דיור מוגן 16.12.18
 איך לחנך את הילדים לתזונה נבונה

 איך לחנך את הילדים לתזונה נבונה

לעיתים נדמה שאורח חיינו ושפע המזון המתועש, פשוט אינם מאפשרים תזונה בריאה לנו ולילדינו. כשמתפכחים מעט – מבינים שהדבר רחוק מלהיות כך. איך לנהל אורח חיים תזונתי בריא וטעים לילדינו? בבקשה

ג'אנק פוד, או בשמה העיברי, זללת, היא אולי צורת האכילה הפשוטה ביותר הזמינה לנו כיום. מוצרים בעלי טעם נעים ותעשייתי, בעלי תוקף שלעיתים ארוך באופן הזוי ומוגשים תמיד בצורה פשוטה ומוכרת. אין פלא שילדים פשוט מתים על זה, למבוגרים זה קל והנה נבנה הרגל תזונתי לקוי. ככל שמעמיקים במחשבה, זה לא נראה הגיוני לחנך את ילדינו לאכילה שכזו. אבל כשמציידים את המטבח במזון איכותי כגון דגנים מלאים, ירקות צבעוניים, פחמימות איכותיות, פירות מפתים ודואגים אפילו למיני בר כדי שיהיו מים זמינים וטריים על השיש כל הזמן, פתאום נהיה קצת יותר קל לשמור על הרגלי תזונה בריאים לילדיכם.

בכתבה הבאה נעבור על כמה מאבני היסוד של התזונה הבריאה. מחקרים הראו שתזונה לקויה עלולה לפגום בפוטנציאל הגדילה של הילד, כמו גם שמרבית הסיכויים שילד או נער בעל משקל עודף, יגדל להיות מבוגר בעל משקל עודף. התשובה הבסיסית ביותר להתמודדות עם נתונים אלה היא תכנון מראש. תכנון תפריט, תכנון ארוחות ובגדול, השארת מינימום מקום לאכילה ספונטנית של החטיף הראשון בארון. הכי קל, כבר אמרנו?

ארוחות משפחתיות:

ברמת הבסיס, זהו הזמן הטוב ביותר להראות לילדיך כיצד אוכלים נכון. ילדים הם חקיינים מעולים, וברגע שיראו את ההורים אוכלים בריא, הם יחקו אותם באופן טבעי. אבל לא רק זה, עצם הקניית ההרגל של ארוחה מלאה ומשפחתית, יצמצם באופן טבעי ועם הרבה פחות חיכוכים את התנהגויות חיפוש החטיפים והמתוקים מהם אנו מנסים להתרחק. תכנון, כבר אמרנו?

הקניית הרגלים מגיל צעיר לבחירה נכונה:

התשובה המתבקשת והברורה לשאלה ממתי יש להתחיל לחנך לתזונה נכונה, היא מגיל כמה שיותר צעיר. אם מגיל צעיר לומד הילד לאכול פרי במקום חטיף, או שהילדה לומדת לצרוך את כמות המים היומית המספקת שלה, קל הרבה יותר להתוות דרכים תזונתיות נכונות שיישארו לגיל מאוחר יותר. בנוסף, באופן טבעי, הקניית הרגלים שכאלה מגיל צעיר יכולה לצמצם משמעותית את הסיכוי ללקות במחלות שונות כגון סכרת בגיל מאוחר יותר.

פירות וירקות:

ויטמינים, מינרלים, סוכרים טובים, סיבים, מים ועוד – נמצאים בשפע בפירות וירקות. הצרה היא שילדים יעדיפו ממתק על פני פרי ופחמימה 'פשוטה' על פני ירק מזין. מה ניתן לעשות? להשקיע. לנסות לשלב את הילדים בקניות הסופר ולרכוש פירות וירקות האטרקטיביים עבורם. לשלב ירקות בכל ארוחה ואף לבצע מניפולציות טעימות על ירקות פחות 'מקובלים', כמו טחינה של סלרי במרק או ברוקולי בפשטידה צבעונית. בצורה זו יקבלו את הפירות והירקות את מקומם בבית באופן קבוע.

דגנים מלאים:

אחד הנושאים הקשים לשינוי אך גם הבריאים ביותר. ככלל, אורז או לחם לבן אינם הפחמימה המועדפת והבריאה ועדיף משמעותית לכוון לצריכה של לחם מלא, אורז מלא, שעורה, כסמת או תוספת של גריסים למרק, למשל. חלק מהמרכיבים הללו לבטח יעוררו התנגדות בטווח הקצר אך ישתלמו לבטח בטווח הארוך.

קטניות:

מלאות בחלבון ובפחמימות מורכבות, יכולות להיות כוכבות ענקיות בכל ארוחה. הן נפלאות בתבשילים ארוכים כגון חמין ויכולות ללמד את הקטנים לאכול מגוון וצבעוני. שימוש קבוע בחומוס, שעועית צבעונית, אפונה וכיו"ב, תשדרג כל ארוחה ולרוב גם יערבו לחיכם של הילדים.

דגים: דגים, בעיקר דגי ים, הם מקור טוב לאומגה 3 ולאינספור מרכיבים חשובים. לרוב, ילדים נרתעים מצורת הדג השלם ואנחנו חוששים מהיצאות עצמות, אך אין זה אומר שצריך לוותר ולהוציאם מהתפריט. קציצות דגים ברוטב המועדף על הילדים יכולות להיות פיתרון נפלא לילדים ודרך קלה לצריכת דגים טריים ומזינים.

לסיכום – אם לחזור להתחלה, אין דרך טובה יותר ממודעות ותכנון מראש. תכננו את צריכת המים היומית על ידי הפיכתם לזמינה. אם אין ברשותך מתקן מים ביתי, זה הזמן לרכוש מיני בר מים במבצע הראשון שתמצאו וכך להתחיל לשתות יותר. את הקניות יש לתכנן לפי צריכה ולא לפי גחמות, להשקיע במוצרים טובים ומגוונים ולא לפחד לנסות ולהעז, הדרך לבריאות ילדיך רצופה מאבקים קטנים ששווים כל רגע בטווח הארוך. בהצלחה.

יאיר דנון