כך בונים מעצמה טכנולוגית

יוסי קרל
2035-01-30 01:53:00
2035-01-30 01:53:00

כיצד הפכה מודיעין לחממה לגידול קבוצות מנצחות ברובוטיקה? • יוסי קרל, אחד ה"מנטורים" הוותיקים בעיר שראה כבר דורות של רובוטאים – מסביר למה אנחנו כל כך טובים בזה • כתבה ראשונה בסדרה

בתוכנית הרובוטיקה FIRST LEGO League משתתפות השנה שלושים קבוצות מ-27 בתי ספר במודיעין. התוכנית מעודדת תלמידי כתות ד-ט לעסוק במדע וטכנולוגיה. קבוצות של עשרה תלמידים עובדות ולומדות יחד, מבצעות עבודת חקר מדעית ומציגות אותה בפני פאנל מקצועי של שופטים, וכמובן בונות רובוט (מלגו) המבצע משימות על שולחן משימות מיוחד.

נושא התחרות השנה היה "מסע האדם במערכת השמש" וקבוצות חקרו נושאים הקשורים לכך (למשל – מניעת היחלשות העצמות בגוף הנובעת מתנאי חוסר משקל, או התמודדות עם פסולת חלל בדרך לכוכבים). המשימות איתן מתמודדים הרובוטים שהילדים בונים ומתכנתים כוללות נושאים כמו הצבה אוטומטית ומדוייקת של מעבורות בתחנת חלל, הקניית מהירות מספיקה לחללית כדי שתתגבר על כוח המשיכה של כדור הארץ, או איסוף בטוח של אסטרונאוט שיצא להליכת חלל.

במהלך ינואר התחרו הקבוצות בתחרויות בתל אביב, בירושלים ובחיפה. בתוכנית יש כ-500 קבוצות בישראל (שלושים מהן במודיעין), וכל קבוצה בוחרת באיזו תחרות להשתתף. בכל תחרות כזו משתתפות חמישים קבוצות ומוענקים גביעים לקבוצות המצטיינות בתחומים השונים.

קבוצה המשתתפת בתוכנית נפגשת כפעמיים בשבוע אחרי הצהריים. ילדי הקבוצה מתנהלים כמו בחברת סטארט-אפ, כשלכל חבר קבוצה תפקיד מוגדר בבניית הרובוט (לא תאמינו כמה אפשרויות שונות יש בלבני לגו), בתכנות שלו, בביצוע פרוייקט החקר, בתיעוד שלו, בהכנת הצגה משכנעת בפני קהל ועוד.

בבית הספר היסודי רמון, למשל, חקרו הילדים דרכים להשפיע על מצב הרוח של אסטרונאוטים במסע הארוך בחלל על ידי הקרנת תמונות על גבי קירות החללית. הילדים למדו על עבודות שנעשו בנאס"א, הציעו דרך להתמודדות עם הנושא, תיכננו ואף חישבו עלויות, משקל ואפילו את צריכת החשמל של הציוד שבו המליצו להשתמש. בתחרות בירושלים הציגו הילדים את הפרוייקט בפני שופטים מתנדבים שדרגו את העבודות השונות שהוצגו להם. המורה וההורים שליוו את הקבוצה עזרו לילדים בהכוונה, ביצירת קשר עם מומחים בנושאים שונים ובעידוד הילדים לעסוק במדע וטכנולוגיה.

התוכנית פעלה השנה ב-16 בתי ספר יסודיים בעיר: אבני החושן, אופק, אלונים, אסיף, דורות, דרכי יהודה, היובל, כרמים, משואות נריה, ניצנים, נתיב זבולון, רעים, רמון, שבטי ישראל ובנוסף אבני חן ועידנים.

בחטיבות הביניים התלמידים עצמאיים יותר ובדרך כלל נפגשים יותר פעמים, לפעמים בלי נוכחות מבוגר בפגישה. לא נדיר לראות קבוצות בעיר נפגשות מספר פעמים בשבוע, עד שעות הערב המאוחרות, ועוסקות בהתלהבות במדע וטכנולוגיה. הקבוצה בתיכון מו"ר, למשל, פועלת כבר שבע שנים במתכונתה הנוכחית. מדי שנה מתחלפים תלמידי הקבוצהומדריכים צעירים, בוגרי הקבוצה, מנחים את התלמידים הצעירים. השנה הצטיינו תלמידי הקבוצה בבניית רובוט משוכלל המבצע, באופן אוטונומי, את רוב המשימות ולפיכך זוכה בניקוד גבוה בתחרויות. בנית רובוט כזה דורשת לא רק תכנון הנדסי מוקפד, אלא גם סדרה ארוכה של ניסויים ותיקונים, ממש כמו בפיתוח מוצר טכנולוגי במפעל. התוכנית פועלת ב-11 חטיבות ביניים במודיעין: אולפנת "אורות מודיעין", אורט עירוני ד' (שלוש קבוצות), אמי"ת בנות (שתי קבוצות), אמי"ת בנים, בית הספר הדמוקרטי, בית ספר יחד, ישיבת בני עקיבא (שתי קבוצות), מו"ר, עירוני א', עירוני ב' ועירוני ה'.

תוכנית FIRST LEGO League מעודדת את הקבוצות לנהוג במקצועיות אדיבה ובשיתוף פעולה תחרותי (אנחנו מתחרים בקבוצות אחרות בזירה, אך עוזרים להן ומשתפים איתן פעולה בדרך לתחרות). הדבר בא לידי ביטוי משמעותי במודיעין, כש-24 קבוצות מבין הקבוצות במודיעין נפגשו בתחילת ינואר ל"קדם תחרות" שנערכה באורט עירוני ד' שעזרה מאד לקבוצות להגיע מוכנות לתחרויות ה"אמיתיות". כמות הגביעים שקבוצות במודיעין קיבלו (19 במספר!) גבוהה בהרבה מהממוצע הארצי, ביטוי לרמה הגבוהה של התוכנית בעיר. 11 מתוך הקבוצות במודיעין העפילו לתחרויות הגמר הארציות שתערכנה בירושלים ב-25,26 בפברואר. התלמידים בקבוצות אלה ממשיכים במרץ לשכלל את הרובוט שלהן ולשפר את עבודת החקר – כי בתחרות הארצית יתחרו עם הקבוצות הטובות מכל הארץ.

 

הקבוצות ממודיעין שזכו בגביעים ופרסים בתחרויות הן:

משואות נריה – גביע המקצועיות האדיבה

אופק – גביע המחקר (מקום 2)

קשת – גביע הפתרון החדשני (מקום 2).

אלונים – גביע המחקר

שבטי ישראל – גביע ההשראה, תעלה לתחרות הארצית.

רעים – גביע התכנות (מקום שני), תעלה לתחרות הארצית

עירוני ה' – גביע ההשראה (מקום שני),

אמי"ת בנות (כיתות ז') – גביע האסטרטגיה (מקום שני) וגביע ביצועי הרובוט (מקום שני) ותעלה לתחרות הארצית.

אמי"ת בנות (כיתות ח' ו-ט') – גביע האליפות (מקום שני) ותעלה לתחרות הארצית.

אמי"ת בנים – גביע האליפות, גביע ביצועי הרובוט, ותעלה לתחרות הארצית

ישיבת לפיד (כיתות ז') – גביע האסטרטגיה והחדשנות, תעלה לתחרות הארצית

ישיבת לפיד (כיתות ח') – גביע האליפות (מקום שני), תעלה לתחרות הארצית

אורט עירוני ד (כיתות זי) – גביע המקצועיות האדיבה, ובגביע ביצועי הרובוט (מקום שני) ותעלה לתחרות הארצית.

אורט עירוני ד' (כיתות ח') – גביע התכנות, ותעלה לתחרות הארצית,

אורט עירוני ד' (כיתות ט') – גביע האליפות וגביע ביצועי הרובוט, ותעלה לתחרות הארצית

תיכון מור – גביע האליפות (מקום שני) וגביע ביצועי הרובוט, ותעלה לתחרות הארצית

כתבות נוספות

לעיר העתיד דרוש חזון סביבתי

גדעון בכר מעמותת "תושבים משפיעים במודיעין" מסביר מה צריך לעשות כדי להציל את הטבע המדהים העוטף את מודיעין מתוכניות פיתוח עתידיות: ממעבר עילי לבעלי חיים, דרך הקמת אגמון קבוע באזור שבין העיר למכבים, ועד להגנה על השטחים הפתוחים שבמערב

"עמית סוסנה היא השראה"

לאחר שהתראיינה לעיתון ניו יורק טיימס וסיפרה כיצד נפגעה מינית בידי מחבלי חמאס בשבי בעזה, הגיבו הבוקר משפחות החטופים

להשאיר את טומי

מאז פרוץ המלחמה מביא עימו לעבודה המאבטח בנתיב זבולון, תושב העוטף, את כלבו שחרד מהדי הפיצוצים בעזה. מאז הפך הכלב לאטרקציה, עד שהגיעה ההוראה שאוסרת על כניסתו למתחם. העירייה: "הנושא בבדיקה"

לעיר העתיד דרוש חזון סביבתי

גדעון בכר מעמותת "תושבים משפיעים במודיעין" מסביר מה צריך לעשות כדי להציל את הטבע המדהים העוטף את מודיעין מתוכניות פיתוח עתידיות: ממעבר עילי לבעלי חיים, דרך הקמת אגמון קבוע באזור שבין העיר למכבים, ועד להגנה על השטחים הפתוחים שבמערב

המשך קריאה »

להשאיר את טומי

מאז פרוץ המלחמה מביא עימו לעבודה המאבטח בנתיב זבולון, תושב העוטף, את כלבו שחרד מהדי הפיצוצים בעזה. מאז הפך הכלב לאטרקציה, עד שהגיעה ההוראה שאוסרת על כניסתו למתחם. העירייה: "הנושא בבדיקה"

המשך קריאה »