(new)מחלקים באמצע עמוד הבית
החלה עונת ההעתקות

החלה עונת ההעתקות

מצד אחד מודיעין מוגדרת כאחת הערים הנקיות בארץ בכל הקשור לטוהר הבחינות • מצד שני - גם כאן המשגיחים לא ממש מתעקשים למצוא את העבריינים • לרגל פתיחת עונת הבגרויות קיימנו שיחה עדכנית עם כל הנוגעים לדבר • וגם גילינו את הכוכב החדש של עולם ההעתקות - ה"שעון החכם"

(צילום: אימג'בנק)

לפני מספר שבועות החלה עונת בגרויות החורף לשנת תשע"ט ותלמידי התיכונים החלו את המסע לקראת סיום שנת הלימודים. כמדי שנה, יחד עם תופעות כמו "חרדת בחינות" ומרתון שיעורים פרטיים, פוקדת אותנו גם תופעת ההעתקות בבחינות, זו שמתמשכת שנה אחרי שנה למרות מאמצי משרד החינוך להכחיד אותה.

יחסית לשאר מדינת ישראל, תלמידי מודיעין מהווים מגדלור מוסרי ובהחלט שומרים על טוהר הבחינות: מנתוני "התמונה החינוכית" שמפרסם משרד החינוך עולה כי בעוד הממוצע הארצי בשיעור ההעתקות הולך ועולה מדי שנה, במודיעין נשמר סטטוס קוו מסויים. נכון לשנת הלימודים תשע"ז עמד אחוז הבחינות הפסולות בכל הארץ על 1%, עלייה מ-0.8 אחוז בתשע"ו ו-0.6 אחוז בשנות הלימודים תשע"ה ותשע"ד. במודיעין עמד אחוז הבחינות הפסולות בשנת תשע"ז על 0.2% (כמו בשנת תשע"ו), זאת לעומת 0.1% בשנת תשע"ה.

תופעת ההעתקות, הדלפת טופסי הבחינות ופסילת מחברות, מוכרת אמנם מאז ומתמיד אולם נדמה כי עם ההתפתחות הטכנולוגית הולך ונהיה קל יותר ויותר לתלמידי התיכונים להעתיק בבחינות הבגרות באופן שלא היו כדוגמתו בעבר. כך למשל לפני כשלוש שנים נדהמו במשרד החינוך לאחר שלא פחות משש בחינות בגרות שונות הודלפו לתלמידים בטרם הבחינה. בעקבות זאת בוטלו הבחינות ונערכו במועד חלופי עם טופס בחינה חדש.

בעקבות אותם אירועים הוחלט אז במשרד החינוך על שינויים במערכת הפצת טופסי הבחינות הבגרות. הפצת מחברות הבחינה לבתי הספר הועברה מידי דואר ישראל לשירות בלדרות פרטי, המחברות נשמרו עד לפתיחת הבחינה בכספות נעולות בהנהלות התיכונים והתלמידים הנבחנים התבקשו להפקיד את הטלפונים שלהם בכניסה לבחינה.

למרות כל הצעדים, מסתבר כי אחוזי מחברות הבחינה הפסולות עולים בכל זאת מדי שנה. אם בשנת הלימודים תשע"ה נפסלו קרוב ל-11 אלף מחברות הרי שבשנת הלימודים תשע"ו נפסלו כבר 12,859 מחברות בחינה מתוך כמעט 1.4 מיליון.

יש לציין כי במקרים רבים בהם עלה חשד כי התלמיד העתיק במבחן, הרי שלאחר הגשת ערעור זוכה התלמיד ובחינתו התקבלה ולא נפסלה. כך למשל בשנת תשע"ו זוכו 3,359 תלמידים - קרוב למחצית מהמערערים. 

כפי שניתן לצפות, במשרד החינוך לא סלחניים במיוחד לתופעה ונגד תלמידים שהפרו את טוהר הבחינות ננקטים צעדים משמעתיים. בין אותם צעדים ניתן למצוא את פסילת הבחינות כמובן, השעיית הזכאות לתעודת בגרות עד לבחינה חוזרת (אותה יכולים במשרד החינוך להשעות עד לתקופה של שלוש שנים ממועד הבחינה שנפסלה), ביטול בחינות בהן השתתף הנבחן ועוד.

כאמור, מודיעין מדורגת גבוה ברשימת היישובים ה"טהורים" בכל הקשור לפסילת בחינות. את המקומות הראשונים ברשימה השלילית תופסים בדרך כלל יישובים ערביים ובדואים, כאשר בשנת הלימודים תשע"ז הובילו את הרשימה עשרה כאלו. בחלקם אף נפסלו יותר מעשרה אחוזים מסך כל מחברות הבחינה.

במשרד החינוך פועלים במרץ כדי להעלים את התופעה עד כמה שניתן, אולם נראה כי המציאות פועלת נגדם. תלמידים ומשגיחים בבחינות הבגרות במודיעין עימם שוחחנו השבוע סיפרו כי כמעט ולא קיימות בחינות בגרות בהן לא היו העתקות, והשיטות רבות ומגוונות. יש הרבה אמצעי הבטיחות שבהם נוקטים במשרד החינוך, ולכולם – כך נראה – נמצא מעקף.

אבישי, חייל צעיר שסיים את לימודיו באחד מתיכוני העיר לפני כשנתיים וחצי, סיפר לנו השבוע: "תשמע אחי, העניין הזה של להעתיק בבגרויות תמיד היה ובטח גם תמיד יהיה. בסופו של דבר, לא משנה מה יעשו וכמה הם ישתדלו למנוע את זה, מי שבאמת רוצה לקחת את הסיכון ולהעתיק בבגרויות ימצא את הדרך".

עד כמה זה היה נפוץ בתיכון בו למדת?

"זה היה קיים, אבל בסך הכל לא ברמה מיוחדת אני חושב. בזמנו המנהלת אצלנו הייתה דמות מאוד סמכותית שמאוד היה חשוב לה המוניטין של בית הספר ודברים כאלה. התיכון מאוד החשיב את עצמו כאליטיסטי והיה לחץ מאוד גדול על התלמידים להצטיין בבגרויות, ככה שתלמידים שסומנו כבעייתיים במיוחד לא נשארו בבית הספר הרבה זמן. מבין החבר'ה שלנו שניגשו לבגרויות היו כאלו שהעתיקו, ברור שהיו. אבל לא יודע, אולי היינו שכבה כזאת של 'חננות' ככה שאצלנו זה לא היה משהו משמעותי שדיברו עליו".

א', תלמיד י"ב בתיכון אחר במודיעין, מציג לעומת זאת תמונת מציאות שונה לגמרי: "אני חושב שאפשר להגיד שהרבה מאוד מהחבר'ה אצלנו בשכבה מעתיקים. כל אחד עם השיטות שלו, אבל בגדול זה ידוע שאפשר להעתיק גם בבחינות הבגרות".

איך זה עובד? עדיין משתמשים ב"שליפים"?

"לא...(צוחק). אתה עתיק. היום הכל כבר עובד בטלפון. כשאתה נכנס לבגרות אתה אמור להפקיד את הטלפון שלך לפני שאתה מתחיל את הבחינה. מי שבאמת רוצה להעתיק פשוט מגיע עם מכשיר טלפון נוסף מוחבא בכיס, ואחר כך מוציא אותו ועושה חיפושים על כל מה שהוא צריך. יש כאלה שבכלל שואלים בוואטספ חברים. אני מכיר מישהו שהכניס טלפון נוסף ואבא שלו עזר לו בוואטספ על כל מיני שאלות".

אילו עוד דרכים להעתיק יש היום?

"אני מכיר חבר'ה מהשכבה מעלי שסיימו בשנה שעברה, שאחרי שהפקידו את הטלפונים השתמשו פשוט בשעונים חכמים. זאת הייתה בגרות חורף. השעון החכם מוסתר מתחת לשרוול ואין באמת בעיה למצוא את הרגע הנכון שהמשגיחים לא מסתכלים ודרך השעון ללכת לחומר שאתה צריך".

שמעת על מקרים במודיעין בהם חוברת הבחינה הודלפה עוד לפני הבחינה?

"אני לא מכיר כאלה דברים אצלנו, לא שמעתי על מקרה כזה. אני מדריך בצופים ומפעילויות עם חבר'ה ממקומות אחרים בארץ אז שמענו שזה קורה די הרבה. הם מגיעים בעצם מוכנים לגמרי לבחינה ושמעתי שיש מקומות שבהם מעלימים מזה עין כדי שבית הספר ישיג תוצאות כמה שיותר גבוהות".

ומה לגבי המשגיחים בבחינות?

"עשיתי כמה בחינות ולא התרשמתי שבאמת מעניין אותם אם אנחנו מעתיקים או לא. רובם חבר'ה מבוגרים, פנסיונרים כאלה שצריכים עוד קצת כסף ולא נראה לי שהם בקטע של באמת להשגיח עלינו. הם רק רוצים להעביר את הזמן בלי שיהיו להם בעיות, ככה שאם אנחנו לא עושים שם ממש שכונה ומתחילים לדבר בינינו אז הם גם לא יעשו מזה סיפור גדול ויעשו כאילו הם לא רואים כלום".

המשגיחים בבחינות הבגרות אינם אנשי משרד החינוך או מורים מטעם בתי הספר. את המשגיחים שוכרת חברת כוח אדם חיצונית שזכתה במכרז מטעם משרד החינוך. המשגיחים נשכרים באופן שעתי לעונת הבגרויות ומקבלים שכר שעתי גבוה יחסית. שוחחנו השבוע עם מ', תושבת מודיעין שמשלימה הכנסה מדי שנה בהשגחה בזמן הבחינות בעיר.

"ממה שאני מכירה בשנים האחרונות מדובר בדרך כלל באמת על אנשים מבוגרים יותר, הרבה מהם גימלאים ומשלימי הכנסה", היא מספרת. "במשרד החינוך שמים דגש על טוהר הבחינות והכללים והנהלים מאוד ברורים. לכל משגיח מובהר שזה חלק עיקרי מהעבודה. עם זאת, אלה לא מנהלי בתי הספר ולא המורים כך שמובן מאליו שאותן אנשים באים קודם כל כדי להעביר את השעות ולקבל את שכרם. אתה לא יכול לצפות מהם להפגין עודף מוטיבציה ללכוד כל תלמיד מעתיק בשעת מעשה".

באופן אישי נתקלת בתופעת ההעתקות?

"ודאי שנתקלתי. אני מניחה שעוד לא הייתה בחינה בכל ההיסטוריה בה לא היה אף תלמיד שהעתיק. זה טבע האדם מן הסתם. באופן אישי אני משתדלת שלא לתת לתלמידים תחושה שהם יכולים לעשות מה שבא להם במהלך הבחינה. פשוט מפני שזה לא מתאים לאופי שלי, אני מכבדת את המעסיק שלי".

ומה את שומעת מחבריך המשגיחים האחרים?

"בסופו של דבר, לאורך תקופת הבחינות עצמה אין הרבה אינטראקציה בין המשגיחים. ממה שאני יודעת ושמעתי, יש כאלה שפשוט מעלימים עין מהתופעה. כל עוד אין בכיתה דיבורים בין התלמידים הם מסתכלים לצד השני. לכולנו ברור וכולנו ראינו תלמידים שמנסים להסתיר טלפונים או מכשירים אחרים ולהעתיק בעזרתם. פעם אפילו ראיתי מישהו שהתחבר לאוזנייה באמצע הבחינה וכנראה ניהל שיחות עם גורם מחוץ לכיתה. אותו תלמיד באמת נתפס והבחינה שלו נפסלה". 

פנינו השבוע גם אל אחד ממנהלי התיכונים בעיר, שסיפר כיצד זה נראה מהצד של המערכת: "חשוב להדגיש כי השמירה על טוהר הבחינות היא לא באחריות צוותי ההוראה כפי שאתה וודאי יודע. צוותי המשגיחים אינם קשורים לבתי הספר".

ובכל זאת, עד כמה אתה מכיר את התופעה גם אצלכם?

"התופעה קיימת, בוודאי. אני לא חושב שיש מי שיהיה נאיבי מספיק כדי לחשוב שניתן למגר את התופעה לחלוטין. במיוחד היום עם ההתפתחות הטכנולוגית והעובדה שתלמיד יכול להגיע למאגרי מידע שונים ומגוונים בלחיצת כפתור בשעון חכם. הרי אם יתחילו לעשות חיפוש על גוף התלמידים בכניסה לבחינה תקום כאן זעקה אדירה. עם זאת, ולאו דווקא בהקשר של הבגרויות עצמן, אני יכול לומר שבית הספר עושה מאמצים רבים לאורך כל השנה על מנת לשמור על טוהר הבחינות".

אתה יודע על מחברות בחינות שנפסלו בחשד להעתקה אצלכם בבית הספר?

"אני מנהל כבר לא מעט שנים כך שוודאי שהיו גם מקרים כאלה, אבל בסופו של יום מדובר על מספרים זניחים ממש. לא יותר מכמה מקרים בודדים בשנה. ודאי לא משהו שהייתי מגדיר, לפחות בתיכון שלנו, כתופעה. באופן עקרוני, אנחנו, כמו גם משרד החינוך, לא סלחניים להעתקות ומעשי רמייה שונים. אחרי הכל, אנחנו מנסים להקנות כאן ערכים שילוו את התלמידים הלאה בחייהם. אי אפשר לתת להם את התחושה שאפשר לעגל פינות וכלום לא יקרה. וודאי שזה לא מסר נכון לחיים שלהם, מפני שמתישהו הם ייתקלו במציאות ויבינו שהדרך להצלחה כרוכה בעבודה קשה, ללא הנחות".

ובכל זאת, וודאי גם אתה היית נער והעתקת מתישהו...

"בזה אתה צודק, רק שלא הייתי כל כך טוב בזה ותפסו אותי. בוא נאמר שאת הלקח שאבי לימד אותי לאחר המקרה, לא שכחתי עד היום. אז כיום אולי אני מעביר את המסר הזה לתלמידי באופן שונה ורך יותר, אבל המסר הוא אותו מסר".

(new)מאוחדת באנר 2