(new)מחלקים באמצע עמוד הבית
"אנחנו לא פוחדים מאמאזון"

"אנחנו לא פוחדים מאמאזון"

מנכ"ל קניון עזריאלי במודיעין מסביר מדוע כניסתה של ענקית הסחר לישראל לא תפגע בקניונים, למרות הירידה במנייתם שנרשמה השבוע • מנכ"ל מינהלת אופק מעריך שבפארק הטכנולוגי כבר אין מגרשים בגודל שיידרש לאמאזון אם תקים בישראל מחסן לוגיסטי • אבל גם מודיע שהם יחזרו אחרי ג'ף בזוס כל שניתן

ההכרזה של חברת אמאזון כי היא מזמינה סוחרים ישראלים להתחיל למכור לציבור באמצעות פלטפורמה ישראלית שאמאזון תשיק כאן בקרוב מציתה את הדמיון של רבים. כבר מספר שנים שמתרבות והולכות ההשערות שענקית הסחר המקוון העולמית תגיע לבסוף גם לישראל והיא תחפש ככל הנראה לוקיישן מרכזי לבסס בו את אחיזתה בדמות מחסני ענק שבו יאוחסנו כל המוצרים שיגיעו לארץ לצורך מסירה לרוכשים ברשת.

גם מודיעין הפכה למועמדת פוטנציאלית מרכזית לארח כאן את החברה מס' אחת בעולם. כבר לפני שנה דיברו על האפשרות שאמאזון תחפש מגרש בפארק הטכנולוגי. אלא שלפחות חלק מהחלומות התנפצו לפי שעה כשהתברר כי אמאזון מתכוונת לבצע כניסה עסקית לישראל דרך פלטפורמה דיגיטלית ולא ממש באמצעות מחסנים פיזיים שיוקמו כאן. כלומר החברה אמורה (כך על פירסומים) להשיק כאן אתר אינטרנט ישראלי בעברית שיציע את מוצרי אמאזון לישראלים, שימשיכו לקבל את החבילות מחו"ל מבלי שהמוצרים יבצעו חניית ביניים במחסן גדול.

מי שבכל זאת פוקח עיניים על המתרחש הוא רון ברזני, מנכ"ל מינהלת אופק העירונית, שתחת אחריותו נמצא גם הפארק הטכנולוגי - הלוקיישן הטבעי לאפשרות שאמאזון תקים כאן בסיס של ממש בדמות מחסן לוגיסטי גדול. אבל ברזני מצנן את ההתלהבות: "מאד נשמח אם אמאזון תגיע למודיעין שיש לה יתרונות טבעיים בכל הקשור למיקום נגישות וסיוע עירוני. אנחנו קרובים לנתב"ג, אנחנו על צירי תנועה ראשיים, והעירייה מעניקה לחברות שמגיעות אלינו ליווי וסיוע ככל שנדרש".

אז מה הבעייה?

"הבעייה היא שחברה כמו אמאזון זקוקה לשטח איחסון ענק של מאות אלפי מ"ר וזה אומר שהם יזדקקו כאן למגרש בסדר גודל של כשמונים עד מאה דונם כדי לבנות מרכז לוגיסטי כזה שישרת אותם ויספק את צרכיהם. לנו בפארק הטכנולוגי פשוט נגמרו כבר המגרשים הגדולים. אין כאלה".

תסביר?

"אנחנו בשלבי סיום שיווק המגרשים בפארק הטכנולוגי ולמעשה נותרו לנו לשיווק רק עוד שני מגרשים שמיועדים למסחר ולמשרדים. אלה שני מגרשי העפר שכרגע משמשים כמגרשי חנייה זמניים בשדרה המרכזית. בנוסף יש עוד מספר מגרשים קטנים בהרבה שנמצאים באזור 'בקעת הנזירים' וזהו".

אמאזון פנו אליכם?

"עדיין לא. בכלל אמאזון עובדים מול חברה שמחפשת עבורם ויזמים. הם לא מחפשים בעצמם אתרים כך שכרגע אין קשר עם עיריית מודיעין אבל בכל מקרה אנחנו ניזום קשר כזה להבין במה בדיוק מדובר".

והיה והם באמת יתעניינו, האם יש לעיריית מודיעין כלים עסקיים לשכנע אותם שזו העיר שמתאימה להם בדיוק?

"אנחנו עובדים לפי החוק. אסור למשל להציע לחברות פטור מארנונה. זו עבירה ולכן לא נציע משהו שאסור בחוק. נוכל להציע סיוע צמוד של גורמים עירוניים וליווי בכל מה שנדרש וכמובן שיש לנו להציע את היתרונות של העיר והקירבה לשדה התעופה ולכבישים הנוחים".

מי שכן עלול להיפגע מכניסתה של חברה כמו אמאזון לישראל הוא שוק הקניונים. בניגוד לחברות שמבססות את הפעילות העסקית שלהן על התחום האינטרנטי כמו אמאזון, הם נמצאות בתחום המנוגד של קנייה פיזית או במה שהם אוהבים להגדיר כ"חוויית קנייה".

קניוני עזריאלי הם דוגמה מצויינת לכך. ביום שבו התפרסמה ההכרזה של אמאזון על כניסה לישראל צץ ביטוי כלכלי אלים למדי בדמות צניחה של מניות חברות הקניונים בבורסה של תל אביב בכ-2%-3%. חברות כמו ביג, מליסרון וכמובן עזריאלי הרגישו את ירידת שווים בבורסה וירגישו ללא ספק את כניסתה של אמאזון בכך שבקניונים יירשמו ירידות בהיקפי הפדיון ואולי בשורת הרווח.

אבל יש כאלה שגם רואים את חצי הכוס המלאה. כמו צביקה רוזנטל, מנכ"ל קניון עזריאלי במודיעין, שדווקא לא חושש מכניסתה של אמאזון ואמר בגלוי: "חד משמעית. אנחנו לא פוחדים מאמאזון".

איך לא פוחדים?

"שאלת כניסתה של אמאזון לישראל מרחפת כבר זמן רב ואם היינו חוששים לא היינו משקיעים 101.5 מיליון שקלים ברכישת מגרש 21 הצמוד לקניון בכוונה להרחיב את הקניון במודיעין. זו השקעה של מאות מיליוני שקלים ועזריאלי משקיעה היכן שיש בסיס כלכלי טוב להשקעה הזאת".

המנייה שלכם ירדה השבוע...

"אסור לבחון מנייה בהתנהגות של יום או יומיים. תראה מה עשתה מניית עזריאלי מאז תחילת 2019. היא עלתה בעשרים אחוז. זו טעות לראות ירידה יומית בהיבט כללי כזה".

מה אתה בעצם אומר?

"מה שאני אומר לך זה שחברת עזריאלי רואה את הצד העסקי ואנחנו יודעים שאם הנתונים העקביים בכל שנה מראים על עליה בפדיון בחנויות אצלנו בכארבעה אחוזים בכל שנה ושנה, המשמעות היא שטרם מיצינו את הפוטנציאל העסקי שלנו. עזריאלי מאמינה בעיר מודיעין ובכוח הקנייה שבה. זו עיר שגרים בה מאה אלף איש והקניון רק בתחילת הדרך, כי העיר תגיע לרבע מיליון איש. עובדה שאנחנו נתחיל בחודשים הקרובים לבנות את ההרחבה במגרש 21 וזה מלמד עד כמה יש עוד פוטנציאל צמיחה לקניון. גם אם אמאזון תיכנס לישראל, לנו זה לא יפריע"..

עשיתם הערכת מצב לגבי כניסת אמאזון לישראל?

"אני יכול לומר לך שמה שידוע לנו הוא שאמאזון תיכנס לפה דרך הדיגיטל, כלומר האינטרנט. קנייה באינטרנט בשום מצב לא מחליפה את מה שאנחנו מכנים 'חוויית הקנייה בקניון'. כבר אמרתי גם לעיתון שלכם שהקניון הוא כיכר העיר האמיתית. שום אתר אינטרנט לא יחליף את רצון האנשים להיכנס לחנות ממשית, לראות בעין את המוצר וגם להיפגש עם חברים לכוס קפה או ללכת לראות סרט. את כל אלה גם חברה כמו אמאזון לא יכולה לספק כמו שקניון מספק. צריך רק לראות את רשימת ההמתנה של העסקים שמחכים להיכנס לקניון שלנו כדי להבין את זה. דבר נוסף שמחזק אותם היא העובדה שכל רשת בינלאומית חדשה שרוצה להיכנס לישראל הסניף הראשון שלה פה ייפתח כמעט תמיד בקניון עזריאלי".

(new)מאוחדת באנר 2