריים של יום שני העברנו בסמוך לכניסה לתיכון מו"ר, כמו גם במרכז המסחרי לב רעות הסמוך אליו. עשרות נערים נצפו במהלך אותן שעות כשהן יוצאים מבית הספר רכובים על אופניים חשמליים. רובם המוחלט נוסעים בניגוד לחוקי התנועה. רק בודדים מהם נצפו כשהם גם חובשים קסדה וגם נוסעים על הכביש ולא על המדרכה כמו חבריהם.

בשעות הצהריים נוהרים רבים מתלמידי התיכון הוותיק אל המרכז המסחרי, שם כבר אין בכלל ציות כלשהו לחוקי התנועה. למרות השלטים במקום האוסרים על כניסה למרכז המסחרי ברכיבה על אופניים חשמליים (או כל כלי ממונע אחר), תלמידי תיכון מו"ר מרשים לעצמם לנסוע לא רק ברחבה המרכזית ובדרכי הגישה למקום, אלא גם בסמוך לחנויות עצמן, שם מיותר לציין מתרכזת רוב תנועת הולכי הרגל במקום.

תחנת הרכבת "מודיעין מרכז" – שעות הבוקר

את הסיורים שלנו השבוע במוקדים השונים אליהם מגיעים רוכבי אופניים חשמליים רבים סיימנו בתחנת הרכבת המרכזית, אליה מגיעים - בניגוד לתיכונים - גם תושבים מבוגרים לא מעטים הנעזרים בכלי החשמלי במקום להסתמך על התחבורה הציבורית במודיעין.

התוצאות לא מעודדות. ניתן אומנם לומר כי בהכללה נראה שהמבוגרים נזהרים יותר מאשר בני הנוער ומודעים יותר לחוקי התנועה, אבל גם במקרה הזה רבים מדי אינם מצייתים כלל לחוקים.

שהינו במקום זמן רב בשעות השיא בבוקר. הצלחנו לספור 19 רוכבים אופניים חשמליים המגיעים למקום. בני נוער כמעט ולא נצפו כצפוי במקום, כאשר אותם רוכבים היו בחלקם חיילים ואילו האחרים מבוגרים יותר.

מבין ה-19 נצפו שישה רוכבים שעושים זאת לפי החוקים – הגיעו למקום ברכיבה על הכביש, היו חבושי קסדות ולא השתמשו בטלפון תוך כדי נסיעה. שבעה נוספים הגיעו למקום בנסיעה על המדרכה, שכצפוי לשעות הבוקר היו עמוסות בהולכי רגל, ואילו שישה נוספים גם נסעו על המדרכה וגם רכבו ללא קסדה.

 

דובר עיריית מודיעין העביר למערכת תמונות המאשרות כי פקחים ואנשי "שיטור עירוני" אכן מסתובבים בשטח ומחלקים אזהרות. בנוסף העביר את התגובה הבאה:

"מזה כחצי שנה פועל השיטור העירוני ברחבי העיר ומבצע פעילות הסברתית והרתעתית, בנושא הרכיבה על האופניים החשמליים לקראת האכיפה שתחל בחודש נובמבר. פעילות השיטור העירוני בנושא הסברה מתבצעת לפי מיפוי של מחלקת השיטור העירוני המתבצע בהתאם למידע על נוכחות של רוכבים במתחמים מסוימים ובהתאם לפניות תושבים שמגיעות למוקד. דוגמאות למתחמי אכיפה: קרבת בתי הספר העל יסודיים בבוקר ובסיום הלימודים, בסמוך לבתי ספר יסודיים וזאת כדי למנוע פגיעה בילדים ע"י רוכבי אופניים חשמליים שעוברים בסמוך. בימים האחרונים היתה התמקדות באזורים הסמוכים לבתי הספר משואות נריה ורעים בגלל הסכנות במקום. בלילות שישי סמוך למתחמים בהם יש התקהלות של רוכבים רבים, דוגמת מרכזים מסחריים, כיכר התחבורה ובפארק ענבה.

בנוסף, בכל תדרוך הפקחים והשוטרים מתבקשים לבצע הסברה במקומות שנקבעים בתדרוך עצמו. בסיום משמרת יוצא סיכום לגבי הפעילות. בחודש האחרון, פעילות זו הוגברה על ידי אנשי השיטור העירוני והחל מהבוקר ועד שעות הערב, מחולקים עלוני הסברה בנושא בצירים המרכזיים, בסמוך לבתיה"ס ובפארקים. עד כה, שוחחו והתריעו עובדי מחלקת השיטור העירוני עם יותר מאלפיים בני נוער שבעת המפגש הוסבר להם מה היתה העבירה שבצעו וחולקו להם עלוני הסברה. פעילות זו מצטרפת גם להדרכות הנעשות בכל התיכונים בעיר, על ידי נציגי השיטור העירוני ועמותת 'אור ירוק'".

מכללת די בי איי