(new)חללי עבודה 25.9.19
עשרת הקווים הכי גרועים בעיר

עשרת הקווים הכי גרועים בעיר

בשבוע שבו מבקר המדינה מצביע על הכשלים בתחבורה הציבורית, מתגלה גם תמונת המצב המלאה במודיעין • קו 111 במקום הרביעי הכי גרוע בארץ, קו 113 לירושלים הגיע למקום השני בתלונות תושבי העיר • ובגזרת הקווים הפנימיים "מככב" לרעה מספר 59

על נפלאות התחבורה הציבורית במודיעין כתבנו בעיתון זה פעמים רבות במהלך השנים האחרונות, וכעת מגיעה הוכחה נוספת למצב הבעייתי מאוד של מה שקורה כאן.

"15 דקות" הוא ארגון הפועל לקיצור זמני הנסיעה בתחבורה הציבורית ולשיפור והוספת שירות כך שהתחבורה הציבורית תהווה חלופה ראויה לשימוש ברכב הפרטי. דו"ח של האירגון מגלה כי קו 111 ממודיעין לתל אביב הוא אחד הקווים הגרועים ביותר בישראל. הדו"ח של "15 דקות" בדק על אילו קווי אוטובוס ורכבת התלוננו הנוסעים במהלך המחצית השנייה של 2018 במוקד העמותה. למוקד הגיעו למעלה מ-7,000 תלונות על שירות לקוי. מתוך עשרים הקווים ה"מושמצים" מחצית הם של אגד והשאר של החברות דן, מטרופולין וקווים.

קו 111 בין מודיעין לתל אביב הגיע למקום הרביעי ברשימה, כאשר מרבית התלונות נגעו לאיחורים בזמני היציאה מהתחנה. במקום הראשון ברשימה ניצב קו 15 של חברת אגד הפועל בירושלים. עוד בצמרת הרשימה נמצאים קו 480 בין תל אביב לירושלים, קו 82 המחבר את פתח תקווה ותל אביב וקו 149 של מטרופולין, בין כפר סבא לתל אביב.

פנינו השבוע לאנשי "15 דקות", שסיפקו לנו נתונים נוספים מהם עולה כי במהלך המחצית השנייה של שנת 2018 התקבלו בארגון לא פחות מ-300 תלונות של נוסעי התחבורה הציבורית במודיעין.

יוסי סעידוב ממייסדי 15 דקות, אמר השבוע למודיעין NEWS: ״כמות התלונות באזור מודיעין על אי ביצוע נסיעות ואיחורים היא חריגה בהיקפה ומצביעה על זלזול בנוסעים - זאת לצד תלונות רבות על נהגים שלא עוצרים בתחנות. שירותי תחבורה ציבורית גרועים מעודדים את הנוסעים לעבור לרכב פרטי ואת התוצאה כולנו מרגישים בכבישים: פקקים ועומסי תנועה שהולכים ומתארכים. כדי שהתחבורה הציבורית תהיה אמינה יש לקדם סלילה רציפה של נת״צים, להגביר את האכיפה בהם, לתגבר את שירותי האוטובוסים ולקדם קווים מהירים לאזורי תעסוקה. זו הדרך היחידה לצמצם את הפקקים, להנגיש את אזורי התעסוקה ולהילחם ביוקר המחיה".

ואלה הקווים הבעייתיים בעיר

על פי הדו"ח המסכם של "15 דקות" אלו עשרת הקווים הכי בעייתיים במודיעין: במקום הראשון ניצב כאמור קו 111 ממודיעין לתל אביב, שעיקר התלונות לגביו נוגעות לאי יציאה בזמן מתחנת המוצא ועומסים בקו, בעיקר בתקופות בהן הייתה רכבת ישראל מושבתת במהלך הקיץ האחרון.

במקום השני נמצא קו 113 (מודיעין-ירושלים) עם ביטולי נסיעות ואיחורים ביציאה מתחנת מוצא. אחריו ניצב קו 110 (ירושלים-מודיעין-תל אביב) עם איחורים קבועים ואי עצירה לנוסעים בתחנות. את המקום הרביעי תופס קו 59 הפנימי שעל פי התלונות לגביו אינו עומד בלוחות הזמנים המתוכננים, בנוסף לעומסים קשים בשעות אחר הצהריים. במקום החמישי נמצא קו 504 (שוהם-מודיעין) עם אי עצירה לאיסוף נוסעים וחריגה מלוחות הזמנים, ובמקום השישי קו פנימי נוסף - קו 58.

אחריהם ברשימה נמצא את קו 2020 מפתח תקווה למודיעין, קו 27 מחשמונאים למודיעין וקו 112 (מודיעין - תל אביב). את הרשימה נועל הקו הפנימי 54, שעיקר התלונות לגביו נוגעות לאיחורים וחוסר תיאום עם לוחות הזמנים של נסיעות הרכבת.

עוד עולה מנתוני "15 דקות" פילוח הנושאים המביאים לתלונות ציבור הנוסעים במודיעין. על פי הנתונים 60% מהתלונות נוגעות להפרת תנאי הרישיון (49% - איחורים ביציאה או אי ביצוע נסיעות, 19% - דילוג על תחנות), 23% עוסקים בשירות לקוי או חסר, 11% בחוויית נסיעה לא נעימה/ראויה ו-5 אחוז מהמתלוננים דיווחו על מידע שגוי או חסר.

כך נראות התלונות בשטח

הנה כמה דיווחים לדוגמא שהתקבלו במוקד הארגון מידי נוסעים במודיעין:

"קו 504 של 16:30 (האוטובוס הבא ב 19:00!!!) מאזור תעשייה שוהם למודיעין לא הגיע ונעלם מה moveit והבא רק ב 19:00 (עוד שעתיים וחצי!) בשעה 16:45 בשיחה עם נציג קווים נאמר שלנהג היה עיכוב והנהג בדרך לא נשארתי לחכות נוסעת כרגע ב 3 אוטובוסים לחזור למודיעין".

"קו 110 של השעה 12:30כרגיל לא טרח להגיע או לצאת בכלל-אני במרכזית במודיעין זה דבר שקורה על בסיסי שבועי ויומי!!"

"הקו של השעה 7:50 שמתוכנן להגיע לתחנת עמק האלה/גינות האלה בשעה 7:53, לא הגיע כלל. כל פעם היה רשום זמן אמת אחר והשעה הייתה כבר 0815, והאוטובוס עדיין לא הגיע, ובשלט התעדכן לקו הבא של חצי שעה אחרי 'כאילו' הקודם עבר. חיכיתי על מנת להגיע לרכבת כדי להספיק למשמרת ויחד איתי חיכו ילדים להגיע לבית הספר. מיותר לציין שפספסתי את הרכבת והגעתי באיחור לעבודה בגלל זה ונאלצתי לקחת מונית יקרה. שוב פעם מקרה של חברת קווים שלא מוציאה אוטובוסים כלל מבלי להודיע. (קו 54)".

תגובות

אילן בן סעדון, סגן ראש העירייה ומחזיק תיק התחבורה: ״מבדיקת התלונות בנוגע לקו 111 עולה כי עיקר התלונות סובבות סביב עניין תדירות יציאת הקו ועומסים בשעות השיא. ראשית, אנו ערים לעניין התדירות, מדובר על תלונות שמשקפות נושא חשוב שבו אנו עוסקים בימים אלו. שהרי, עם הגידול בשימוש בתחבורה הציבורית והגידול באוכלוסיית העיר מודיעין-מכבים-רעות יש הכרח לייצר גידול בתדירות. על כן הנחנו על שולחן משרד התחבורה בקשה לתגבור הקווים במסלול הקו, לדאבוננו הנושא נעצר בעקבות הכרזת הבחירות, אנו מבינים כי המשך הפעילות בנושא מצד משרד התחבורה ימשיך מיד לאחר הבחירות לכנסת. כמו כן, אנו מודעים למקרים בהם קו אוטובוס לא יצא, או פסח על תחנה מסוימת, אנו פועלים כל העת בכדי להוקיע ולצמצם ככל הניתן התנהלות מסוג זה, ומגיבים מיידית לכל מקרה בחומרה הנדרשת. לשם מענה מקצועי ביותר לתושבים בנושא - הקמנו מוקד עירוני ייחודי לעיר שלנו, במיוחד לטובת עניין התחבורה הציבורית, מוקד שיודע לייצר מענה מיידי לכל בעיה ובזמן אמת, אני מזמין את תושבי העיר לצלצל למספר 08-9738434 בכל תקלה בתחבורה הציבורית, ראשית בכדי שנוכל לסייע, שנית בכדי שנוכל להיות מודעים לכל הבעיות בהסתכלות הוליסטית ולייצר תהליכי מניעה ושיפור מעמיקים לעתיד.

"במקביל לשני נושאים אלו, בפורום התחבורה הציבורית בראשות ראש העיר, אנו פועלים כיום בכדי לפתח אפליקציה שתאפשר למפעילי התחבורה הציבורית להיות בקשר עם הנוסעים בזמן אמת. אם יש בעיה שצפויה להתקיים עם קו מסוים, שידועה למפעיל מראש - הדבר ידווח לנוסע לפני הגעתו לתחנה, או אם יש שינויים בקווים, הדבר יוצף באפליקציה. כמו כן, אנו בוחנים אפשרות לפיה הנוסע יוכל לתת פידבק לנהג הקו, ובכך נוכל לייצר מערך פיקוח ובקרה באופן הכי ישיר וענייני שניתן".

חיים ביבס, ראש העירייה ויו"ר "פורום התחבורה הציבורית במודיעין" (באמצעות דובר העירייה): "על פי נתוני העמותה המוצגים, מדובר למעשה בממוצע של תלונה וחצי עד שתי תלונות ליום, במחצית השנייה של 2018. בהקשר זה חשוב להדגיש כי מדובר בכ-1,400 נסיעות ביום לעיר ומחוצה לה, כך שמדובר בנתון מעודד וחיובי. מאז הקמתו של פורום התחבורה הציבורית בראשותי ובהשתתפותם של חברי מועצה ותושבים מתנדבים וגורמי המקצוע בעירייה, קיימת תכנית עירונית רחבת היקף, לשיתוף פעולה הדוק עם חברת 'קווים' ומשרד התחבורה, וכן לשיפור ניכר בשירות לתושב.

"הסנונית הראשונה שיצאה לדרך בחודש ינואר, היא, כאמור, מוקד התחבורה העירוני. עד כה מתקבלות במוקד בממוצע 3.6 תלונות ליום, כאשר כל פנייה נבדקת ועל פי נתוני המוקד מרבית הפניות (כ-74%מהפניות) נמצאות כתלונות מוצדקות. תלונות אלה מטופלות על ידי חברת קווים ובעדכון העירייה. סוגי התלונות השכיחות ביותר הן בעיקר תלונות הנוגעות לאיחור האוטובוס לתחנה, עד כה דווחו רק מקרים בודדים של אי יציאת קו למסלולו. יש לציין כי לראשונה מקבלים התושבים הפונים למוקד, מענה מפורט עם נתונים לגבי התלונה, תוך כ-48 עד 72 שעות.

"בנוסף מקיימת העירייה פגישות קבועות עם הנהלת סניף 'קווים' בעיר. במקביל, העירייה נמצאת בשלבים מתקדמים של פיתוחה של אפליקציה שתוכל לעדכן בזמן אמת על קווי הנסיעה, שגרסה ראשונית שלה כבר זמינה ופועלת באפליקציה העירונית. כמו כן, כבשגרה, העירייה נמצאת בשיח רצוף מול משרד התחבורה על תגבור הקווים הבין עירוניים והעירוניים".    

אור גרינפלד, מייסד קבוצת "הקו האדום" בפייסבוק להסדרת נושא התחבורה הציבורית במודיעין: "כשהתחלנו בפעילות למען שיפור התחבורה הציבורית בעיר, פעילות שהחלה בקרב הנוער והצעירים ותפסה תאוצה בקרב כל תושבי העיר, קיבלנו עזרה מהארגון. 15 דקות ליוו את התהליך בתחילתו וממשיכים ללוות אותנו גם עכשיו, הדיווחים הנאספים אצלנו מוזרמים ישירות לסטטיסטיקה של 15 דקות. אני שמח שקידום ושיפור התחבורה הציבורית בעיר עלה על סדר היום הציבורי בשנה האחרונה וכיום אנחנו רואים התקדמות ממשית עם הקמת פורום לשיפור התחבורה הציבורית שבראשו עומד ראש העיר".

קווים: "אין ביכולתנו להתייחס לנתונים המפורסמים ע"י ארגון 15 דקות, מאחר ואין לנו גישה לבסיס הנתונים או לדרך האיסוף שלהם. חברת קווים מבצעת כ-3.6 מיליון נסיעות בשנה ומסיעה כ-90 מיליון נוסעים כאשר רק בקו 111 נסעו בשנת 2018 למעלה מ 900 אלף נוסעים ובהתאם לכך יש לראות את היקף התלונות. מבלי לגרוע באמור, חברת קווים פועלת על פי סטנדרטים מחמירים של רמת שירות, ומפעילה מוקד שירות לקוחות מהמתקדמים בענף המטפל בכל תלונה באופן פרטני. התלונות משמשות את החברה ללימוד ושיפור מתמיד של השירות. נשמח להמשיך ולשרת את ציבור הנוסעים גם בעתיד".

מכללת די בי איי