(newsדיור מוגן 10.7.19
WIFI חינם ומצלמות לכל דורש

WIFI חינם ומצלמות לכל דורש

הפארק הטכנולוגי, מתחם עינב והמע"ר נערכים להטמעת מאות מצלמות וחיישנים שתתקין מוטורולה – הזוכה במכרז "עיר חכמה" • בין השאר ינוטרו גם זיהום האוויר, עומסי התנועה, עוצמות הרעש ומכוניות חשודות • החמ"ל יהיה בבניין המרכז הרב תכליתי במע"ר

שני האזורים המסחריים של מודיעין – הפארק הטכנולוגי ("ליגד") ומרכז עינב ("ישפרו") עומדים לעשות בעוד כחצי שנה קפיצת מדרגה משמעותית עם הטמעת מערכת "עיר חכמה" שתקים חברת מוטורולה אשר זכתה במכרז הענק שכולל גם את רישות המע"ר. באי האזורים האלה יוכלו לראות בעיניהם את מצלמות השליטה ובעיקר והרגיש את ה-WIFI החופשי באוויר.

שלושת המתחמים יחוברו בסיבים אופטיים לבניין העירייה שם יוכלו אנשי המקצוע לפקח, לשלוט ולתפעל את המערכות. בבניין הרב תכליתי המוקם בימים אלה במע"ר יהיה חדר בקרה משוכלל שממנו תתנהל העיר למעשה. רון ברזני, מנכ"ל מינהלת אופק, מסביר כי "חדר הבקרה בבניין הרב תכליתי יהיה החמ"ל של כל המערכת. בשעות הלילה, כשהפעילות השוטפת יורדת, יעבור הניהול בלחיצת כפתור למוקד העירוני 106 ומשם יפקחו ויראו מה קורה ברחבי העיר".

כמה עולה לנו הסיפור הזה?

"היקף המכרז הוא שני מיליון שקלים, וזה כולל את חפירת התשתיות לסיבים האופטיים ברחבי העיר ואת החיבורים וכמובן את כל נקודות הקצה: המצלמות, החיישנים ושאר הציוד שהעיר תשתמש בשוטף לבקרה פיקוח וניהול של אזורי המסחר והתעסוקה ומרכז העיר".

במה מדובר למעשה?

"זוהי מערכת מבוססת 24 סיבים אופטיים מרכזיים עם אפשרות לגדול בהמשך. למשל - אם נרצה לחבר את כל מבני הציבור באזורים אחרים כמו בתי ספר למשל, נוכל למשוך על התשתית הקיימת עוד סיבים אופטיים כשהמטרה היא לחבר בעצם את כל מבני הציבור בעיר. מתנ"סים, ספריות, המרכז הבינתחומי ועוד, כך שנוכל לשלוט על מערכות כמו חשמל, מים, תאורה ומיזוג. זה יביא לחיסכון כספי גדול".

מה עוד תיתן המערכת לאנשי השליטה?

"בעזרת המערכת נדע בכל רגע נתון היכן נמצאות ניידות המשטרה והשיטור העירוני. לכן כשיש אירוע מסויים המערכת תדע מי בדיוק נמצא הכי קרוב לאירוע והיא תוכל להקפיץ אותו לטיפול בבעיה. וכזה קשור לחיי אדם אז יש לזה משמעות אדירה".

מה נראה בעיניים? למשל במע"ר?

"רק במע"ר נציב כתשעים מצלמות רחוב שירשתו את כל המתחם הענק הזה, אבל יהיו שם כמו בכל האזורים האחרים גם חיישנים שינטרו הרבה מאד תחומים: זיהום אוויר, מדידת עוצמת רעש, חיישנים למדידת פליטות מזהמים, אפילו חיישנים למדידת קרינה. יהיו מערכות כריזה שנוכל באמצעותן להעביר הודעות לציבור על אירועים חריגים, תהיה מערכת תאורה חכמה שתדע להוריד את עצמת התאורה בשעות הלילה המאוחרות עם ירידת הפעילות עד לכיבוי מלא עם הזריחה".

נשמע כמו "האח הגדול"...

"לא ולא. אנחנו ממש לא מרגישים כך. אני דווקא רואה את הצד של הגברת הבטיחות והביטחון לתושב שיודע שיש מי שרואה מה קורה סביבו ואם חס וחלילה מישהו זקוק לעזרה, הוא לא לבד".

באיזו רזולוציה המערכת הזו תעבוד?

"יהיו לנו מצלמותLPR  - כאלו שקוראות לוחיות רישוי של רכבים. במרכז הבקרה שלנו יש במחשב רשימת רכבים חשודים שנקבל מגופים שונים. אם רכב שמופיע ב'רשימה השחורה' נכנס לאחד האזורים המידע עובר בזמן אמת למשטרה והם יכולים מיד לברר מהו אותו רכב חשוד ולעצור אותו".

איך זה יעזור גם לאזרח הרגיל?

"הכל יהיה שקוף ופתוח לציבור. התושבים יוכלו באמצעות האפקליקציה העירונית להתעדכן בזמן אמת האם כדאי לנסוע דרך כביש זה או אחר, כי המערכת החכמה מדווחת על תאונה ופקק. או שהם יוכלו לראות שיש מטרד אחר ולא כדאי להגיע עכשיו לאזור מסויים".

כלומר המע"ר במקרה הזה יהיה תחת פיקוח די הדוק של מערכות השליטה.

"ולכן המע"ר יתן ביטחון גדול יותר לתושבים המבלים והמסתובבים בו. כמובן חדר הבקרה שיהיה במע"ר ינהל את כל המערכת".

מה לגבי אזורי המסחר האחרים?

"בפארק הטכנולוגי יש היום תנועה רבה של רכבים כבדים. עם חיישני המערכת נוכל לבצע בזמן אמת ספירת מלאי של מספר הרכבים בכל כביש ובכל אזור בפארק וכך נוכל לדעת מיד היכן נוצר צוואר בקבוק והיכן צריך לווסת את התנועה".

מה זה חשוב כל כך במקום כמו הפארק הטכנולוגי?

"זה חשוב כי יש לפעמים בעיית תנועה בפארק. רק השבוע נאלצתי לקרוא לשיטור העירוני כדי שיטפלו בתופעה שנמשכת של עשרות משאיות ענק שמגיעות למרלו"ג של שופרסל בפארק הטכנולוגי וממתינות לתורן להיכנס לפרוק סחורה. אותן משאיות חונות לצד הכביש וחוסמות נתיב תנועה ואני לא מוכן לפגוע במשתמשי הפארק. לכן אנחנו מתחילים לתת דו"חות".

ואיך המערכת החכמה תעזור?

"בראייה יותר רחבה כמובן באזורי התעסוקה נוכל לדעת מה משקלן של המשאיות בנפח התנועה ונוכל לגזור מזה מידע חשוב, איך להקל על התנועה, כמו למשל תיכנון מדוייק יותר של כבישים שיש להרחיבם, תיכנון של תשתיות וחוזק חומרים בהתאמה לסוגי התנועה, וגם תיכנון וביצוע של כיכרות. כמו שאנחנו עושים עכשיו בפארק הטכנולוגי שבו אנחנו מרחיבים מספר כבישים ומכפילים את היקף הסיבוב בכמה כיכרות כי משאיות פשוט לא יכולות לקחת את הסיבוב כמו שצריך".

מה לגבי פארק ענבה?

"הוא כרגע מחוץ למשחק אבל יוכנס בעתיד".

מזכיר לי שחברת בזק עשתה שם ניסוי דומה...

"הניסוי של בזק הסתיים והציוד שלהם עדיין שם. בכל מקרה פארק ענבה יהיה בעתיד בתוך הפרוייקט".

כשהיום העיר מתמודדת עם שיווק אזורי המסחר כאן והיא רוצה מאד להביא לכאן חברות גדולות, מערכת כזו שפוקחת עין עלולה להרתיע?

"אני חושב שדווקא ההיפך. ברגע שחברות גדולות יודעות שיש מערכת כזו באזור שבו היא מחפשת מקום, זה נותן ביטחון ושקט. החברות שמחפשות מקום לעבור אליו יידעו שכאן זה לא מערב פרוע. ומי שיושב פה יודע שיש עוד מישהו שפוקח עין מה קורה אצלם חוץ מהמערכות הפרטיות והאבטחה שלהם, זה יתרון גדול מאד".

משטרת מודיעין תהיה מחוברת לפרוייקט?

"בגדול כן. הם יודעים מה יש לנו כאן ואיך שהם ירצו להתחבר, ככה זה יעבוד".

עיריית מודיעין קיץ מודיעינ